abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54896321
Graag jullie tips voor het waterdicht maken van onze veranda. We hebben een veranda van 2.40,m bij 4.0m. Deze staat op palen (ongeveer 2.20m hoog) en bestaat uit dwarsbalken waar vlonderplanken overheen zijn gelegd. Tussen de vlonderplanken zit 5mm ruimte, We willen de veranda graag waterdicht maken zodat de kids eronder kunnen gaan spelen. Nu is het onder de veranda altijd wat viezig doordat het vaak nat wordt. Mijn idee was om de vlonderplanken eraf te schroeven en betonplex platen op de balken te leggen. Deze wil ik zo leggen dat ze wat aflopen, zodat het regenwater 1 kant oploopt. Aan die kant wil ik een goote maken. Bovenop de betonplex wil ik dan weer dwarslatjes leggen (deze wel waterpas maken), en daarbovenop de vlonderplanken. Is dat een idee. Hieronder wat foto's van de veranda vanaf de onderkant genomen, zodat je goed kunt zien waar de aansluitingen zitten waar het waterdicht moet zijn.

pi_54896886
Op zich wel een goede en snelle manier denk ik, je zal alleen nog water door de naden van de platen krijgen. Je kan ook underlayments gebruiken met mes en groef, en die aan elkaar lijmen, dan een waterkerende laag folie erover en dan de rest zoals je van plan was.

Betonplex of underlaymenst zien er alleen vanaf de veranda gezien niet zo mooi uit natuurlijk...
pi_54898228
In de betonplex kan ik misschien ook wel messing en groef in laten frezen. Ik heb ook een bbq op de veranda staan, waar af en toe wel ;s een kooltje afvalt. De folie die je noemt zal dan beschadigen waardoor het meteen niet meer waterdicht is. Hoe krijg ik het waterdicht op de naad van de betonplex/underlayment platen en het stenen balkon?
pi_54899318
Ik zou dit laten zitten, er underlayment overheen schroeven, daar dakbedekking overheen, natuurlijk zorgen voor goede afwatering. Vervolgens hardhouten tegels op steunen.

En je kunt zelfs overwegen om de naden tussen de hardhouten vlonderdelen dicht te kitten met een kit waar ook teakdeks mee worden gekit.
pi_54901188
et dichtkitten van de naden zal een veel duurzamere en visueel mooiere oplossing zijn. Een van de nadelen van het werken met een bitumen/foliedak er onder (daar komt de platen onder de vlonders op neer) dat hier op zaden (komen met de wind en regen mee) komen te liggen die gaan ontkiemen. Normaliter heb je daar niet zo'n last van maar de vlonder planken maken met een mooi beschud groei gebied.

Waarschijnlijk was je het al van plan, maar het schilderwerk mag zeker goed na gelopen worden vooral bij waar de klimop heeft gezeten. Gebruik daar een goede verf voor, in dit geval zal een verf met vochtregulerende verf op zijn plaats zijn.
pi_54938713
De veranda is nu waterpas. Als ik alleen de naden ga kitten, dan zal er water blijven staan op de veranda. Het werken met underlayment lijkt me minder geschik omdat dit ook van de onderkant vochtig kan worden en dan krom kan trekken.

Is betonplex ook waterdicht als er beschadigingen zitten in de toplaag?
pi_54938885
Nou als het echt waterpas is, en echt vlonderplanken zijn, dan blijft er niets tot zeer weinig staan hoor. Meer als de gootjes vol zal het niet zijn.
pi_54945314
Ik denk dat jouw oplossing wel goed is hoor, gewoon goede betonplex platen nemen, de randen rondom goed behandelen (insmeren met loodmenie of houtlijm voor buiten) en dan de platen neerleggen.
Gewoon de platen een mm of 6 vrijhouden van elkaar, en dit vervolgens met bitumenkit helemaal dichtzetten.
De aansluiting bovenaan tegen je gevel kun je uitvoeren met lood

Andere optie die je kunt doen is het toepassen van acryl / plexi glas, dan houd je gewoon zicht op je vlonderdelen, en als je de juiste profilen gebruikt kun je het netjes waterdicht krijgen

En idd, wat Tnimble zegt, loop je schilderwerk maar eens goed na.
pi_55033746
Op de veranda heb ik ook een bbq staan. Kunnen de betonplexplaten beschadigen door hete kooltjes (is het betonplex dan niet meer waterdicht)? Hoe kan ik anders de toplaag van de betonplex platen het beste/makkelijkste beschermen tegen de warme kooltjes?
pi_55035038
Waarom niet zoals eerder voorgesteld de vlonder planken weghalen, underlayment op de balken schroeven, dakbedekking erop en dan vlonder tegels, of de planken dmv een regelwerk vastmaken.

En ik zou dan ook meteen de rest van je houtwerk nalopen, zoals voor mij gezegd.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_55050382
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 13:58 schreef de-hun het volgende:
Op de veranda heb ik ook een bbq staan. Kunnen de betonplexplaten beschadigen door hete kooltjes (is het betonplex dan niet meer waterdicht)? Hoe kan ik anders de toplaag van de betonplex platen het beste/makkelijkste beschermen tegen de warme kooltjes?
Als je goede betonplex hebt, kan de toplaag wel tegen een gloeiend kooltje.

Maar is het niet veel makkelijker om op het moment dat je gaat bbq-en gewoon een stuk resthout onder de bbq te leggen, die de kooltjes opvangt (sowieso heb ik nooit last van vallende kooltjes met bbq-en, alleen vallend as)
pi_55054537
dakbedekking leggen is iets voor een professional m.i. Dan moet je met van de die brandrollen in de weer en een grote brander. Ik wil het graag zelf doen en low budget houden. Underlayment zal niet lukken, omdat dit niet waterbestendig is. Het zal van onderop vochtig worden. De veranda is namelijk van onder gewoon open.

Er is dus ookverschil in kwaliteit van betonplex. Waar kan ik de kwaliteit aan herkennen van goede betonplex?
pi_55054942
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:10 schreef de-hun het volgende:
Er is dus ookverschil in kwaliteit van betonplex. Waar kan ik de kwaliteit aan herkennen van goede betonplex?
Betonplex heeft grofweg 4 belangrijke punten waarin het verschil in kan zitten:

- de toplaag, hoe dik is de toplaag van fenolhars(hoeveel gr/m2, dit bepaald de slijtvastheid)
- het aantal lagen fineer van de plaat, en waar is dit van gemaakt (berken, vuren, hardhout)
- de verlijming van de fineer onderling (watervast verlijmt of gewoon verlijmt voor een binnenmilieu)
- de afwerking van de randen / kopse kanten (gewoon open, of netjes afgeschuinde kanten en een laagje houtlijm erop, of helemaal meegenomen met een laag fenolhars

Al deze factoren bepalen de duurzaamheid van de plaat, en dus ook de duur van de garantie op de plaat.
Let wel op als je zelf gaat zagen aan de platen, dat je heel erg veel aandacht besteed aan de behandeling van de kopse kanten (kantjes breken, PVAC lijm erop, schuren, PVAC lijm erop, schuren, gronden, schuren, gronden, aflakken)
Als je dit niet goed doet, en de verlijming van de plaat is niet goed, zitten er met een paar jaar rotte plekken in.

Het betonplex wat meestal gebruikt wordt in de bouw voor betonstorten is indonesisch betonmultiplex. Dit is een plaat opgebouwd uit 7 of 9 lagen hardhout fineer en is watervast verlijmd. Aan 2 zijden heeft deze plaat een coating van 120 gr/m2

Deze plaat is via de betere bouwmaterialenhandels te verkrijgen, en je hebt ze in verschillende diktes (9, 12, 15, 18 of 22 mm)
pi_55063477
Ik zag dat er 4 soorten te krijgen zijn. Ik begrijp dat de aziatische betonmultiplex het beste is voor mijn toepassing?
• Aziatisch betonmultiplex
• Betofilm
• Wisaform
• Laudioform
pi_55072175
quote:
Op woensdag 5 december 2007 19:47 schreef de-hun het volgende:
Ik zag dat er 4 soorten te krijgen zijn. Ik begrijp dat de aziatische betonmultiplex het beste is voor mijn toepassing?
• Aziatisch betonmultiplex
• Betofilm
• Wisaform
• Laudioform
idd aziatisch betonplex gebruiken, die is er ook in verschillende diktes.

Betofilm is opgebouwd uit vuren / berken fineer, en daar staat bovendien heel groot met witte letters in de toplaag de merknaam geprint.
wisaform en laudioform ken ik niet
pi_55072352
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:30 schreef Gurb het volgende:

[..]

....
Let wel op als je zelf gaat zagen aan de platen, dat je heel erg veel aandacht besteed aan de behandeling van de kopse kanten (kantjes breken, PVAC lijm erop, schuren, PVAC lijm erop, schuren, gronden, schuren, gronden, aflakken)
....
polyvinylacetaat lijm is PVA niet PVAC of PVAc. Net zoals Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst afgekort AIVD is en niet iets als ALIVED.
pi_55072449
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:15 schreef tnimble het volgende:

polyvinylacetaat lijm is PVA niet PVAC of PVAc. Net zoals Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst afgekort AIVD is en niet iets als ALIVED.
weer wat geleerd
Ik bestel regelmatig multiplex op maat gezaagd helemaal rondom behandeld met PVAC lijm, en het gaat nog iedere keer goed

Net zoiets al pur schuim, das eigenlijk ook PU schuim
pi_55072977
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:24 schreef Gurb het volgende:

[..]

weer wat geleerd
Ik bestel regelmatig multiplex op maat gezaagd helemaal rondom behandeld met PVAC lijm, en het gaat nog iedere keer goed

Net zoiets al pur schuim, das eigenlijk ook PU schuim
Yep is er ook eentje. ignorantie lijkt ook typisch en bijna krampachtig te zijn in Nederland. Nog nooit heb ik b.v. een Engelsman (amerikaan, australier enz) horen praten over:
stoppen ipv zekering; blown plugs (fuse / circuit breaker)
stroomrekening ipv elektriciteitsrekening: currency bill (electricity bil)
PVAC glue (PVA glue)
Stopcontact ipv wandcontactdoos; plug contact (wall outlet / socket)
Hotelschakeling ipv wisselschakeling; hotel circuit (two way switching)
PURschuim; PUR foam (Polyurethane foam / insulation foam / spray foam insulation / (low-)expansion foam)
...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')