abonnement Unibet Coolblue
pi_54683130
Momenteel studeer ik nog aan de TU en ben bezig mijn laatste vakken te volgen. Zo rond april moet ik nog een korte stage lopen en aansluitend afstuderen. Nu wil ik tijdens mijn stage en afstuderen wel wat buitenland ervaring opdoen. Mijn opleiding is vrij internationaal gericht dus dit is niet zo’n probleem.

Mijn probleem ligt hem meer in wat te doen als ik afgestudeerd ben. Mijn grootste angstbeeld is om over vijftien jaar in een Vinexcontainer met een Volvo voor de deur te zitten en te beseffen dat ik nooit de stap heb durven zetten om iets van de wereld te zien.

Daarom wil ik dus perse na mijn studie in het buitenland werken, maar eigenlijk weet ik niet zo goed waar te beginnen. ‘Zomaar’ emigreren zie ik niet zo zitten dus zoek ik een soort tussenvorm. Eigenlijk lijkt het me prima om als expat te beginnen. Dus zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Jullie zien het al. Voorlopig ben ik nog nergens op voorbereid, maar ik wil het jaar dat ik nog heb gebruiken dit wel te doen. Tips over waar te beginnen kan ik dus goed gebruiken.


Owja, ik wil de eerste Fokker (die hierover een topic opent) worden die de stap wel zet
pi_54683172
Welke TU zit je?
Let the season begin!
pi_54683200
TU Delft
pi_54683407
Alvast succes gewenst.

Wil je echt als expat beginnen? Misschien is vrijwilligerswerk ook iets voor jou?
pi_54683566
Als expat werken is denk ik wel noodzakelijk. Ik zoek iets in de olie en gas-sector dus kom je tegenwoordig in relatief onveilige landen uit. Bovendien is er vaak al een hoop voor je geregeld.

Overigens is dit maar een gedachte van mij hoor. Het kan best zijn dat ik het fout heb.
pi_54683917
Watvoor tips heb je nou precies nodig? Als je als expat in de olie en gas-sector wil werken, ga je toch gewoon bij Shell solliciteren
  zaterdag 17 november 2007 @ 22:36:49 #7
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_54684013
Ik zou eerst maar eens wat ervaring in Nederland op doen; in het buitenland zitten ze niet echt op starters te wachten, die kunnen ze lokaal ook wel vinden.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_54684337
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 22:33 schreef _Boo_ het volgende:
Watvoor tips heb je nou precies nodig? Als je als expat in de olie en gas-sector wil werken, ga je toch gewoon bij Shell solliciteren
Ik bedenk me nu trouwens dat dit helemaal niet klopt, Shell zet je gewoon in Nederland aan het werk. Maar ik neem aan dat het wel bespreekbaar is. BP heeft volgens mij wel een internationaal traineeship.
pi_54684623
Nou goed, het vinden van een baan is misschien niet de moeilijkste stap, hoewel Shell het waarschijnlijk niet wordt. Maar ik ben ook gewoon benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er bepaalde dingen die je van te voren geregeld moet hebben en wat moet je vooral doen of juist niet doen?

