Voor een Astra? Dan zal je moeten zoeken, die heeft echt níemand op voorraad (eigen ervaring!!).quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:28 schreef Jarno het volgende:
Vergeet niet een doosje bougievonkjes achter de hand te houden als je dit zelf gaat doen!
Het kan ja.quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:35 schreef DABAMaster het volgende:
nieuwe kopen is makkelijker, ik hoor het alNou, dan ga ik dat toch ff doen? Maar goed, zouden de symptomen die mijn stalen ros vertoont daar mee te maken kunnen hebben?
quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:46 schreef Noway666 het volgende:
Even met een pijpsleutel eruit halen, zo gebeurd. Lapje met wat wasbenzine erover heen en dan een staalborstel.
Kijk gelijk even of de bougies niet versleten zijn, de contactpunten zijn dan meer afgerond zeg maar.
Met erin doen even opletten dat je het wel goed doet, niet te los maar ook niet te vast. Vuist regel kwartslag voor het afbreken.
inderdaad; ik had laatst die van Halfords; heb ze maar teruggebracht .. wat een rommel zegquote:Op dinsdag 6 november 2007 09:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Voor een Astra? Dan zal je moeten zoeken, die heeft echt níemand op voorraad (eigen ervaring!!).
TS doet er verstandig aan éérst een doosje te bestellen (en ga dan niet naar Halfords, neem een échte onderdelenzaak zoals Brezan ofzo) en dán pas te gaan proberen om de bougies te ervangen.
En ja: opschuren kan ook, maar dan loop je wel het risico om de opening tussen de electrode en de massa te veranderen (óók eigen ervaring). Gooi er een handje euro's tegen aan om nieuwe bougies te kopen, in het boekje van de auto staat welke maat je moet hebben.
1998, het 'oude' modelquote:Op dinsdag 6 november 2007 09:48 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Het kan ja.
NIeuwe bougies er in is in ieder geval goed om eens te doen.
Het kan ook zijn dat je verdelerkap vochtig is of iets dergelijks.
Loopt hij wel goed stationair? De motor moet redelijk er stil in liggen.
Als hij bokt mist hij wellicht een cilinder. Dat kán aan de bougies liggen, maar ook aan de bougiekabels of je verdelerkap (rotor) ding.
Als truc kan je even je bougiekabels inspuiten met haarlak en dan kijken of het over is. Dan weet je of het aan de bougiekabels ligt en moet je nieuwe
Maar er zijn hier genoeg opel fappers die veel meer kennis hebben van die dingen. Wellicht is het een standaardkwaaltje. Van welk bouwjaar is je auto?
quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:28 schreef Jarno het volgende:
Vergeet niet een doosje bougievonkjes achter de hand te houden als je dit zelf gaat doen!
Die van halfords?quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:51 schreef nuffniet het volgende:
[..]
inderdaad; ik had laatst die van Halfords; heb ze maar teruggebracht .. wat een rommel zegHad gelukkig wel nog een busje kabelsmeer staan, anders was 't me helemaal niet gelukt .
Zonder bougievonkjes hoef je er idd niet eens aan te beginnen.
quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
Wat zijn de symptomen dan?
Je denkt zelf dat je motor een onvolledige verbranding heeft maar je weet niet hoe je een bougie schoonmaakt?![]()
Gebruikte bougies re-gappen wordt niet aangeraden.quote:Op dinsdag 6 november 2007 10:18 schreef loveli het volgende:
Je kunt de contactpuntjes even opschuren en evt de afstand tussen de pooltjes wat kleinet maken. Vervangen kan ook, is net zoveel werk.
ehh...quote:Op dinsdag 6 november 2007 11:05 schreef FransDeens het volgende:
de enige goede manier is met een koperborstel. Dus niet met een koperbostel
quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:18 schreef DABAMaster het volgende:
Hey,
Ik heb dus een Opel Astra, waarbij het lijkt alsof de benzine die erin gaat, niet helemaal verbrandt ofzo.
...
daarom vroeg ik ook of hij op 3 poten loopt.quote:Op dinsdag 6 november 2007 14:54 schreef Herr.Flick het volgende:
Je billen maak je schoon*, bougie's koop je gewoon nieuwe...
Ik weet niet wat precies de klacht is, maar zelf denk ik niet dat het aan de bougies ligt,
*maar niet met een staalborstel!
bougies gaan wel wat langer mee als 7500kmquote:Op dinsdag 6 november 2007 10:54 schreef johnwoo het volgende:
[..]
Gebruikte bougies re-gappen wordt niet aangeraden.
Gewoon vervangen, is het makkelijkst en het best, en voor die paar euro hoef je niet te tobben. Ik vervang ze tegelijk met olie en oliefilter, iedere 7500 km.
Nou, het kan diverse oorzaken hebben, maar vaak komen sommige klachten vaker voor bij een bepaalt type motor.quote:Op dinsdag 6 november 2007 15:06 schreef DABAMaster het volgende:
Herr Flick, waar denk jij aan dan?
think again sam.quote:Op dinsdag 6 november 2007 18:57 schreef Youp het volgende:
[..]
bougies gaan wel wat langer mee als 7500kmook bij een turbo motor...
Hmmm.... waarom laat ik me dan met mijn motorfiets elke 6000 km vier nieuwe bougies aansmeren terwijl het maar een tweecylinder motor is???quote:Op dinsdag 6 november 2007 18:57 schreef Youp het volgende:
[..]
bougies gaan wel wat langer mee als 7500kmook bij een turbo motor...
Ok, het is dus een Opel Astra F 16V 1.6Lquote:Op dinsdag 6 november 2007 22:13 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Nou, het kan diverse oorzaken hebben, maar vaak komen sommige klachten vaker voor bij een bepaalt type motor.
Bougiekabels bijvoorbeeld, is bij de 8 kleppers een aandachtspunt, vaak verbranden ze omdat ze tussen en net over het uitlaatspruitstuk lopen. De eerdere 1.4i motoren hebben bij de ontsteking altijd extra aandacht nodig!
Maar voordat ik allerlei dingen hier neer ga schrijven kun je eerst beter beschrijven wat voor auto je precies hebt, en wat precies de klacht is, scheelt vaak een hoop!
![]()
Alfa motor?quote:Op woensdag 7 november 2007 09:16 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Hmmm.... waarom laat ik me dan met mijn motorfiets elke 6000 km vier nieuwe bougies aansmeren terwijl het maar een tweecylinder motor is???
* NT-T.BartMan krabt zich achter zijn oren
ik heb een eencilinder 4takt (supermotard) en die zijn niet bepaald zuinig met bougi's... maar gaat evengoed 10.000km mee.... en dat is dan een gewone normale bougi... over het algemeen draait zo'n motor heel wat meer toeren, heeft hij een hogere compressie en hij wordt door een carburateur gestuurd.. dat zijn allemaal nadelen die een auto niet heeft.quote:Op woensdag 7 november 2007 09:16 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Hmmm.... waarom laat ik me dan met mijn motorfiets elke 6000 km vier nieuwe bougies aansmeren terwijl het maar een tweecylinder motor is???
* NT-T.BartMan krabt zich achter zijn oren
er zit een verschil tussen irridium en platinumquote:Op woensdag 7 november 2007 08:47 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
think again sam.
De mijne (copper type) vervang ik om de 5000km en dat is geen overbodige luxe.
Tuurlijk kan ik ook irridium bougies gebruiken zoals ik eerst had. Die gaan 100.000km mee. Maar dat zijn klote bougies voor turbo toepassigen zo leer mijn ervaring.
Daarbij kosten die koperen bougie dingen geen drol. ik was 16 euro kwijt ofzo voor 6 stuks.
Die irridium (platinum is het?) bougies kostten 12 euro per stuk. dat was ff 72 euro voor die shit.
Omdat ie misschien 2 bougies per cilinder heeftquote:Op woensdag 7 november 2007 09:16 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Hmmm.... waarom laat ik me dan met mijn motorfiets elke 6000 km vier nieuwe bougies aansmeren terwijl het maar een tweecylinder motor is???
* NT-T.BartMan krabt zich achter zijn oren
Waarschijnlijk dus de X16XEL motor.quote:Op woensdag 7 november 2007 09:30 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Ok, het is dus een Opel Astra F 16V 1.6L
Ach...gewoon een kwestie van de motorkap goed dicht houden, dan komt er ook geen water binnen.quote:Op woensdag 7 november 2007 13:23 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Maar omschrijf nog eens duidelijker je klacht nu, ik heb hier nu ook een 16 16v uit elkaar liggen, en deze had ook steeds een natte bougie (3e cilinder), maarja... daar zat ook een flink gat in de koppakking!![]()
Als ik bij een koude motor mn gaspedaal indruk, lijkt het erop alsof ik een kraan openzet en dat de motor er niets mee kan doenquote:Op woensdag 7 november 2007 13:23 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Waarschijnlijk dus de X16XEL motor.
Deze motor heeft een DIS ontsteking, dus rotor, verdelerkap ed heeft ie niet, ook gaan de bougiekabels lang mee omdat deze zich boven op de motor zich bevinden.
Maar omschrijf nog eens duidelijker je klacht nu, ik heb hier nu ook een 16 16v uit elkaar liggen, en deze had ook steeds een natte bougie (3e cilinder), maarja... daar zat ook een flink gat in de koppakking!![]()
dat kan, maar normaal is het niet.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:52 schreef Tjabbo het volgende:
^ok kan. zoveel kijk heb ik er niet op. Ik heb beide gehad en beide was ruk.
Maar het ging er meer om te illustreren dat bougies lang altjid geen 7500km mee gaan.
hahahaa. nee niet zo, ik bedoelde dat ie zichzelf toch schoon zou branden als er een viezigheid oid op kwamquote:Op woensdag 7 november 2007 16:16 schreef Tjabbo het volgende:
ja klopt ik heb nu ook bougies met zelfreinigende koppen
Ik zou meteen racevonkjes nemen, die zijn net een stukje beter, en niet eens veel duurder.quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:28 schreef Jarno het volgende:
Vergeet niet een doosje bougievonkjes achter de hand te houden als je dit zelf gaat doen!
zou ik niet doen, dan loopt ie stationair niet meer zo lekker en na een tijdje branden ze door je zuiger heen als je geen racegaas voor je grille hebt..quote:Op woensdag 7 november 2007 18:05 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik zou meteen racevonkjes nemen, die zijn net een stukje beter, en niet eens veel duurder.
minder weerstand toch? Ga ik ook doen @ onze TDI.. Hij heeft al speciale race bougiesquote:Op woensdag 7 november 2007 18:57 schreef Tjabbo het volgende:
je kan ook je bougiekabels doorknippen en inkorten. scheelt zo'n 5pk.
Ik ben aan het sparen voor een Tesla-bobine. Die gebruikt helemáál geen bougiekabels en verdeler, maar bliksemt meteen tegen de aansluitelectrode van de bougies.quote:Op woensdag 7 november 2007 18:57 schreef Tjabbo het volgende:
je kan ook je bougiekabels doorknippen en inkorten. scheelt zo'n 5pk.
Heb je dan wel een stroomverdeler met brede contacten? Dan krijg je extra lange vonken. Zeker bij racevonkjes ga je dat merken. Je moet echter wel vaker bij gaan vullen want ze gaan ook snel op.quote:Op woensdag 7 november 2007 21:14 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
minder weerstand toch? Ga ik ook doen @ onze TDI.. Hij heeft al speciale race bougies![]()
Echt top idee! Ga het meteen doen, maar eerst een Race Bobine vinden die daar compatible mee is![]()
quote:Op woensdag 7 november 2007 22:54 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Heb je dan wel een stroomverdeler met brede contacten? Dan krijg je extra lange vonken. Zeker bij racevonkjes ga je dat merken. Je moet echter wel vaker bij gaan vullen want ze gaan ook snel op.
Trouwens, de bougies in zo'n TDI gaan sowieso al niet lang mee, vanwege de hoge drukken in de cilinders.
Klopt helemaal waar maar ik heb dat niet nodig, ik heb mijn bougiekabels met ijsberenlullenvet ingevet, nu kan die zonder problemen door alle kou en vocht heen.quote:Op maandag 12 november 2007 09:37 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Heeft er al iemand van die nieuwe winter-bougievonkjes gekocht? Of is dat een of andere marketingtruc en zijn de 'normale' vomkjes goed genoeg?
Sinds het jachtverbod op ijsberen is IBL-vet maar moeilijk te krijgen (alleen oude voorraden). Ik heb het in elk geval al een hele tijd niet meer gezien. Vroeger deed ik daar mijn auto mee winterklaarmaken, deurrubbers, ruitenwissers, dat soort werk.quote:Op maandag 12 november 2007 09:42 schreef Noway666 het volgende:
[..]
Klopt helemaal waar maar ik heb dat niet nodig, ik heb mijn bougiekabels met ijsberenlullenvet ingevet, nu kan die zonder problemen door alle kou en vocht heen.![]()
Welk merk gebruik je dan, mijn vonkverwarmers waren van de Brezan, maar die roesten al na 1,5 maand... Wintervonkjes werken trouwens wel degelijk, maar je moet ze wel op de goede manier gebruiken (bijvullen bij draaiende, warme motor!)quote:Op maandag 12 november 2007 11:42 schreef Tjabbo het volgende:
nee wintervonkjes is gewoon een marketing hype.
Neem een ouderwetse vonkjesverwarmer. Dat is een soort isolatie die om het vonkjesreservoir gaat.
whehehe, bijvullen bij een warme, draaiende motorquote:Op maandag 12 november 2007 13:27 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Welk merk gebruik je dan, mijn vonkverwarmers waren van de Brezan, maar die roesten al na 1,5 maand... Wintervonkjes werken trouwens wel degelijk, maar je moet ze wel op de goede manier gebruiken (bijvullen bij draaiende, warme motor!)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |