abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54657646
Hallo allemaal,

Ik heb gister 2x een samsung 500Gb schijf aangeschaft, en deze wil ik in raid zetten. Dit lukt, naar ik kan hem niet " bootable" maken, en windows installatie zegt dat er geen HD te vinden is. Ondanks dat heb ik hem wel al geconfigureerd als Striping Raid.

In de bios heb ik tevens Raid aangezet.

Iemand een idee waarom dit niet werkt?

Groetjes,

Joshua
pi_54657682
Errrr...... gewoon Windows installeren op 1 schijf en daarna via disk management deze opgeven als mirror.

Dan gaat ie alles kopieren en dan moet het werken.

Als je dan je eerste HDD eruit trekt of die gaat stuk dan moet je even handmatig de boot.ini aanpassen
pi_54657811
ik wil raid 0 draaien, en niet raid 1 ;-) sorry dat ik dat niet had vermeld

Edit: Wel vermeld in TT, Raid 1 is mirror, Raid 0 is 2 HD's worden 1 grote.
pi_54657856
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:30 schreef NED het volgende:
Errrr...... gewoon Windows installeren op 1 schijf en daarna via disk management deze opgeven als mirror.
Dan gaat ie alles kopieren en dan moet het werken.
Als je dan je eerste HDD eruit trekt of die gaat stuk dan moet je even handmatig de boot.ini aanpassen
Euh... mirrorring is RAID 1, niet RAID 0.
RAID 0 is striping: als er 1 schijf kapot gaat ben je je data kwijt. En dat wil TS dus.
pi_54657868
Zeg ie bij de setup van windows dat ie geen HD kan vinden? Dan moet je in het begin van de setup F6 drukken(staat wel onder in beeld). Dan kun je een diskette met RAID drivers inladen en kun je windows wel installeren...
pi_54657880
Ik weet de Risico's van Raid 0, maar ik heb mijn belangrijke data op een andere, 3e HD staan
pi_54657893
Je moet mogelijk tijdens installatie aan Windows een driver/stuurprogramma leveren, waardoor Windows de raid-0 configuratie ziet (als een enkele schijf) en zich correct (en bootable) kan installeren. Op een gegeven moment krijg je de optie om 'F6' te toetsen, waarna je de driver/het stuurprogramma kunt aanleveren (bij Windows XP enkel via floppy disk meen ik).

-edit- BroesWillems was me voor.
pi_54657894
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:36 schreef nerd4sale het volgende:

[..]
als er 1 schijf kapot gaat ben je je data kwijt. En dat wil TS dus.
ik denk niet dat de TS data kwijt wil...
pi_54657940
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:38 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
ik denk niet dat de TS data kwijt wil...
IMHO vraag je er wel om, als je RAID 0 gebruikt. Maar goed, daar ging het hier niet om.
pi_54657951
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:37 schreef BroesWillems het volgende:
Zeg ie bij de setup van windows dat ie geen HD kan vinden? Dan moet je in het begin van de setup F6 drukken(staat wel onder in beeld). Dan kun je een diskette met RAID drivers inladen en kun je windows wel installeren...
Dit heb ik ook al gedaan, maar hij zegt in het Raid menu voordat je windows laat, dat je de HDD " bootable" moet maken, dit wil niet helemaal lukken...
pi_54657955
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Stoomhamer op 16-11-2007 19:42:54 ]
pi_54658007
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:40 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

IMHO vraag je er wel om, als je RAID 0 gebruikt. Maar goed, daar ging het hier niet om.
Je moet je RAID 0 puur voor het besturingssyteem gebruiken, dan loopt het als een tierelier, belangrijke data kun je idd beter op een andere schijf zetten...

het mooiste is natuurlijk RAID 10, striping & mirror. Snelheidswinst en betrouwbaarheid.
pi_54658071
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:40 schreef jslavenburg het volgende:

[..]

Dit heb ik ook al gedaan, maar hij zegt in het Raid menu voordat je windows laat, dat je de HDD " bootable" moet maken, dit wil niet helemaal lukken...
?? begrijp niet wat je bedoeld, maar misschien met je in je bios je 'boot priority devices' even in goede volgorde zetten, en kijken of je schijfen er überhaupt wel tussen staan.
pi_54658145
Wil je toevallg Vista installeren? want dat probleem heb ik met vista ook! Ik moest namelijk persee een losse hadd als system disk maken (file van 160k). met XP heb ik dat probleem niet.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_54658175
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:42 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

het mooiste is natuurlijk RAID 10, striping & mirror. Snelheidswinst en betrouwbaarheid.
Lijkt me dat je gewoon raid 5 pakt dan. die lijkt me toch sneller. Raid 10 kost je zoveel harddisks.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_54658211
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:47 schreef Chinless het volgende:
Wil je toevallg Vista installeren? want dat probleem heb ik met vista ook! Ik moest namelijk persee een losse hadd als system disk maken (file van 160k). met XP heb ik dat probleem niet.
Bij Vista ging het bij mij juist makkelijker dan bij een XP installatie, omdat je dan gewoon met je DVD/CD drivers in kunt laden, werkt direct.

maarja, ik heb het nog maar bij 1 pc met vista gedaan(Asus M2A-VM HDMI, 2x160GB raid 0) en daar ging het direct goed. bij andere pc's dus geen ervaring....
pi_54658238
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:48 schreef Chinless het volgende:

[..]

Lijkt me dat je gewoon raid 5 pakt dan. die lijkt me toch sneller. Raid 10 kost je zoveel harddisks.
Ja, maar meer HD's is natuurlijk wel stoerder...
pi_54658266
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:40 schreef jslavenburg het volgende:

[..]

Het al dan niet bootable zijn van de raid schijf-set bepaal je niet in het raid-configuratie menu: daar zorgt Windows zelf voor. Wel dien je in het bios de raid-set op te nemen in het rijtje van apparaten waar eventueel van ge-boot kan worden.
pi_54658352
Ik ga windows XP pro installeren, en hij ziet de schijf wel in mijn Bios boot sequence als 1 hd, maar de windows installatie ziet hem niet. Moet service pack 2 soms bijgeleverd zijn bij de install?
pi_54658559
bash!
pi_54658576
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:56 schreef jslavenburg het volgende:
Ik ga windows XP pro installeren, en hij ziet de schijf wel in mijn Bios boot sequence als 1 hd, maar de windows installatie ziet hem niet. Moet service pack 2 soms bijgeleverd zijn bij de install?
Nee. Enkel de driver/het stuurprogramma voor de raid-controller is noodzakelijk.
pi_54658625
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:34 schreef jslavenburg het volgende:
ik wil raid 0 draaien, en niet raid 1 ;-) sorry dat ik dat niet had vermeld

Edit: Wel vermeld in TT, Raid 1 is mirror, Raid 0 is 2 HD's worden 1 grote.
Goeiemorge NED

pi_54658802
Dan heb ik geen diee waarom hij niet werkt, heb alles geprobeerd wat jullie zeiden...

Iemand anders nog een tip??
pi_54658822
Snoep gezond; eet een appel
pi_54659038
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:42 schreef BroesWillems het volgende:
Je moet je RAID 0 puur voor het besturingssyteem gebruiken, dan loopt het als een tierelier, belangrijke data kun je idd beter op een andere schijf zetten...
Raid 0 voor je OS werkt niet echt sneller dan een single disk hoor, je hebt lage accestimes nodig en die verhoog je juist door je schijven in een raid0 te zetten. Ik heb zelf 2 raptors hangen voor mijn operating system. Eerst hingen die in raid0, nu in single disk (1tje voor het os, een 2de voor de programma's) en hij is nu sneller dan als ze in raid0 hingen.
Je os inladen is nl allemaal kleine file's, en daarin win je met een raptor vanwege je lage accestimes.
quote:
en schijfverspillend, je kan dan beter voor Raid5 gaan op een deftige controller.

Om je array bootable te maken; krijg je in het biosmenu van je raidcontroller de keuze om je array te "initializen"? Ik moest dat met mijn raidcontroller ook doen voor de schijven herkenbaar waren voor windows, terwijl ze daarvoor al in de bios zichtbaar waren. (Duurde bij mij 5 uur om de boel te initializen)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')