abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54997936
Ik heb een nieuwe wasbak geplaatst en daarbij de kraan aangesloten op de waterleiding. Probleem is echter dat deze een beetje water drupt. De watertoevoer komt vanuit de muur via een flexibele koperen leiding, deze heb ik met een pijpsnijder op maat afgesneden en hierop een knelkoppeling geplaats waarop vervolgens het slangetje van de kraan is gemonteerd. Bij de verbinding tussen de flexibele waterleiding en de snelkoppeling drupt het nu dus een heel klein beetje (de knelkoppeling heb ik intussen heel strak vastgedraaid...). Wie weet wat hieraan te doen is óf wat ik nu juist niet had moeten doen?
Had ik die flexibele leding niet moeten snijden maar zagen? Of sowieso geen snelkoppeling gebruiken maar solderen...?
pi_54998107
Moet normaal geen probleem zijn, indien deze toch lekt kan je een steunhuls gebruiken. (in dat zachtere koper)
Heb je niet gewoon de knelring scheef geknelt om de pijp?
Dit is vaak het probleem gezien de flexibele slangen vaak wat ruim zijn. (het gedeelte waarin je het koper schuift)
Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
pi_54998662
Probleem is vaak dat mensen die koppelingen te hard aandraaien waardoor je de leertjes kapot draait kijk daar dus voor uit.
pi_54998962
Wat online zegt over die steunhulzen inderdaad... soort van (messing) pijpje wat je in je leiding schuift alvorens er een knelkoppeling op te bevestigen. Zo voorkom je dat je zachtkoperen leiding 'ingedrukt' wordt door de knelring en de knelring niet voldoende zijn werk kan doen, waardoor je nu lekkage hebt.
Eigenlijk had je voor een normale waterleiding gewone hardkoperen buis moeten gebruiken ipv flexibele (zachtkoper)
Die laatste gebruik je naar mijn weten alleen bij het aansluiten van vloerverwarming of voor verwarmingsbuizen die in een betonvloer gegoten worden.
pi_54999105
quote:
Op zondag 2 december 2007 20:12 schreef online het volgende:
Moet normaal geen probleem zijn, indien deze toch lekt kan je een steunhuls gebruiken. (in dat zachtere koper)
Heb je niet gewoon de knelring scheef geknelt om de pijp?
Dit is vaak het probleem gezien de flexibele slangen vaak wat ruim zijn. (het gedeelte waarin je het koper schuift)
Weet je of die steunhulzen ook verkijgbaar zijn bij de bouwmarkt?
pi_55001664
quote:
Op zondag 2 december 2007 20:53 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]

Weet je of die steunhulzen ook verkijgbaar zijn bij de bouwmarkt?
Een goede bouwmarkt verkoopt ze.
Echter door de knelfitting zo strak aan te draaien heb je nu al grote kans dat je er geen steunhuls meer inkrijgt of je moet de leiding weer een stukje inkorten.
Misschien is solderen nog een optie voor je.

Bij de flexibele buis (ook wel wicu genoemd) altijd steunhulzen gebruiken indien je gaat knellen.
pi_55003027
quote:
Op zondag 2 december 2007 22:14 schreef klipper het volgende:

[..]

Een goede bouwmarkt verkoopt ze.
Echter door de knelfitting zo strak aan te draaien heb je nu al grote kans dat je er geen steunhuls meer inkrijgt of je moet de leiding weer een stukje inkorten.
Misschien is solderen nog een optie voor je.

Bij de flexibele buis (ook wel wicu genoemd) altijd steunhulzen gebruiken indien je gaat knellen.
Bedankt voor je reactie. Vwb dat solderen, moet je dan rondom die knelfitting solderen of moet je die eerste verwijderen en dan een normale fitting gebruiken en die solderen?
pi_55004177
Volgens mij hebben steunhulzen geen typegoedkeuring en is het alleen als noodmaatregel te gebruiken. Althans dat is wat ik me van een eerdere discussie in K&W kan herinneren. Wil je het doen zoals het hoort, dan zul je moeten solderen.

Als je kiest voor een gesoldeerde verbinding, dan verwijder je de knelfitting, kort je de wicubuis iets in en soldeer je er een soldeer/knelknietje op zodat je je kraan er weer op kunt vast maken.

Als je het helemaal netjes wilt doen dan doe je er een paar kogelstopkraantjes tussen.
pi_55020475
quote:
Op zondag 2 december 2007 23:37 schreef Marsepein het volgende:
Volgens mij hebben steunhulzen geen typegoedkeuring en is het alleen als noodmaatregel te gebruiken. Althans dat is wat ik me van een eerdere discussie in K&W kan herinneren. Wil je het doen zoals het hoort, dan zul je moeten solderen.

Als je kiest voor een gesoldeerde verbinding, dan verwijder je de knelfitting, kort je de wicubuis iets in en soldeer je er een soldeer/knelknietje op zodat je je kraan er weer op kunt vast maken.

Als je het helemaal netjes wilt doen dan doe je er een paar kogelstopkraantjes tussen.
Ja en nee.
Steunhulzen hebben geen typegoedkeuring en mogen dus niet gebruikt worden voor gasleidingen.
Bij het gebruik van wicu of uitgegloeid koperen buis ( welke wel goedgekeurd is voor gas ) dient men de verbinding te solderen, de knelkoppeling is misschien wel goedgekeurd voor gas, de steunhuls is dat niet.

Bovenstaande leidingen kunnen natuurlijk ook prima toegepast worden voor water, en hierin mag men dus wel de knelkoppeling gebruiken, echter wel in combinatie met de steunhuls omdat de buis zelf te zacht is om voldoende weerstand te bieden.

Het allermooiste is natuurlijk gewoon om de leiding te solderen, echter lang niet iedereen kan goed solderen, en voor waterleiding mag S39 bv niet gebruikt worden.

edit: volgens site vsh mogen de steunhulzen S 1283 wel gebruikt worden in wicu buis voor gasleidingen, deze moeten dus wel voorzien zijn van een goedkeuringseis.
Zal het voor de zekerheid eens navragen bij fabrikant.

[ Bericht 7% gewijzigd door klipper op 03-12-2007 21:40:31 ]
pi_55022872
quote:
Het allermooiste is natuurlijk gewoon om de leiding te solderen, echter lang niet iedereen kan goed solderen, en voor waterleiding mag S39 bv niet gebruikt worden.
Mag wel meer niet, s39 gewoon gebruiken voor waterleiding en daarna goed doorspoelen. Er ontstaat namelijk zoutzuur bij verhitting van s39. Dit is inderdaad giftig, maar lost perfect op water. Niets aan het handje en het soldeert gewoon veel beter.

Als je je leidingen niet doorspoelt ben je dus wel dom bezig, maar lijkt me logisch dat je dit altijd eventjes doet.
pi_55022898
Ah, het was van mij dus een gevalletje klok-klepel. Ik ben erg benieuwd of die aangegeven steunhulzen inderdaad voor gas geschikt zijn.

Iig bedankt voor het uitvoerige antwoord!
pi_55023174
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:40 schreef frenkck het volgende:

[..]

Mag wel meer niet, s39 gewoon gebruiken voor waterleiding en daarna goed doorspoelen. Er ontstaat namelijk zoutzuur bij verhitting van s39. Dit is inderdaad giftig, maar lost perfect op water. Niets aan het handje en het soldeert gewoon veel beter.

Als je je leidingen niet doorspoelt ben je dus wel dom bezig, maar lijkt me logisch dat je dit altijd eventjes doet.
Als particulier kun je het nog prima doen, als bedrijf zijnde word het een stuk moeilijker.
pi_55028935
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:54 schreef klipper het volgende:

[..]

Als particulier kun je het nog prima doen, als bedrijf zijnde word het een stuk moeilijker.
Eigenlijk totale bullshit, als jij als bedrijf kan aantonen dat de leiding goed is doorgespoeld na een simpele meting is er gewoon niets aan de hand. Zoutzuur is een zuur, na doorspoelen van de leiding eventjes een zuurgraad meting en als dit neutraal is is er niets aan het handje.
  dinsdag 4 december 2007 @ 19:00:17 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55040906
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:54 schreef klipper het volgende:

[..]

waarom?

Leidingen die in de muur liggen moeten toch altijd gesoldeerd zijn?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55044169
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 10:38 schreef frenkck het volgende:

[..]

Eigenlijk totale bullshit, als jij als bedrijf kan aantonen dat de leiding goed is doorgespoeld na een simpele meting is er gewoon niets aan de hand. Zoutzuur is een zuur, na doorspoelen van de leiding eventjes een zuurgraad meting en als dit neutraal is is er niets aan het handje.
Ja het klinkt inderdaad allemaal mooi, alleen accepteert de inspectie het niet.
Nu valt de snappingskans nogwel mee, maar indien ze je snappen, dan volgt er een flinke boete.
En wat doorspoelen betreft, in de meeste nieuwbouwprojecten kan dat pas nadat alles afgerond is.
En voor de oplevering moeten de leidingen ook gespoeld zijn.

De regelgeving is nu eenmaal dat je het middel niet meer mag gebruiken ( ondanks dat zullen er altijd nog wel mensen zijn die het wel gebruiken in de bouw) en de inspectie handhaaft die regelgeving, schermen met termen als maarja ik spoel de leiding goed door worden dan ook niet geaccepteert.
Deze regelgeving bestaat overigens alweer een aantal jaren.
pi_55044286
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:00 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

waarom?

Leidingen die in de muur liggen moeten toch altijd gesoldeerd zijn?
Beter is het om het aantal solderingen in de muur zoveel mogelijk te beperken of te voorkomen.
Bij muurplaten ontkom je er in het algemeen niet aan, maar weet je in ieder geval waar de soldering zich bevindt zodat je bij een eventuele lekkage niet zover hoeft te zoeken.

En het ging hier niet om wel of niet solderen, maar welke soldeerpasta of vloeistof voor het solderen gebruikt mag worden.
pi_55051755
Behalve dat S39 bij verhitting zoutzuur vrij komt aan de binnenkant van de buis waardoor je dit als de leiding niet goed gespoelt is zou kunnen opdrinken zitten er veel meer bezwaren aan dit verouderde vloeimiddel.

Een daarvan is dat het middel als dit aan de buitenkant van de buis gemorst is of niet goed bij de soldeernaad verwijderd is de buis daar kan aantasten en ook aan de buitenkant zoutzuur vormt. Door reactie van het zoutzuur en zuurstof met koper wordt de buis en koppeling omgezet in koper(I)chloride. De soldering zelf wordt omgezet in tin(II)chloride. De koppeling, buis en vooral de soldeernaad kan hierdoor poreus worden en gaan lekken. Dit is ook de reden waarom S-39 bij het solderen van elektronica niet kan. De hgoeveelheden koper en tin zijn daar dermate klein dat zelfs geringen omzetting naar een metaal cloride al tot storingen leidt.

Ook zijn er milieu technische bezwaren tegen de productie en gebruik van S-39.
pi_55054667
Er is al jaren s-39 met een kiwa keur op de markt die prima te gebruiken is voor drinkwaterleiding.
pi_55452433
Intussen is het druppelen vanzelf gestopt! Op een gegeven moment hing er slechts een druppel aan, en na een aantal dagen was er zelfs geen druppel meer te zien. Komt dit misschien omdat zo'n koppeling zichzelf ook na verloop van tijd "zet" of zoiets?
pi_55453362
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 23:02 schreef Tyfuszooi het volgende:
Intussen is het druppelen vanzelf gestopt! Op een gegeven moment hing er slechts een druppel aan, en na een aantal dagen was er zelfs geen druppel meer te zien. Komt dit misschien omdat zo'n koppeling zichzelf ook na verloop van tijd "zet" of zoiets?
Nee dat komt door kalk vorming, maar het zal een zwakke plek blijven.
pi_55453429
Als je centrale verwarming hebt, zou het kunnen zijn dat door de lage luchtvochtigheid het gelekte water verdampt voor je een druppel kan zien hangen.
Door het vriesweer heb ik nu in huis een heel lage luchtvochtigheid.

Wat ook zou kunnen is dat de ruimte waar het water door lekte intussen is afgesloten door kalkafzetting. (wat Klipper zegt....)

edit, moet sneller leren typen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')