abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54523341
Eén van de kinderkamers is zeg maar het ontluchtingspunt van de centrale verwarming, en dat moet af en toe echt gebeuren anders doet de cv het daar niet.

Nu is dat ding al een tijdje niet in beweging te krijgen want hij zit helemaal dicht vanwege kalkaanslag en het wordt zo langzamerhand best koud in die kamer dus er moet een oplossing komen.

Ik zat zelf te denken aan iets van Antikal erop spuiten maar dat heb ik nu niet in huis, heeft iemand een andere oplossing?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 11 november 2007 @ 12:53:59 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_54523494
Azijn
  zondag 11 november 2007 @ 12:56:46 #3
691 luciano
ondertitelloos
pi_54523564

ELKE verwarmings unit heeft een aparte ontluchting .

Als het sleuteltje niet wil draaien , dan wil het meestal wel lukken met een (waterpomp) tang , waarmee je enorm veel kracht kunt zetten .

Is geen kalk tegenop gewassen !

Mocht het gelukt zijn , dan raad ik tevens aan om ( bijv. in de zomer . als het systeem uit gaat ) de radiator WATERPAS te plaatsen , zodat er geen lucht zich kan ophopen in de hoek . Dit luistert heel nauw , dus echt WATERPAS gebruiken.

Sterkte.

P.S. , ik vermoed trouwens dat het helemaal geen kalkaanslag is hoor , hij zit gewoon muurvast gedraaid . Gebeurt ZOOOOOOOOOOOOOO vaak , en een klein sleuteltje kun je nou eenmaal niet veel kracht mee zetten helaas .
pi_54523592
Uh-huh, alleen staat dat ding recht vooruit, zeg maar, en zit helemaal bovenin bij het plafond.
Ik vraag me dus af hoe ik zoiets er op aanbreng, alles druppelt er natuurlijk net zo hard weer vanaf.

Iets van een watje in azijn gedrenkt en dan plastic zakje erover, dacht ik aan.
pi_54523613
quote:
Op zondag 11 november 2007 12:56 schreef luciano het volgende:
[ afbeelding ]

ELKE verwarmings unit heeft een aparte ontluchting .

Als het sleuteltje niet wil draaien , dan wil het meestal wel lukken met een (waterpomp) tang , waarmee je enorm veel kracht kunt zetten .

Is geen kalk tegenop gewassen !

Mocht het gelukt zijn , dan raad ik tevens aan om ( bijv. in de zomer . als het systeem uit gaat ) de radiator WATERPAS te plaatsen , zodat er geen lucht zich kan ophopen in de hoek . Dit luistert heel nauw , dus echt WATERPAS gebruiken.

Sterkte.
En als het afbreekt?

En het gaat dus om de buis bovenin, niet op de radiator zelf.
  zondag 11 november 2007 @ 13:00:10 #6
691 luciano
ondertitelloos
pi_54523627
Fotootje ervan uploaden Shmoopy ?
  zondag 11 november 2007 @ 13:02:28 #7
691 luciano
ondertitelloos
pi_54523674
Had ik al gezegd dat het een hele eer is dat ik reageer ? lol !

Ik heb al bijna 6 ? 9 ? maanden niets gepost geloof ik , maar ik kreeg meelij met je kindertjes
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 11 november 2007 @ 13:03:49 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_54523711
quote:
Op zondag 11 november 2007 12:58 schreef shmoopy het volgende:
Uh-huh, alleen staat dat ding recht vooruit, zeg maar, en zit helemaal bovenin bij het plafond.
Ik vraag me dus af hoe ik zoiets er op aanbreng, alles druppelt er natuurlijk net zo hard weer vanaf.

Iets van een watje in azijn gedrenkt en dan plastic zakje erover, dacht ik aan.
Op dezelfde manier waarop je de Antikal wilde gebruiken?
pi_54523811
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:02 schreef luciano het volgende:
Had ik al gezegd dat het een hele eer is dat ik reageer ? lol !

Ik heb al bijna 6 ? 9 ? maanden niets gepost geloof ik , maar ik kreeg meelij met je kindertjes
Aaaaw.

Foto gaat even niet, ik ben een kabeltje kwijt.
  zondag 11 november 2007 @ 13:08:38 #10
691 luciano
ondertitelloos
pi_54523836
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:07 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Aaaaw.

Foto gaat even niet, ik ben een kabeltje kwijt.
  zondag 11 november 2007 @ 13:11:54 #11
691 luciano
ondertitelloos
pi_54523919
Luciano voorziet een koude winter ergens in het land

pi_54523942
Niet dat je er nu iets aan hebt maar als je regelmatig moet onluchten daar kun je er misschien beter een automatische ontluchter opzetten.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  zondag 11 november 2007 @ 13:13:37 #13
691 luciano
ondertitelloos
pi_54523971
Een beetje moderne ketel heeft een automatische ontluchter op de ketel zelf zitten .
Ik heb nooit ook maar 1 luchtbel gelukkig !
pi_54524029
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:12 schreef Adfundum het volgende:
Niet dat je er nu iets aan hebt maar als je regelmatig moet onluchten daar kun je er misschien beter een automatische ontluchter opzetten.
Het is een huurhuis, dus ik heb er niet veel over te zeggen, helaas.
De cv is zo'n 3 jaar geleden aangelegd en het is steeds dat punt waar problemen mee zijn, en volgens de cv-mannetjes is dat normaal en kan dat idd een paar jaar duren.

Als het lukt met ontkalken ben ik allang blij, want ik heb geen zin die types weer over de vloer te hebben.
pi_54535367
wd 40 inspuiten dan moet het wel los komen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_54536071
Je kan het jezelf iets eenvoudiger maken. Draai alle radiatoren dicht, behalve in die bewuste kamer en zorg dat de verwarmingspomp gaat draaien. De luchtbel zal vrijwel zeker doorgeblazen worden richting ketel en daar door de automatische ontluchter onderschept worden. Daarna (als de CV weer koud is) het systeem bijvullen.
pi_54538405
quote:
Op zondag 11 november 2007 21:14 schreef Plankje55 het volgende:
Je kan het jezelf iets eenvoudiger maken. Draai alle radiatoren dicht, behalve in die bewuste kamer en zorg dat de verwarmingspomp gaat draaien. De luchtbel zal vrijwel zeker doorgeblazen worden richting ketel en daar door de automatische ontluchter onderschept worden. Daarna (als de CV weer koud is) het systeem bijvullen.
Dat ligt er maar aan, hoe de radiator aangesloten is.
Er zijn trouwens ook ijzeren ontluchtingssleutels verkrijgbaar, daarmee kun je meer kracht zetten dan met die aluminium dingen.

Misschien is het verstandiger om de installatie drukloos te maken, en de ontluchtingskraan te vervangen door een nieuw exemplaar.

Er zijn trouwens ook haakse automatische ontluchters te koop welke je in een radiatoraansluiting kan draaien.

Het beste hangt de radiator trouwens iets scheef richting de ontluchtingsdop, zodat je deze altijd goed kan ontluchten.
pi_54538606
gewoon even met wd40 inspuiten en lekker laten intrekken.

die automatische ontluchters zijn leuk,het zou me alleen niks verbazen als die na 2 jaar al een beetje beginnen te lekken als je echt pecht hebt.
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_54538854
quote:
Op zondag 11 november 2007 22:40 schreef the_contract_killer het volgende:
gewoon even met wd40 inspuiten en lekker laten intrekken.

die automatische ontluchters zijn leuk,het zou me alleen niks verbazen als die na 2 jaar al een beetje beginnen te lekken als je echt pecht hebt.
Dan draai je het dopje vast en kun je op je gemak een andere bestellen of zoals de meeste mensen doen lekker laten zitten, en af en toe open zetten.

Bij montage van een automatische ontluchter, moet je de ontluchtingsschroef ook niet te ver open draaien, de lucht moet er met moeite uit komen en er niet uit spuiten.
De meeste problemen ontstaan doordat de mensen de dopjes te ver open zetten, waardoor tijdens ontluchten het zo snel gaat dat er al water en mogelijk vuil mee spuit voordat deze kan afsluiten, en als er eenmaal vuil inzit, dan is het te laat, dus maximaal 1 volle slag open en zeker niet meer.
pi_54539027
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:44 schreef densmee het volgende:
wd 40 inspuiten dan moet het wel los komen
Even op gegoogled, maar of dat echt ook kalkaanslag oplost? Ik hou 'm in ieder geval bij de opties, tnx.

En die tip van Plankje, dan blaas ik niet per ongeluk m'n huis op ofzo, hé?
Die bewuste radiator is het eindpunt van alle radiatoren nl.
pi_54543054
quote:
Op zondag 11 november 2007 22:52 schreef shmoopy het volgende:

[..]

En die tip van Plankje, dan blaas ik niet per ongeluk m'n huis op ofzo, hé?
Die bewuste radiator is het eindpunt van alle radiatoren nl.
Nee, een radiator heeft een aanvoer en een retour en die blijven allebei open. Maar door een ongelukkige constructie hoopt zich daar lucht op en als er eenmaal een luchtbel zit krijg je die alleen weg door ontluchten of wegblazen op de manier zoals eerder voorgesteld.
  Trouwste user 2022 maandag 12 november 2007 @ 08:21:31 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_54543101
CV-mannetjes Ik kan je niet helpen shmoopy

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_54543152
Dat had ik ook niet verwacht, tong, maar jij bent er voor de morele ondersteuning.
pi_54547282
quote:
Op zondag 11 november 2007 22:48 schreef klipper het volgende:

[..]

Dan draai je het dopje vast en kun je op je gemak een andere bestellen of zoals de meeste mensen doen lekker laten zitten, en af en toe open zetten.

Bij montage van een automatische ontluchter, moet je de ontluchtingsschroef ook niet te ver open draaien, de lucht moet er met moeite uit komen en er niet uit spuiten.
De meeste problemen ontstaan doordat de mensen de dopjes te ver open zetten, waardoor tijdens ontluchten het zo snel gaat dat er al water en mogelijk vuil mee spuit voordat deze kan afsluiten, en als er eenmaal vuil inzit, dan is het te laat, dus maximaal 1 volle slag open en zeker niet meer.
dat is idd de truc om die dingen langer te laten leven,alleen weten mensen dit vaak niet...of de kleine kinders zien een mooi rood dopje en draaien hem eraf
en dan bij de eerst volgende luchtbel komt er idd wat water mee naar boven.

alleen het is verschrikkelijk als het vulpunt en de ketel boven zit en je het aut. ontluchtertje benenden in de woonkamer moet vervangen,dan heb je nog een serieuze slok water boven je hangen (en uiteraard ligt er in dat geval een mooie witte vloerbedekking )

nee hoor,geef mij maar gewoon het ouderwetse kraantje,die zijn al op de markt van voor mijn tijd en die dingen zijn prima
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  Trouwste user 2022 woensdag 14 november 2007 @ 07:08:21 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_54593019
Is het gelukt shmoopy ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')