Ik gun iedereen alles, maar moet ik er dan naar kijken op tv?quote:Op donderdag 12 november 2009 08:37 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
In deze topic zie ik vooral mensen die zeiken op carnaval hoor
Aan mij is het ook niet besteed, maar wat heb jij er voor last van als mensen 4 dagen de tijd van hun leven hebben? Gun dat anderen gewoon man.
Tering, wat een huillies hier.
Geen idee, staat er iemand naast je die een pistool tegen je slaap houdt en je afstandsbediening afgenomen heeft?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik gun iedereen alles, maar moet ik er dan naar kijken op tv?
Nee, want er zijn zat programma's die niets met carnaval te maken hebben. Dan ga je dat kijken. Dat ze het er bijvoorbeeld in het nieuws over hebben is niet gek, want dan hebben de azijnpissers het jaar erna niets om op te zeiken, dan kunnen ze niet zeggen hoe verschrikkelijk fout het wel niet gaat altijd. Dus dat is enkel in je voordeel, anders heb je niets meer om over te klagen.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik gun iedereen alles, maar moet ik er dan naar kijken op tv?
En daarbij, een paar uurtjes ergernis voor jou, mijn liefste karr, is het hoogtepunt van het jaar voor vele Brabanders. Moet je daar dan werkelijk zo verschrikkelijk over zeiken?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Geen idee, staat er iemand naast je die een pistool tegen je slaap houdt en je afstandsbediening afgenomen heeft?
Ja aangezien er ook gezeken word over andere dingen. Daarom is het KLB.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:16 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
En daarbij, een paar uurtjes ergernis voor jou, mijn liefste karr, is het hoogtepunt van het jaar voor vele Brabanders. Moet je daar dan werkelijk zo verschrikkelijk over zeiken?
Nee, maar vrijwel elke zender besteed er aandacht aan.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Geen idee, staat er iemand naast je die een pistool tegen je slaap houdt en je afstandsbediening afgenomen heeft?
Dan gun je het anderen dus niet. Ik snap het werkelijk niet, waarom anderen zo verschrikkelijk veel kunnen zeiken en mekkeren over dingen waar ze zelf nauwelijks last van hebben, maar waar hele volksstammen gelukkig van worden. Dan ben je toch ontzettend egoïstisch, of ligt dat nu aan mij?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:19 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja aangezien er ook gezeken word over andere dingen. Daarom is het KLB.
jaquote:Op donderdag 12 november 2009 08:15 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Dat is die verbroedering natuurlijk, die je hier beschrijft.
Leg dan eens uit wat het wel is?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:33 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
ja![]()
de enige keren dat ik ooit ruzie heb gezien met carnaval waren er weer hollanders of marokkanen bij betrokken
verder: mensen die denken dat carnaval alleen maar zuipen en neuken inhoud snappen er idd helemaal niks van![]()
quote:Rijnlands carnaval
De Rijnlandse variant, die in de hele provincie Limburg en het Oosten van Noord-Brabant gevierd wordt, is gebaseerd op de carnavalsviering in steden in het westen van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen. Vooral Keulen, dat zich op haar beurt weer veel op het carnaval van Venetië baseerde, heeft een grote invloed op de aard van dit carnaval gehad. Tegen het eind van de 19e eeuw werd het carnavalsfeest in het Rijnland gebruikt als een ludiek protest tegen de imperialistische (en protestantse) Pruisen die het gebied annexeerden. Veel van de huidige tradities kunnen herleid worden naar deze activiteiten.Oude Wijven. In de week vóór carnaval zo genaamde Oude Wijvenavonden gehouden. Tijdens 'Oude Wijven' zijn de kroegen en de straten bevolkt door verklede vrouwen. Mannen die zich op straat en in de cafés naar binnen wagen lopen gevaar vernederd en weggejaagd te worden. Tot de ingeburgerde traditie op deze dag behoort het afknippen van de stropdassen (soms ook de schoenveters) die de mannen dragen. Deze traditie is vooral in Zuid-Limburg wijdverbreid. Carnavalsverenigingen. Rijnlandse carnavalsfeesten worden gedomineerd door carnavalsverenigingen. Deze verenigen, waarvan er vaak meerderen per stad of dorp zijn met ieder een eigen prins en raad van elf, organiseren tijdens het carnaval hun eigen feesten voor zowel leden als niet-leden van de vereniging. Kleding. Traditionele kleding bestaat uit uitgebreide kostuums. Sommigen kopen een compleet thematisch kostuum in een feestwinkel, weer anderen maken hun kostuums zelf. Omdat het Rijnlands carnaval ook merendeel buiten plaatsvindt, zijn de kostuums ook warmer. De kostuums zijn uitgebreider en meestal uit meerdere lagen opgebouwd. Gewone jassen om het niet koud te krijgen worden nooit over de carnavalskleding gedragen. Hooguit eronder. Kleuren. Het Rijnlands carnaval heeft drie officiële kleuren die overal terugkomen. Dit zijn rood, geel en groen.
een gevoel, en dat is als je er niet van jongs af aan mee opgegroeid bent niet uit te leggenquote:Op donderdag 12 november 2009 09:43 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Leg dan eens uit wat het wel is?
Het ligt aan jou denk ikquote:Op donderdag 12 november 2009 09:28 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Dan gun je het anderen dus niet. Ik snap het werkelijk niet, waarom anderen zo verschrikkelijk veel kunnen zeiken en mekkeren over dingen waar ze zelf nauwelijks last van hebben, maar waar hele volksstammen gelukkig van worden. Dan ben je toch ontzettend egoïstisch, of ligt dat nu aan mij?
Dan ben ik blij dat ik soort gevoelens nooit gehad heb.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:55 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
een gevoel, en dat is als je er niet van jongs af aan mee opgegroeid bent niet uit te leggen![]()
gister in maastricht is het al begonnen, en nu is het tot aan de carnaval traditie na traditie afwerken, waarbij bij sommige dingen (zoals het boeremoes poten) zelfs helemaal geen alcohol aan te pas komt.
ook de wagen bouwen en de diverse zittingsavonden, aldewieverbal, en de joekskapellenfestivals komen er weer aan![]()
afgesloten met 4 dagen uitbundig feest vieren op het eind.
en ja, dat verbroedert écht enorm, verder is het natuurlijk onzin dat je na de vasteloavend niks meer tegen de mensen zegt waarmee je dan slap staat te ouwehoeren..
en dat gevoel is niet aan te leren, dat moet je van kinds af aan hebben meegekregen anders ziet het er echt onbeholpen uit zoals ik al zei
Ik ben blij dat je daar blij mee bent...quote:Op donderdag 12 november 2009 10:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat ik soort gevoelens nooit gehad heb.
daar ben ik ook blij omquote:Op donderdag 12 november 2009 10:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat ik soort gevoelens nooit gehad heb.
Tjong carnaval begint een beetje op een studenten vereniging te lijkenquote:
How sad life has becomequote:Op donderdag 12 november 2009 10:30 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je daar blij mee bent...
En dan geniet ik straks weer lekker vijf dagen lang van mijn dochter van vijf die haar ogen uitkijkt bij de diverse optochten, die straalt in haar sneeuwwitje jurk, die staat te dansen bij de diverse 'Zaate Herremeniekes' op dinsdagmiddag in de stad... En als ik zin heb, zal ik ook nog wel een lekker sjoeske op je drinken
Da's nou Carnaval
De post van 't jaarquote:Op donderdag 12 november 2009 09:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Geen idee, staat er iemand naast je die een pistool tegen je slaap houdt en je afstandsbediening afgenomen heeft?
