abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56218924
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 09:15 schreef PiRANiA het volgende:
Vraagje(s):

1. Ik wil een VPS huren om een gameserver op te zetten. Er draait debian op. Als ik nu het spel (Wolfenstein Enemy Territory) op ubuntu heb draaien, gaat het dan op Debian ook werken?
2. Als ik via ssh een proces opstart en ik ga uit de ssh, blijft het proces dan aan staan?
3. Hoe zet ik in (2) gestart proces weer uit?

Ik hoor het graag!
Maak een startup script die zowel 2 als 3 doet.

Je kan met screen werken zoals Iblis zegt, maar je kan ook nohup gebruiken.

Overigens zou ik een screen altijd opvragen met screen -dr of -DR ipv -x. -x zorgt ervoor dat de sessie op de andere terminal gewoon nog blijft bestaan. Open maar eens twee terminals, doe in de ene screen -S test, en start een applicatie op ofzo, of open een bestand in vi/nano/whatevah en voer dan in de tweede terminal `screen -x test' uit. Open een derde terminal en voer `screen -dr test' uit en kijk naar het verschil Als de screen al gedetached is (screen -D/d) dan maakt het uiteraard niks uit of je -x meegeeft

Dat startup script maken is erg simpel, zie hier. Je moet zelf maar bekijken of je het met screen of met nohup doet, dat moet je zelf maar in het script bakken Succes ermee.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
#!/bin/sh

my_cmd=etded.x86

start() {
  # Dit kan je ook laten als je je PATH correct set:
  # PATH=$PATH:/path/to/stuff 
  # Maar set je PATH wel buiten deze functie
  cd /path/to/stuff

# Mocht je je PATH correct geset hebben, dan hoef je ook geen ./ op te geven :)
  ./$my_cmd +set fs_game etpub +set dedicated 2 +set net_port 27960 +set net_ip et.kexx.net +exec server.cfg +set fs_homepath 27960 +set fs_game etpub +g_serverInfo 3 +set sv_punkbuster +set g_tyranny 1
}

_status() {
  # Dit is de makkelijkste manier om achter de PID van je process te komen
  pgrep -f $my_cmd
  # En als je geen pgrep hebt:
  # ps -ef | grep $my_cmd | grep -v grep | awk '{print $2}'
}

status() {
  PID=`_status`
  if [ -n "$PID" ] ; then
    echo "We are running $my_cmd [$PID]"
  else
    echo "We are not running $my_cmd [$PID]"
  fi
}

stop() {
  PID=`_status`
  [ -n "$PID" ] && kill -9 $PID
}

case $1 in
  start|stop|status)
    $1
  ;;
  *)
  echo "Usage: `basename $0` <start|stop|status>"
 ;;
esac

[ Bericht 10% gewijzigd door slakkie op 22-01-2008 11:12:11 (screen stuff vergeten) ]
pi_56219954
kill kill kill..
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_56220759
Je hebt overigens ook een commando pkill, doet hetzelfde als pgrep, maar dan met het killen van processen. pkill stuff, killed alle processen van stuff. Kan ook handig zijn.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:46:45 #154
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56221554
Overigens. In je commando zit een ., wat voor grep in beginsel een wildcardteken is. Dus in theorie matcht het ook processen met b.v. de naam etdedXx86. Dat is niet heel gemakkelijk op te lossen in het generieke geval.

Als je echter toch de naam gaat hardcoden in je script, dan kun je ook b.v. grep 'etded[.]x86' ervan maken, dit voorkomt direct dat de grep zichzelf matcht. Immers, de [.] expandeert naar een letterlijke. Een zelfde trucje om geen grep -v te hebben (en dat scheelt soms typen) is grep [c]ommando te doen, dat matcht zichzelf ook niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56222516
Die grep met de [c]ommando is een leuke truuk om geen grep -v grep te hoeven doen. Die kende ik nog niet!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:00:46 #156
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_56223593
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 10:15 schreef Iblis het volgende:
[quote]Je hoeft screen niet per se als daemon te starten. Zolang je de server maar ‘in screen’ opstart. Ik denk dat het zinnig is om even een screen. Je start daarin gewoon op met 'screen'. Dan krijg je in feite weer een commando-prompt (maar dan 'in screen'). Alles wat je daarbinnen dan opstart kun je laten draaien, ook al verbreek je de SSH-sessie.

Het belangrijkste is nu om weer bij zo'n screen-sessie te komen als je opnieuw inlogt. Dit doe je met: screen -x (om aan te koppelen) en loskoppelen doe je met ctrl+a,d . Je zou screen, om even iets naars te zeggen, als een soort remote desktop voor text-programma's kunnen zien. (Behalve dat screen al veel langer bestaat.)

Wat stoppen betreft, killall kan inderdaad ook.
kay, da's mooi.
En hoe kom ik dan ik die ssh?
usage: ssh [-1246AaCfgKkMNnqsTtVvXxY] [-b bind_address] [-c cipher_spec]
[-D [bind_address:]port] [-e escape_char] [-F configfile]
[-i identity_file] [-L [bind_address:]port:host:hostport]
[-l login_name] [-m mac_spec] [-O ctl_cmd] [-o option] [-p port]
[-R [bind_address:]port:host:hostport] [-S ctl_path]
[-w local_tun[:remote_tun]] [user@]hostname [command][/quote]
eerst ssh userrr@mijnwachtwoord
en dan ben ik 'er in'
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:03:38 #157
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_56223668
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:00 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

kay, da's mooi.
En hoe kom ik dan ik die ssh?
usage: ssh [-1246AaCfgKkMNnqsTtVvXxY] [-b bind_address] [-c cipher_spec]
[-D [bind_address:]port] [-e escape_char] [-F configfile]
[-i identity_file] [-L [bind_address:]port:host:hostport]
[-l login_name] [-m mac_spec] [-O ctl_cmd] [-o option] [-p port]
[-R [bind_address:]port:host:hostport] [-S ctl_path]
[-w local_tun[:remote_tun]] [user@]hostname [command]
en dan ben ik 'er in'
[/quote]

- ssh user@host

Ssh vraagt dan om je password. Als je dat goed invoert ben je ingelogd. Je kan nu je screen sessie overnemen met 'screen -x'
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:04:52 #158
136730 PiRANiA
pi_56223704
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:03 schreef whoops het volgende:

[..]

en dan ben ik 'er in'

- ssh user@host

Ssh vraagt dan om je password. Als je dat goed invoert ben je ingelogd. Je kan nu je screen sessie overnemen met 'screen -x'
[/quote]Okee dan. Maar eens een testaccount opvragen bij flex...

of heeft iemand anders een goeie VPS host?
pi_56224249
Ik vraag me af of VPS wel geschikt is voor het hosten van dedicated game servers, Enemy Territory is dan wel niet zo'n veeleisend spel, maar ik verwacht toch wel iets meer latency vanwege de virtualisatie.
Powered by JanetjeŽ
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:27:41 #160
136730 PiRANiA
pi_56224434
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:20 schreef Dubbeldrank het volgende:
Ik vraag me af of VPS wel geschikt is voor het hosten van dedicated game servers, Enemy Territory is dan wel niet zo'n veeleisend spel, maar ik verwacht toch wel iets meer latency vanwege de virtualisatie.
of het geschikt is weet ik ook niet helemaal, maar we kunnen het wel proberen in ieder geval.

Aantal slots durf ik eigenlijk niet te zeggen. Volgens berekeningen zouden het er 80 kunnen zijn (wat betreft CPU bij 100% gebruik).
Misschien als ik inzet op de helft (40 spelers) dat het wel kan...
pi_56224625
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:27 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

of het geschikt is weet ik ook niet helemaal, maar we kunnen het wel proberen in ieder geval.

Aantal slots durf ik eigenlijk niet te zeggen. Volgens berekeningen zouden het er 80 kunnen zijn (wat betreft CPU bij 100% gebruik).
Misschien als ik inzet op de helft (40 spelers) dat het wel kan...
Zoals je zelf zegt zou ik het persoonlijk eerst eens testen, kijken of het uberhaupt lekker loopt. Je kan natuurlijk wel met 'nice' gaan werken, maar dat is ook niet erg chique. Test account aanvragen dus.
Powered by JanetjeŽ
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:49:30 #162
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_56225064
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:04 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

- ssh user@host

Okee dan. Maar eens een testaccount opvragen bij flex...

of heeft iemand anders een goeie VPS host?
[/quote]

Ik heb een VPS bij Strato. Of het voor games een goeie is zou ik niet weten, maar ik kan niet klagen over de performance van de websites.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 15:12:03 #163
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56225772
Als die hoster 't voor elkaar heeft dan zitten er wel harde limieten op CPU en geheugengebruik. Dat is het hele idee, dat iemand binnen zo'n virtuelemachine kan doen wat-ie wil zonder de boel te verknallen voor de anderen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:23:13 #164
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_56251569
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:49 schreef whoops het volgende:

Ik heb een VPS bij Strato. Of het voor games een goeie is zou ik niet weten, maar ik kan niet klagen over de performance van de websites. [afbeelding]
En dat met een P4 en 2gig ram intern
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 15
model           : 2
model name      : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
stepping        : 9
cpu MHz         : 2799.052
cache size      : 512 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 2
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe cid xtpr
bogomips        : 5601.06
pi_56259946
Zat dernet in een ander topic waar men over CD rippen begon, en toen dacht ik, he, ik heb nog een manier om via de CLI CD's te rippen.

In het eerste gedeelte rippen we de CD
Vervolgens zetten we de wav files om naar mp3 en we are done.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash

# Zie CD paranoia voor meer flags
cdparanoia -B
# This is a bogugtrack which is sometimes created
# Delete it if present
bogus_track=track00.cdda.wav
[ -f "$bogus_track" ] && rm $bogus_track

for i in *.wav; do
  mp3file=$(basename $i .wav)
  lame -cbr -b 192 -q 2 -k -t -p $i ${mp3file}.mp3
  # Verwijder wav file indien succesvol omgezet naar mp3
  [ $? -eq 0 ] && rm $i
done

# Dit heb ik niet...
#FILE=cddbinfo.txt
#mp3cddb *.mp3
#[ -f $FILE ] && mp3cddbtag $FILE
  donderdag 24 januari 2008 @ 10:39:19 #166
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_56270167
Offtopic: WOOT! Mijn mooie topicje bestaat nog steeds!!
Ontopic: Linux forever!
  donderdag 24 januari 2008 @ 11:17:28 #167
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_56271020
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 10:39 schreef Hiawatha het volgende:
Offtopic: WOOT! Mijn mooie topicje bestaat nog steeds!!
Ontopic: Linux forever!
Does wat actiever mee little indian.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_56281760
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 20:49 schreef slakkie het volgende:
Zat dernet in een ander topic waar men over CD rippen begon, en toen dacht ik, he, ik heb nog een manier om via de CLI CD's te rippen.

In het eerste gedeelte rippen we de CD
Vervolgens zetten we de wav files om naar mp3 en we are done.
[ code verwijderd ]

cdparanoia is leuk, maar de 'sonic engine' die winamp gebruikt is toch echt een stuk beter (helemaal met beschadigde cd's)

(die sonic engine is volgens mij ook de beste ter wereld zeg maar, .. mja .. sonic .. wat verwacht je..)
pi_56282525
Ik heb sinds kort een probleem met m'n printer. Ik draai Kubuntu 7.10, de printer is een Canon MP160 (scanner/kopieer/printer-combi) die het tot voor kort gewoon deed (zelfde computer, zelfde distributie). Na een reguliere update (gewoon apt-get update && apt-get upgrade) kon er niet meer geprint worden, wel gescand (bijv. met Gimp). De foutmelding is "Unable to open parallel port device file: Permission denied". Ik krijg een andere foutmelding als ik probeer te printen via de cupsys-pagina op localhost:631: "/usr/lib/cups/backend/canon failed". De printer is via USB aangesloten. Op fora een aantal potentiele oplossingen gevonden, die dus niet werken: permissies veranderen van dev/lp0 en /dev/usb/lp0, user toevoegen in lp en lpadm, opnieuw installeren, user toevoegen in de tty-groep, etc. Ook geprobeerd armour uit te schakelen met sudo aa-complain cupsd.
Iemand een suggestie?
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:59:45 #170
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_56294791
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 19:29 schreef devvertje het volgende:

[..]

cdparanoia is leuk, maar de 'sonic engine' die winamp gebruikt is toch echt een stuk beter (helemaal met beschadigde cd's)

(die sonic engine is volgens mij ook de beste ter wereld zeg maar, .. mja .. sonic .. wat verwacht je..)
Hoe kom ik aan die sonic engine?
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zondag 27 januari 2008 @ 13:45:06 #171
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_56338994
Schopje met een vraagje...

Hoe kan ik ubuntu opnieuw installeren zonder dat bestaande partities worden verneukt, ik had wat gevonden wat alleen Ubuntu opnieuw installeerd zonder de kernel aan te tasten, maar deze lijkt niet te werken...

Ik had Ubuntu aan de hand van deze guide op de pc gezet
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_56339326
quote:
Op zondag 27 januari 2008 13:45 schreef Klonk het volgende:
Schopje met een vraagje...

Hoe kan ik ubuntu opnieuw installeren zonder dat bestaande partities worden verneukt, ik had wat gevonden wat alleen Ubuntu opnieuw installeerd zonder de kernel aan te tasten, maar deze lijkt niet te werken...

Ik had Ubuntu aan de hand van deze guide op de pc gezet
Als je tijdens de installatie kiest voor handmatig partitioneren, verder niets aanpast en de format flags aanzet bij de schijven die je wel wil formatteren dan moet het gewoon goed gaan. De kernel wordt ook opnieuw geinstalleerd, dat is niet te voorkomen. Maar een simpele update geeft je de laatste kernel weer, dus dat is niet zo'n probleem.