abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54396295
vorig topic: Louis van Gaal topic #2 - Geen kleineren, gewoon de feiten

Volledige naam - Aloysius Paulus Maria van Gaal
Bijnaam - De Tsaar van Alkmaar
Geboortedatum - 8 augustus 1951
Geboorteplaats - Amsterdam, Nederland

CV
1986-1988 -
AZ (Assistent)
1988-1991 - AFC Ajax (Assistent)
1991-1997 - AFC Ajax
1997-2000 - FC Barcelona
2000-2002 - Nederland
2002-2003 - FC Barcelona
2003-2004 - AFC Ajax (Technisch Directeur)
2005-heden - AZ

Palmares
* 1991/1992 UEFA Cup (Ajax)
* 1992/1993 Nederlandse Beker (Ajax)
* 1993/1994 Nederlandse Supercup (Ajax)
* 1993/1994 Nederlands Kampioenschap (Ajax)
* 1994/1995 Nederlandse Supercup (Ajax)
* 1994/1995 Nederlands Kampioenschap (Ajax)
* 1994/1995 Champions League (Ajax)
* 1994/1995 Wereldbeker (Ajax)
* 1995/1996 Nederlandse Supercup (Ajax)
* 1995/1996 Nederlands Kampioenschap (Ajax)
* 1995/1996 Europese Supercup (Ajax)
* 1997/1998 Europese Supercup (FC Barcelona)
* 1997/1998 Spaans Kampioenschap (FC Barcelona)
* 1997/1998 Spaanse Beker (FC Barcelona)
* 1998/1999 Spaans Kampioenschap (FC Barcelona)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier verder over de trainer die tenminste nog eens een contract uitdient.
  dinsdag 6 november 2007 @ 01:38:00 #2
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_54396500
Als je het niet kunt, moet je het ook laten.
Only the strongest will survive...
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 01:51:35 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_54396614
Toch een leuke erelijst

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 6 november 2007 @ 01:58:31 #4
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_54396661
Een lieve warme man is het
Confidence through competence
pi_54396677
Zo'n rolstoel werkt toch vertederend he
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 02:03:21 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_54396691
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 01:58 schreef Stereotomy het volgende:
Een lieve warme man is het
Hoe raar het ook klinkt. Ik denk nog dat je gelijk hebt ook. Lijkt me iemand al zit je inj Australië dat ie he belt tijdens je verjaardag

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 6 november 2007 @ 02:11:06 #7
55709 Stereotomy
pi_54396743
Nah kom, ik ben er vrijwel 100% van overtuigd dat hij persoonlijk een warme man van binnen is. Hij is niet te pruimen als zijn ploeg verloren heeft, en ik heb hem natuurlijk nooit in het echt gesproken, maar alleen al hoe hij over Truus praat, hoe hij zichzelf is tijdens interviews bij programma's zoals Holland Sport en De Wereld Draait Door (Truus: "Mensen vragen mij wel eens... sláát hij je ook?") ... dan kan ik het niet anders zien dat hij thuis gewoon heel anders is dan op de persconferentie naast Ron Jans.
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 02:13:00 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_54396751
Dat idee heb ik ook. Ik begon over de verjaardag omdat ik las dat ie ieders verkaardag in een boekje heeft tot de man van de wasvrouw aan toe.

dinsdag 6 november 2007 @ 02:15:51 #9
55709 Stereotomy
pi_54396764
quote:
De andere kant van Van Gaal
Door KRIJN SNUIF

ALKMAAR - Charmant, lief, humoristisch. Het zijn begrippen die de buitenwereld niet snel aan Louis van Gaal zal koppelen.

Na de training neemt Van Gaal uitgebreid de tijd op de foto te gaan met kinderen. Ook al regent het pijpenstelen in Alkmaar.
FOTO UNITED PHOTOS/PAUL VREEKER

Zijn directe omgeving weet wel beter. De trainer zelf ook. ,,Ik heb veel humor, vind ik zelf,’’ zei hij in december. ,,Behalve als ik verloren heb. En dan ben ik ook niet meer beleefd.’’

Afgelopen woensdag nog toonde Louis van Gaal zijn gevoel voor humor. Nadat hij op de persconferentie voorafgaand aan de wedstrijd tegen Fenerbahçe had gezegd dat AZ-voetballer Julian Jenner over eenzelfde soort schot beschikt als Dennis Bergkamp luisterde de trainer aandachtig naar de Turkse vertaling van de tolk.

Toen Van Gaal uit de vreemde woordenbrij niet kon opmaken dat de naam van Bergkamp werd genoemd, vroeg hij de tolk lachend en tot hilariteit van een zaal vol journalisten om de vertaling nog eens over te doen.

De man kon het grapje wel waarderen en werd direct na de persconferentie uitgebreid geprezen door Van Gaal, die op dat moment weer bloedserieus was.

Een week eerder in Istanbul had hij de man ook al uitbundig gecomplimenteerd. ,,Ik vond het een prima samenwerking,’’ zei de trainer toen oprecht. ,,We waren goed op elkaar ingespeeld.’’

Ook dat is Van Gaal. Zelfs op een persconferentie (hoeveel zal hij er in zijn leven al hebben meegemaakt?) eist hij perfectie.

Ja, Aloysius Paulus Maria van Gaal (Amsterdam, 1951) kan soms wat nors uit de hoek komen.

Dat hij verstand van voetbal heeft, ontkent niemand. Maar na die vaststelling volgt dikwijls een ‘maar’. Naast een vakman is hij ook iemand die nogal eens in een conflict verzeild raakt. Vorige week kissebiste hij met FC Groningen-collega Ron Jans, op oudejaarsdag kreeg hij het aan de stok met een radioverslaggever.

Maar Van Gaal is meer.

Neem nou die koude dag in januari. Na de ochtendtraining krijgt Van Gaal vlak naast het veld een tas met plakboeken in zijn handen gedrukt. Die zijn voor in het spelershome, zegt de gever, een verzamelaar die stukken uit kranten en tijdschriften heeft geknipt.

Na een kort gesprekje zegt de man dat hij maar weer ’sop huis aan gaat. Hij is vandaag namelijk jarig, 53 jaar wordt hij.

,,Gefeliciteerd,’’ zegt Van Gaal onmiddellijk en schudt hem de hand. ,,Kom maar mee naar binnen, dan krijg je van mij een stroopwafel en een kop koffie.’’

De koffie schijnt goed te zijn op Van Gaals werkkamer in het DSB-stadion. Dat mag ook wel, want de aanschaf van een nieuw (en duur) koffiezetapparaat was een van de eerste eisen die hij stelde toen hij in 2005 bij AZ aan het werk ging. Enerzijds omdat de trainer vindt dat de werkomstandigheden bij een topclub in wording optimaal moeten zijn, anderzijds omdat hij van goed eten en drinken houdt.

Als Van Gaal uit eten is geweest, laat hij geregeld even de naam van het restaurant vallen. Dinsdag at hij nog in de Beukenhof, vertelde hij. Vorig jaar zei hij tussen neus en lippen door voortreffelijk te hebben gedineerd in het Tolhuysch. Beide zijn meer dan gemiddelde restaurants in Oegstgeest, niet ver van zijn woonplaats Noordwijk.

Dat de oefenmeester nogal principieel van aard is, is geen nieuws. Toen iemand van televisiezender RTL 7 hem vorige week vroeg of Van Gaal even een wervend tekstje wilde inspreken om de mensen thuis op te roepen massaal naar de UEFA Cup-wedstrijd tegen Fenerbahçe te kijken, weigerde hij. ,,Dat is voor de commerciële televisie en dus moeten jullie mij betalen,’’ antwoordde de AZ-trainer. Niet veel later volgde een bod van 500 euro.

Van Gaal ging overstag, maar op één voorwaarde: dat het geld overgemaakt zou worden aan de stichting Spieren voor Spieren. Ook een aanzienlijk deel van zijn inkomen uit bijvoorbeeld tv-commercials en spreekbeurten gaat overigens naar het goede doel.

Tijdens zulke publieke optredens houdt Van Gaal zich niet in. Of het nu gaat om het aanprijzen van goederen van de Mediamarkt (een commercial die hem de ‘prijs’ van meest irritante Nederlander in een reclamespot opleverde) of om een toespraak op het partijcongres van het CDA (zijn gage à 10.000 euro ging rechtstreeks naar Spieren voor Spieren), de trainer doet het altijd vol overgave.

Hij schroomt niet zich kwetsbaar op te stellen. Wanneer de oefenmeester begin dit jaar voor de camera wordt gevraagd hoe hij zijn vrije dagen in de korte winterstop heeft doorgebracht, vertelt hij dat hij zijn werkkamer thuis opnieuw heeft ingericht.

Daarbij moest hij heel wat dingen weggooien, zegt hij, maar kwam hij ook mooie souvenirs tegen. De mooiste herinnering is volgens Van Gaal een kaart die hij ooit van zijn inmiddels overleden vrouw ontving. Volgens de coach stond daar een lieve tekst op. ,,Maar dat is logisch,’’ vindt hij. ,,Want ik ben een heel lieve man.’’

Lief is Van Gaal ook voor een verslaggeefster van TV Noord-Holland. De jongedame is in september na de thuiswedstrijd tegen FC Twente voor het eerst bij AZ en vraagt of ze de trainer kan interviewen, geen dankbaar karwei na het 2-2 gelijkspel.

Van Gaal bekijkt haar even, merkt op dat de journalist van TV Noord-Holland meestal een man is en zegt dan: ,,Je hebt geluk. Tegen vrouwen ben ik altijd extra aardig.’’

Ook familieleden van zijn spelers kunnen op speciale aandacht rekenen. Na afloop van de uitwedstrijd tegen Roda JC ontmoet Van Gaal in de buik van het Parkstad Limburg Stadion een groep familieleden van AZ-spits Moussa Dembele. Iedereen krijgt een hand van de trainer, moeder Dembele zelfs drie zoenen. ,,Ik liet Moussa speciaal voor u invallen,’’ jokt de trainer tegen de vrouw.
pi_54396772
René van der Gijp had ook eens een mooie anekdote over zijn dubbelzijdigheid. Hij kwam eens kijken bij een training van zijn oude Sparta-vriend Van Gaal. Toen hij het veld op stapte bulderde Louis; "KIJK JIJ EENS OM JE HEEN". Rene keek.. "WAT ZIE JE?!" "Tja.. een veld?" "VAN ALLES WAT JE NU ZIET, BEN IK DE BAAS!". Rene dacht wat is dit nou? Echter na de training kwam Van Gaal naar hem toe, sloeg een arm om hem heen en zei; "Hey Rene, hoe is het jongen?"
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 02:18:56 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_54396774
Dat bedoel ik

Trouwste user 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 02:19:33 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_54396779
Ja da's een leuke anekdote

dinsdag 6 november 2007 @ 02:21:42 #13
55709 Stereotomy
pi_54396786
pi_54396789
Ik ga wel eens kijken bij een training van AZ, dan is hij altijd een zeer relaxte kerel. Neemt na de training alle tijd om handtekeningen te zetten, op de foto te gaan en praatjes te maken met de mensen die er staan. De spelers idem al heb ik zo het vermoeden dat dit van Van Gaal moet, zelfs al duurt het soms bijna een half uur voordat ze van het trainingsveld naar het stadion kunnen lopen
  dinsdag 6 november 2007 @ 02:26:23 #15
55709 Stereotomy
pi_54396801
Van Gaal is ook degene die de spelers naar het uitvak stuurt wanneer ze uit hebben verloren en snel naar de kleedkamer af willen druipen

Ik vond hem vroeger bij Ajax al een leuke vent
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 02:57:50 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_54396915
Dan stuurt ie heel wat dit seizoen.

pi_54397722
Goede man met het hart op de tong! Moet altijd denken aan zijn karate trap bij CL wedstrijd tegen AC Milan, voor het nog een keer doen bij de huldiging! Man die veel goede dingen doet!
pi_54398603
Toch als ik zo zijn palmares zie, wordt het wel weer eens tijd voor een prijs in deze eeuw... Maar dat zal er dit seizoen wel niet van komen denk...
Maak nie regtig saak nie
  donderdag 8 november 2007 @ 21:34:45 #19
55709 Stereotomy
pi_54466367
quote:
Van Gaal: ’Al die aandacht, erg overdreven’

Terwijl hij vanuit de brasserie uitkijkt over het trainingsveld, zegt Louis van Gaal: ,,Ik ben wereldkampioen geworden. Ik heb als trainer de Champions League gewonnen, maar ik heb nog nooit zoveel aandacht gekregen als nu ik in een rolstoel zit. De koningin die een taart bakt op de landelijke vrijwilligersdag staat op pagina 8 van de krant, ik sta met zoiets onbelangrijks op elke voorpagina.’’

Het is dinsdagmorgen in het DSB-stadion. Buiten geselt een stevige Noord-Westerwind veertien trainende AZ-spelers. Binnen zit hun coach achter een verse cappuccino. In zijn rolstoel van de thuiszorgwinkel draagt Van Gaal gewoon een trainingspak. Zijn gespalkte linkerenkel zit stevig ingepakt in dezelfde witte sok met rode AZ-letters als zaterdag bij de wedstrijd tegen NEC. Aandacht is er ook vandaag nog volop voor de onthande coach, die ondanks de tegenslag goed gehumeurd is.

