abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54565809
quote:
Op maandag 12 november 2007 12:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop

Ik financier ook graag de Taliban om te voorkomen dat ik platgeschoten word Zo lust ik er nog wel een paar ja
Dat hebben de amerikanen anders een aardige tijd volgehouden
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_54565980
Voor mij is het gewoonte. Maar het hangt wel van de situatie af. Als de pizza op tijd is krijgt de bezorger fooi, in een restaurant geeft ik de ober ook altijd fooi, maar als ik bij een club kom waar de uitsmijter al met het handje klaarstaat doe ik het echt niet.

Edit: Ik geef trouwens ook fooi bij de snackbar
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_54579428
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 00:36 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik denk dat die werkgevers het wel makkelijk vinden.
Dan moeten de werknemers maar ruzie gaan maken met de werkgevers.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_54579441
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 00:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
We zitten hier niet in de VS of een ander derdewereld land waar een bediende het moet doen met 1 dollar 10 per uur.
Ook daar is het geven van fooien flauwekul.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_54590431
quote:
Op maandag 12 november 2007 12:19 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Ja of van die bodyguards die de halve uitgang versperren als je naar buiten wilt, en dan met zo'n handje staan. Ik zeg ze altijd vriendelijk goedenavond en daar mogen ze het mee doen.
[..]
speakers...
pi_54594088
Personen die er van tevoren al uitgaan dat ze fooi krijgen krijgen van mij dan ook niks, zoals bijvoorbeeld uitsmijters die al met het handje open klaar staan. Ik geef overigens vrijwel overal fooi, omdat ik het bijvoorbeeld ook lullig vind dat wanneer ik 9,80 moet betalen, ik moet wachten op die 20 cent. Ik weiger principieel fooi te geven als het eten, de bediening of de service slecht is.
pi_54599774
In Indonesie was ik in een restaurant en daar hing een bord met de huisregels., zoals 'geen wapens' 'geen drugs' 'geen vechtpartijen' enzo, en dan onderaan 'no tipping'...

Op zich vind ik het wel normaal als de service goed is een fooi te geven, de hoogte hangt af van het bedrag en de kwaliteit. Vaak zit bij horeca personeel al in het salaris meegerekend dat ze ook nog fooi krijgen.
pi_54601526
De ene keer wel, de andere keer niet. Soms vergeet ik het gewoon en soms komt het qua bedrag niet, of juist wel handig uit.

[ Bericht 3% gewijzigd door PV op 14-11-2007 14:58:05 ]
pi_54644006
Ik tip vrijwel nooit.

Maar als de bediening echt goed is, dan kunnen ze de bediendes wel op een extraatje rekenen. Laatst uit eten geweest, en het dochter van een maatje sschreeuwde de hele zaak bij elkaar, en toch waren de serveersters niet te beroerd om even babyvoeding in de magnetron te gooien, en jassen/sjaals te pakken en aan te reiken dat soort dingen. Daarnaast was het eten ook goed, en waren ze heel vriendelijk. Op zo'n moment mogen die ( 2 ) serveersters best iets extra's hebben.

En als ze dat dan niet willen, omdat het gekort wordt op hun loon, het een traditie in stand houd of onevenwichtigheid in de samenleving bied interesseert me dat geen kont. Ik bied ze iets aan, willen ze het niet hebben? Dan niet, vette pech. Maar over het algemeen heb ik nog nooit iemand horen klagen.
  vrijdag 16 november 2007 @ 10:30:56 #85
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_54645129
quote:
Op maandag 12 november 2007 20:05 schreef mcDavid het volgende:
Als je ziet hoe asociaal veel geld mijn broertje binnenhaalt met een avondje pizza's bezorgen, dan weet je dat die jochies echt niet zielig zijn als je een keer overslaat.
Hou wel rekening ermee dat dat dus niet overal is. Het restaurant waar ik werk zit in het segment, om het zo maar even te noemen, van 'een wat duurdere prijs voor de gewone burger'. Het is dus geen hele goedkope tent, maar ook weer niet zo duur en luxe dat er hele ladingen rijke lui komen enzo. Hierdoor krijg ik niet vaak veel fooi. Op een rekening van 150 euro meestal maar euro of 2/3 ofzo, het maakt iig niet meer dan 10% van mn gehele loon uit.
Dus om de fooi vetpot hoef ik het daar echt niet te doen hoor

Maar ontopic: Als de bediening goed is of goed zn best doet enzo kan ze wel een flinke fooi verwachten, maar als de bediening bagger is krijgt ze niks.

Dat verwacht ik ook als ik werk: als alles goed gaat en ze hebben een leuke avond gehad, vind ik een fooi altijd wel een leuke blijk van waardering. Als ik geen fooi krijg, even goede vrienden.
Aan de andere kant verwacht ik dan ook geen fooi als het kut gaat of als ik dingen vergeten ben...
  vrijdag 16 november 2007 @ 10:39:47 #86
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_54645328
Ik was laatst in een kroeg, iets drinken. Moest voor 6 biertjes a 2 cl. per stuk (niet eens een vaasje of fluitje dus) 13,20 betalen. Toen gaf ik een briefje van 20 en een muntje van 20 - en ja, dan wil ik 7 euro's terug hebben..En nee ik schaam me dan niet.

Diezelfde week was ik in een goed restaurant. We werden attent bediend door een jongen die er duidelijk voor opgeleid was. Goede uitleg bij de gerechten en wijnen, vlotte nette bediening. Toen gaven we 10 euro aan fooi.