Of moet je gewoon de stap in één keer zetten en gewoon solliciteren bij een buitenlands bedrijf. Er is er in ieder geval al eentje die het afraadt. Maar ik schijn redelijk eigenwijs te zijn
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 november 2007 @ 23:34:26 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_54685383
Je kunt best direct bij bedrijven in het buitenland solliciteren.
Een andere mogelijkheid is bij een internationaal bedrijf te gaan werken in NL en later proberen uitgezonden te worden. Al moet je dat maar afwachten.
In jouw geval zou ik gewoon direct in het buitenland solliciteren. Als dat niet lukt kun je altijd nog naar een international in NL gaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_54685845
Heb je gedacht aan een vervolgstudie in het buitenland? Als je er eenmaal zit, is het makkelijker om een ander soort visum te verkrijgen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 18 november 2007 @ 00:20:49 #12
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_54686278
Dat is een goede ja.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_54691493
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:57 schreef StefanP het volgende:
Heb je gedacht aan een vervolgstudie in het buitenland? Als je er eenmaal zit, is het makkelijker om een ander soort visum te verkrijgen.
Wel aan gedacht, maar niet gedaan. Als ik over een jaar klaar ben dan ben gewoon MSc en een stapje hogerop zie ik niet zitten.
pi_54691615
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:34 schreef SeLang het volgende:
Je kunt best direct bij bedrijven in het buitenland solliciteren.
Maar waarschijnlijk krijg je dan wel een salaris op niveau van het betreffende land? Wat op zich nadelig is.
quote:
Een andere mogelijkheid is bij een internationaal bedrijf te gaan werken in NL en later proberen uitgezonden te worden. Al moet je dat maar afwachten.
Hier is dan weer het nadeel dat je als je ergens 6 maanden zit je weer ergens anders geplaatst kan worden. In het begin leuk, maar het lijkt me dat je dit na een tijdje zat wordt?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 november 2007 @ 20:19:08 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_54701884
quote:
Op zondag 18 november 2007 12:56 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Maar waarschijnlijk krijg je dan wel een salaris op niveau van het betreffende land? Wat op zich nadelig is.
Dat is maar net naar welk land je wilt. Bijvoorbeeld hier in de UK liggen de salarissen een flink stuk hoger (de kosten ook trouwens). Er zijn wel meer landen met een beter salaris dan NL.
Als je naar een land wilt waar de lonen lager liggen dan geldt wat Static al schreef: niemand zit op een starter te wachten, dus ze zullen geen 'premium' voor je betalen.
quote:
Hier is dan weer het nadeel dat je als je ergens 6 maanden zit je weer ergens anders geplaatst kan worden. In het begin leuk, maar het lijkt me dat je dit na een tijdje zat wordt?
Een expat contract is inderdaad van beperkte duur, maar duurt normaal gesproken wel langer dan 6 maanden. Ik heb 4 jaar op een expat contract in Taiwan gezeten. Dat is toch een mooie periode. Het is wel zo dat je inderdaad nooit zekerheid hebt, je kunt elk moment teruggehaald worden.

Een andere mogelijkheid (als je bij een international zit) is dat je permanent vertrekt naar een vestiging in het buitenland. Dat kan vaak vrij makkelijk als je van te voren daar al wat contacten heb opgebouwd. Dan zit je daar dus wel tegen lokale voorwaarden/salaris maar zoals gezegd hoeft dat helemaal niet slecht te zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 18 november 2007 @ 20:25:13 #16
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_54702056
Download deze anders even, staan wel wat tips in: http://onlibri.nl/e-books/carriere/26.aspx

Overigens is het ook zo dat werkgevers in veel landen moeten kunnen bewijzen dat ze iemand voor een bepaalde functie écht niet in het eigen land kunnen vinden.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  Moderator zondag 18 november 2007 @ 21:06:03 #17
45833 crew  Fogel
pi_54703169
De Olie- en gassector draait op volle toeren in Noorwegen, naar mijn bescheiden mening een relatief veilig land
Er staan wekelijks tientallen vacatures in het Noorse technische weekblad (ww.tu.no). Ook voor beginners, traineeships en doktorgraadstudies.

Salarissen zijn hoger dan in Nederland (maar de kosten natuurlijk ook)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_54711235
TVP.

Zelf ook van plan om te werken/studeren in het buitenland.
Zelfde angstbeeld als de TS.
pi_54718002
De eerste stap zal zijn om werk te zoeken bij een internationaal opererend bedrijf. Een rechtstreekse stap naar het buitenland is in mijn ogen redelijk beperkt mogelijk anders dan een stage of iets dergelijks. Je moet een bepaalde specifieke waarde hebben voor je werkgever om hen er toe te laten beslissen je uit te zenden. Uitzending van personeel is voor een firma redelijk kostbaar en ik zou als werkgever niet snel beslissen om een junior naar het buitenland te verplaatsen. Ik geloof best dat er uitzonderingen zullen zijn maar dit is mijn ervaring en interpretatie.

Als alternatief kun je natuurlijk rechtstreeks in het buitenland solliciteren maar over dat traject kan ik niets uit eigen ervaring melden.

Zelf ben ik in de olie&gaswinning begonnen bij een Amerikaans bedrijf met een afdeling in Nederland waarna ik na anderhalf jaar overgestapt ben naar een leverancier. Na 2 jaar in Nederland te hebben gewerkt werd ik geplaatst in Brussel en ben vanuit daar ook langzaam ontwikkeld richting een Europese rol. Vorig jaar Juni kreeg ik het aanbod om in India te beginnen als enige westerling en die beslissing was snel genomen door mijn vrouw en ik. En sinds dit jaar Augustus wonen wij voor 3 jaar in India met een contract op zak waar men mij over heel de wereld kan plaatsen wanneer men dat noodzakelijk acht. Amerika zal mijn volgende stop worden lijkt het nu maar alles is nog open.

Je instelling en je niveau gaat je zeker nog wel in het buitenland brengen. Ga de uitdagingen niet uit de weg en je komt er vanzelf. Trouw echter niet met een honkvaste partner want dan gaat het niet lukken.

Edit:
In India moet de werkgever inderdaad bewijs aanvoeren dat een Indiër jouw werk niet kan doen en dat is best een lastige procedure. Werk in India zoeken maar betaald worden op westers niveau is hier alleen mogelijk via en expat constructie.

[ Bericht 4% gewijzigd door jpjedi op 19-11-2007 15:36:53 ]
  maandag 19 november 2007 @ 16:19:56 #20
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_54718925
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 22:20 schreef Fastmatti het volgende:
Als expat werken is denk ik wel noodzakelijk.
Dat heb je idd fout.
Juist met een olie en gas opleiding (Mijnbouwkunde) is het goed in het buitenland werken. En niet alleen in rare gebieden.
Hier in de stad (Parijs) zitten bijvoorbeeld al Total en Schlumberger. Die nemen een hoop buitenlanders aan. Bij SLB in Montrouge schijnen 42 nationaliteiten te werken... Ook een hoop nederlanders.
In het zuiden van het land, in Monaco heb je een engineering afdeling van SBM zitten. Wellicht ook interessant. En Monaco is nou niet echt een straf om te zitten...

Gewoon niet laten tegenhouden en gewoon lekker naar het buitenland gaan. Is alleen maar leuk.
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 november 2007 @ 21:13:53 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_54724975
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:19 schreef Delicieux het volgende:
Hier in de stad (Parijs) zitten bijvoorbeeld al Total en Schlumberger.
Mijn allereerste sollicitatie was bij Schlumberger in Parijs (op uitnodiging van Schlumberger trouwens). Dat was ongeveer een half jaar voordat ik afstudeerde. Ik kende daar sowieso al twee mensen uit Delft die daar als eerste baan zijn gaan werken. Om één of andere reden waren ze daar gek op afgestudeerden uit Delft.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_54725550
quote:
Op maandag 19 november 2007 21:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mijn allereerste sollicitatie was bij Schlumberger in Parijs (op uitnodiging van Schlumberger trouwens). Dat was ongeveer een half jaar voordat ik afstudeerde. Ik kende daar sowieso al twee mensen uit Delft die daar als eerste baan zijn gaan werken. Om één of andere reden waren ze daar gek op afgestudeerden uit Delft.
Als je het mij vraagt moet dat voor TS als ideaal scenario klinken!
pi_54726128
Als iemand me zo kon helpen in de biomedische onderzoekssector in Barcelona...yes please .
Let the season begin!
  maandag 19 november 2007 @ 22:57:35 #24
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_54728024
quote:
Op maandag 19 november 2007 21:13 schreef SeLang het volgende:

[..]
Om één of andere reden waren ze daar gek op afgestudeerden uit Delft.
Dat komt omdat Delftenaren hele fijne mensen zijn. Intelligent, open, vriendelijk, spraakvaardig en met een neus voor succes. Daar wil SLB graag mee geassocieerd worden...

elicieux heeft ook eens een praatje gemaakt in Montrouge, maar uiteindelijk de aangeboden baan niet genomen.

@TS: PM me even als je in contact wil komen met andere mijnbouwers die hier in de stad wonen/werken.
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
  maandag 19 november 2007 @ 23:00:10 #25
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_54728109
quote:
Op maandag 19 november 2007 21:49 schreef Bendoverp het volgende:
Als iemand me zo kon helpen in de biomedische onderzoekssector in Barcelona...yes please .
Hmmm, moeilijk.... kenniknie.....sorry....
Maar biomedi-nogwat kun je dan ook niet in Delft studeren, toch?
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')