abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54360561
Ik wil mijn nieuwe huiskamer een opknapbeurtje geven voordat ik in het nieuwe huis trek.

Inmiddels ben ik door schade en schande wijs geworden en weet ik dat als je met latex aan de gang gaat en je niet 2 of misschien zelfs 3 x dezelfde muren wil aanraken je je moet wenden tot de duurdere latex soorten. En je af moet blijven van de huismerk 15 euro voor 10 liter bakken.

Nu zie ik bij de meeste doe-het-zaken vaak 2 premium merken namelijk FLEXA en HISTOR.
Echter tussen die 2 zit ook nog een behoorlijk verschil in prijs.
Flexa kost 36 euro voor 13,3 liter en Histor 50 euro voor 12,5 liter...
Is die Histor dan toch de beste keus of lukt het in 1 x dekkend krijgen ook wel met de goedkopere flexa?

ps
ik wil van créme wat nu op de muren zit(ik gok RAL 9001 of misschien nog wel een tint creme-riger) naar gebroken wit (RAL 9010)
pi_54360962
Hey goed topic! Ik wil binnenkort ook gaan verven en dan het liefst op een budgetmanier. Zat er toevallig vandaag over na te denken wat het meest budgetterig zou zijn: of een dure latex (en maar een keer verven!)of een goedkopere latex (en dan meerdere keren verven). Mijn grote vraag: heb je echt genoeg aan een keer verven??? Ik weet dat rood bijv slecht dekt en dat dat waarschijnlijk vaker zal moeten, maar hoe zit dat met creme?

Om de vraag van TO even wat uit te breiden: welke dhz-zaak-latex komt het dichtst in de buurt bij de kwaliteitslatex?? Heb ervaring met latex van Karwei en daar ben ik niet over te spreken: even aan je muur zitten en je hebt (doffe) vlekken die je met geen mogelijkheid wegkrijgt..
pi_54361217
Ik heb zelf ervaring met de SUPER dekkende latex van GAMMA ... die dat dus niet doet. Perfect om een keertje voor te strijken of om het rood/groen/geel er onder te krijgen en daarn amet de juiste kleur af te latexen maar niet goed om bijvoorbeeld een huiskamer af te latexen...

dus KARWEI huismerk latex en GAMMA huismerk latex allebei niks.. tot zover(ben overigens over de kleurmengmachine latex verf van GAMMA wel te spreken.. die wil nog wel eens in 1 keer dekken..)
  zondag 4 november 2007 @ 18:28:38 #4
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_54361448
Heb hier in huis Flexa Couleur Locale gebruikt. Een emmer van 10 liter kostte me 63,95. Daar ging nog een tientje Gamma korting af omdat 't schijnbaar in de reclame was. Maar toch een pittige prijs voor een latex. Ook al is 't in een kleurtje dan.

Moet zeggen, we hebben 't twee keer gedaan, alle muren + plafond. Puur omdat we 't goed dekkend wilde hebben. En 't ziet er prima uit. Dekte goed ook de eerste keer, maar we wilden gewoon klaar d'r mee zijn. Niet dat je achteraf denkt "had ik nog maar een laag gedaan voor de zekerheid".

In de badkamer hebben we echter (bij gebrek aan geld) een latex van Gamma meng merk gebruikt, die is dus om te janken! Hij dekt wel ok, maar je ziet 't verschil gewoon enorm. In de huiskamer / keuken ziet 't er gewoon veel beter uit allemaal. Ook moest die gamma verf echt 4x opnieuw gedaan worden terwijl Flexa eigenlijk al in een keertje voldeed.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_54361842
quote:
Op zondag 4 november 2007 18:19 schreef tinny het volgende:
Ik heb zelf ervaring met de SUPER dekkende latex van GAMMA ... die dat dus niet doet. Perfect om een keertje voor te strijken of om het rood/groen/geel er onder te krijgen en daarn amet de juiste kleur af te latexen maar niet goed om bijvoorbeeld een huiskamer af te latexen...

dus KARWEI huismerk latex en GAMMA huismerk latex allebei niks.. tot zover(ben overigens over de kleurmengmachine latex verf van GAMMA wel te spreken.. die wil nog wel eens in 1 keer dekken..)
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn probleem met Karwei-latex (voorgemengd en uit de mengmachine) voornamelijk te maken heeft met de problemen als het op de muur zit! Het verft prima (smeert goed, spettert niet extreem) en het dekken gaat ook wel. Uberhaupt verf ik een muur met latex om aan het einde van de muur er nog snel een keertje overheen te gaan. Alleen: als het opgedroogd is ziet het er super uit..totdat je er aan zit! Doffe plekken. Zelfde met waterspetters: zogauw het ook maar een beetje nat wordt krijg je vlekken op de muur. En dat voor verf wat je in principe schoon kan maken? Ik zou niet weten hoe dat zou moeten..
pi_54361928
quote:
Op zondag 4 november 2007 18:28 schreef zwahiel het volgende:
Heb hier in huis Flexa Couleur Locale gebruikt. Een emmer van 10 liter kostte me 63,95. Daar ging nog een tientje Gamma korting af omdat 't schijnbaar in de reclame was. Maar toch een pittige prijs voor een latex. Ook al is 't in een kleurtje dan.
Wow, ik schrik best van deze prijs! Ik ben arm ( ) en heb me dus nooit zo verdiept in de duurdere verfsoorten. Maar dit vind ik toch best wel veel geld... Als je het jaren op je muur wil laten zitten, dan kan ik me zo`n investering voorstellen maar ik hou er nogal van om de kleuren in huis te veranderen. Max 1.5 jaar en dan gaat er toch wel weer een ander kleurtje over. Ik geef toe: heb tot nu toe alles met verf van de karwei gedaan en naast dat de kleuren beginnen te vervelen, begon ik me ook te irriteren aan de doffe plekken en vlekken op de muren...
  zondag 4 november 2007 @ 19:18:29 #7
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_54362551
quote:
Op zondag 4 november 2007 18:28 schreef zwahiel het volgende:

Moet zeggen, we hebben 't twee keer gedaan, alle muren + plafond. Puur omdat we 't goed dekkend wilde hebben. En 't ziet er prima uit. Dekte goed ook de eerste keer, maar we wilden gewoon klaar d'r mee zijn. Niet dat je achteraf denkt "had ik nog maar een laag gedaan voor de zekerheid".

In de badkamer hebben we echter (bij gebrek aan geld) een latex van Gamma meng merk gebruikt, die is dus om te janken! Hij dekt wel ok, maar je ziet 't verschil gewoon enorm. In de huiskamer / keuken ziet 't er gewoon veel beter uit allemaal. Ook moest die gamma verf echt 4x opnieuw gedaan worden terwijl Flexa eigenlijk al in een keertje voldeed.
Sluit me bij deze post aan, ook zeer goede ervaringen metFlexa couleur locale (monco serie)
Was op een vers gestucte muur in 1 keer dekkend.
De flexa witte latex moet ik wel 2 keer smeren op het plafond.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
  zaterdag 17 november 2007 @ 01:35:19 #8
14193 nibble
- hekelt replurk v0.2x -
pi_54667028
Heb er bij mij thuis gewoon een pot histor monodek latex overheen gegooid en mono kwam zijn woord na, 1x alles meteen gedekt.
Die flexa werkt trouwens ook goed (gebruikt met een mengkleur voor een deel van de kamer).
Kortom, goedkoop is vaak duurkoop..ZEKER bij verf. Als je pech hebt dan moet je meedere malen verven, kleuren komen niet goed uit, spul gaat vlekken etc.
Nou ben ik wel iemand die niet elk jaar zijn muren gaat verven, maar meer het type 1x goed voor de komende 5 jaar ik vind het niet erg om te doen, maar ik heb leukere hobbies
"God is not here today, priest!"
"T" is for TANK, and "T" is for TERROR ... and "K" is the "K" for KILLING in error.
pi_54667561
Ook ik was ooit een arme scholiertje geweest voordat ik een arm studentje werd. In die tijd heb ik ook budget moeten verven. Nou.. dat goedkope spul moet je echt laten zitten.
Als je geluk hebt, kan je met 4x verven je muur een beetje dekkend krijgen, maar dan ben je dus meestal door 3-4 emmers heen.
Dan kan je beter in 1x de 4x duurdere nemen en 1 laagje verven. Bespaart tijd en moeite.

