abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54643630
Haai,
Het zal natuurlijk wel hele domme vraag zijn maar jammer dan.
Als je op de slaapkamer bijvoorbeeld je raam open hebt en de verwarming aan,verbruik je dan meer energie?
Ik heb de verwarmingsketel op zolder en de thermostaat in de huiskamer.
Ik neem toch aan dat als ik de deuren dicht houd dit weinig van invloed heeft omdat het dan onder niet kouder word en daar hangt dus de termostaat.
Of klopt mijn theorie niet?
It takes years to built trust,
And a few seconds to destroy it...
  vrijdag 16 november 2007 @ 09:24:21 #2
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_54643700
Even een tegenvraagje:
Waarom????? zou je je raam open doen terwijl je verwarming aanstaat??
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_54643716
Wat denk je zelf?
Het water in de CV installatie koelt sterker af als het koud is in jouw kamer, waardoor de ketel langer en harder moet stoken om het in de huiskamer op temperatuur te houden.
Dus.
pi_54643730
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:25 schreef veldmuis het volgende:
Wat denk je zelf?
Het water in de CV installatie koelt sterker af als het koud is in jouw kamer, waardoor de ketel langer en harder moet stoken om het in de huiskamer op temperatuur te houden.
Dus.
Slimmerik!
pi_54643747
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:20 schreef candygirl het volgende:
Haai,
Als je op de slaapkamer bijvoorbeeld je raam open hebt en de verwarming aan,verbruik je dan meer energie?
Ik heb de verwarmingsketel op zolder en de thermostaat in de huiskamer.
Ik neem toch aan dat als ik de deuren dicht houd dit weinig van invloed heeft omdat het dan onder niet kouder word en daar hangt dus de termostaat.
Of klopt mijn theorie niet?
Je ontrekt warme lucht uit de woonkamer want er zitten altijd wel wat kieren onder de deur en er boven.
Zodra je de deur van de woonkamer open doet ontsnapt er warme lucht naar boven toe.
Veel zul je er niet van merken tenzij je heel vaak de woonkamer deur open en dicht doet en het boven echt rond de 0 of daar onder is.

Ik laat zelf op de 2e verdieping de verwarming in de andere kamers (kastenkamer en studeerkamer en badkamer) gewoon open staan, mocht het dan echt te koud worden doe ik het raam dicht van mijn slaapkamer en zet ik even de deuren van de andere kamers open.
pi_54643759
Je zal wel iets meer energie verbruiken.

Alhoewel de ketel ontzettend goed geisoleerd is (mits een redelijk nieuwe) zal de kou het toch iets willen laten afkoelen, waardoor de ketel iets langer moet stoken om op temp te komen.
pi_54643926
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:24 schreef Blue-eyes het volgende:
Even een tegenvraagje:
Oh, ik heb ook vaak de verwarming aan en het raam een stukje open. Frisse lucht op de slaapkamer is heerlijk.
Maar als de thermostaat in de huiskamer hangt zou het niet moeten uitmaken.
Op vrijdag 16 november 2007 11:36 schreef Buschetta het volgende:
Je bent nu officieel een crimineel
pi_54644008
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:20 schreef candygirl het volgende:
Haai,
Er zijn geen domme vragen. 1
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:24 schreef Blue-eyes het volgende:
Even een tegenvraagje:
Om te luchten?

Natuurlijk verbruik je meer energie. de warmte van de kamer gaat direct het raam uit. Ook als de verwarming weer aanspringt en de slaapkamer gaat verwarmen gaat die warmte ook meteen weer weg.

Als je de deur van de kamer dichthoudt blijft de warmte in de rest van het huis wel enigszins binnen. Er zal echter altijd wel wat warmte weglekken naar de koudere slaapkamer. Die deur zal vast minder geïsoleerd zijn dan het slaapkamerraam/buitendeur.

Ik zou dan ook maar kort luchten en de radiator in die kamer dichtdraaien. Pas als het raam weer dicht is heeft het zin om die radiator weer open te draaien.

1Alleen domme mensen.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_54644016
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:25 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Slimmerik!
ddaar zit wat in.
Maar als ik boven of in het berghok want daar staat de droger, de ramen openlaat en de verwarming uit op die kamers, komt er ook veel kou door,vooral als je deur openmaakt.
Of idd door de kieren enz,en dan moet de thermostaat toch ook harder werken om de rest warm te houden
pi_54644051
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:34 schreef Troubles. het volgende:

[..]

Oh, ik heb ook vaak de verwarming aan en het raam een stukje open. Frisse lucht op de slaapkamer is heerlijk.
Maar als de thermostaat in de huiskamer hangt zou het niet moeten uitmaken.
ja vind dat ook heerlijk,wel lekker warm maar ook frisse lucht
pi_54644419
Zal ik de oplossing dan maar geven...

Ja, je verbruikt meer energie. De grootste reden waarom je te veel energie verbruikt is de volgende.

Bij het opwarmen wordt de temperatuur van het water in je ketel opgevoerd naar de gewenste uitstroomtemperatuur. Dit warme water wordt verdeeld over alle radiatoren die open staan.
Omdat er ook warmwater naar andere vertrekken gaat dan als naar je woonkamer, duurt het langer voordat de radiatoren in je woonkamer op temperatuur zijn. Hierdoor heeft je woonkamer langer nodig om op temperatuur te komen. Hierdoor verbruik je meer.
Dit in combinatie met verlies van warmte naar koudere ruimten in je huis zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer verstookt.
pi_54644658
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:54 schreef Evik het volgende:
Zal ik de oplossing dan maar geven...

Ja, je verbruikt meer energie. De grootste reden waarom je te veel energie verbruikt is de volgende.

Bij het opwarmen wordt de temperatuur van het water in je ketel opgevoerd naar de gewenste uitstroomtemperatuur. Dit warme water wordt verdeeld over alle radiatoren die open staan.
Omdat er ook warmwater naar andere vertrekken gaat dan als naar je woonkamer, duurt het langer voordat de radiatoren in je woonkamer op temperatuur zijn. Hierdoor heeft je woonkamer langer nodig om op temperatuur te komen. Hierdoor verbruik je meer.
Dit in combinatie met verlies van warmte naar koudere ruimten in je huis zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer verstookt.
Okay, dit is voor mij dus ook nuttig topic. Had er geen idee van. Zal thuis leuk gevonden worden. Troubles stookt gewoon vrolijk voor de buitenwereld.
Op vrijdag 16 november 2007 11:36 schreef Buschetta het volgende:
Je bent nu officieel een crimineel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')