Ik ga even klagen over PGO, als je geen zin hebt om het te lezen kan je dit bericht beter overslaan.
Ik heb nu sinds een paar maanden PGO (Probleem Gestuurd Onderwijs), en het is een of andere hippie-methode en ik ben er niet van overtuigd dat deze beter is dan het beantwoorden van gestelde vragen. Om te beginnen moet je in een groep een zogeheten taak opstarten, daarna woorden verklaren die niet iedereen begrijpt, vervolgens de tekst gaan samenvatten, een probleemstelling formuleren, dan met nog meer onzinnig groepswerk via een brainstorm of een variant daar op tot een aantal leerdoelen komen en voor de volgende sessie moeten deze leerdoelen beantwoord zijn. Dat is allemaal leuk en aardig, en zou ook interessant kunnen zijn als je vrij wordt gelaten in de keus van wat je moet leren.
Maar dat wordt je niet! Bij elke taak is er namelijk van te voren door docenten een lijst gemaakt met leerdoelen en de antwoorden die daarbij horen. Vervolgens moet je onder begeleiding van een docent tot ongeveer die leerdoelen komen. Eigenlijk ga je dus nog steeds vooraf gemaakte vragen beantwoorden, maar nu moet je ingewikkeld doen om er achter te komen wat die vragen zijn. Maar doordat je de vraag met een groep formuleert is er altijd wel iemand bij die het niet snapt en het kan ook nog voorkomen dat de vraag vrij kut geformuleerd is en daardoor niet goed te beantwoorden. Of de vraag is prima te beantwoorden, maar dan komt het antwoord toch niet overeen met wat de docent bedoelde.
Geef me gewoon een duidelijke opdracht! Ik hou wel van het idee dat er geld betaald wordt aan mensen met vakkennis die vervolgens gaan bedenken wat de leerlingen van een bepaalde opleiding moeten weten, wat is daar mis mee?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.