abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55560566
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:10 schreef Pumatje het volgende:

je kent mij niet, blijkbaar lees je bar weinig posts van me en ik kan het niet vermijden dat er vraagtekens bij jou motivatie van reageren ontstaan. Jij kijkt ( gelet op je post(s) niet op argumenten en ik hecht bar weinig waarheid en intresse aan een subjectief argument , of jou mening.
Je icoontje met het sovjet symbooltje zegt genoeg ... weinig verstand en houzee de Sovjet Unie. Daartoe is een discussie met jouw op politiek gebiedt nutteloos te noemen. Daarvoor waarschuw ik anderen, ze mochten eens veel tijd besteden aan een nutteloze discussie met jouw ...
pi_55560665
Het is jammer dat mensen door politiek geen objectief beeld kunnen vormen.
pi_55560689
Die Israelische militaire leider met dat lapje voor z'n ogen was volgens mij een aardige goede strateeg.
pi_55560725
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:23 schreef slaapvaak het volgende:
Die Israelische militaire leider met dat lapje voor z'n ogen was volgens mij een aardige goede strateeg.
Moshe?
пусть всегда будет солнце
pi_55560767
quote:
En Amerikaanse desintresse in europa, een persoon verwierp dat met als argument dat de Amerikanen intresse hadden in de Europese revoluties in de 19e eeuw..
Ik reageerde op de uitlating: ''Nooit intresseerde amerika het geen ene hol wat we in Europa uitspookten''. Dit betekent letterlijk dat Amerika altijd geinteresseerd was in Europa, maar vooruit, daar let ik niet op.
quote:
Je kunt lekker intresse hebben in wat, maar dat verteld geen ene donder hoe je nu het gehele gebeuren beschouwt en wat je mening erover is.
Nou, aangezien de Verenigde Staten van oudsher een republiek vormen en de revoluties in Europa gericht waren op het omverwerpen van koningshuizen, zou je misschien vermoeden dat ze de revolutionairen graag zagen winnen. Dat is allemaal niet zo moeilijk hoor, zo'n gevolgtrekking.
quote:
Elke, elke motivatie van de Amerikanen om deel te nemen in allebei de wereldoorlog of bij enig ander conflict is gebaseerd op het welzijn van haar industrie, en daar ook door gevoed.
FDR's ideologische betrokkenheid bij de oorlog tegen Hitler was minstens even groot als die van Stalin.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_55561196
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:25 schreef MoChe het volgende:

[..]

Moshe?
Jij weet zelluf, de grootste denkers zijn vaker joden, Trotski, Engels, Marx (Lenin 0.5) etc. niet waar
pi_55561287
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:47 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Jij weet zelluf, de grootste denkers zijn vaker joden, Trotski, Engels, Marx (Lenin 0.5) etc. niet waar
Engels was geen jood. Ha! !
pi_55561327
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:47 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Engels was niet Joods, bij mijn weten. Verder zou ik liever Einstein en Eilenberg genoemd zien dan Marx en de meedogenloze Trotski.
pi_55561345
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:53 schreef Apropos het volgende:

[..]

Engels was niet Joods, bij mijn weten. Verder zou ik liever Einstein en Eilenberg genoemd zien dan Marx en de meedogenloze Trotski.
MAar Einstein was geen strateeg.
pi_55561358
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:53 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ik noemde expres wat communisten op, zo raak ik de user in zijn 'weak' spot.

Je kent me toch nog wel.

(en hem ook.. )
pi_55561387
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:55 schreef MoChe het volgende:

[..]

MAar Einstein was geen strateeg.
O nee? Hij wist anders wel aan de oorlog te ontkomen, betere strategen zijn er niet.
pi_55561919
Geen persoon an sich, maar de Vereenigde Oostindische Compagnie was uiteraard brilliant qua strategie.
pi_55563141
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 01:53 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Hattin, battle of (1187). On 2 July 1187 Saladin attacked Tiberias with an army 30, 000 strong including 12, 000 cavalry. King Guy of Jerusalem gathered the entire army of the kingdom, 15, 000-18, 000 including 1, 200 knights.

Bron Kedar, B. Z., ‘The Battle of Hattin Revisited’, in Kedar (ed.), in The Horns of Hattin (London, 1992).
Prawer, J., Crusader Institutions (Oxford, 1980)

In ieder gevaal een forse overmacht, let ook op 12000 cavalry.

Wat ik dus bedoel, is dat de kruisvaarders gewoon zo in de val liepen, terwijl het in feite overduidelijk was. Een aantal commandanten was ook tegen het verlaten van Sephoria en wilde Tiberias gewoon aan Saladin laten.
Waarom? Omdat Saladin een belegering niet kon winnen.
Ja laten we vooral afgaan op Engelse bronnen en niet op Arabische bronnen . Maar dan heeft Salah ad-din toch een voordelige situatie gecreeërd én ze in de val laten lopen én daardoor in feite de hele Christelijke massa in het midden-oosten teruggedreven. Maar goed ik geef toe dat ik te weinig weet over Salah ad-din. Ik weet dat hij ook bijvoorbeeld ernstige nederlagen heeft geleden.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_55563219
quote:
Op donderdag 27 december 2007 00:22 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ja laten we vooral afgaan op Engelse bronnen en niet op Arabische bronnen . Maar dan heeft Salah ad-din toch een voordelige situatie gecreeërd én ze in de val laten lopen én daardoor in feite de hele Christelijke massa in het midden-oosten teruggedreven. Maar goed ik geef toe dat ik te weinig weet over Salah ad-din. Ik weet dat hij ook bijvoorbeeld ernstige nederlagen heeft geleden.
Jij vindt Oxford minder betrouwbaar dan arabische bronnen? Je bent je bewust van het feit dat in de Arabische wereld de geschiedenis net wat vaker voor politieke doeleinden wordt gebruikt?
pi_55563347
quote:
Op donderdag 27 december 2007 00:26 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Jij vindt Oxford minder betrouwbaar dan arabische bronnen? Je bent je bewust van het feit dat in de Arabische wereld de geschiedenis net wat vaker voor politieke doeleinden wordt gebruikt?
Ja ik vind Oxford minder betrouwdbaar ja. Ik ben me ervan bewust dat juist in de Engelse wereld de geschiedenis wat rooskleurig wordt vertoond.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_55563419
quote:
Op donderdag 27 december 2007 00:31 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ja ik vind Oxford minder betrouwdbaar ja. Ik ben me ervan bewust dat juist in de Engelse wereld de geschiedenis wat rooskleurig wordt vertoond.
Dan adviseer ik jou ook nooit een universitaire studie te volgen aan een land in de democratische wereld.
pi_55563547
Nja geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar dus wel te verwachten dat aan beide kanten het verhaal enigzins veranderd wordt.
pi_55563828
quote:
Op donderdag 27 december 2007 00:39 schreef MoChe het volgende:
Nja geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar dus wel te verwachten dat aan beide kanten het verhaal enigzins veranderd wordt.
De arabieren hebben uiteindelijk gewonnen in het M-O.
  donderdag 27 december 2007 @ 01:01:58 #194
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_55564167
quote:
Op donderdag 27 december 2007 00:48 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Nu ja uiteindelijk ook niet. Jeruzalem is nu Joods gebied dus...
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_55564408
Bovendien zijn we nu in het westen en het gebied waarin je leeft beinvloedt natuurlijk ook je perceptie over wie je de grootste strateeg vindt en hoe je de geschiedenis leest.
pi_55564624
quote:
Op donderdag 27 december 2007 01:12 schreef MoChe het volgende:
Bovendien zijn we nu in het westen en het gebied waarin je leeft beinvloedt natuurlijk ook je perceptie over wie je de grootste strateeg vindt en hoe je de geschiedenis leest.
Dat geldt natuurlijk voor iederen zijn/haar referentie kader, neemt niet weg dat de objectiviteit van verschillende landen op verschillende niveaus kan bevinden. Sommige landen hebben op het moment nou eenmaal meer of minder baat bij een glorie rijke geschiedenis, dit om de nationale tendensen te voeden.
Daarnaast verschilt het ook per land op welke manier het onderwijs verweven is met de overheid/afhankelijk daarvan is. Vanuit dat perspectief verwacht ik wat meer van een Oxford dan van een gemiddelde Arabische universiteit.
pi_55565310
quote:
Op donderdag 27 december 2007 00:48 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Ze hebben ook niet verloren.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_55565376
quote:
Op woensdag 26 december 2007 23:26 schreef Techno het volgende:
Geen persoon an sich, maar de Vereenigde Oostindische Compagnie was uiteraard brilliant qua strategie.
Toch maakten ze een kostbare fout met het uitroeien van de Bandanezen

Overigens was hun verdeel-en-heers-politiek bijzonder effectief tot mijn afschuw
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_55566533
quote:
Op donderdag 27 december 2007 00:34 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Dan adviseer ik jou ook nooit een universitaire studie te volgen aan een land in de democratische wereld.
We hebben het hier over geschiedenis. En wat dat betreft wordt er altijd geleerd naar de bron te kijken. Ook in Oxford en ook in (ik zeg maar wat) Egypte. Dat ik de ene meer vertrouw dan de andere is heel goed mogelijk. Stel het gaat over de slag bij Hastings. Dan zal ik de Franse bronnen waarschijnlijk ietsie pietsie meer vertrouwen. Je moet altijd naar de 2 verhalen kijken etc. etc.
  donderdag 27 december 2007 @ 12:08:06 #200
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_55569258
quote:
Op donderdag 27 december 2007 00:22 schreef Burakius het volgende:

[..]

Nou ja, waarom zouden deze bronnen onbetrouwbaar zijn? Arabische bronnen geven vaak aan : An army composed of more than 2000 knights and 30000 foot soldiers left Saphoria in the direction of Tiberiade; a city besieged by Saladin.

Terwijl het gewoon voor de christelijke staten onmogelijk was zón groot leger op de been te brengen.

Engelse bronnen zijn hier trouwens ook gewoon objectief in tegenstelling tot bijv Engelse bronnen uit de Napoleontische oorlogen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')