abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 14 november 2007 @ 07:28:28 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_54593136
Freek de Jonge is geboren in het dorp Westernieland. Hij is de zoon van een hervormd predikant. Het gezin verhuist naar Workum en later naar Zaandam, en Goes. Als 11-jarig kind staat De Jonge voor het eerst op een podium. Na het afronden van de HBS, wat maar met moeite lukt, gaat hij Culturele antropologie studeren in Amsterdam. Tijdens zijn studententijd ontmoet hij Bram Vermeulen en Johan Gertenbach, wat leidt tot de oprichting van het succesvolle Neerlands Hoop.

Neerlands Hoop is fel tegen de deelname van het Nederlands voetbalelftal aan het wereldkampioenschap voetbal in Argentinië in 1978 en geeft hiervan blijk in het programma Bloed aan de paal. In 1979 gaat Neerlands Hoop uit elkaar, en begint De Jonge aan een solocarrière. Hij is de eerste cabaretier die een rode draad in zijn verhaal aanbrengt. Typisch voor De Jonge is ook de running gag, een grap waarnaar meerdere malen verwezen wordt. De Jonge brengt enkele succesvolle programma's op het toneel, waaronder ook enkele Oudejaarsconferences en Nieuwjaarsconferences.

Naast zijn werk als cabaretier, onderneemt De Jonge enkele andere activiteiten. Zo schrijft hij enkele romans Zaansch Veem (1987), Neerlands Bloed (1991) en Opa's Wijsvinger (1993)), presenteert hij televisieprogramma's en maakt hij twee films (De Illusionist (1983) en De Komediant (1986)).

Eind 1994 en begin 1995 treedt De Jonge op met de popgroep de Nits in het Nieuwe de la Mar Theater en Carré. Onder de naam Frits brengen ze veel liedjes van Neerlands Hoop. Na dit muzikale uitstapje werd Nits-keyboardspeler Robert Jan Stips de nieuwe muzikale partner van De Jonge. Deze samenwerking duurt tot op de dag van vandaag. Samen met de band van Stips scoort De Jonge met het nummer Leven na de dood (een bewerking van het Bob Dylan nummer Death is not the end) in 1997 een nummer 1-hit in de Nederlandse hitparades.

In 1997 schrijft De Jonge dagelijks een korte column op de voorpagina van het Parool. Dit doet hij tot oktober 2000.

In 1999 begint De Jonge met een nieuw cabaretexperiment. Onder de naam De Grens maakt hij in een jaar tijd tien verschillende shows, waarin alle vormen van cabaret aan bod komen.

In 2004 verbaast De Jonge vriend en vijand door af te reizen naar Irak en daar voorstellingen te geven voor Nederlandse militairen. Hij vertrekt op 9 februari, en keert een week later terug.

In 2005 ontvangt hij op 12 november de Groenman-taalprijs tijdens een congres van het Genootschap Onze Taal. Op 28 oktober begint het nieuwe televisieprogramma (Freek) Kortgehouden. Voor dit 25 minuten durende programma wordt hij achter de schermen bijgestaan door jonge programmamakers en vormgevers. Elke aflevering is opgebouwd uit een aantal korte onderwerpen, steeds anders van opzet en onderwerp. De nadruk ligt wisselend op vorm of op inhoud.

De Jonge is getrouwd met Hella Asser, dochter van Eli Asser, die hem helpt bij zijn shows. Het echtpaar heeft twee kinderen. Een derde kind overlijdt na drie maanden. In 1987 ontvangt het gezin een dreigbrief, die afkomstig blijkt van Jules Croiset. De Jonge verwerkt deze ervaring in zijn conference De conferencier, het Boekenweekgeschenk en de leugen (2000).

Voorstellingen
met Neerlands Hoop:

1970: Neerlands Hoop In Bange Dagen
1971: Live In Wadway (n.h.)
1971: Neerlands Hoop In Panama
1972: Plankenkoorts
1973: Weerzien In Panama
1974: Neerlands Hoop Express
1975: Ingenaaid Of Gebonden
1977: Interieur
1978: Bloed Aan De Paal
1979: Offsmboet Ippq Dpef (Neerlands Hoop Code)

Solo:

