abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54674104
Ik ga binnenkort een wastafel (1 m breed) in m'n badkamer monteren en ga hiervoor 2 wandjes van cellenbetonblokken maken. Hierop zal de wastafel dan komen te steunen. Deze wandjes komen dan uiteraard op de vloer (tegels) en tegen de muur (betegelde gipswand). Aan beide platte zijden van de wandjes is dus geen steun. Nu lees en hoor ik dat je die cellenbetonblokken niet vast aan de vloer en muur moet lijmen. Op de vloer middels een profiel en aan de muurzijde met muurankers. Mij lijkt dit behoorlijk instabiel en dus beter om die blokken aan de vloer en muur vast te lijmen. Is het nu toch af te raden om dat te lijmen? Graag hoor ik hierover ervaringen...
pi_54674413
aan de vloer lijmen , aan de wand met deze verankeren.
http://www.gebu.com/
bouw produkten , plaatje links onder. Wandankers Dilaterend

[ Bericht 7% gewijzigd door sybsyb op 17-11-2007 15:56:33 ]
pi_54676029
Normaal gesproken wordt de onderste rij in een kunststofprofiel gezet, zonder lijm.
Normaal gesproken wordt de wand vastgemaakt met verende ankers aan de muur.
Dit omdat cellenbeton vrij veel werkt (krimpt en uitzet) en omdat het makkelijk scheurt.

In jouw geval zal dat, met twee kleine wandjes, ontzettend meevallen, dus kun je ze ook gewoon vastzetten aan de vloer en wand. Omdat de cellenbetonlijm niet op tegels hecht kun je voor de vloer alsnog beter wel het kunststof profiel gebruiken en voor de wand eventueel kozijnankers gebruiken.
pi_54693575
Een wand in een kunstofprofiel of houten blak op de vloer en met veerankers nar de muren toe is stabiel.

De blokken kunnen echter ook gelijmt worden aan vloer en muren bij kleinere afmetingen. Echter de cellen betonlijm is daar minder geschikt voor. Een elestische tegellijm is veel geschikter.
pi_54695429
Bedankt voor de info! Het lijkt mij wel alleen zo'n wankel geheel als die muurtjes met een wastafel erop niet vastgelijmd zijn, dus alleen op de vloer in een kunststofprofiel en aan de wand alleen met een paar muurankers...
pi_54726139
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 17:25 schreef bbtb77 het volgende:
Normaal gesproken wordt de onderste rij in een kunststofprofiel gezet, zonder lijm.
Normaal gesproken wordt de wand vastgemaakt met verende ankers aan de muur.
Dit omdat cellenbeton vrij veel werkt (krimpt en uitzet) en omdat het makkelijk scheurt.

In jouw geval zal dat, met twee kleine wandjes, ontzettend meevallen, dus kun je ze ook gewoon vastzetten aan de vloer en wand. Omdat de cellenbetonlijm niet op tegels hecht kun je voor de vloer alsnog beter wel het kunststof profiel gebruiken en voor de wand eventueel kozijnankers gebruiken.
Sprak vandaag iemand die vertelde dat hij onlangs ook een wandje in de badkamer had gezet en de blokken zowel aan de betegelde vloer als de betegelde wand has gelijmd. Zat muurvast. Is er dan misschien verschil tussen de verschillende lijmsoorten? Zou ivm de stevigheid het liefst de blokken aan de vloer/wand vastlijmen....
pi_54732130
Zie post tnimble: gebruik dan tegellijm.
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:24:33 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54732499
Volgens de voorschriften moet je aan muurzijde met muurankers werken. Aan vloer of plafondzijde met een houten balk, of een profiel. De blokken moeten niet op de houten balk of het profiel gelimd worden!

De kieren aan muurzijden moeten met purschuim/isolatieschuim afgevuld worden. Hierna is de constructie megasterk.

Ik heb een kamerhoge muur op deze manier gedaan en er is geen beweging in te krijgen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54732673
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:24 schreef sanger het volgende:
Volgens de voorschriften moet je aan muurzijde met muurankers werken. Aan vloer of plafondzijde met een houten balk, of een profiel. De blokken moeten niet op de houten balk of het profiel gelimd worden!

De kieren aan muurzijden moeten met purschuim/isolatieschuim afgevuld worden. Hierna is de constructie megasterk.

Ik heb een kamerhoge muur op deze manier gedaan en er is geen beweging in te krijgen.
.

Maar als je toch wilt lijmen (voor kleine muurtjes) is de blokkenlijm ongeschikt. Dat is een dunne lijm (dun als in geen voeg tussen de blokken) die geen krimpen en uitzetten kan opvangen. Een Flexibele tegellijm daarin tegen werkt uitstekent met een voeg van enkele mm en kan het krimpen en uitzetten wel opvangen.
pi_54892921
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:24 schreef sanger het volgende:

Je hebt het over een grote muur, TS heeft een heel klein stukje nodig; 2 muurtjes van 60x120 cm of zo.
Die kun je zo overal aan vast plakken, maar als de tegels erg glad zijn, dan zul je daar iets anders voor moeten verzinnen (bijv. tegels eraf halen of andere lijm)
  woensdag 28 november 2007 @ 14:34:39 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54893022
quote:
Op woensdag 28 november 2007 14:31 schreef Bright het volgende:

[..]

Je hebt het over een grote muur, TS heeft een heel klein stukje nodig; 2 muurtjes van 60x120 cm of zo.
Die kun je zo overal aan vast plakken, maar als de tegels erg glad zijn, dan zul je daar iets anders voor moeten verzinnen (bijv. tegels eraf halen of andere lijm)
Ik heb het over een muur indd. iedere muur moet bevestigd worden met muurankers volgens de voorschriften.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54901395
hier met ankers aan de kruisende muur, en gewoon kaal op beton met cellenbetonlijm. Zit muurvast!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')