Op zaterdag 17 november 2007 13:29 schreef EnGCatjuh het volgende:“Mama, ik wil een knuffel voor Kerst.”
Een
grote bruine teddybeer glimlachte uitnodigend naar me vanachter de winkelruit. Zijn armen wijd, zijn
lichtgekleurde buik vroeg om geaaid te worden.
“Is goed, Timmetje,” zei mamma terwijl ze me voorttrok aan m’n hand. Haar naaldhakken tikten nog sneller tegen de stoeptegels. “Kom nou, mama moet nog werken. Je mag nu gezellig naar de juf van het kinderdagverblijf. Dat vind je leuk toch?”
Ik wilde terug. Ik wilde een knuffel.
“Dan krijg je misschien warme chocolademelk. Dat is lekker met deze kou.”
Helemaal alleen stond ik daar op het plein, te wachten op papa. Met mijn
dikke bruine sjaal om en mijn
grote mooie Elmo-muts op. Ik leunde tegen het
ijzeren hek aan. De kou drong door mijn jas heen maar ik bleef staan. Waar bleef papa?
“Ben je hier nou nog steeds?” Juf Natasja kwam naar buiten gelopen, ingepakt in hele
dikke kleding. “Heeft je papa je nog niet opgehaald? Kom,” ze stak een
dikke handschoen uit, “dan gaan we je papa bellen. En wil je nog wat
warme chocola?”
Daar was hij dan eindelijk, papa. Ik zag hem al van ver aan komen lopen. Zijn l
ange zwarte jas hing half open, zijn haar zat door de war, de veters van zijn linker schoen zaten los en zijn broek was gekreukt. Nogal niet-netjes voor papa.
“Waarom ben je zo laat papa?”
“Lange dag gehad Timmetje. Ik had nog een late afspraak.”
“Ik stond daar helemaal alleen… Maar gelukkig gaf de juf me warme chocolademelk.”
“Fijn jongen.”
Ik stapte in het kinderzitje achterin papa’s grote auto. Echt een monster is dat. Zo een als er in mijn kast zit, maar dan groter. Enorme witte ogen aan de voorkant, en altijd glimmende tanden. Gelukkig is papa zijn baasje en hoef ik voor deze niet bang te zijn. We reden de parkeergarage uit.
“Ik heb honger papa!”
“Dat is mooi, Timmetje. Ik wou net langs de McDonalds, want mama en ik gaan uit eten vanavond.”
“Ik wil geen McDonalds!” Ik keek hem boos aan in het spiegeltje boven de voorruit. “Ik had gister ook al een Happy Meal. En vorige week ook al!”
Papa zuchtte. “Wat wil je dan?”
“Ik wil tosti’s!”
We stonden stil voor een stoplicht. Papa dacht even na. Het stoplicht sprong op groen en hij sloeg rechtsaf. “Kan je die ook kopen bij de McDonalds?”
Ik nam maar een hapje van mijn patatje. Ik had totaal geen honger, haalde de verrassing uit het doosje en liet het poppetje over tafel lopen. Hij stootte tegen de nog onaangeroerde hamburger. Opeens ging de deur open, mama kwam binnen.
“Eindelijk,” zuchtte papa. Hij stond op en gaf mama een kus. “Waar bleef je, we moeten opschieten!”
“Werk, Joris, dat weet je best. Ik ga Tim even naar bed brengen.” Ze liep naar me toe, pakte me bij m’n hand en bracht me naar boven. Ze trok m’n kleding uit, gaf me mijn pyama en keek op haar horloge. “Ik moet gaan,” zei ze. “Als er wat is, kan je me bellen. Dat weet je, hè?” Ik knikte. Ze stond op, liep naar de deur en deed het licht uit.
“Mama,” zei ik, “ik wil een knuffel voor Kerst.”