Fotografen schieten sfeerbeelden. De grote sportkranten zijn uitgerukt. De cameraploeg van de show van Robert Jensen wil Van Gaal spreken en ook PSV, de komende tegenstander in de eredivisie, is prominent aanwezig in de vorm van een brief die teammanager Piet Hartland net heeft afgeleverd.

AZ heeft PSV gevraagd of Van Gaal zondag in het Philips Stadion opnieuw kan coachen vanuit een loge. Het liefst één ter hoogte van de middenlijn. Maar het antwoord is dat Van Gaal vanwege brandveiligheidsvoorschriften met zijn rolstoel op de begane grond moet blijven.

Het is een belangrijk punt. Zo zal het de komende weken steeds gaan in stadions waar AZ speelt. Zelf omzeilden de Alkmaarders zaterdag die veiligheidsregel, omdat Van Gaal met alleen een spalk om zijn enkel sowieso niet in een dug-out mag plaatsnemen.

Tegen PSV zit zijn onderbeen voor het eerst in het gips. Het voorstel vanuit Eindhoven is om twee stoelen uit de dug-out te halen. Van Gaal kan daar dan zijn rolstoel kwijt. ,,Laten we het maar doen,’’ zegt de trainer tegen zijn teammanager. Alleen voor de persconferentie blijkt een uitzondering mogelijk. Die is op de eerste etage en daar mag Van Gaal wél naartoe.

Monter zegt de trainer: ,,Ze vinden mijn persconferentie natuurlijk spannender dan wanneer Edward Metgod er zit.’’

Bij AZ waren ze ervan overtuigd dat Van Gaal vandaag zijn rolstoel het trainingsveld op zou sturen. Maar hij heeft bewust de brasserie als commandopost uitgekozen. Metgod en de andere assistent Martin Haar leiden de training. Dat blijft ook de komende dagen zo.

Teammanager Hartland haalt en brengt Van Gaal telkens vanuit het spelershome naar boven, zoals hij ook de chauffeur is tussen het DSB-stadion en Van Gaals woonplaats Noordwijk. ,,Piet rijdt in mijn auto,’’ zegt Van Gaal. ,,En ik moet met dat been op de achterbank.’’

Pas bij de teamtactische training van vrijdag, achter gesloten deuren in het stadion, gaat hij voor het eerst weer zelf het veld op om te coachen. ,,De training van vrijdag, daarin kan ik écht inbreng hebben. Met op PSV gerichte opdrachten en aanwijzingen. De training vandaag is puur fysiek. Bovendien vind ik: je hebt niet voor niets een trainersstaf. Als ik in mijn situatie nog steeds alles zelf zou willen doen, zou dat geen vertrouwen uitstralen naar mijn collega’s.’’

,,Hé ouwe gympik! Hoe hoog sprong je nou?’’ Joop Brand meldt zich in de brasserie. Het loopt tegen elven. De oud-AZ-coach en nestor van het Nederlandse trainersgilde slaat Van Gaal op de schouder. Die zegt: ,,De lat lag op 4 meter 85. Nee Joop, ik zal eerlijk zijn: het leek meer op fierljeppen dan op polsstokhoogspringen.’’

Naast Brand schuift spelersmakelaar Chiel Dekker aan. Die was afgelopen weekeinde in Spanje en vernam daar het nieuws over de blessure uit de kranten. Van Gaal is ook vanuit Spanje massaal gebeld. Bij Barcelona brak hij eens een middenvoetsbeentje. ,,Die foto’s kun je zo terugzoeken, want ook toen heb ik gewoon doorgewerkt. Spaanse interesse kan ik daarom nog wel plaatsen, maar in Engeland was het eveneens nieuws. Wat ik al zei: erg overdreven.’’

Dat geldt niet voor de zorg die ze bij AZ besteden aan de ongewone situatie van de trainer, die zelf verwacht dat hij ten minste zes weken aan zijn rolstoel en/of krukken is gebonden. Het gevaar van trombose ligt voor hem nog wel een tijdje op de loer.