Zo, laat de zeikers maar komenquote:Het ontstaan en de geschiedenis van Carnaval
Carnaval:
Het tijdstip van de viering van carnaval is afhankelijk van de wisselende datum waarop Pasen jaarlijks wordt gevierd. De zevende zondag voorafgaande aan Paaszondag is carnavalszondag. Hoe wordt Pasen bepaalt? Pasen valt altijd de éérste Zondag na de éérste volle maan, ná 21 Maart.Het carnaval is een feest dat vooral in de provincies Limburg en Noord-Brabant drie dagen lang het dagelijks leven in zijn greep heeft. Op carnavalszaterdag of -zondag nemen de vele Prinsen Carnaval voor drie dagen op rituele wijze de macht van de burgerlijke autoriteiten over in dorpen en steden (de machtsoverdracht of sleuteloverdracht) en vieren met hun onderdanen, de carnavalsvierders, de tijdelijke vestiging van hun narrenrijk. Carnavalsvierders verkleden zich in een door hun gewenste uitdossing en nemen in een driedaagse carnavalsroes bezit van de straat en de café's. Ook zoeken ze elkaar op in feestzalen. De feestlocaties zijn versierd met maskers en serpentines en de feestmuziek bestaat uit carnavalsrepertoire. Op één van de drie carnavalsdagen trekt de optocht door de straten, de zegetocht van Prins Carnaval. Op carnavalsdinsdag rond middernacht wordt in veel plaatsen in een collectief afsluitingsritueel afscheid genomen van het narrenrijk en zijn Prins. Carnavalsmascottes en symbolen worden dan verbrand, begraven of verdronken. Op aswoensdag wordt het dagelijkse leven weer opgepakt.Het jaarlijks terugkerende carnavalsspel voltrekt zich in een opeenvolging van vaststaande rituelen en wordt georganiseerd door de vele carnavalsverenigingen in Nederland. Aan de carnavalsdagen gaat een periode vooraf, het zogenaamde 'voorseizoen', die begint op 11 november. In het voorseizoen wordt de machtsovername van Prins Carnaval op de eerste carnavalsdag voorbereid. Prins Carnaval verschijnt dan ten tonele, er worden zittingen georganiseerd waar de burgerlijke autoriteiten op de korrel worden genomen, vaak wordt een carnavalslied tot volkslied van dat jaar uitgekozen en de carnavalsstemming wordt opgebouwd.
Geschiedenis:
In de zeventiende eeuw krijgt de term 'carnaval' in Europa de overhand voor feesten die zich kenmerken door vermommingen, ommegangen, de instelling van een spotheerschappij met een eigen hiërarchie en uitbundig eten en drinken. In de middeleeuwen sprak men van de vastenavondviering, waarin men nog één keer luidruchtig kon feestvieren met veel spijs en drank om vervolgens vanaf aswoensdag de rooms-katholieke vastentijd in te gaan als voorbereiding op Pasen. In één van de verklaringen voor het woord 'carnaval' wordt de relatie tussen dit uitbundige feest en de daarop volgende vasten gelegd: carne vale betekent vlees vaarwel. Een andere verklaring voor het woord bestaat uit de veronderstelde afleiding van carrus navalis, een scheepswagen die in de vastenavondtijd door de straten werd getrokken met aan boord vermomde vierders.Zoals bij zoveel gebruiken wordt bij het carnaval een relatie gelegd tussen het moderne naoorlogse feest en vergelijkbare verschijningsvormen van feesten in een liefst ver verleden. De meeste populaire studies over het carnaval beginnen met een historisch overzicht dat tot ver vóór Christus teruggaat. Maskerades, de tijdelijke opheffing van de sociale ongelijkheid, het instellen van een korte periode van chaos en uit het volk aangestelde schertskoningen die enkele dagen heersen; dit soort feestrituelen kwam in het oude Babylon, in Mesopotomië en Egypte, bij de Grieken, de Romeinen en de Germanen al voor.In de historische verankering van het carnavalsfeest zijn grofweg twee stromingen te onderscheiden. Op de eerste plaats is er de visie op het feest als een van oorsprong heidens lentefeest met vruchtbaarheidsrituelen. Koning Winter moest worden verdreven zodat de vruchtbaarheid na de winter terug kon keren. In de middeleeuwen zou de katholieke kerk dit heidense feest gekerstend hebben en opgenomen in de liturgische jaarkalender.Een tweede 'oorsprongs'-verhaal gaat uit van de katholieke Kerk als initiatiefnemer. Zij zou het feest in de Middeleeuwen hebben ingesteld als overgangsritueel om de drempel naar de veertigdaagse vasten vóór Pasen te verlagen. De vastentijd wordt voorafgegaan door een anti-schepping (carnaval) om zodoende de afkeuring van een leven met een puur aards karakter op te wekken. Door de gewone mensen enkele dagen heel concreet en aanschouwelijk te tonen én te laten ervaren wat het betekent als de duivel, heksen, narren, de anti-christ en het eigenzinnige in de mens regeren, had het feest een opvoedende functie voor de zogenoemde 'gewone gelovigen'. Een belangrijke vertegenwoordiger van deze stroming is de Duitse volkskundige D.R. Moser.
Carnaval vanaf de zestiende eeuw in Nederland:
In de zestiende eeuw kwam aan de openbare en massale carnavalsviering uit de Middeleeuwen een eind. De scheuring binnen het christendom als gevolg van de Reformatie, leidde tot een religieuze tweedeling op het grondgebied van het huidige Nederland: boven de rivieren Maas en Rijn werd het protestantisme het dominante geloof; in de gebieden die tegenwoordig de provincies Limburg en Noord-Brabant beslaan, bleef het katholieke geloof dominant. In het na de Reformatie overwegend protestantse deel van het huidige Nederland verdween de openbare vastenavondviering uit het straatbeeld. De vastenavond werd geduid als een 'Roomsche superstitie' en met verboden de kop in gedrukt. Echter, ook in het katholieke zuiden nam de deelname aan het feest af.Zonder te ontkennen dat in het huidige carnaval herkenbare verschijningsvormen uit het verleden zitten, kan worden gesteld dat het feest zoals wij het nu kennen betrekkelijk jong is. Met uitzondering van een aantal plaatsen in Limburg en Noord-Brabant waar in de negentiende eeuw de organisatie van carnavalsvieringen weer werd opgepakt, is de overgrote meerderheid van de carnavalsverenigingen opgericht na de Tweede Wereldoorlog. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw bleef de viering, op enkele uitzonderingen na, nog beperkt tot de zuidelijke provincies Limburg en Noord-Brabant, waar het merendeel van de bevolking katholiek was. In de loop van de jaren zestig kwam de relatief sterke afbakening tussen het katholieke zuiden aan de ene kant en het calvinistische westen en noorden van Nederland aan de andere kant op de helling te staan. Het carnaval overschreed vanaf deze jaren de grens van de 'grote rivieren', de Maas en de Rijn. Aan het einde van de twintigste eeuw komt men in alle provincies van Nederland carnavalsverenigingen tegen die zich actief inzetten voor de organisatie van het feest.
Variatie in de carnavalsvieringen:
Het carnaval kenmerkt zich door een grote mate van variatie in de verschijningsvorm en de inhoud. In een vergelijking tussen bijvoorbeeld het carnaval in Rio de Janeiro, Venetië, Keulen, Maastricht en het zomercarnaval in Rotterdam wordt dat meteen duidelijk. Ook het tijdstip van de viering is een minder uniform gegeven dan in eerste instantie wellicht wordt gedacht. Zo spreekt men in Nederland van een carnavalsseizoen dat aanvangt op 11 november en eindigt op aswoensdag. In België is het carnavalsseizoen langer, getuige halfvastenvieringen en carnavalsfeesten op de zondag na aswoensdag. In het Zwitserse Bazel viert men carnaval in het weekend ná aswoensdag. En op Malta is de naoorlogse carnavalsviering zelfs volledig losgekoppeld van de traditionele carnavalsdagen vóór aswoensdag: daar wordt carnaval gevierd in de tweede week van mei.Met betrekking tot de verschijningsvorm van het carnaval treden in een onderlinge vergelijking tussen Limburg en Noord-Brabant ook duidelijke verschillen naar voren. Zo nemen veel Brabantse gemeenten tijdens de carnavalsdagen een carnavalsnaam aan: Den Bosch wordt Oeteldonk, Bergen op Zoom verandert in Krabbegat en Breda heet Kielegat. In Limburg komen deze naamsveranderingen slechts bij uitzondering voor. Een Prins Carnaval is weliswaar een algemeen verschijnsel, maar de invulling van deze carnavaleske functie is niet overal dezelfde. In Limburg kan deze functie slechts één seizoen door dezelfde persoon bekleed worden. In Brabant kan deze schertsfiguur jarenlang door dezelfde persoon worden vertolkt. Worden de Prinsen in Limburg bijgestaan door een Raad van Elf, in Noord-Brabant luisteren vergelijkbare groepen naar namen als 'Boere Parlement' (Den Bosch) of de 'Leutige Ploeg' (Bergen op Zoom).Naast landelijke en provinciale variaties is de diversiteit in carnavalsrituelen ook per stad of dorp groot. In de vele jubileumboeken van plaatselijke carnavalsverenigingen worden de lokale rituelen beschreven.
Leg eens uit wat er zo triest is aan genieten van het leven...quote:
Geneet van 't laeve, zolang esse kins!quote:Op donderdag 12 november 2009 14:18 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Leg eens uit wat er zo triest is aan genieten van het leven...
Niets behalve dat je zonder drank en een idioot kostuum ook prima kunt genieten van het leven.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:18 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Leg eens uit wat er zo triest is aan genieten van het leven...
Dat klopt, maar dat betekent nog niet dat dat het alleen maar gezelliger maakt.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Niets behalve dat je zonder drank en een idioot kostuum ook prima kunt genieten van het leven.
Ik geloof niet dat je mijn post helemaal gelezen hebt... Maar goed, ik zal nog een poging wagenquote:Op donderdag 12 november 2009 14:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Niets behalve dat je zonder drank en een idioot kostuum ook prima kunt genieten van het leven.
Over idiote kostumen, dat is juist de eenheid. De verbroedering die je ook ziet bij de fans van oranjequote:Op donderdag 12 november 2009 14:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Niets behalve dat je zonder drank en een idioot kostuum ook prima kunt genieten van het leven.
Daar krijg ik ookquote:Op donderdag 12 november 2009 14:35 schreef Sjeen het volgende:
"Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...' Daar krijg ik namelijk braakneigingen van
ik zou je ook nooit verplichten om mee te doen hoorquote:Op donderdag 12 november 2009 14:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Daar krijg ik ookneigingen van. Maar troost je, het ligt niet aan jullie het ligt aan mij. Ik heb altijd al een hekel gehad aan dat soort feesten en dat zal wel nooit veranderen.
Ik had even ruzie met FOK!quote:
Amenquote:Op donderdag 12 november 2009 15:06 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
Het is zo ontzettend simpel: Enerzijds heb je Limburgers die groot zijn geworden met het carnaval, de gezelligheid en het gevoel. Die hoeven zich niet te uitbundig als mongolen te gaan gedragen om lol te hebben.
Anderzijds het je al dat kutvolk uit het westen wat massaal onder de rivieren komt hossen, neuken en kotsen. Zij hebben bijvoorbeeld de volledige sfeer in Brabant al verpest. Met hun nederlandstalige, vieze rommel weten ze alles om zeep te helpen.
Al die kut-stereotype dingen die in dit topic voorbij komen als 'slechte muziek, idioot gedrag, misdragen' heb ik nog nooit bij mensen van hier gezien, alleen volk uit het westen wat zich hier denkt te kunnen misdragen.
Daar heb ik ook niet zo veel mee, behalve dat mijn broer jarig is op die dag. En inderdaad, leuk of niet leuk is persoonlijke smaak.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
ik zou je ook nooit verplichten om mee te doen hoorJe vindt het leuk of niet, da's gewoon persoonlijk... Zolang je het een ander maar gunt
Ik gun het anderen ook om Koninginnedag te vieren, daar heb ik weer vrij weinig mee
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |