abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 november 2007 @ 18:47:01 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_54786340
Nadat ik een paar dagen terug op Gathering of Tweakers het topic Zuiderzeelijn definitief van de baan? had doorgelezen, bedacht ik me dat er wel een alternatief is om het Noorden (Groningen en Friesland) van een hogesnelheidsverbinding te voorzien, wat tot groei in die regio kan stimuleren. ecteinascidin merkte in dat topic op dat tussenstations vaak beter groeien dan eindpunten, en dat Hamburg een heel mooi eindpunt is (haven, vliegveld).

Mijn idee is om een HSL-verbinding aan te leggen tussen Amsterdam en Hamburg, maar niet via een tracé dat door Flevoland loopt (zoals de geplande Zuiderzeelijn), maar dat een ander pad volgt: langs de Afsluitdijk. Toen de Afsluitdijk gebouwd werd waren er immers al plannen voor een spoorweg, en daar is rekening mee gehouden bij de aanleg ervan. De funderingen liggen er reeds, en die kunnen prima gebruikt worden.

Het traject wat ik voor ogen heb is Amsterdam - Leeuwarden - Groningen - Bremen - Hamburg, waarvan Amsterdam en Hamburg beiden een vliegveld en havens hebben... een trekpleister voor toeristen en bedrijven. Voor Noorderlingen zou dit een enorme tijdswinst betekenen, een treinreis Groningen - Amsterdam duurt nu nog 2,5 uur. Dit zou het voor Noorderlingen aantrekkelijker moeten maken om in de randstad te gaan werken, en waarschijnlijk vestigen meer bedrijven zich in het Noorden in verband met een betere bereikbaarheid.

Vanuit Amsterdam is een aansluiting op de HSL-Zuid is ook mogelijk, dit zou ook binnenlands verkeer naar het Noorden een boost geven. Ik woon in Breda, een ritje naar Leeuwarden duurt 3,5 uur... dat doe je niet voor je lol. Als er een HSL zou rijden vanuit bijvoorbeeld Rotterdam, zou ik de HSL pakken... en ik denk niet dat ik de enige ben. Een autoritje langs het tracé wat ik eerder voorstelde is 490 km, ongeveer evenveel als Amsterdam-Parijs. De reistijd bedraagt ongeveer 5 uur, een HSL zou deze reistijd kunnen halveren, lijkt me.

Hoe denken jullie hierover? Is mijn plan een beetje realistisch/uitvoerbaar of zou het meteen weggehoond worden? Hoe staan jullie tegenover een verbinding langs de Afsluitdijk i.p.v. door Flevoland?
  donderdag 22 november 2007 @ 19:19:43 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_54786952
Ik heb er niet veel verstand van, maar een traject via de Afsluitdijk lijkt mij sowieso meer voor de hand liggen dan eentje via de Flevopolder, maar waarschijnlijk was de bedoeling daarvan om meteen Lelystad wat meer te ontsluiten ten koste van een langere reistijd naar en van de hoofdstad voor de noorderlingen.

En dan zou je eindelijk ook van Amsterdam naar Berlijn kunnen per HSL, dat kan nu alleen via Frankfurt en dat is een behoorlijk eind om.
pi_54787623
Berlijn kun je dan wel per intercity bereiken in een uurtje of 6 a 7.. via Osnabruck en Hannover..
pi_54787683
Berlijn is sowieso wel goed te bereiken.
pi_54787848
quote:
Op donderdag 22 november 2007 19:19 schreef remlof het volgende:
En dan zou je eindelijk ook van Amsterdam naar Berlijn kunnen per HSL, dat kan nu alleen via Frankfurt en dat is een behoorlijk eind om.
Via Duisburg scheelt het al een stuk hoor

Overigens, als we nu snel even een wiel gaan uitvinden, dan rijdt die HSL-noord vast nog eerder dan de HSL-Zuid
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 november 2007 @ 20:18:23 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_54788211
quote:
Op donderdag 22 november 2007 19:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Berlijn kun je dan wel per intercity bereiken in een uurtje of 6 a 7.. via Osnabruck en Hannover..
quote:
Op donderdag 22 november 2007 19:54 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Berlijn is sowieso wel goed te bereiken.
Mwah, ik heb het een paar weken geleden gedaan, vond het maar matig vergeleken met een ICE.
Volgende keer maar eens via Duisburg proberen
pi_54788401
Ik bedoelde eigenlijk ook de ICE
pi_54788450
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:18 schreef remlof het volgende:
Mwah, ik heb het een paar weken geleden gedaan, vond het maar matig vergeleken met een ICE.
Volgende keer maar eens via Duisburg proberen
Beetje bierkens wegkachelen in de BordBistro? dan boeit het me echt niet of het 6 of 9 uur duurt hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 november 2007 @ 20:34:44 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_54788558
Nuttigste treinverbinding zal volgens mij toch echt parallel aan de A6/A7 moeten lopen.
Daarlangs zie je toch de grootste verkeersstromen. Leeuwarden ligt een beetje (te) ver naar het einde van de wereld.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 22 november 2007 @ 20:43:02 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_54788749
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Beetje bierkens wegkachelen in de BordBistro?
Dat deed ik altijd op vrijdagmiddag toen ik nog in Amsterdam werkte, zorgde ik dat ik de ICE kon pakken naar Arnhem en dan alleen maar in de bar hangen en bier wegkachelen
pi_54789529
Ik ben voorstander van een Zuiderzeelijn maar dit vind ik een slecht idee.
quote:
Op donderdag 22 november 2007 18:47 schreef James1988 het volgende:Toen de Afsluitdijk gebouwd werd waren er immers al plannen voor een spoorweg, en daar is rekening mee gehouden bij de aanleg ervan. De funderingen liggen er reeds, en die kunnen prima gebruikt worden.
Dit verhaal over de afsluitdijk klopt niet, is helemaal geen plek of fundering meer voor de HSL over, ook zou die niet geschikt zijn voor een trein die met 300 km/h over rijdt als er nog ongebruikte fundering was.

Je hebt volgens mij je bron niet echt gelezen?
quote:
Ook op de Afsluitdijk zelf werden al voorzieningen getroffen voor een mogelijke spoorlijn. Zo werden bij de spuisluizen funderingen voor draaibruggen gelegd, die tientallen jaren ongebruikt bleven. Ook lag er naast de oorspronkelijke tweebaansweg op de dijk een strook grond die gereserveerd was voor de spoorlijn. Toen in de jaren zeventig de autoweg werd verbreed tot autosnelweg werden de funderingen alsnog gebruikt voor extra draaibruggen voor het autoverkeer en werd de voor de spoorlijn bedoelde strook voor de extra rijbaan gebruikt. In 1976 werd de weg gepromoveerd tot snelweg.

De kosten via de route over de Afsluitdijk zal veel meer zijn, de verbreding van de afsluitdijk is erg duur en de afstand van het traject is ook langer.
Er is ook nog een lastig probleem omdat de brug nog open moet kunnen voor de hoge boten die van en naar het IJsselmeer willen. Dit kost alleen al erg veel geld om een erg speciale brug te maken, waar de HSL over kan.

Ook via dit traject zullen er minder reizigers gaan omdat minder langs grote steden komt waar een station zou kunnen kom.

Ook was er al het idee als de Zuiderzeelijn er zou komen dit aan te sluiten op het ICE netwerk bij Bremen en dat dan zou door rijden via Hamburg naar Berlijn.

Leuk idee maar daar hebben ze natuurlijk ook wel over nagedacht, maar via de afsluitdijk is al helemaal geen betaalbare en rendabele optie.
Verder vind ik het ook erg jammer dat het niet door gaat ook al kost het heel veel geld, maar de HSL route die ligt er dan ook wel 100 jaar ofzo.
............................
  vrijdag 23 november 2007 @ 07:54:55 #12
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_54794946
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:34 schreef Hyperdude het volgende:
Nuttigste treinverbinding zal volgens mij toch echt parallel aan de A6/A7 moeten lopen.
Daarlangs zie je toch de grootste verkeersstromen. Leeuwarden ligt een beetje (te) ver naar het einde van de wereld.
Grote verkeersstromen op de A6? Tot Almere wel, ja .

Als je een HSL-verbinding over de afsluitdijk legt, daarna vooral niet de A7 volgen. Dat ding maakt nogal een kronkel door Friesland.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 23 november 2007 @ 09:19:55 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_54795792
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 07:54 schreef JDude het volgende:

[..]

Grote verkeersstromen op de A6? Tot Almere wel, ja .

Als je een HSL-verbinding over de afsluitdijk legt, daarna vooral niet de A7 volgen. Dat ding maakt nogal een kronkel door Friesland.
Ik schreef "grootste", niet "grote". En ik bedoelde, maat schreef dat niet duidelijk, A6 van Muiderberg tot Joure en dan de A7 verder richting Groningen.
De A7 van Purmerend over de Afsluitdijk tot Joure is idd. een veel minder drukke weg.: daar kan je nog Autobahnfahren zoals God en Hitler het wilden

Overigens wil ik helemaal geen treinlijnen: in het Westen Ghetto's en rekeningrijden, in het Noord-oosten goedkope tuinmannen met grote bladblazers die mijn landgoed schoonhouden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')