abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 november 2007 @ 20:11:11 #1
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_54557350
Hallo,

Ik heb in m'n huis hardhouten (meranti) naar binnen draaiende ramen die eigenlijk nooit echt lekker sluiten.
Nu het kouder begint te worden wil ik er iets aan gaan doen.
Het viel me op dat de ramen aan de scharnierkant strak tegen het kozijn zitten maar aan de andere kant (van de klink) wel een centimeter of meer speling hebben. Aan die kant sluit het raam dus niet goed en tocht het.
Ook zag ik dat de scharnieren te diep in zowel het raam als het kozijn liggen, zo'n 1 a 1,5 mm te diep en ook niet overal even recht.
Hoe kan ik er nu het beste voor zorgen dat de ramen weer sluiten. Ik kan de ogen van de scharnieren uitbuigen en dan zal het wel sluiten. Of moet ik eerst de scharnieren netjes laten vallen (en hoe doe ik dat) en dan verder kijken ?

Bedankt !
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_54559293
Een scharnier krijgt maar een deel van zijn stevigheid van de schroeven. Een scharnier moet goed passend zijn in de in het kozijn gemaakte uitsparing.

Het blad van het scharnier (waar de schroeven in gaan) moet zo vlak mogelijk zijn met het hout, zowel aan de kant van de schroeven als waar de knoop zit (de knoop in het draaiende gedeelte waar de 2 scharnier bladen in elkaar grijpen en vast gehouden worden door de pen). Door wat onderlinge verschillen in sponning diepten mag het scharnier iets naar binnen worden gezet.

Rondom het raam moet ongeveer 1.5 a 2mm speling zitten aan de kanten van de sharnieren. Onder en boven in mag dit iets mee zijn. Hoeveel is een beetje afhanklelijk van de hoogte van het raam (of deur).

Bij open slaande ramen hoort tussen de ramen tussen de 2 en 3 mm ruimte te zitten.

Als het raam dicht zit moet tussen het raam het kozijn in ca 2 a 5mm ruimte zitten. Hoe groot deze ruimte is hangt een beetje af of het naar binnen of buitendraaiend is, van het type lekdorpel en de eventueel aanwezige rubbers.

Hoe je het het beste oplost als het niet goed zit hangt sterk van de huidige situatie af. Een foto is daarbij meer dan handig.

Waarschijnlijk zullen de scharnieren verplaatst moeten worden. De vraag is even op welke wijze.
  dinsdag 13 november 2007 @ 08:27:19 #3
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_54567810
tnimble, bedankt voor je reactie.

Foto's komen binnenkort. De scharnieren zitten op _alle_ ramen te diep ingefreesd.... En scheef bovendien. Ik denk dat ik wil beginnen met de scharnieren vlak monteren en dan pas de oogjes bijbuigen.
Nu had ik bedacht dat het msschien sneller zou zijn om de bestaande opening iets dieper uit te frezen (en dan vlak) en dan een vulplaatje onder het scharnier te doen zodat het netjes valt.
Moet alleen nog even uitzoeken waar ik het beste vulplaatjes kan kopen.

Verplaatsen is niet echt een optie omdat er drie scharnieren per raam zitten, ik moet ze dan naast de bestaande gaten monteren en dan heb ik geen plek meer om de uitsparingen te frezen. Uitdiepen lijkt me handiger.
pi_54584730
Bij het verplaatsen gaat het er om om je op de juiste plek te krijgen (aftstand van boven en vanaf onder en in het midden of op 1/3 vnaf boven). De oude schroefgaten boor je eerst groter uit, daarna lijm je daar ronde deuvels van hardhout in. Afhankelijk van de situatie kun je deze deuvels stellen op de juiste maat, daaromheen opvullen met expoxymassa, laten drogen en net vlak en strak de scharnier opnieuw uithakken en monteren.
  donderdag 15 november 2007 @ 08:25:41 #5
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_54618366
tnimble, wederom bedankt !!!

