Nadat ik een paar dagen terug op Gathering of Tweakers het topic
Zuiderzeelijn definitief van de baan? had doorgelezen, bedacht ik me dat er wel een alternatief is om het Noorden (Groningen en Friesland) van een hogesnelheidsverbinding te voorzien, wat tot groei in die regio kan stimuleren.
ecteinascidin merkte in dat topic op dat tussenstations vaak beter groeien dan eindpunten, en dat Hamburg een heel mooi eindpunt is (haven, vliegveld).
Mijn idee is om een HSL-verbinding aan te leggen tussen Amsterdam en Hamburg, maar niet via een tracé dat door Flevoland loopt (zoals de geplande Zuiderzeelijn), maar dat een ander pad volgt: langs de
Afsluitdijk. Toen de Afsluitdijk gebouwd werd waren er immers al plannen voor een spoorweg, en daar is rekening mee gehouden bij de aanleg ervan. De funderingen liggen er reeds, en die kunnen prima gebruikt worden.
Het traject wat ik voor ogen heb is Amsterdam - Leeuwarden - Groningen - Bremen - Hamburg, waarvan Amsterdam en Hamburg beiden een vliegveld en havens hebben... een trekpleister voor toeristen en bedrijven. Voor Noorderlingen zou dit een enorme tijdswinst betekenen, een treinreis Groningen - Amsterdam duurt nu nog 2,5 uur. Dit zou het voor Noorderlingen aantrekkelijker moeten maken om in de randstad te gaan werken, en waarschijnlijk vestigen meer bedrijven zich in het Noorden in verband met een betere bereikbaarheid.
Vanuit Amsterdam is een aansluiting op de HSL-Zuid is ook mogelijk, dit zou ook binnenlands verkeer naar het Noorden een boost geven. Ik woon in Breda, een ritje naar Leeuwarden duurt 3,5 uur... dat doe je niet voor je lol. Als er een HSL zou rijden vanuit bijvoorbeeld Rotterdam, zou ik de HSL pakken... en ik denk niet dat ik de enige ben. Een autoritje langs het tracé wat ik eerder voorstelde is 490 km, ongeveer evenveel als Amsterdam-Parijs. De reistijd bedraagt ongeveer 5 uur, een HSL zou deze reistijd kunnen halveren, lijkt me.
Hoe denken jullie hierover? Is mijn plan een beetje realistisch/uitvoerbaar of zou het meteen weggehoond worden? Hoe staan jullie tegenover een verbinding langs de Afsluitdijk i.p.v. door Flevoland?