Het hangt af van mijn stemming en ook of ik het gevoel heb dat de service en prijs opwegen tegen hetgeen ik krijg.
  vrijdag 16 november 2007 @ 10:44:43 #87
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54645429
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 10:39 schreef Aventura het volgende:
Moest voor 6 biertjes a 2 cl. per stuk (niet eens een vaasje of fluitje dus) 13,20 betalen.
Dat is wel héél weinig bier voor dat geld.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_54649211
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 10:30 schreef Vincenski het volgende:
Als ik geen fooi krijg, even goede vrienden.
Probleem is vooral dat dat niet voor iedereen opgaat.
  zaterdag 17 november 2007 @ 11:22:23 #89
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_54670092
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 13:29 schreef 700MB het volgende:

[..]

Probleem is vooral dat dat niet voor iedereen opgaat.
Ja en dat vind ik dan weer redelijk lomp
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:49:04 #90
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_54674406
Mijn werk is het bezorgen van eten, dus ik heb ook te maken met een fooi situatie.

En geloof me dat het hele bedrijf weet welke klanten fooi geven en welke niet.

'nough said.
Noise is all relative to the silence preceding it
pi_54675242
Ik vind fooi wel netjes, tenzij je niet goed bent bediend of als een ober er (in)direct naar vraagt.
  zaterdag 17 november 2007 @ 22:19:57 #92
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_54683548
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 16:40 schreef Nilith het volgende:
Ik vind fooi wel netjes, tenzij je niet goed bent bediend of als een ober er (in)direct naar vraagt.
Dat heb ik ook wel is gehad jah, werden ongelooflijk slecht bediend in een restaurant. Kregen we de rekening heeft de ober nog het lef te zeggen hoeveel de fooi inhoudt Heb em recht in zn gezich uitgelachen
pi_54685317
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 15:49 schreef Undergod het volgende:
En geloof me dat het hele bedrijf weet welke klanten fooi geven en welke niet.
Als dat invloed heeft op hoe de klanten worden behandeld is het tijd voor ontslag voor de medewerkers die zich van dergelijke praktijken bedienen.
  vrijdag 23 november 2007 @ 19:00:00 #94
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54806908
In een restaurant geef ik fooi. 5 à 10 procent van de totale rekening, afhankelijk van de service en kwaliteit van eten.
Als ik ergens wat ga drinken en ik word (netjes) bediend, hetzelfde. Aan de bar tip ik nooit, ik loop niet voor niks zelf met mijn glazen naar de tafel.

Een goede taxichauffeur geef ik ook een flinke fooi, maar dat komt ook omdat ik zelf taxi heb gereden. Dat maakt solidair.

In andere situaties tip ik eigenlijk niet. Ik weet dat mijn vader vroeger altijd fooi gaf bij de kapper, hij was daar vaste klant en die kapper vroeg lage prijzen. Als ik nu naar de kapper ga en gewoon het standaardbedrag afreken, voel ik me altijd een beetje schuldig. Wat opvoeding niet met je kan doen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_54807232
Aan de bar geef ik meestal het eerste rondje een fooi van rond de 2-3 euro, met de gedachte dat ik dan meer kans maak op 2 vingers schuim en tevens de gedachte dat ik dan even mezelf niet hoef te "schamen" wegens de fooien die ik daarna niet geef, ook makkelijk, eerste keer fooi en dan geen fooi om vervolgens de laatste keer nog wat extra te betalen. Die fooi geef ik dan in een rustige kroeg, zou dat niet doen in een bomvolle kroeg waarbij het personeel toch te druk is om die 2 vingers schuim te hanteren.

Voel me soms verplicht tot het geven van een fooi, zeker wanneer een biertje niet boven de 1,50 euro kost.

Maar nogmaals, het werkt dan van 2 kanten. De ene kant dat ik de barkeeper wat extra gun boven zijn salaris en de andere kant dat ik zelf beter kan worden door een betere service omdat ze in het achterhoofd houden van....." Hee, die gaf een fooi, dus dan doe ik wat meer mijn best".

En het idee dat het netjes is, alsof het sociaal zo hoort. Wie weet ouderwets hoewel ik denk dat fooien geven van alle tijden is.

Als laatste speelt de gedachte nooit in me op dat ze toch genoeg verdienen. Meestal ga ik uit ervan dat iedere fooi welkom is, daarom vaak de fooien-pot.
Genieten is toegestaan!!!
pi_54814160
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 19:14 schreef Topspin het volgende:
Voel me soms verplicht tot het geven van een fooi, zeker wanneer een biertje niet boven de 1,50 euro kost.
Toch is het niet verplicht. Probeer de volgende keer eens geen fooi te geven en in plaats daarvan een extra biertje te nemen. Daar heb je zelf veel meer aan.
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 19:14 schreef Topspin het volgende:
Als laatste speelt de gedachte nooit in me op dat ze toch genoeg verdienen. Meestal ga ik uit ervan dat iedere fooi welkom is, daarom vaak de fooien-pot.
Het salaris dat iemand ontvangt is voor die persoon natuurlijk nooit genoeg, als er een mogelijkheid is om meer te krijgen is het natuurlijk logisch om dat te doen. Het gaat dan ook niet om de welkomheid ervan, het gaat om de terechtheid ervan. En een fooi is nooit terecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')