abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 december 2007 @ 16:06:47 #1
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_55014809
Ik wil mijn keukenmengkraan gaan vervangen hier, maar er zitten 3 aansluitingen op?

1 komt van de cv ketel (warm water)
1 komt van de koudwateraanvoer
en de ander weet ik niet.

Heb een normale cv-installatie, waar ook een koudwateraanvoer en een warmwaterafvoer aan zitten.

Heb gegoogeld, en daar vond ik dat kranen met 3 aansluitingen voor drukloze boilers waren, maar die heb ik niet, en sowieso werkt het warmwater gewoon op alle kranen...

waar is de 3e aansluiting voor?
[_] <- Sign here
  maandag 3 december 2007 @ 16:10:46 #2
17013 Killjoy
DOMOOOOOOO!!!!! ;)
pi_55014888
Volgens mijn collega de 3e afsluiten
SEMI-OFFICIELE ANTI-ZEUR
  maandag 3 december 2007 @ 16:16:35 #3
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_55015019
Moet je de aarde van je elektriciteitsnet op aansluiten.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 3 december 2007 @ 16:16:39 #4
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_55015023
staat er dan druk op? En de aarde van de installatie gaat braaf via de CV ketel
[_] <- Sign here
pi_55016042
Is die derde niet per ongeluk een gasleiding?
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  maandag 3 december 2007 @ 17:25:37 #6
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_55016431
die 3e is voor lauw water...
*oeps, kheb de OP helemaal verkeerd gelezen*
-edit/knip dus-
quote:
Een mengkraan voor een "drukloze" boiler heeft 3 aansluitingen.
Warmwater:
1. Hoofd kraan -> mengkraan
2. Mengkraan -> boiler
3. Boiler -> mengkraan

De boiler toevoer wordt door de mengkraan afgesloten en de boiler blijft dus drukloos doordat de afvoer altijd open blijft.

Water heeft namelijk de eigenschap uit te zetten bij verwarming, dit geeft drukverhoging. Dus boilerketel gescheurd
dit stond op die site
  † In Memoriam † maandag 3 december 2007 @ 17:31:39 #7
196778 PeterNB
AIVD agent met magnetron...
pi_55016520
Het is een drukloze boilerkraan, daar hoort een speciale kraan bij waarvan de
koudwaterleiding gewoon op de leiding wordt aangesloten.
Als je de warmwaterkraan opent, voer je koud water toe aan de boiler. De uitgang hiervan is met een open verbinding aangesloten op de kraanuitloop.
  maandag 3 december 2007 @ 17:37:25 #8
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_55016665
Dus dan moet ik even opletten wat de heetwateraanvoer is en de koudwateraanvoer, en kan ik de 3e met rust laten... hmm...
[_] <- Sign here
pi_55022070
Nee een drukloze boilerkraan is niet om te bouwen tot een gewone mengkraan.
dit komt door het volgende:
buisje 1 (blauw) =voeding koudwater
buisje 2 (rood) = warmwater wordt aangesloten op warme kant boiler
buisje 3 voeding onderbouw drukloze boiler

Een drukloze boilerkraan is bedoeld voor 1x voeding via het waterleidingnet, en door de kraan word het koude water de boiler ingeleid en via de derde buis teruggebracht naar de kraan.

De exacte werking is als volgt: via buis 1 komt er koud water in de kraan, welke via de ene knop bediend kan worden zodat er koud water uit de kraan stroomt, echter inwendig loopt het water door naar de tweede knop, wanneer je die knop open draait, loopt het water via buisje 2 de drukloze boiler in en komt via buisje 3 terug in de kraan.
Ofwel een drukloze boilerkraan heeft een hoofdaansluiting voor koud water en mist de aansluiting voor warm water en een gewone kraan heeft twee hoofdaansluitingen, 1x voor koud en 1x voor warm.

Er zit niets anders op dan de volgende twee mogelijkheden:
1) je moet de kraan omruilen of indien dit niet mogelijk is een andere aanschaffen en deze proberen via marktplaats of dergelijke te verkopen.
2) je schaf een drukloze boiler aan zodat je deze kraan wel kunt gebruiken.
  dinsdag 4 december 2007 @ 08:49:01 #10
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_55027464
Eh klipper, de kraan met 3 aansluitingen is nu in gebruik.

Wat ik weet van de aansluitingen:
Koud water komt het huis binnen, gaat met een t-stukje naar de kraan en naar de CV ketel. Er staat dus altijd druk op de CV ketel.
Warm water gaat van cv ketel met t-stuk naar kraan en dan verder het huis in.
De 3e leiding kan ik niet traceren.

(2e vraag) Maar stel, er is een drukloze boiler in de keuken, kan je daar dan mee douchen?
[_] <- Sign here
pi_55044648
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 08:49 schreef Xiphos het volgende:
Eh klipper, de kraan met 3 aansluitingen is nu in gebruik.

Wat ik weet van de aansluitingen:
Koud water komt het huis binnen, gaat met een t-stukje naar de kraan en naar de CV ketel. Er staat dus altijd druk op de CV ketel.
Warm water gaat van cv ketel met t-stuk naar kraan en dan verder het huis in.
De 3e leiding kan ik niet traceren.

(2e vraag) Maar stel, er is een drukloze boiler in de keuken, kan je daar dan mee douchen?
Ook met een drukloze boiler kun je gewoon douchen.

Wat ik uit je verhaal opmaakt, is dat de kraan al geplaatst was en ook alle drie de leidingen zijn aangesloten.
Aangezien je een combiketel hebt, kom het verhaal een beetje vreemd over.

Als je de warmwaterkraan open draait, is het water dan gelijk of vrijwel gelijk warm?, in ieder geval een heel stuk sneller dan op iedere andere plaats in het huis?
Of blijft de warmwatertemperatuur juist achter in vergelijking met de andere tappunten?

Als je aan de leidingen voelt onder je kraan, en je gebruikt eerst de koude kraan, hoe voelen de leidingen dan aan (koud,koud,koud of koud,warm,koud enz) en hoe in vergelijking als je de warme kraan open draait?

De manier zoals je in het begin beschrijft, kan ik me er wel een aansluitmanier bij voorstellen dat het ze toch gelukt is om de kraan eventueel aan te sluiten zonder boiler.
Maar het blijft een vreemde oplossing.
Test trouwens eerst even of je ook warm water heb als je de ketel uit geschakeld heb.
pi_55046361
FF een plaatje
Wat is eigenlijk het voordeel van een drukloos aangesloten boiler?
pi_55047847
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 22:42 schreef Aplus het volgende:
FF een plaatje
Wat is eigenlijk het voordeel van een drukloos aangesloten boiler?
[ afbeelding ]
Je bedoelt buiten het feit van een constant druppelende kraan?
Geen inlaatcombinatie nodig of een extra afvoer cq aansluiting.
je houd dus wat meer ruimte over.

En in sommige situaies is het verplicht ( niet in huishoudelijk gebruik, hoewel wetgeving in BE andes kan zijn)
  woensdag 5 december 2007 @ 08:30:34 #14
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_55050327
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 21:32 schreef klipper het volgende:

[..]

Ook met een drukloze boiler kun je gewoon douchen.

Wat ik uit je verhaal opmaakt, is dat de kraan al geplaatst was en ook alle drie de leidingen zijn aangesloten.
Aangezien je een combiketel hebt, kom het verhaal een beetje vreemd over.

1) Als je de warmwaterkraan open draait, is het water dan gelijk of vrijwel gelijk warm?, in ieder geval een heel stuk sneller dan op iedere andere plaats in het huis?
Of blijft de warmwatertemperatuur juist achter in vergelijking met de andere tappunten?

2) Als je aan de leidingen voelt onder je kraan, en je gebruikt eerst de koude kraan, hoe voelen de leidingen dan aan (koud,koud,koud of koud,warm,koud enz) en hoe in vergelijking als je de warme kraan open draait?

De manier zoals je in het begin beschrijft, kan ik me er wel een aansluitmanier bij voorstellen dat het ze toch gelukt is om de kraan eventueel aan te sluiten zonder boiler.
Maar het blijft een vreemde oplossing.
3) Test trouwens eerst even of je ook warm water heb als je de ketel uit geschakeld heb.
1) Het water is vrij snel warm, maar dat is logisch, de cv ketel hangt er 1 meter naast (AWB 23.29 WT)
2) Warm, koud, koud als ik de keukenkraan gebruik, koud, koud, koud ik een andere kraan gebruik.
3) Geen warm water zonder ketel.

Ik woon in een appartementje, en een boiler ergens verstopt had ik met de verbouwing wel gevonden denk ik.
Er zit trouwens een 6? bar overdruk ventiel op de kraan onder het kapje wat ik er net per ongeluk afgemept heb.

plaatje:

Tussen de rode lijnen zit de middelste leiding, met een knietje naar voren in de kraan.

Linkerleiding bovenop = warm
Rechterleiding bovenop = koud
[_] <- Sign here
  woensdag 5 december 2007 @ 13:04:38 #15
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_55055775
Ah nieuws.

De kraan is een inlaatmengkraan van Daalderop. Er heeft inderdaad een daalderop boiler gezeten, welke vervangen is door de cv ketel.

Dus ik moet het volgende doen om het zooitje te vervangen door een 'normale' mengkraan:
- Kraan eraf
- Wateraanvoer (middelste aansluiting, uit de muur) splitsen
- 1 kant naar de koudwaterinvoer van de nieuwe kraan
- andere kant via een inlaatcombinatie naar de cv ketelkoudwaterinvoer
- warmwater uit cv ketel op de kraan aansluiten

Done toch

[ Bericht 54% gewijzigd door Xiphos op 05-12-2007 14:16:13 ]
[_] <- Sign here
  zaterdag 8 december 2007 @ 13:14:47 #16
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_55123106