Zoektocht ICB'ers naar gulle Krabbe
door Ton Hopmans
Woensdag 19 december 2007 - BERGEN OP ZOOM - Omdat vastenavend dit keer erg vroeg valt, beginnen de vrijwilligers van de Incasso Commissie Burgerij (ICB) dit jaar nog met het rondbrengen van de Centebrief. En mogelijk ook al met het ophalen van het geld.
![]()
Frans Elich krijgt, omdat hij in 2008 voor de 44e keer langs de deuren gaat, als eerste de centebrief uitgereikt.
Gisteravond werden in café 't Zwijnshoofd aan de 211 ICB'ers de centebrieven uitgereikt.
Deze helpers van de Finansjeele Kemisie, zoals ze ook wel worden genoemd, vernamen daar dat de centebrieven meteen verspreid mogen worden.
Bovendien staat in de centebrieve dat de ICB'ers al vanaf 27 december met hun jaarlijkse incasseringsactiviteiten mogen starten.
Volgens de centebrief wordt de vastenavend volgend jaar een onvergeteleke leutege béésteboel. 'En't wor ok 'n ééle spesjiale, me n'ebbe ommes 'n spiksplinternuuwe Gròòtste Boer.
Me zulle same mee 'em as de gròòtste Krabbe-kudde van éél Berrege en omstreke wir drie weke lang dweile deur onze leutegste Beste Binnenstad; 't Krabbegat.
Dus beste Krabbe, zet oew beste tengel voor en lat zien dagge gin stalpòòte et! De boere en boerinne van de ICB staan ommes al wir te trappele om bij oe lengst de staldeur te magge komme .'
De Krabben worden opgeroepen om ook dit jaar weer gul te zijn zodat ze volgens de centebrief allemaal kunnen zeggen:
'Me n'ebbe vor ons eigeste féést alles van stal g'aald. En as Krab zijde dan 't beste pèèrd van stal!'
Het wordt overigens spannend of de ICB'ers net als voorgaande jaren weer een record gaan vestigen. In 2007 haalden de helpers van de Finansjeele Kemissie maar liefst 74.777,77 euro op. Het jaar daarvoor, in 2006, was dat 'slechts' 73.444,11 euro. De inwoners van Bergen weten dus dat ze heel gemotiveerde ICB'ers aan de deur kunnen verwachten.