1980: De Komiek
1981: De Tragiek
1982: De Mars
1983: De Mythe
1983: De Openbaring (Oudejaarsconference)
1983: Stroman en Trawanten
1984: Een verademing (Oudejaarsconference)
1985: De Bedevaart
1985: De Finale (Oudejaarsconference)
1986: Het Damestasje
1987: De Pretentie
1988: De Goeroe en de Dissident
1989: De Volgende
1989: De Ontlading (Oudejaarsconference)
1992: Losse nummers
1992: De Estafette (Oudejaarsconference)
1994: De Tol
1996: Langzame Liedjes
1996: Het Luik (Oudejaarsconference) de brand
1997: Gemeen goed
1998: Rapsodia
1998: Papa Razzia (Oudejaarsconference)
2000: De Conferencier, Het Boekenweekgeschenk En De Leugen
2000: De Gillende Keukenmeid (Oudejaarsconference)
2001: Het Laatste Oordeel (Oudejaarsconference)
2002: Parlando (met het Metropole Orkest)
2003: De Stemming (Verkiezingsconference)
2004: De Vergrijzing - Freek brengt elke week een nieuw programma, dat elke zondag werd uitgezonden op tv

Boeken

1987: Zaansch Veem
1990: De Brillenkoker
1991: Neerlands Bloed
1993: Opa's Wijsvinger
1995: De Rode Draad
2000: De Hoekvlag
2004: Door De Knieën
2004: Leven Na De Dood
2006: De Toeschouwer

Films

1979: Mira (of de teleurgang van de waterhoek) (gastrol)
1983: De Illusionist
1985: De KKKomediant

Een echte grootheid. De laatste die maatschappij kritisch durft te zijn. De laatste die van zich afbijt.

Het is mode om op Freek te schelden omdat ie jongere cabaretiers bekriticieerd. Maar zeg nou zelf, wat is er in hemelsnaam leuk aan de Lama's en Lenette van Dongen ? Freek is een held voor het leven en verdient een standbeeld

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 14 november 2007 @ 07:34:39 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54593183
Neerlands Hoop was goed, écht goed. Voor die tijd. Nu valt mij vooral op wat een zwakke muzikant Vermeulen eigenlijk was. Dat voorturende gejengel op die elektrieke piano, áltijd die uithalen met zijn zogenaamd gruizige stem...

De Jonge solo was ook zeer goed maar die heb ik na De Bedevaart niet meer zo gevolgd.

In Zaansch Veem staat het smerigste verhaal dat ik ooit gelezen heb. Een jongetje logeert bij een vriendje en des ochtends bij het ontbijt blijkt zijn ei een dood kuikentje te bevatten. Maar hij wil niet onbeleefd lijken en dus kauwt hij maar op het vogelembryo'tje en slikt het door.
pi_54593427
ik was niet zo Nederlands Hoperig, Freek solo echter ... de laatste tijd vind ik hem wel een beetje a grumpy old man worden, snel geirriteerd als mensen het niet met hem eens zijn, het dan op "jullie snappen het niet" gooiend, maar soit, vaak heeft hij dan ook wel een punt, niet altijd, maar wel vaak
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54593447
quote:
Op woensdag 14 november 2007 07:28 schreef tong80 het volgende:
Het is mode om op Freek te schelden omdat ie jongere cabaretiers bekriticieerd. Maar zeg nou zelf, wat is er in hemelsnaam leuk aan de Lama's en Lenette van Dongen ? Freek is een held voor het leven en verdient een standbeeld
Weliswaar bekritiseerd Freek de huidige cabaret "scene", ondertussen verzorgt hij ook workshops voor deze jonge cabaretiers. Ik weet niet of hij het nog doet maar er zijn een aantal van de "opkomende" cabaretiers die bij hem in opleiding zijn geweest.

De kritiek die Freek heeft is vooral gericht op de zogenaamde "vernieuwende" groepen zoals de Lamas die inderdaad simpelweg niet grappig zijn maar slechts op zoek zijn naar shock en slapstick. Geef mij maar liever het cabaret van Freek (of Najib of Ernst) wat midden in de wereld staat en je tot zelf denken aanspoort.
pi_54593459
Gelukkig verschillen smaken. Hij had zeker leuke punten maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen om een hele show van hem te blijven zitten.
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
  Trouwste user 2022 woensdag 14 november 2007 @ 08:14:31 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_54593481
Ik heb ook mijn bedenkingen met sommige dingen. Hij verkocht al zijn shows aan RTL die er vervolgens precies anderhalve uren programma's van knipten. En nu zegt ie dat ie niet voor het grote publiek gaat om makkelijk te scoren. Maar goed niet iedereen is feilloos.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_54593482
Eens met TT.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_54593512
Dit is ook echt zo'n box waar ik al tijden tegen aan hik qua kopen. Mega-tof, wél 75 euro en ik betwijfel of ik ooit tijd heb om ze allemaal te gaan kijken.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_54593524
Klopt als een bus
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  woensdag 14 november 2007 @ 08:31:33 #10
177848 Ravii
Niks is Compleet
pi_54593609
Hoe heet die gast die ooit zo een show had gemaakt dat die op zo een ijsberg zat?
  Trouwste user 2022 woensdag 14 november 2007 @ 08:33:08 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_54593624
Ping uin ?

