FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Afwijking kilometerteller t.o.v. werkelijke snelheid.
Juup©vrijdag 30 november 2007 @ 14:14
Wat ik mij afvraag.
Stel je hebt een auto die begrensd is op 250km/u, is die begrenzing gebaseerd op de kilometerteller?
Want wat ik begrepen heb wijken de meeste kilometertellers ongeveer 10% af in het positieve, dus als je 250 km/u rijdt volgens de kilometerteller, dan rij je werkelijk 250 - 10% = 225 km/h.

Dan wordt je dus genaaid mijn inziens met die begrenzing.

Enlighten me please
Chrizzly2vrijdag 30 november 2007 @ 14:25
Is je auto begrensd adhv het tellertje of is het vermogen begrensd?
Snuitebolletjevrijdag 30 november 2007 @ 14:26
kijk maar naar verschillende tests, dan komen de meeste auto's nog wel boven de 250 echte kilometers uit.. dus zeker niet begrenst op je kilometer teller
BlackJackvrijdag 30 november 2007 @ 14:30
Daarbij is die tien procent niet een gouden regel. In mijn oude fiesta was ik zeer verbaasd te zien dat volgens tomtom de snelheid op mijn kilometer teller vrijwel volledig klopt.
Martijn85vrijdag 30 november 2007 @ 14:34
Heb een Mazda 323 en daar wijkt de teller ongeveer 3km af met de GPS
M'n ouders hebben net een Mazda 3 gekocht en die wijkt ongeveer 9km af met GPS
Adjeujvrijdag 30 november 2007 @ 14:35
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 14:26 schreef Snuitebolletje het volgende:
kijk maar naar verschillende tests, dan komen de meeste auto's nog wel boven de 250 echte kilometers uit.. dus zeker niet begrenst op je kilometer teller
Dat kan toch ook bijna niet. 250 bergaf is toch wat anders dan 250 bergop. Tenminste, voor je snelheid niet, maar voor je auto wel..
Tarabassvrijdag 30 november 2007 @ 14:36
Ik heb helemaal geen mazda dus die wijkt helemaal niets af
Maurovrijdag 30 november 2007 @ 14:36
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 14:34 schreef Martijn85 het volgende:
Heb een Mazda 323 en daar wijkt de teller ongeveer 3km af met de GPS
M'n ouders hebben net een Mazda 3 gekocht en die wijkt ongeveer 9km af met GPS
In stilstand al zelfs!
Wakinyanvrijdag 30 november 2007 @ 14:41
quote:
Stel je hebt een auto die begrensd is op 250km/u, is die begrenzing gebaseerd op de kilometerteller?
Simpel: nee.

Je zult dan normaal gesproken rond de 260 op de teller hebben staan. Maar goed, die begrenzing is ook maar zozo, want veel auto's in de categorie waar jij over praat (Audi's, MB's en BMW's) lopen vaak al richting 280-290 op de teller en zó groot is die afwijking echt niet ;-)
AlphaOmegavrijdag 30 november 2007 @ 15:10
En die 10% afwijking stamt nog uit de tijd dat Jezus nog op aarde rondliep, want alle moderne auto's hebben al heel lang geen 10% afwijking meer.
Martijn85vrijdag 30 november 2007 @ 15:19
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 14:36 schreef Mauro het volgende:

[..]

In stilstand al zelfs!
yupvrijdag 30 november 2007 @ 15:47
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 14:35 schreef Adjeuj het volgende:

[..]

Dat kan toch ook bijna niet. 250 bergaf is toch wat anders dan 250 bergop. Tenminste, voor je snelheid niet, maar voor je auto wel..
En wat is daar anders aan voor je auto.

Hij gaat er niet meer toeren voor draaien hoor? Alleen dat ie heel wat meer vermogen moet leveren bergop dan bergaf.
Me_Wesleyvrijdag 30 november 2007 @ 16:05
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 15:19 schreef Martijn85 het volgende:

[..]

Er wordt bedoeld dat je niet kan zeggen "hij wijkt 9km af".
Het is altijd een percentage van de gereden snelheid.
Martijn85vrijdag 30 november 2007 @ 16:33
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 16:05 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Er wordt bedoeld dat je niet kan zeggen "hij wijkt 9km af".
Het is altijd een percentage van de gereden snelheid.
Ah, op die fiets

Mijn auto: als ik 120 rij dan is het 3km oftwel 2,5%
Auto ouders: als ze 120 rijden is het 9km oftwel 7,5%

Zo beter?
retuow82vrijdag 30 november 2007 @ 16:46
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 16:05 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Er wordt bedoeld dat je niet kan zeggen "hij wijkt 9km af".
Het is altijd een percentage van de gereden snelheid.
Das heul niet waar. De peugeot 206 begint bij 10 km/u dus in stilstand wijkt hij al 10 kilometer per uur af



Tadaa!
Juup©vrijdag 30 november 2007 @ 17:15
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 16:46 schreef retuow82 het volgende:

[..]

Das heul niet waar. De peugeot 206 begint bij 10 km/u dus in stilstand wijkt hij al 10 kilometer per uur af

[ afbeelding ]

Tadaa!
Of de wijzer komt pas van zijn plaats als je 10km/u rijdt, dan klopt het weer wel.
retuow82vrijdag 30 november 2007 @ 17:43
dubbelpost....eerste verwijderd...
retuow82vrijdag 30 november 2007 @ 17:44
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 17:15 schreef Juup© het volgende:

[..]

Of de wijzer komt pas van zijn plaats als je 10km/u rijdt, dan klopt het weer wel.
Maar als we gaan mierenneuken dan heb je bij stilstand al een tellerafwijking....
retuow82vrijdag 30 november 2007 @ 17:44
Maar oke, mierenneuken doen we maar niet...

Digitale teller van mijn civic wijkt ook standaard een paar procenten af.... En gezien je een digitale toch vrij zuiver kunt afstellen zie ik dan het nut er niet echt van in...
Countachvrijdag 30 november 2007 @ 17:48
Mijn teller wijkt 10 km/h af, volgens mijn gps. Dat is niet erg, kan ik er rekening mee houden.. .
Juup©zaterdag 1 december 2007 @ 19:06
Maar de conclusie is dus dat de snelheidsbeperking niet gebaseerd is op de aanduiding van de kilometerteller.
Ridocarzaterdag 1 december 2007 @ 20:17
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 19:06 schreef Juup© het volgende:
Maar de conclusie is dus dat de snelheidsbeperking niet gebaseerd is op de aanduiding van de kilometerteller.
Een snelheidsbegrenzing is (net als de meeste cruisecontrols) gebaseerd op een bepaald toerental.
Juup©zaterdag 1 december 2007 @ 20:59
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 20:17 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Een snelheidsbegrenzing is (net als de meeste cruisecontrols) gebaseerd op een bepaald toerental.
In de hoogste versnelling dan wel te verstaan (of een versnelling lager waarin misschien ook de 250 km/u bereikt kan worden)? Maar dat is iets waar ik wel wat mee kan, klinkt logisch.
glasbakzondag 2 december 2007 @ 17:41
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 20:17 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Een snelheidsbegrenzing is (net als de meeste cruisecontrols) gebaseerd op een bepaald toerental.
Altijd gedacht dat cruisecontrols de daadwerkelijke snelheid in de gaten hielden. Althans, van alle cruisecontrols die ik mee heb gemaakt was er geen een bij die gebaseerd was op het toerental.
Ridocarzondag 2 december 2007 @ 17:44
quote:
Op zondag 2 december 2007 17:41 schreef glasbak het volgende:

[..]

Altijd gedacht dat cruisecontrols de daadwerkelijke snelheid in de gaten hielden. Althans, van alle cruisecontrols die ik mee heb gemaakt was er geen een bij die gebaseerd was op het toerental.
Je hebt ze ook die gebruik maken van het impulsgetal aan de versnellingsbak. Zo worden ook snelheidsbegrenzers en tachografen ingesteld (xxxx imp/km.)
Hyperdudezondag 2 december 2007 @ 17:53
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 20:17 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Een snelheidsbegrenzing is (net als de meeste cruisecontrols) gebaseerd op een bepaald toerental.
Dat is bij veel moderne auto's niet meer zo.
Die zijn begrensd door de snelheid. Is één van de vele signalen die je injectiecomputer krijgt.
Maar het maakt niet zoveel uit; je kan toch nergens meer 250 rijden.

edit: wat Ridocar hierboven dus ook al zegt, maar ik typ niet zo snel...
glasbakzondag 2 december 2007 @ 18:28
quote:
Op zondag 2 december 2007 17:44 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Je hebt ze ook die gebruik maken van het impulsgetal aan de versnellingsbak. Zo worden ook snelheidsbegrenzers en tachografen ingesteld (xxxx imp/km.)
Ik dacht even dat je het had over het toerental van de motor en niet van de versnellingsbak.
Ridocarmaandag 3 december 2007 @ 09:45
quote:
Op zondag 2 december 2007 18:28 schreef glasbak het volgende:

[..]

Ik dacht even dat je het had over het toerental van de motor en niet van de versnellingsbak.
Ja, klopt. Ik had zelf ooit een keer een cruisecontrol uit het jaar kruik geinstalleerd, en die was aangesloten op de bobine. Maar dat is een vrij oud systeem.
Googolplexianmaandag 3 december 2007 @ 12:18
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 16:05 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Er wordt bedoeld dat je niet kan zeggen "hij wijkt 9km af".
Het is altijd een percentage van de gereden snelheid.
9km? Waar ligt het naaldje dan?
Knap lastig de snelheid aflezen, lijkt me
kokosdinsdag 4 december 2007 @ 11:30
Als je een andere maat velgen monteert is je teller dan ook van slag?
Quint24dinsdag 4 december 2007 @ 12:52
en de miine begint bij 20 km

Me_Wesleydinsdag 4 december 2007 @ 17:57
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:30 schreef kokos het volgende:
Als je een andere maat velgen monteert is je teller dan ook van slag?
Uiteraard, volgens mij is daarom ook de afwijking aanwezig, om zulke verschillen op te vangen.
Me_Wesleydinsdag 4 december 2007 @ 17:58
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:18 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

9km? Waar ligt het naaldje dan?
Knap lastig de snelheid aflezen, lijkt me
glasbakdinsdag 4 december 2007 @ 19:47
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:30 schreef kokos het volgende:
Als je een andere maat velgen monteert is je teller dan ook van slag?
Zolang de rolomtrek van je wiel maar gelijk blijft, dus hoe groter je velg, hoe 'platter' je band moet zijn. Banden met een andere rolomtrek dan de fabrieksopgave zijn niet toegestaan juist vanwege het afwijken van de teller.
Neluhzdinsdag 4 december 2007 @ 20:58
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:47 schreef glasbak het volgende:

[..]

Zolang de rolomtrek van je wiel maar gelijk blijft, dus hoe groter je velg, hoe 'platter' je band moet zijn. Banden met een andere rolomtrek dan de fabrieksopgave zijn niet toegestaan juist vanwege het afwijken van de teller.
Maakt voor de apk niet uit hoor..
Wettelijke maximale afwijking is 3%