Ben het trouwens volledig met je eens.quote:Op vrijdag 21 december 2007 18:43 schreef Pumatje het volgende:
[..]
De korea oorlog en de vietnam oorlog...
Die oorlogen zijn gestreden omdat de Amerikanen geloofden, dat als Noord-Vietnam en Noord-korea zouden overwinnen, een Wereldwijde Communistische Revolutie zou volgen.
Zou weer problemen vormen voor de afzetmarkt overal, allemaal potentiele afnemers die verdwijnen. Dit was de grootste angst van Amerika en die gold vooral voor Noord/West Europa. Angstzaaien is een perfect middel om wapens te verkopen.
Ik ga nu niet beweren dat die angst onterecht was natuurlijk, er was wel een dreiging. Maar erg aangewakkerd door de US.
De gehele VS bloeide in de jaren 50/60/70/80.. door export van wapens. Is griezelig hoeveel er werd verkocht. Het plaatsen van atoombommen in Nederland bijvoorbeeld, absurd. Maargoed we kregen wel allemaal hier het idee destijds bij de regering dat het nodig was, fijn was, verzekering bood en dat leidde tot enorm veel aankopen.
Ga me niet vertellen dat de VS de intentie had om de gehele wereld te helpen tegen het communisme, na decades van isolatie. Het overschakelen van het maken van Magnetrons naar tanks bleek niet zo'n probleem en er werd veel op verdiend.
Nooit intresseerde amerika het geen ene hol wat we in Europa uitspookten, allebei de wereldoorlogen werden beschouwd als burgeroorlogjes. Enkel japan vormde een ware dreiging. Deelname aan de oorlog betekende ook gelijk meer verkoop en naar mijn mening werd die in stand gehouden door oorlogen te voeren.
Prachtig hoe de gehele wereld voor de gek gehouden wordt, met de war-against-terror , de coalitie, etc.
Iedereen is vrij om zijn eigen mening te vormen hoor. Soul 79, ga nu aub niet op de man spelen met jij bent zeker zo'n....
Nee dat ben ik niet. Ben gewone knul, geen communist.
maar stel gewoon vragen bij het beleid betreft buitenlandse politiek wat de US voert. Echte dreigingen als NK, Iran.. daar word niet op ingeschakeld, tjah.. met gesprekken en diplomatieke acties.
Grappig dat terwijl Iraq geen dreiging voerde, en hetzelfde met afghanistan wereldwijd verdragen werden geschonden en ze binnen een week op Iraakse grond stonden.
Wie had ook iets anders verwacht?quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:39 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ben het trouwens volledig met je eens.
quote:
Dat kan, ja. Het past echter uitstekend in stelselmatige onderschatting of ontkenning van de bloeddorstigheid en terreur van de bolsjewieken. Verder herinner ik me levendig dat jij ooit weigerde met mij te debatteren wegens uitlatingen die ik eerder had gedaan, dus doe niet zo schijnheilig.quote:Dus als je het ene ontkent dan is het andere al niet meer geloofwaardig? Wat is dat voor een niet logische opmerking. Hij kan bij A fout zitten en bij B goed zitten.
O nee wacht ik moet het altijd met jou eens zijn natuurlijk. En geloof me dat zinnetje maak ik vaakj genoeg mee met types zoals jij.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:51 schreef Apropos het volgende:
[..]
Wie had ook iets anders verwacht?
In debat gaan met een josti heb weinig zin naar mijn inziens. En ja ik wou de moralist uithangen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:55 schreef Apropos het volgende:
[..]
[..]
Dat kan, ja. Het past echter uitstekend in stelselmatige onderschatting of ontkenning van de bloeddorstigheid en terreur van de bolsjewieken. Verder herinner ik me levendig dat jij ooit weigerde met mij te debatteren wegens uitlatingen die ik eerder had gedaan, dus doe niet zo schijnheilig.
Had je verder nog aanmerkingen op de eigenlijke historische beweringen of wilde je alleen de moralist uithangen?
Dat gaat je in ieder geval beter af dan het ontzenuwen van historische verzinsels. Ik heb daarvan drie voorbeelden gegeven en je hebt kennelijk niet de behoefte om er ernstig op in te gaan, je houdt liever vast aan de gedachte dat de buitenlandse politiek van de VS altijd geleid wordt door een kongsi: favoriete opvatting van fundamentalisten en fellow travellers.quote:Op zondag 23 december 2007 00:16 schreef Burakius het volgende:
En ja ik wou de moralist uithangen.
Wat ik eerder zei mensen met een sovjet icoontje luisteren niet naar argumenten ... hetzelfde geldt voor mensen met een nazi icoontje die zie je op dit forium alleen wat minder, maar op stormfront kom je ze nog wel tegen.quote:Op zondag 23 december 2007 00:42 schreef Apropos het volgende:
favoriete opvatting van fundamentalisten en fellow travellers.
Net alsof ik ontken dat de Communisten bloeddorstige honden zijn geweest. De Verenigde staten echter hebben het op een veel hoger niveau gespeeld á la hoe groter de leugen des te meer kans dat het waarheid wordt.quote:Op zondag 23 december 2007 00:42 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dat gaat je in ieder geval beter af dan het ontzenuwen van historische verzinsels. Ik heb daarvan drie voorbeelden gegeven en je hebt kennelijk niet de behoefte om er ernstig op in te gaan, je houdt liever vast aan de gedachte dat de buitenlandse politiek van de VS altijd geleid wordt door een kongsi: favoriete opvatting van fundamentalisten en fellow travellers.
In welke periode? Want Cambodja bijv. is ten prooi gevallen aan zulke Amerikaanse streken, dat is een feit.quote:Op zondag 23 december 2007 12:11 schreef Burakius het volgende:
De Verenigde staten echter hebben het op een veel hoger niveau gespeeld á la hoe groter de leugen des te meer kans dat het waarheid wordt.
Idd. Voor zijn omvang en potentie was het Sovjetleger van verrassende kansloosheid. Het enige voordeel dat ze al eeuwen gebruikten was de enorme uitgestrektheid van hun land met bijbehorende verschroeide-oorlog-tactiek plus dat de Duitsers zo dom waren erin te lopen waardoor hun aanvoerlijnen te lang werden door een te snelle opmars en dan ook nog eens door willen lopen toen de winter viel terwijl ze dus nog in zomertenue rondbanjerden.quote:Op woensdag 12 december 2007 12:48 schreef Seneca het volgende:
[..]
Veel goede tactici, misschien, maar die zaten allemaal in Siberie
Caesar miste wel meer dingen Zijn haar, naar het schijnt.quote:Op zondag 23 december 2007 14:56 schreef Mwanatabu het volgende:
Caesar was daar dan weer heel goed in maar onderschatte de menselijke factor.
Is er trouwens een goed leesbaar stukje op het internet over Saladdin, die ook nog een beetje objectief is? wikipedia, vertrouw ik wat objectief zijn niet zo.quote:Saladdin was denk ik een prachtig totaalpakket.
Eens, maar opzich is het niet moeilijk hun rollen te defineren hoor, die zijn redelijk goed beschreven...ik ben ook wel van mening dat beide genieen waren, maar dat Augustus dit op het politieke en staats-organisatorisch niveau was, maar Agrippa was over duidelijke het militaire genie van de twee, vind ook wel wat dat betreft dat Agrippa redelijk vaak onderschat wordt of iig wordt hij niet vaak genoemt, terwijl die toch redelijke grote overwinningen heeft behaalt. Ook was Agrippa een goed bestuurder, als je kijkt wat hij allemaal heeft gedaan voor de stad Rome. (Renovatie en uitbouw van Aquaduct systeem, riool systeem enz.)quote:Op zondag 23 december 2007 19:15 schreef afzuiginrichting het volgende:
Voor de oudheid: het koppel Augustus en Marcus Vipsanius Agrippa. Wie van de twee het genie was, is niet met zekerheid te zeggen.
Saladin was politiek gezien een erg goede leider. Militair gezien toch niet echt, ondanks zijn vele overwinningen.quote:Is er trouwens een goed leesbaar stukje op het internet over Saladdin, die ook nog een beetje objectief is? wikipedia, vertrouw ik wat objectief zijn niet zo.Ik zie die naam vaker langskomen, maar behalve het dat tie geloof ik tijdens 1 van de christelijke kruistochten, Generaal? was aan de zijde van de moslims, weet ik niks van hem...maar het lijkt me wel interesant om iets over hem te lezen.
Militair niet? En de slag bij Hatin dan?quote:Op maandag 24 december 2007 13:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Saladin was politiek gezien een erg goede leider. Militair gezien toch niet echt, ondanks zijn vele overwinningen.
Er staat toch ondanks zijn vele overwinningen achter?quote:Op maandag 24 december 2007 13:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Militair niet? En de slag bij Hatin dan?
Wat is er dan zo geweldig aan het winnen van die slag? Saladin's leger was ruim 2x zo groot. Had ruim 10x meer reserves, was beter bevoorraad.quote:Op maandag 24 december 2007 13:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Militair niet? En de slag bij Hatin dan?
Sorry maar 2x zo groot? Wat ijl je man. Wikipedia beweert:quote:Op maandag 24 december 2007 20:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat is er dan zo geweldig aan het winnen van die slag? Saladin's leger was ruim 2x zo groot. Had ruim 10x meer reserves, was beter bevoorraad.
Tsja in feite hoefde Saladin op militair gebied ook helemaal niet zo goed te zijn, hij had vrijwel altijd een flinke overmacht.
Hattin, battle of (1187). On 2 July 1187 Saladin attacked Tiberias with an army 30, 000 strong including 12, 000 cavalry. King Guy of Jerusalem gathered the entire army of the kingdom, 15, 000-18, 000 including 1, 200 knights.quote:Op dinsdag 25 december 2007 00:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Sorry maar 2x zo groot? Wat ijl je man. Wikipedia beweert:
Est. 30,000 Est<---Salah ad-din, Christenen--->. 20,000 including 2,000 knights .
Nu beni k niet zo een fan van wikipedia, maar ze zullen er niet een factor 2 naast zitten. Zeker niet met alle edit geilende jostis in de buurt.
Hij had tactisch alle waterbronnen voor de Kruisvaarders afgesnedenetc. Hij heeft ze precies gekregen waar hij ze wou. Totaal omsingeld en afgeslacht.
Hoezo Wellington overigens? Buiten zijn reserve-slope taktiek, wat een erg goede anti-artilerie taktiek is niet echt een superieure generaal. Zeker niet een van de beste tijdens de napoleontische oorlogen.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:10 schreef Dvm86 het volgende:
Horatio Nelson
Von Bismarck
Duke of Wellington
Scipio Africanus
Ramses II
Om eerder genoemde namen aan te vullen.
quote:Op zondag 23 december 2007 01:28 schreef GirlyGirl het volgende:
[..]
Wat ik eerder zei mensen met een sovjet icoontje luisteren niet naar argumenten ... hetzelfde geldt voor mensen met een nazi icoontje die zie je op dit forium alleen wat minder, maar op stormfront kom je ze nog wel tegen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |