je kunt ook gewoon allebei gaan doen; qua belasting stellen die studies toch niks voor en er is ook een overlap als extra bonus.quote:Op donderdag 15 november 2007 00:36 schreef diegroske het volgende:
Ik heb een jaar Maatschappelijk Werk en Dienstverlening gestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht, maar haalde hier te weinig voldoening uit. De opleiding zelf vond ik wel erg leuk, maar was toch niet wat ik zocht en wat ik me ervan voor had gesteld. Ik wilde meer uit mezelf halen ben ik een tijdje geleden achter gekomen.
Nu zit ik echter met het feit dat ik mijn volgende studie wel juist wil kiezen en voordat ik er aan begin wil weten wat ik ervan kan verwachten. Nu heb ik dus een dillemma:
Psychologie of pedagogiek?!
Het lijkt me allebei ongelofelijk leuk, maar ik zou van mensen willen horen die het doen of gedaan hebben wat ik precies van beide studies kan verwachten.
Bijvoorbeeld: Opdrachten, literatuur, stages, toekomstig werk etc.
Help me!![]()
Hoe zit het dan met die belasting, wat bedoel je daar precies mee?quote:Op donderdag 15 november 2007 00:58 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
je kunt ook gewoon allebei gaan doen; qua belasting stellen die studies toch niks voor en er is ook een overlap als extra bonus.
Nou, een vriendin van me doet Pedagogiek in Utrecht en die hoeft maar twee dagen in de week op de uni te zijn. Ik doe Psychologie en tsja, zwaar.. als je geen bio2, sk, na hebt gedaan kan 't in het begin best pittig zijn. Maar het moet te doen zijn, want anders stellen ze bio2 wel verplicht bijv. Ik heb iig m'n handen vol aan deze opleiding (maar komt ook omdat ik een maand achterloop, ben pas overgestapt naar een andere uni, zelfde opleiding).quote:Op donderdag 15 november 2007 13:26 schreef diegroske het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met die belasting, wat bedoel je daar precies mee?
Kun je mij verder vertellen wat de overlap is en de extra bonus?![]()
Ik ken ook een meisje en die studeert al psychologie en die vind het enorm zwaar dus als ik dan voor allebei de studies kies wordt het dan niet te zwaar? (Ik kan wel redelijk goed leren).
Bedoel je niet dat je een jaar Social Work hebt gedaan? Ik doe nu namelijk het tweede jaar en twijfelde vorig jaar ook maar ik ben blij dat ik ben gebleven. Het is een stuk interessanter geworden, moeilijker ook en het gaat veel dieper in op de theorie...quote:Op donderdag 15 november 2007 00:36 schreef diegroske het volgende:
Ik heb een jaar Maatschappelijk Werk en Dienstverlening gestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht
Ik heb inderdaad Social Work gedaan.quote:Op vrijdag 16 november 2007 16:27 schreef Trusten het volgende:
[..]
Bedoel je niet dat je een jaar Social Work hebt gedaan? Ik doe nu namelijk het tweede jaar en twijfelde vorig jaar ook maar ik ben blij dat ik ben gebleven. Het is een stuk interessanter geworden, moeilijker ook en het gaat veel dieper in op de theorie...
Haj. Ik doe inderdaad kinder- en jeugd/ ontwikkelingspsychologie.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:44 schreef Grumpey het volgende:
Misschien kan Wolkje hier wat meer over vertellen, die doet die opleiding, er zullen vast wel wat pedagogen bij haar in de master zitten.
Ik ga even vertellen waarom je 'wrong' zitquote:Op zaterdag 17 november 2007 10:01 schreef gewooneenuser het volgende:
Pedagogiek is zeker niet alleen gericht op kinderen en jongeren. Wij krijgen ook arbeids- en organisatiepsychologie bijvoorbeeld. En als orthopedagoog krijg je ook neuropsychologie.
Pedagogiek gaat over opvoeding, vorming en onderwijs in de breedste zin van het woord. Voor alle doelgroepen en in alle contexten. Ik durf zelfs te beweren dat pedagogiek breder is dan psychologie, we krijgen een heel brede wetenschappelijke basis met allerhande basisdisciplines als filosofie en sociologie en kunnen werkelijk overal terecht komen na ons afstuderen, overal zijn pedagogen nodig. Naar mijn idee is dat bij psychologie juist beperkter. Tell me if I'm wrong...
Ja ik doe ook MWD 2e jaars aan de HU nu...ik kan me je punt enigzins voorstellen...heb ook erg getwijfeld. Als ik naar de uni zou gaan zou het ook psychologie worden of pedagogiek maar heb toch besloten om MWD te blijven doen omdat ik ook de stages gewoon heel leuk en leerzaam vind. En ik vind de literatuur en lessen vergeleken met vorig jaar 300 % interessanter. Maar ja, ik sluit niet uit dat ik hierna alsnog naar de universiteit ga want ik zou ook wel wat meer diepgang willen...maar op het moment probeer ik die ook al zelf een beetje te zoeken/maken door ook niet voorgeschreven literatuur te lezen over dingen die ik zelf graag wil weten...quote:Op vrijdag 16 november 2007 20:43 schreef diegroske het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad Social Work gedaan.
Doe jij nu ook MWD?
Ik vind het nog steeds te weinig ingaan op mijn interesses en te weinig diepgang in zitten.
Dit ligt denk ik ook een beetje aan mij. Ik heb ooit voor het HBO gekozen omdat mij de insteek op de praktijk zo leuk vond, maar nu merk ik toch dat ik nog meer wil lezen en eerst nog meer wil leren.
Ik vind het allemaal nog een beetje te zweverig en met een opleiding tot psycholoog of pedagoog verbreed ik zeg maar mijn toekomst en kennis.
Hoe ziet dat vak er dan uit? Want bij HBO doe je constant rollenspelen etc dus is erg praktisch allemaal...en voor mij is dat echt heel fijn geweest...quote:Op zondag 18 november 2007 13:16 schreef Grumpey het volgende:
Dat verschilt dan ook per universiteit, want gespreksvoering zit bij de VU wel in het tweede jaar. Het klopt wel dat stages op de universiteit veel minder aanwezig zijn en vaak pas in het laatste jaar komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |