Maar waarom zou Hannibal een groots strateeg zijn geweest? Hij heeft helemaal niets bereikt behalve dan de vernietiging van zijn eigen rijk op indirecte wijze. Eerder een te opportunistische strateeg die niets van zijn afhankelijke successen heeft kunnen consolideren.quote:Op donderdag 6 december 2007 16:40 schreef Burakius het volgende:
[..]
Strategen op het slagveld waren ze (Hitler niet).
Heb je daar ook argumenten voor?quote:
Eigenlijk heb je gelijk. Hannibal was een groot veldheer. Zijn resultaten bij Cannae zijn nog steeds de natte droom van zo'n beetje elke generaal. Maar hij heeft het niet weten uit te buiten en dat zou je wel bij een veldheer verwachten.quote:Op donderdag 6 december 2007 18:11 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar waarom zou Hannibal een groots strateeg zijn geweest? Hij heeft helemaal niets bereikt behalve dan de vernietiging van zijn eigen rijk op indirecte wijze. Eerder een te opportunistische strateeg die niets van zijn afhankelijke successen heeft kunnen consolideren.
Nou ja, de Romeinen waren wel volkomen overrompeld door zijn invasie van Italie. Daarbij had hij de Carthaagse senaat ook in de tang, aangezien het feitelijk een prive-oorlog van Hannibal tegen Rome was.quote:Op donderdag 6 december 2007 18:11 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar waarom zou Hannibal een groots strateeg zijn geweest? Hij heeft helemaal niets bereikt behalve dan de vernietiging van zijn eigen rijk op indirecte wijze. Eerder een te opportunistische strateeg die niets van zijn afhankelijke successen heeft kunnen consolideren.
Precies. Een groot veldheer staat buiten kijf. Maar dat maakt hem nog geen groots strateeg. Met een groter strategisch inzicht had hij Rome makkelijk kunnen veroveren/vernietigen. Als iemand de macht van Rome vroegtijdig had kunnen stoppen was hij het wel.quote:Op donderdag 6 december 2007 19:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Eigenlijk heb je gelijk. Hannibal was een groot veldheer. Zijn resultaten bij Cannae zijn nog steeds de natte droom van zo'n beetje elke generaal. Maar hij heeft het niet weten uit te buiten en dat zou je wel bij een veldheer verwachten.
Maar vind je dat het hem een groots strateeg maakt? Misschien was hij wel teveel vervuld van haat tegen Rome dat hij de lange termijn uit het oog is verloren, misschien had hij met twee ogen meer succes gehadquote:Op donderdag 6 december 2007 19:36 schreef Apropos het volgende:
Nou ja, de Romeinen waren wel volkomen overrompeld door zijn invasie van Italie. Daarbij had hij de Carthaagse senaat ook in de tang, aangezien het feitelijk een prive-oorlog van Hannibal tegen Rome was.
Je kunt je ook afvragen of er wel een WOII zou zijn geweest zonder Hitler.quote:Op zondag 2 december 2007 23:41 schreef Monidique het volgende:
Hitler, zonder twijfel. Zonder hem had de Tweede Wereldoorlog veel langer geduurd.
Een groot strateeg in die zin dat ik niet inzie hoe een andere strategie Rome evenzeer in het nauw had kunnen brengen.quote:Op donderdag 6 december 2007 19:40 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar vind je dat het hem een groots strateeg maakt? Misschien was hij wel teveel vervuld van haat tegen Rome dat hij de lange termijn uit het oog is verloren, misschien had hij met twee ogen meer succes gehad, waardoor hij niets heeft weten te consolideren.
Door naar Rome te gaan en daarmee zijn succes te consolideren. Hij is een van de weinigen die Rome daadwerkelijk had kunnen veroveren/vernietigen. Je kunt natuurlijk beargumenteren dat het in retrospectief makkelijk praten is maar was het niet een van zijn generaals die zei dat hij wist hoe te winnen maar niet hoe de overwinning uit te buiten. Blijkbaar waren er slimmere strategen in zijn omgeving.quote:Op donderdag 6 december 2007 19:59 schreef Apropos het volgende:
[..]
Een groot strateeg in die zin dat ik niet inzie hoe een andere strategie Rome evenzeer in het nauw had kunnen brengen.
Nou ja, het is de vraag of hij Rome in had kunnen nemen.quote:Op donderdag 6 december 2007 20:05 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Door naar Rome te gaan en daarmee zijn succes te consolideren. Hij is een van de weinigen die Rome daadwerkelijk had kunnen veroveren/vernietigen. Je kunt natuurlijk beargumenteren dat het in retrospectief makkelijk praten is maar was het niet een van zijn generaals die zei dat hij wist hoe te winnen maar niet hoe de overwinning uit te buiten. Blijkbaar waren er slimmere strategen in zijn omgeving.
Het was wel zijn doel lijkt me aangezien hij flinke haat koesterde jegens Rome. Het blijft natuurlijk gissen maar mi heeft hij de mogelijkheid wel gehad.quote:Op donderdag 6 december 2007 20:10 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nou ja, het is de vraag of hij Rome in had kunnen nemen.
Ten aanzien van Alexander is dat een raar verwijt, zijn rijk stortte in na zijn dood, dus hoezo wist hij het 'niet echt' te consoliderenquote:Op donderdag 6 december 2007 14:20 schreef MrX1982 het volgende:
Ik zou Alexander de Grote, Hannibal en Adolf Hitler geen grootste strategen willen noemen. Grote veroveraars zou eerder bij ze passen aangezien ze de zaak niet echt wisten te consolideren.
Door op zijn sterfbed na de vraag wie hem moest opvolgen te antwoorden. De waardigste.quote:Op donderdag 6 december 2007 20:20 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ten aanzien van Alexander is dat een raar verwijt, zijn rijk stortte in na zijn dood, dus hoezo wist hij het 'niet echt' te consolideren
Omdat het een moedig man was, die niet bang was om zijn gezicht te laten zien midden op het slagveld, hij als 1 van de weinige generaals nog iets kon maken van de rampen op het Oostfront. Hij had een gigantisch goede verdedigingstechniek, goed improviserend, houd ik wel van.quote:Op donderdag 6 december 2007 19:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Heb je daar ook argumenten voor?
Zelf zou ik eerder denken aan Von Manstein of Guderian.
Von Manstein omdat die een aantal wezenlijke aanvalsplannen in WO2 heeft ontwikkeld, zoals Fall Gelb. Daarnaast heeft 'ie bewezen op alle niveau's (zowel als divisiecommandant als leider van een legergroep) de zaken goed aan te kunnen.
Guderian, omdat die als een van de eersten doorhad hoe je met tanks om moest gaan en dat ook ten uitvoer kon brengen.
Het waren de politicus achter hem die de vernietiging van Rome tegenhielden.quote:Op donderdag 6 december 2007 19:40 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar vind je dat het hem een groots strateeg maakt? Misschien was hij wel teveel vervuld van haat tegen Rome dat hij de lange termijn uit het oog is verloren, misschien had hij met twee ogen meer succes gehad, waardoor hij niets heeft weten te consolideren.
Even mijn lijstje ietsje verder uitgebreid.quote:Op maandag 3 december 2007 00:37 schreef TheMagnificent het volgende:
De Oudheid:
- Leonidas I van Sparta
- Alexander de Grote
- Hannibal Barkas
- Julius Caesar
- Attila de Hun
De Middeleeuwen:
- Alp Arslan
- Salah ad-Din
- Dzjengis Khan
- Mehmet II de Veroveraar
De zestiende eeuw:
- Zahiruddin Muhammad Baboer
- Akbar de Grote
- Süleyman I de Geweldige
- Barbarossa Hayreddin
De negentiende eeuw:
- Napoleon Bonaparte
De twintigste eeuw:
- Mustafa Kemal Atatürk
- Georgi Zjoekov
Dat speelde volgens mij veel later toen zijn successen al waren opgedroogd en de Romeinen met hun offensief waren begonnen.quote:Op vrijdag 7 december 2007 07:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het waren de politicus achter hem die de vernietiging van Rome tegenhielden.
Omdat die, als ik het wel heb, gewoon een eerder Romeins krijgsplan uitvoerde dat terzijde was geschoven nadat Hannibal Italie was binnengevallen. Een briljant tacticus was hij echter wel.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:06 schreef BlaZ het volgende:
Waarom word Scipio Africanus niet genoemd in de oudheid?
Inderdaad!quote:WW-II
Slim
Vaak vergeten Bill Slim in ieder geval #1 beste multiculturele generaal allertijden.quote:
Idd. Hannibal had geen belegeringswapens om Rome te kunnen innemen, en daarbij had Rome nog te veel bondgenoten die hem in de rug zouden kunnen aanvallen. Hij wilde eerst Romeinse bondgenoten voor zich winnen. Verder weigerde Carthago versterkingen naar Italie te sturen en de overgelopen bondgenoten in Italie lagen dwars bij het leveren van troepen aan Hannibal.quote:Op donderdag 6 december 2007 20:10 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nou ja, het is de vraag of hij Rome in had kunnen nemen.