Dat verplaatsen zie ik niet zitten. Ik moet 5 ramen doen met elk drie scharnieren. En 6 deuren met elk vier scharnieren.
De makkelijkste en snelste oplossing is dus uitfrezen en met een dun plaatje opvullen.
Weet jij of je die plaatjes zelf moet maken, of dat er voor AXA scharnieren standaardplaatjes zijn ?
En waar ik die kan kopen ? De ijzerhandel kon me niet helpen. Dan zou ik ze zelf uit een stripje oid moeten zagen...
pi_54618813
Zonder foto(s) is het erg moeilijk iets te zeggen, maar toch een paar aanvullingetjes:

-is er geen mogelijkheid te reclameren bij de fabrikant van de ramen?
-Als de ramen aan de scharnierzijde niet knellen zou ikzelf aan de scharnieren niks doen
-Een centimeter speling aan de niet-scharnier zijde lijkt me ERG veel - dit los je niet op met een plaatje onder de scharnieren. Ik zou hier een andere oplossing voor zoeken - vullatje of tochtstrip of nog wat anders.
-die plaatjes waar je nu aan denk kun je denk ik het beste op maat laten maken bij een ijzer werkplaats met gaten en al - is veruit het makkelijkste en zoveel zal dat niet kosten.

Beste is misschien een vakman er naar laten kijken en een voorstel laten doen hoe het te verhelpen.
pi_54619895
Opvulplaatjes van b.v. staal zul je niet vinden. Normaliter niet nodig en verzwakt de montage van de schanrnieren.

Het
- opmaak zagen van dunne hardhouten stips
- oude schroefgaten uitboren
- rondhout in de gaten lijmen
- dieper maken van de huidige uitsparingen
- de houten strips er in lijmen
- vlak afwerken
- scharnieren inpassen
- gaten voorboren
- vast schroeven

zal meer werk zijn dan enkel en alleen
- oude schroefgaten uitboren
- rondhout in de gaten lijmen
- de te diepe delen vullen
- afwerken
- scharnieren inpassen
- gaten voorboren
- vast schroeven

En zoals Aplus zegt is de partij die de montage heeft gedaan niet op zijn verantwoordelijkheid goed werk af te leveren te wijzen
  donderdag 15 november 2007 @ 13:15:13 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_54623892
De ramen knellen inderdaade enorm aan de scharnierkant. Het raam zit strak tegen het kozijn aan, kan geen papiertje doorheen. Raam sluit dus ook niet ver genoeg, blijft altijd lichtjes 'open' staan.
quote:
Op donderdag 15 november 2007 10:06 schreef tnimble het volgende:
En zoals Aplus zegt is de partij die de montage heeft gedaan niet op zijn verantwoordelijkheid goed werk af te leveren te wijzen
Ja... maar het is nieuwbouw. Dat wordt een strijd en zal waarschijnlijk maanden gaan duren. Er zullen ook geen bouwnormen zijn over hoever een scharnier wel of niet er in moet vallen. (had ik met tegelwerk ook al). En dan, als je dan wint, dan komt er een ongeinspireerde bouwvarken en die maakt er nog een grotere bende van dan het al is. Nee, dan doe ik het of zelf, of ik huur een professional.
pi_54624364
quote:
Op donderdag 15 november 2007 13:15 schreef Pikkebaas het volgende:
Ja... maar het is nieuwbouw. Dat wordt een strijd en zal waarschijnlijk maanden gaan duren. Er zullen ook geen bouwnormen zijn over hoever een scharnier wel of niet er in moet vallen. (had ik met tegelwerk ook al). En dan, als je dan wint, dan komt er een ongeinspireerde bouwvarken en die maakt er nog een grotere bende van dan het al is. Nee, dan doe ik het of zelf, of ik huur een professional.
Ik zou het absoluut niet pikken van de aannemer, er zijn heel veel eisen en normen en richtijnen over hoe een kozijn moet sluiten (zoek maar eens op SKG (stichting keurmerk gevelelementen)) en zoals jij het hier verteld is dat niet volgens de norm gemaakt.

Je moet het omdraaien, jij hebt iets (een huis) gekocht dat voldoet aan alle geldende normen en eisen. En zoals de situatie nu is, voldoet je huis daar niet aan. Dus ze moeten maar zorgen dat het opgelost wordt, en wat maakt het jou uit of er een bouwvarken met een hamer en een zaag het komt oplossen, of een vakkundige timmerman met verstand van zaken. Het enige dat uitmaakt is dat jij een goed eindproduct hebt wat aan alle eisen, normen en richtlijnen voldoet.

En wat betreft de aannemer en de normen van tegelwerk enz, dat is gewoon een blufspelletje over dat het binnen de norm valt, waarmee ze hopen dat je hun gelooft (tenslotte ben jij een leek, en zij doen net alsof ze er verstand van hebben) en dat vervolgens de klacht / opmerking weer opgelost is. (en ik kan het weten, ik werk bij een nieuwbouwaannemer )
pi_54624593
Je kunt altijd een rekening niet betalen en vasthouden ..
Is er gebouwd met een bestek? Dan staan daar als het goed is de normen waar e.e.a. aan moet voldoen.
Als je geen bestek had zou ik alsnog reclameren - je mag toch wel fatsoenlijk werk verwachten dat voldoet aan de algemeen geldende normen (KOMO-keur NEN 3665 etc ) ?
  donderdag 15 november 2007 @ 13:49:11 #11
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_54624726
Ik woon er al bijna vijf jaar, maar de ramen (en deuren) zijn nogal gaan werken.....

Ik zal eens foto's plaatsen.
pi_54625672
quote:
Op donderdag 15 november 2007 13:49 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik woon er al bijna vijf jaar, maar de ramen (en deuren) zijn nogal gaan werken.....

Ik zal eens foto's plaatsen.
Oh, dat veranderd de zaak, dan is de garantie op draaiende delen al vervallen idd, en kun je hooguit nog hopen op wat coulance van de aannemer en kozijnfabriek
  maandag 10 maart 2008 @ 09:24:41 #13
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_57278654
Ik diep deze even op.

Ik heb nu 1 scharnier iets dieper uitgefreesd en van een plaatje voorzien. Helpt wel.
Alleen op een trapje verticaal frezen met een zware bovenfrees is toch niet mijn hobby....
Heb nu klusseniers benaderd om de ramen te komen stellen.

Hoe lang zou de garantie op die draaiende delen eigenlijk zijn ???
  maandag 10 maart 2008 @ 17:23:24 #14
118586 KeessieK
Timmerdude.. :)
pi_57287138
zelf hou ik weleens een grote inbussleutel tussen het scharnier, en druk dan het raam of de deur dicht, hierdoor verwijd je het scharnier, waardoor hij niet meer knelt aan de scharnierkant, en met een btje geluk tocht hij aan de sluitkant ook niet meer.. is een snelle, goedkope manier..
pi_57292931
quote:
Op maandag 10 maart 2008 09:24 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik diep deze even op.

Ik heb nu 1 scharnier iets dieper uitgefreesd en van een plaatje voorzien. Helpt wel.
Alleen op een trapje verticaal frezen met een zware bovenfrees is toch niet mijn hobby....
Heb nu klusseniers benaderd om de ramen te komen stellen.

Hoe lang zou de garantie op die draaiende delen eigenlijk zijn ???
Kun je nalezen in het GIW boekje, als je huis tenminste onder dat regime gebouwd is.
Maar de garantie erop is voorbij in ieder geval, je woont er namelijkal 5 jaar in.

artikel 11.3
lid 2) tegen het kromtrekken van beweegbare delen in binnen - en buitenkozijnen voor zover er van meer dan 10 mm verschil ten opzichte van de loodlijn sprake is tot:.............................................1 jaar.
welke termijn ingaat één jaar na ingang van de garantietermijn ingevolge 9.3 van deze regeling.

lid4) voor hang- en sluitwerk, brievenbussen en soortgelijke materialen tot:........................1 jaar.

artikel 9.3
de garantie gaat in 3 maanden na de oplevering.
pi_57313147
quote:
Op maandag 10 maart 2008 17:23 schreef KeessieK het volgende:
zelf hou ik weleens een grote inbussleutel tussen het scharnier, en druk dan het raam of de deur dicht, hierdoor verwijd je het scharnier, waardoor hij niet meer knelt aan de scharnierkant, en met een btje geluk tocht hij aan de sluitkant ook niet meer.. is een snelle, goedkope manier..
kun je beter een stalen strip ertussen steken dan is het druk vlak op het hout wat groter en druk je geen gaten in je kozijn
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 13 maart 2008 @ 21:56:56 #17
118586 KeessieK
Timmerdude.. :)
pi_57361815
met een inbussleutel ook niet.. je houd hem tussen het scharnier, dus niet op het hout.. je forceert op die manier het scharnier iets uit elkaar, waardoor ie wijder komt te staan, waardoor je dus ruimte krijgt..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')