Kaaswond
Vandaag was er hier in BoZ een boekenmarkt ten bate van het onderhoudsfonds van de Ontmoetingskerk. Nu ben ik niet speciaal begaan met het onderhoud van de Ontmoetingskerk, maar een boekenbeurs zo dicht bij huis kan ik natuurlijk niet laten schieten. Aldus ter kerke naar de Williamstraat dus, waar ik overigens nog nooit eerder geweest was.
Binnen stonden de bananendozen vol boeken al opgesteld over enkele lange tafels. Er was slechts één andere bezoekster, een oudere vrouw, die reeds een stapeltje naar haar gading had weten te vinden. Verder zaten bij de ingang, achter een tafeltje, een vrouw en een jonge knul, hoogstwaarschijnlijk haar zoon, hoopvol te wachten op meer klandizie. Ik begon maar vlug de bananendozen te doorzoeken.
Net als iedere andere keer dat ik een boekenmarkt bezocht heb, werd ik ervan bewust dat wanneer deze verzameling boeken representatief is voor wat de gemiddelde Nederlander leest, het ontzettend slecht gesteld moet zijn met de geestelijke gezondheid van ons Volk. Wat een achenebbisbende van streekromans, lezersdigestie, uitwerpselen van BN-ers en ander brandstapelwaardige vullis bij elkaar.
Maar zoals altijd zaten er ook pareltjes tussen de drek.
Zo vond ik, op niet te lange afstand van elkaar: 1) De Avonden (E 0,25), 2) Het proces (E 0,10) en tot slot Kaas (E 0,25)! Al deze boeken heb ik natuurlijk allang, en gelezen, en zowat uit het hoofd geleerd. Maar toch. Het kost me dan iedere keer weer moeite om deze boeken te laten liggen. Zoveel vreugde en wijsheid voor maar tien centen, dat zou eigenlijk verboden moeten worden. Maar ja, nóg een kopie van De Avonden voegt natuurlijk ook niks toe. Even pak ik ze toch nog vast, kijk erin, ja het klopt. Dit is zeker door Kafka in 1913 te Praag geschreven. Dat ligt dan daar maar te liggen voor 10 centen, alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is. Misschien wordt het boekenrestant wel opgeruimd of verbrand na afloop. Het kost mij dan bij elkaar nog geen euro, welhaast niets, om dit te voorkomen. En zoveel ruimte nemen die drie boekjes nu ook weer niet in thuis. Dan kan ik ze ooit iemand wellicht nog ten geschenk geven.
Analoog redeneer ik dan altijd dat er ook nog goede boeken verstopt moeten zitten tussen al die andere troep,boeken waarvan ik nog geen weet heb. Zo heb ik immers "Mystiek Lichaam" ook ooit gevonden, van een mij toen volkomen onbekende schrijver. Maar meestal valt dit dan tegen hoor.
Uiteindelijk heb ik gekocht:
1) Pallieter
2) Mijn oom Eduard
3) Vanwege een tere huid
4) Een boek over Wagners Ring-cyclus
5) De IJsdragers
6) Wampie, de roman van een zorgeloze zomer.
(Deze laatste titel spreekt natuurlijk niet echt aan, het zal hoogstwaarschijnlijk een voorspelbare streekroman zijn, maar voorin staat een geschreven opdracht aan mijn lieve Bep, gedateerd 4 april 1941, dus dat maakt veel goed)
7) Kaas
(Na hem gepakt, na enige tijd teruggelegd en op het laatste moment tóch weer gepakt te hebben. Deze heeft een mooie harde gele kaft, wat natuurlijk wel toepasselijk is. De Avonden heb ik al verhard, dus dat was geen geldig excuus.)
Enfin, het boek wat ik het eerst gelezen heb is natuurlijk Kaas, want dat kende ik al. En toch vond ik het wéér gewoon erg goed. Over de rest zal ik u berichtten, indien het de moeite waard is gebleken.
The End Times are wild