Voor zover bij mij bekend - en ja, ik ben een leek op dit vlak - is Sun Tzu's "Art of War" ook echt een bron van inspiratie geweest voor andere grote strategen door de tijd heen. Iets waar volgens mij niet zoveel andere strategen zich op kunnen beroepen.quote:Op donderdag 6 december 2007 11:22 schreef Thorical het volgende:
Sun Tzu
Sun-tzu ping-fa (Sun Tzu The Art of War) is one of those rare texts that transcends time. Though it was written more than 2,000 years ago, it is arguably still the most important work on the subject of strategy today.
Machiavelli.
Omdat (imo) Patton de amerikaanse Rommel is. (Zeer) goed tot op bepaalde hoogte, maar te weinig op het hogere strategische niveau.quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:40 schreef Semisane het volgende:
Als er over de 2e WW wordt gesproken, waarom dan niet Patton? Ok hij had een grote bek en was niet bepaald politiek strategisch, maar aan het front was hij toch wel redelijk briljant....of is hij eerder een tacticus te noemen?
Wat is de strekking van je reactie nou precies? Dat Hitler de grootste strateeg is of dat zonder Hitler Wo2 langer geduurd heeft?quote:Op zondag 2 december 2007 23:41 schreef Monidique het volgende:
Hitler, zonder twijfel. Zonder hem had de Tweede Wereldoorlog veel langer geduurd.
Leg eens uit wat je bedoelt met "het hogere strategische niveau"? Qua politiek, langere termijn planning enz? Daar zou ik het wel mee eens zijn, opzich.quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Omdat (imo) Patton de amerikaanse Rommel is. (Zeer) goed tot op bepaalde hoogte, maar te weinig op het hogere strategische niveau.
asjeblieft, Patton.. brutale aap.quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:40 schreef Semisane het volgende:
Als er over de 2e WW wordt gesproken, waarom dan niet Patton? Ok hij had een grote bek en was niet bepaald politiek strategisch, maar aan het front was hij toch wel redelijk briljant....of is hij eerder een tacticus te noemen?
En verder bij de Romeinen is Augustus toch wel een uitzonderlijke geweest...in feite heeft hij eigenlijk gedaan wat Ceasar niet kon, toegeven, Ceasar werd vermoord, maar die moord was min of meer het gevolg van zijn, iets wat mindere, strategische beslissingen. Bijv de benoeming als dictator voor het leven te accepteren, terwijl hij op 2 vingers had na kunnen tellen dat er senatoren daar niet blij mee zouden zijn, zo snel na Sulla...lijkt me.
Tja, maar van Hannibal heb ik altijd het gevoel dat hij zijn overwinning bij Cannae veel beter had kunnen uitbuiten, Rome stond op dat moment met 1 been in het republiekeins graf, om het maar zo te zeggen, veel gebieden die onder Rome stonden, kozen de kant van Hannibal, enkel hij deed er weinig mee, zo lijkt het. Gelukkig maar, want Rome heeft daarna een boeiende geschiedenis gehad. Althans, vind ik dan.quote:Op dinsdag 11 december 2007 18:01 schreef Herr_Munk het volgende:
[..]
Ik zou Hannibal noemen omdat hem het gelukt is om Romeinse legioenen compleet te omsingelen. Zijn verassingsaanval op de Romeinen om via de Alpen met olifanten en al het Romeinse rijk binnen te wandelen vindt ik ook een sterk staaltje strategie ( de Romeinen verwachtte alles behalve dat hij via die kant binnen komt.)
Dat zei ik toch ook, maar wel eentje die dan weer humorvol was en ook nog wel een potje kon vechten.quote:Op dinsdag 11 december 2007 18:14 schreef Pumatje het volgende:
[..]
asjeblieft, Patton.. brutale aap.
Klopt ben ik het met je eens. De slag bij Cannae heeft er uiteindelijk toe geleid dat Rome, volgens de overlevering, Hannibal in Carthago verslagen heeft, Carthago met de grond gelijk heeft gemaakt om vervolgens door de Romeinen compleet met zout bestrooid te zijn zodat het land niet meer geschikt zou zijn voor wederopbouw.quote:Op dinsdag 11 december 2007 18:17 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja, maar van Hannibal heb ik altijd het gevoel dat hij zijn overwinning bij Cannae veel beter had kunnen uitbuiten, Rome stond op dat moment met 1 been in het republiekeins graf, om het maar zo te zeggen, veel gebieden die onder Rome stonden, kozen de kant van Hannibal, enkel hij deed er weinig mee, zo lijkt het. Gelukkig maar, want Rome heeft daarna een boeiende geschiedenis gehad. Althans, vind ik dan.
Mooie reply.quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:02 schreef Herr_Munk het volgende:
[..]
Klopt ben ik het met je eens. De slag bij Cannae heeft er uiteindelijk toe geleid dat Rome, volgens de overlevering, Hannibal in Carthago verslagen heeft, Carthago met de grond gelijk heeft gemaakt om vervolgens door de Romeinen compleet met zout bestrooid te zijn zodat het land niet meer geschikt zou zijn voor wederopbouw.
Om concreet op je reactie in te gaan moeten we afvragen wat er precies bedoeld wordt met strateeg. Volgens de van dale is het kunst op oorlogsvoering op grote schaal. Ook hier wordt ons standpunt niet verhelderd. Wat is nu weer een grote schaal? Jij hebt weer gelijk door te zeggen dat Hannibal andere belangrijk aspecten van oorlogsvoering niet goed heeft uitgewerkt. Ik zou er niet ver naast zitten door te stellen dat je wel degelijk op grote schaal bezig bent met oorlog voeren omdat de Romeinse legioenen, zelfs op dat punt in de Romeinse geschiedenis, niet bestond uit laten we zeggen "twee boeren en een slaaf" ( Hoewel het technisch gezien wel boeren waren omdat rijkdom en macht afhankelijk waren van de grootte van je land en daardoor je een plek bij de elite van het Romeinse leger kon veroorloven. ) maar uit een gerespecteerd leger.
Ik denk dat we een juiste conclusie kunnen trekken dat jij bij een keuze voor een "groots strateeg" laat afhangen of hij werkelijk alles goed voor elkaar had en dat, zo te lezen, vele met mij die keuze laten afhangen van de impact of de manier waarop een bepaald gevecht overwonnen wordt. Als we dat laatste als maatstaf meenemen dat moet je toegeven dat weinig andere strategen Hannibal hebben nagedaan in het compleet omsingelen van een leger. Die zege had door de jaren heen altijd een diepe impact op de Romeinen. "Hannibal at portas" werd immers niet voor niets gebruikt om kinderen in die tijd bang te maken.
Dat is op zich wel een goede keuze ...quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:40 schreef Semisane het volgende:
En verder bij de Romeinen is Augustus toch wel een uitzonderlijke geweest.
ja, maar ik erger me aan hem.quote:Op dinsdag 11 december 2007 18:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat zei ik toch ook, maar wel eentje die dan weer humorvol was en ook nog wel een potje kon vechten.
Waarom? Moltke heeft het schliefenplan niet kunnen laten werken wat een directe aanleiding was voor het verlies van de Duitsers in de 1e WOquote:
Ik denk dat hij Moltke senior bedoelt.quote:Op dinsdag 11 december 2007 22:31 schreef MoChe het volgende:
[..]
Waarom? Moltke heeft het schliefenplan niet kunnen laten werken wat een directe aanleiding was voor het verlies van de Duitsers in de 1e WO![]()
Het is idd een You-either-love-him-or-hate-him type.quote:
Och, hij had gewoon gelijk wat Montgomery betreft, die gewoon een overschatte en over het paard getilde generaal was, met zijn vuist te diep in het achterste van Eisenhower. Overigens waar twee ruzieen hebben er ook twee schuld, maar goed Patton had idd gewoon zijn aandacht bij het vechten moeten houden....al kan je ook zeggen dat het de taak van Eisenhower was om in te grijpen en dat heeft hij te laat en op een verkeerde manier gedaan. Monty eruit en Patton er in houden had idd het lelijke en vooral onnodige drama van Arnhem gescheelt.quote:Hij vond zichzelf heel wat, dacht een reincarnatie van meer dan 3 personen tegelijkertijd te zijn en was meer aan het ruzieën dan aan het vechten. Oke, Montgomery verneukte alles wel in 1944 en had een te grote bek maar als ze gewoon wat meer rekening met destijds hadden gehouden had het veel tijd bespaard.
Sorry van krijgsgevangenen die onder Patton vermoord zijn heb ik nog nooit iets van gelezen. wat overigens niet veel zegt hoor Wist wel dat Eisenhower het verwijt heeft gekregen niet altijd netjes met de Duitse pow's is omgegaan, waardoor er veel van hun onnodig om het leven zijn gekomen.quote:Daarnaast vind ik dat geintje van die krijgsgevangen die onder hem werden vermoord echt niet zo tof, in ieder geval niet voor een geallieerde generaal , dat verwacht je niet, helemaal niet omdat Amerikanen zijn die qua eer en trots compleet buiten die oorlog stonden.
Hij heeft wel wat mooie stunts uitgehaald. Bij voorbeeld in Normandie, waar hij dan eigenlijk de Duitse Blitzkrieg taktiek "leende" en gebruikte. En ook zijn logistiek en taktisch hoogstandje tijdens het Duitse Ardennenoffensief is iets wat een andere "westers gealieerde generaal" niet zomaar voor elkaar had gekregen.quote:Verkeerde takticus was hij zeker niet, maar niet de beste
Zeker niet de beste takticus inderdaad. Patton gebruikte in 1945 nog pantsertaktieken die een Guderian 4 jaar eerder al gebruikte.quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:05 schreef Pumatje het volgende:
[..]
ja, maar ik erger me aan hem.
Hij vond zichzelf heel wat, dacht een reincarnatie van meer dan 3 personen tegelijkertijd te zijn en was meer aan het ruzieën dan aan het vechten. Oke, Montgomery verneukte alles wel in 1944 en had een te grote bek maar als ze gewoon wat meer rekening met destijds hadden gehouden had het veel tijd bespaard.
Daarnaast vind ik dat geintje van die krijgsgevangen die onder hem werden vermoord echt niet zo tof, in ieder geval niet voor een geallieerde generaal , dat verwacht je niet, helemaal niet omdat Amerikanen zijn die qua eer en trots compleet buiten die oorlog stonden.
Verkeerde takticus was hij zeker niet, maar niet de beste
Tja als het werkt, waarom dan niet gebruiken? Neemt niet weg dat van de Amerikaanse/Britse Generaals Patton toch wel de betere was.quote:Op woensdag 12 december 2007 10:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zeker niet de beste takticus inderdaad. Patton gebruikte in 1945 nog pantsertaktieken die een Guderian 4 jaar eerder al gebruikte.
Met zo'n leger als de Russen hadden was het niet echt moeilijk om te winnen. Eerder moeilijk om te verliezen.quote:Op donderdag 6 december 2007 20:30 schreef Soul79 het volgende:
Het is ook niet echt duidelijk wat hier nou onder strateeg wordt verstaan.
Strateeg in strikt militaire zin of ook zoiets als 'politiek strateeg'? Hannibal was ongetwijfeld een genie in het veld maar heeft politiek uiteindelijk niet zijn doel bereikt. Als politiek strateeg waren Lenin, Hitler en Stalin natuurlijk geniaal. En Alexander had de total package; geen veldslag verloren en ook politiek veel succes.
Van de Duitsers in WO II staat Van Manstein met recht het hoogst aangeschreven. Guderian was niet echt een strateeg (dat is meer het grote plaatje), maar briljant in zijn ideëen over het gebruik van de tank en hoe hij dat als commandant in de praktijk bracht.
Iets anders is dat er wel eens de neiging bestaat om de prestaties van de Duitsers in WO II te overschatten (of eerder, hun missers te ontzien) en die van de Russen te onderschatten.
Hoe bedoel je? Ze waren minder voorbereid en hadden minder middelen dan de westerse legers. Het enige wat ze als voordeel hadden was dat het aantal enorm is (en het weer natuurlijk).quote:Op woensdag 12 december 2007 11:33 schreef valek het volgende:
[..]
Met zo'n leger als de Russen hadden was het niet echt moeilijk om te winnen. Eerder moeilijk om te verliezen.
quote:Op woensdag 12 december 2007 12:26 schreef MoChe het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Ze waren minder voorbereid niet waar, sinds 42 waren ze 1 van de best geoliede apperaten en hadden minder middelen dan de westerse legers. Na 42 veranderde dit ook Het enige wat ze als voordeel hadden was dat het aantal enorm is (en het weer natuurlijk). aantal was niet hun enige grote voordeel, ze hadden veel goede tactici , en het weer is voor allebei van toepassing dus kan je enkel uitbuiten, dit gold net zo goed voor de Duitsers , maargoed die hebben genoeg steken laten vallen op het oostfront
Veel goede tactici, misschien, maar die zaten allemaal in Siberiequote:
Vind ik niet, Slim, Bradley, Stilwellquote:Op woensdag 12 december 2007 10:55 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja als het werkt, waarom dan niet gebruiken? Neemt niet weg dat van de Amerikaanse/Britse Generaals Patton toch wel de betere was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |