abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206549
Im moet het de BB Internet-redactie echt nageven: ze zetten vaak lezenswaardige stukjes neer. De meest geeigende manier om er op te reageren blijft toch echter dit forum.

Dus vandaar (copyright BB)(no infringement intended etc, etc.)

Producent openhartig over Big Brother:

“Wat we doen is leuke televisie maken. En als daar meer impulsen van buitenaf voor nodig zijn, dan geven we die!”
Waarom zijn de live-streams op het Internet niet 24 uur te zien? Wat moeten de bewoners allemaal van het weekbudget kopen? Hoe zit het nou met die ‘wurgcontracten’ van Veronica? Via het internet kregen we heel veel vragen over Big Brother en alles wat daarmee te maken heeft. Reden genoeg om gedelegeerd producent Paul Römer aan de tand te voelen.

Zit er nog een bepaalde filosofie achter het programma, of is het alleen maar om de kijkcijfers te doen?
Römer lacht om deze vraag. “Tsja, natuurlijk is het ons voornamelijk om de kijkcijfers te doen. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het niet zo was. Het is geen psychologisch experiment als je dat bedoelt. Wat we in eerste instantie willen doen, is leuke televisie maken. We hebben er dan ook heel bewust geen wetenschappers bij gehaald. Wel van te voren natuurlijk, om te zorgen dat we goed geadviseerd werden. Maar het heeft geen maatschappelijke achtergrond. Dat zou het maken van leuke televisie alleen maar beïnvloeden.”
Het idee was toch ‘geen invloed van buitenaf’? Al die impulsen die ze krijgen, dat strookt toch met het concept?
“Nee hoor, wij maken het concept. Zoals ik net al zei, willen wij leuke televisie maken. Dat is belangrijker dan het oorspronkelijke idee. En als daar impulsen voor nodig zijn, dan geven we die. Er zijn natuurlijk altijd mensen die blijven roepen dat dat allemaal niet kan. Eerst wordt er gezegd dat het programma niet door de beugel kan. Als het vervolgens goed loopt dan zeggen ze dat het saai is. En nu het toch niet zo saai blijkt te zijn, komen er weer teveel impulsen van buitenaf. We hebben altijd de vrijheid gehouden om het concept aan te passen, dus die kritiek is mijns inziens niet terecht. De uitgangspunten zijn niet statisch, en dat is ook nooit onze bedoeling geweest. We kijken gewoon hoe alles loopt, en hoe we het zo leuk mogelijk kunnen houden. In de toekomst zullen er waarschijnlijk alleen maar meer impulsen komen.”
Wat vind je trouwens van alle kritiek rond Big Brother?
"Ik heb twee prioriteiten voor Big Brother. Het programma moet hoge kijkcijfers hebben en het moet goed gaan met de bewoners. Ik trek me niet veel aan van de kritiek. Al is het wel interessant om het te lezen."
De makers worden er ook vaak van beschuldigd de beeldvorming te manipuleren. Jullie kunnen de bewoners precies zo neerzetten als jullie willen.
“Kijk, wat je ziet is altijd een samenvatting van wat er gebeurd is. We verzinnen het natuurlijk niet zelf. Maar we kunnen niet alles uitzenden, en dus moeten we altijd bepaalde keuzes maken. Dus alle leuke of interessante momenten halen we eruit. Doordat je maar een half uur per dag hebt, kan je nooit een volledig beeld geven. Maar we zijn zeker niet bewust bezig met het creëren van een bepaald beeld. Bewoners worden niet doelbewust op een bepaalde manier geportretteerd.”
Heb je eerder gewerkt in een project waarbij televisie en het Internet zo nauw samenwerkten?
“Nee, nooit. Ik denk dat het überhaupt de eerste keer in de wereld is dat televisie en het internet zo nauw met elkaar verbonden zijn. Ik heb daar dan ook geen ervaring mee. Aan het begin was dat ook even wennen. De televisie wil natuurlijk alles als eerste uitzenden. Maar het Internet is een veel sneller medium, dus daar stond alles al op. Daar had ik in het in het begin wel moeite mee. Later blijkt dan dat die combinatie niet bijt, maar juist een positieve uitwerking heeft. Nu gaat het een stuk vlotter, en leren de twee redacties veel van elkaar. Internet is de toekomst. Televisie in de huidige vorm zal ongetwijfeld een keer worden vervangen door iets wat met Internet te maken heeft, ‘broadband’ bijvoorbeeld. Of dat nou 5, 10 of 15 jaar duurt, dat gebeurt gewoon. Big Brother is de stroomversneller die beide werelden bij elkaar brengt."
Waarom is niet alles via het Internet te volgen? Gebruikers klagen dat de videostreams vaak op testbeeld of in de tuin staan.
“Dat is in ieder geval al veel minder vaak het geval dan in het begin. Er is nu bijna geen nieuws meer dat moet wachten op de televisie-uitzending. Wel is het zo dat we met de bewoners hebben afgesproken dat we geen beelden uitzenden die compromitterend zijn. Bij twijfel zetten we de streams naar het Internet uit. We willen de mogelijkheid hebben om na te denken of het wel goed voor ze is. Als we dan alsnog besluiten dat het best kan, gaan de streams gewoon weer aan. Daarnaast zijn er inderdaad fragmenten die we niet uitzenden, bijvoorbeeld de camera’s in de douche en het toilet. Het voegt niets toe, en bovendien is Big Brother niet een programma dat de bedoeling heeft zich op dat soort dingen te richten.”
Wat vind je van de alternatieve Big Brother-sites? Vormen ze een bedreiging of is elke publiciteit goed?
“Het worden er steeds meer, en dat is natuurlijk heel spannend. Het is geweldig dat er zo ontzettend veel aandacht aan het programma wordt besteed. Maar tegelijkertijd heeft het ook iets engs. Ik zie het maar als een onderdeel van een leerproces. Zoiets als auteursrecht bestaat ineens niet meer. Het is pure anarchie. Je kunt geen enkele controle uitoefenen. Die anonimiteit is een beetje beangstigend. Er wordt van alles bekokstoofd op het internet, en we kunnen er niet veel aan doen. Een zichtbare tegenstander ontbreekt. Dit is nou echt informatierevolutie. Niemand weet waar dat eindigt.”

We krijgen van lezers van de internetsite veel vragen over het programma. Dit zijn de meest voorkomende.

De laatste weekopdracht, was die niet expres zo bedacht dat het niet zou lukken?
“Welnee, die puzzel was best te maken. Natuurlijk was het wel moeilijk, maar het is een kwestie van ruimtelijk inzicht. Ze hebben de fout gemaakt er met z’n zevenen tegelijk over na te denken. Dan lukt het natuurlijk niet. En ze zetten zelf 50% in, daar kunnen wij verder ook niets aan doen. Dat is gewoon niet zo slim, ze denken niet vooruit. En nu worden ze geconfronteerd met het feit dat het geen eeuwigdurend schoolreisje is. We laten ze heus niet verhongeren, hoor. Maar we verwennen ze ook niet met luxe. Ze moeten wel weten dat ze wat handiger met de voorraad moeten omgaan.”
Zijn er ‘crisisplannen’ voor als er echt iets uit de hand loopt?
“Ja, altijd. Eén keer in de twee á drie dagen komt er een psycholoog bij de bewoners langs die in de gaten houdt of het allemaal nog wel goed gaat. Er is altijd een ‘praatpaal’ aanwezig, ook midden in de nacht.”
En als het nou knokken wordt?
“Dat denk ik niet, maar er is er altijd een verpleegkundige aanwezig. Mocht het echt vechten worden, dan grijpen we natuurlijk gelijk in. Maar het zijn wel allemaal volwassen mensen. Dus als het ooit zover zou komen, dan lossen ze dat waarschijnlijk heel snel onderling op.”
Wat moeten ze allemaal van het weekbudget kopen?
“Ze hebben een bepaalde basisvoorraad. Ze hebben natuurlijk die groentetuin, waar ze echt veel meer uit zouden kunnen halen. Ze hebben een voorraad aardappelen, rijst en meel. Die voorraad wordt elke vier weken aangevuld. Dat weten ze, maar ze gaan er helemaal niet zuinig mee om. Ze hebben alles zo’n beetje alles in een keer opgegeten. Volgende keer zullen ze daar beter over nadenken."

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_206550
Ik kende hem als een zeer pedant mannetje, maar na lezing van het bovenstaande moet ik zeggen dat ik respect heb voor de realiteitszin en professionaliteit van Paul Romer. Als een van de weinigen rondom het project begrijpt hij wat voor impact het programma nou echt heeft omdat hij ervoor open staat dat zijn industrie verandert.

(Voordat er geflamed wordt: de meeste mensen realiseren zich niet hoe verrekt behoudend dat media wereldje is, ondanks dat men zichzelf afficheert als Progressief!)

Het wordt tijd dat hij geloofsgenoten recruteert bij de 'publieken' en een nieuwe club start. Of doet men dit al in het endemol initiatief? Anyway, ik houd me aanbevolen.

trace, then lead.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')