,,Daarom moeten wij op de rem durven trappen als Louis straks toch te snel zou willen,’’ stelt technisch directeur Marcel Brands. ,,Iedereen had er respect voor dat hij zaterdag al direct weer wilde coachen. Maar we hebben wel gezorgd dat Louis zondag thuis bleef en niet is verschenen op de Spieren voor Spierendag. Als ambassadeur zou hij er het openingswoord doen.’’

Ook Van Gaal geeft toe dat zijn aanwezigheid bij de thuiswedstrijd van AZ tegen NEC ongewoon snel na de operatie was. Normaal moeten patiënten na zo’n ingreep met narcose drie dagen blijven. ,,Ik had meer pijn verwacht, maar natuurlijk was de pijn er wel,’’ zegt hij.

,,Op weg naar het stadion heb ik voor de zekerheid een flinke dosis pijnstillers geslikt. Ik wilde er hoe dan ook zijn. Maar ik wilde niet dat men mij zou zien lijden.’’

Een dag later kon hij het al met één pilletje af en van de narcose heeft hij totaal geen last gehad.

Van Gaal: ,,Maar dat wist ik al op basis van mijn verleden met operaties. Toen ik zaterdagmorgen rond een uur of elf wakker werd, vroeg ik de zuster al direct om twee sneetjes brood. ‘Dat mag u niet hebben, meneer Van Gaal’, zei ze. ‘Dan wordt u misselijk’. Nou, bij mij gebeurt dat niet hoor, zei ik. Kwam ze met een sneetje pindakaas en een sneetje komijnenkaas terug. Heerlijk.’’

'Een andere situatie dan met Ryan Donk'

Eerder dit seizoen strafte Louis van Gaal AZ-speler Ryan Donk, omdat die ‘niet professioneel’ bezig was geweest in de aanloop naar de competitiewedstrijd tegen Vitesse. Donk verscheen te laat op een training en keek op de wedstrijddag drie kwartier in de zon naar een wedstrijd van AZ A1. Daarmee verspeelde hij zijn basisplaats. ,,Mijn situatie wordt nu wel vergeleken met die van Donk, maar dat is appels met peren vergelijken,’’ vindt Van Gaal.

,,Donk moest dezelfde avond nog aan de bak en niet een dag later. Maar belangrijker: in het voetbal zijn je benen heel belangrijk. Coachen doe je uitsluitend met je kop. Het zou pas kwalijk en problematisch zijn als ik hoofdletsel oploop, waardoor ik als trainer niet kan communiceren met spelers. Dat kan ik nu nog steeds goed.’’

Het enige wat hij nu iets anders moet aanpakken is het directe contact met spelers tijdens een trainingsoefening. De coach beseft dat. ,,In plaats van dat je het spel stil legt en op een speler afstapt, moet die speler nu mijn kant op komen. Maar dat is ook het enige. In mijn hele trainerscarrière heb ik nog nooit een wedstrijd gemist. Ik ben ook nooit ziek. En als ik ziek ben, kom ik toch.’’

Bron: AD
Wat een klasbak, die Van Gaal

[ Bericht 0% gewijzigd door Stereotomy op 08-11-2007 21:44:37 ]
pi_54490746
Vanavond op RTL 7 kun je hem zien schreeuwen uit een golfkarretje, heeft wat weg van Police Academy
pi_54490893
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:34 schreef DrDentz het volgende:
Vanavond op RTL 7 kun je hem zien schreeuwen uit een golfkarretje, heeft wat weg van Police Academy
En ik weet meteen welke scene je bedoelt!
Prachtig...

Van Gaal is DE man gewoon, slim, humorvol en een trainer die veeeeel clubs zouden willen hebben.
En 100% loyaal, die had al diverse nieuwe clubs kunnen pakken, maar hij dient gewoon zijn contract uit!
RESPECT
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
  Trouwste user 2022 zondag 11 november 2007 @ 06:30:09 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_54520376
pi_54618574
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:40 schreef fuckbuddy het volgende:

Van Gaal is DE man gewoon, slim, humorvol en een trainer die veeeeel clubs zouden willen hebben.
En 100% loyaal, die had al diverse nieuwe clubs kunnen pakken, maar hij dient gewoon zijn contract uit!
RESPECT
Ja, dat vind ik ook netjes. Ben wel benieuwd of hij nog naar het WK gaat, dat was nog een droom van hem, toch?
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_54618604
Misschien dat hij in Engeland aan de slag kan als die zich niet kwalificeren
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 15 november 2007 @ 11:28:18 #25
67174 Dos37
Come on Twente
pi_54621554
Dat zal wel lachen worden met de Engelse pers.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')