pi_54593630
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:20 schreef Jarno het volgende:
Dit is ook echt zo'n box waar ik al tijden tegen aan hik qua kopen. Mega-tof, wél 75 euro en ik betwijfel of ik ooit tijd heb om ze allemaal te gaan kijken.
oe, die wil ik ook !! en wat is nu 75 euro helemaal, een levi's spijkerbroek, om maar eens wat te noemen, is duurder ... en nu niet zeggen dat je die daarom dus ook niet koopt, ik maak een punt, ja
  woensdag 14 november 2007 @ 08:34:51 #13
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54593638
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:06 schreef milagro het volgende:

soit
Camembert. Edammer.
  Trouwste user 2022 woensdag 14 november 2007 @ 08:35:24 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_54593644
Mooie box

pi_54593651
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:33 schreef milagro het volgende:

[..]

oe, die wil ik ook !! en wat is nu 75 euro helemaal, een levi's spijkerbroek, om maar eens wat te noemen, is duurder ... en nu niet zeggen dat je die daarom dus ook niet koopt, ik maak een punt, ja
Mja, ik heb nog bergen DVD's in de berging staan die ik 1 x gekeken heb en daarna nooit weer. Normaal geef ik ook wel makkelijk geld uit ja. Ach, misschien a.s. zaterdag in Utrecht eens kijken (Platen & CD Beurs).
pi_54593671
Zag hem laatst bij DWDD,toen was ik eigenlijk klaar met hem. Wat een zelfingenomen man.
Niets menselijks is mij vreemd.
pi_54593674
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:38 schreef Johnjohn het volgende:
Zag hem laatst bij DWDD,toen was ik eigenlijk klaar met hem. Wat een zelfingenomen man.
En jij niet, natuurlijk.
  woensdag 14 november 2007 @ 08:42:21 #18
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_54593696
absoluut niet !
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_54593705
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:36 schreef Jarno het volgende:

[..]

Mja, ik heb nog bergen DVD's in de berging staan die ik 1 x gekeken heb en daarna nooit weer. Normaal geef ik ook wel makkelijk geld uit ja. Ach, misschien a.s. zaterdag in Utrecht eens kijken (Platen & CD Beurs).

deze dan !

en dan deze erbij
pi_54593707
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:42 schreef RubenSosa het volgende:
absoluut niet !
.
pi_54593720
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:43 schreef milagro het volgende:

[..]

deze dan !

en dan deze erbij
Hm die eerste box is wel interessant, even naast elkaar leggen. Welke shows overlappen dan en welke mis ik? .
pi_54593844
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:38 schreef Johnjohn het volgende:
Hij was toen idd strontvervelend. Probeerde alles wat krom was recht te lullen.
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_54593862
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:56 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Hij was toen idd strontvervelend. Probeerde alles wat krom was recht te lullen.
je merkte toen wel, vond ik, dat hij halverwege zijn 'geraas' eigenlijk ook vond dat hij overdreef, maar kon toen niet meer terug, en eindigde het toen maar met een grap, als goedmaker
  Trouwste user 2022 woensdag 14 november 2007 @ 08:58:51 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_54593873
Het is mode tegenwoordig om echte oude helden klein te maken. Van Basten kan niks meer goed doen, Cruijff wordt niet meer serieus genomen tegen Freek wordt aangeschopt en zelfs Bassie wordt een kopje kleiner gemaakt.

pi_54593893
quote:
Op woensdag 14 november 2007 08:58 schreef tong80 het volgende:
Het is mode tegenwoordig om echte oude helden klein te maken. Van Basten kan niks meer goed doen, Cruijff wordt niet meer serieus genomen tegen Freek wordt aangeschopt en zelfs Bassie wordt een kopje kleiner gemaakt.

En dat allemaal door pikkies die zelf niet veel verder komen dan FOK! en een 9-to-5 kantoorbaan. (Hey, ik ook hoor.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')