Histor of flexa, dat zijn wel OK. Weinig verschil onderling behalve in prijs en kleur.
pi_54667610
quote:
Op zondag 4 november 2007 18:50 schreef pronkjewail het volgende:

[..]

Wow, ik schrik best van deze prijs! Ik ben arm ( ) en heb me dus nooit zo verdiept in de duurdere verfsoorten. Maar dit vind ik toch best wel veel geld... Als je het jaren op je muur wil laten zitten, dan kan ik me zo`n investering voorstellen maar ik hou er nogal van om de kleuren in huis te veranderen. Max 1.5 jaar en dan gaat er toch wel weer een ander kleurtje over. Ik geef toe: heb tot nu toe alles met verf van de karwei gedaan en naast dat de kleuren beginnen te vervelen, begon ik me ook te irriteren aan de doffe plekken en vlekken op de muren...
Dat zijn de dure themakleuren. Een emmer van 10 liter in de standaard kleuren zijn zoals je zelf al vond, veel goedkoper.
Je moet ook op de aanbiedingen letten. Rond de vakanties heb je altijd wel wat verfaanbiedingen. Gaan mensen weer DHZen.

Koop gelijk een goede roller (10 euro of zo)
Je zal merken dat het een stuk makkelijker verft. Met een enkele rol over de verfbak kon ik een muur van 10m2 afmaken.
pi_54668849
Ik heb laatst bij een schilderszaak een 10 liter emmer Ecotex Acrylaat muurverf gehaald. Dat was rond de 70 euro. In combinatie met goede rollers heb ik ongeveer 2 keer de woonkamer kunnen doen. Ik heb nog ongeveer een derde over. Wat neer komt op +/- 1.50 euro per m2. Veel goedkoper kan bijna niet.

En alle monodeks ten spijt. Als je een gladde muurverf wilt, dus geen structuur van je roller, dan moet je het gewoon minimaal 2 keer doen (2 keer iets dunner is beter als 1 keer een dikke laag).

Ik heb een kortharige roller gebruikt. Daarmee krijg je een veel mooier, gladder resultaat. Er gaat miner verf op zo'n roller, dus je moet vaker aanzetten. Het is dus iets meer werk, maar het resultaat is dan ook veel mooier.
pi_54673030
Wij hebben ons hele huis het afgelopen jaar verbouwd en ALLES gedaan met Histor perfect finish. In de meeste gevallen echt in 1 keer mooi dekkend. Verf je wit over een donkere kleur zou het best eens 2 keer moeten

Kijk even uit voor vocht plekken of nicotine vlekken, koop daar een spuitbus vlekkencoating voor, van alabastine. http://www.onlinebouwmark(...)p?product=VOO9ZG1923 Anders blijf je over de vlekken smeren.

Wij zijn in elk geval groot fan van Histor. Dit heeft ons veel werk gescheeld + het feit dat je dus minder verf nodig hebt.
Trotse mamma :)
pi_54673106
quote:
Op zondag 4 november 2007 18:19 schreef tinny het volgende:

We hebben het plafond 1 keer gedaan met perfect finish muurverf.
pi_54689866
Ik hrb uiteindelijk toch de HISTOR gekocht (monodek, wit 58,95 euro voor 12,5 liter)
Morgen gaat hij er oo...
ervaringen zal ik hier morgen of overmorgen posten
pi_54690212
quote:
Op zondag 18 november 2007 11:09 schreef tinny het volgende:
Ik hrb uiteindelijk toch de HISTOR gekocht (monodek, wit 58,95 euro voor 12,5 liter)
Morgen gaat hij er oo...
ervaringen zal ik hier morgen of overmorgen posten
Toch de meest verstandige keuze.

Wij hebben tijdens de afgelopen verbouwing beide merken gebruikt.
De Histor perfect finish, was het plafond van de nieuwe kamer (uitbreiding op het huis) in 1 keer gedaan.
De muren van de oude slaapkamer, welke nu voor het oudste kind is, moesten we 2 tot zelfs 3 keer doen met de flexa variant.

Flexa komt er hier niet meer in.
pi_54721825
nou ik heb het er op gesmeerd... moet natuurlijk nog even wachten tot het echt helemaal droog is maar het lijkt er toch op dat niet alle stukken helemaal 100% gedekt zijn dus we zullen nog een 2de keer moeten...
er zat trouwens RAL9001 op(creme wit) en ik smeer er nu gewoon wit op... en er was veel gerookt... dus ik kan me er wel wat bij voorstellen...
als het nu allemala in 1 x gedekt was dan was het echt top.. maar helaas (maar goed beter is er niet..)
pi_54722959
Nicotine er vaak keihard door
pi_54723463
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:47 schreef tinny het volgende:
nou ik heb het er op gesmeerd... moet natuurlijk nog even wachten tot het echt helemaal droog is maar het lijkt er toch op dat niet alle stukken helemaal 100% gedekt zijn dus we zullen nog een 2de keer moeten...
er zat trouwens RAL9001 op(creme wit) en ik smeer er nu gewoon wit op... en er was veel gerookt... dus ik kan me er wel wat bij voorstellen...
als het nu allemala in 1 x gedekt was dan was het echt top.. maar helaas (maar goed beter is er niet..)
Tja.. dat had je natuurlijk weer niet vermeld.. Want als er gerookt was, had je wat van dat verf tegen nicotinevlekken moeten gebruiken.
pi_54725635
quote:
Op maandag 19 november 2007 20:11 schreef athlonkmf het volgende:Want als er gerookt was, had je wat van dat verf tegen nicotinevlekken moeten gebruiken.
Bij mij dekte Monodek gewoon in twee keer (en het plafond was echt heel geel), dus als ik TS was zou ik me nog geen zorgen maken.
pi_54726726
De hechting zal ook niet optimaal zijn, niet dat dat op het plafond zo'n probleem is, maar goed is anders. Je had beter eerst een vlekkenisoleer er overheen kunnen smeren.
pi_54731429
quote:
Op maandag 19 november 2007 22:18 schreef Marsepein het volgende:
De hechting zal ook niet optimaal zijn, niet dat dat op het plafond zo'n probleem is, maar goed is anders. Je had beter eerst een vlekkenisoleer er overheen kunnen smeren.
over heel het plafond en de muren?? amaai zeg dan was het duur geworden
pi_54731488
Je loopt veel minder risico dat de nicotine vlekken er als nog door heen komen en je van je dure latex maar blijft smeren
pi_54732164
Als je mijn eerste post serieuzer had gelezen had je dit van te voren al aanzien komen
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:41:41 #24
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_54732704
Het is hier echt een zooitje, de nicotineplekken blijven er door heen komen (3x een heel klein stukje geprobeerd.
Nu hebben we prof. spul gekocht, pot van 10l kost bijna 200E Alpha Isolux ofzo maar we zijn nu wel verzekerd dat we maar 1x alle muren zien.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_54746111
Uiteindelijk bleken het niet alleen de nicotine plekken (in de hoek en randjes) te zijn maar zag je in het ochtend licht ook nog de creme onderkleur (ral9001) er door heen komen.
Dus ik had het hoe dan ook (ook al had ik die vlekkenspray gebruikt) toch 2 keer gedaan voor een glad, mooi en egaal resultaat.

Tja en dan de vraag zijn we goedkoper uit...
ik heb nu +/- 32,5 liter er op gesmeerd HISTOR twv 145 euro. en daarvoor heb ik het ruim 2 x kunnen doen.
Stel dat ik praxis/gamma troeli spul had gekocht 50 liter twv 75 euro dan had ik het dus 3 x kunnen doen.
maar dan had ik wel nog 1 keer extra moeten schilderen...
pi_54755842
Hm, ik moet volgende week gaan verven. Ik heb tot nu toe altijd de 'super dekkende' latex van de Gamma gebruikt, en daar dan een keer of twee mee over de muren gegaan. Vond het altijd wel acceptabel voor studentenkamers, maar nu heb ik toch echt een erg grote woonkamer. Daarom overweeg ik dit keer ook voor wat betere verf te gaan.
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_54756679
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 20:29 schreef tinny het volgende:
Uiteindelijk bleken het niet alleen de nicotine plekken (in de hoek en randjes) te zijn maar zag je in het ochtend licht ook nog de creme onderkleur (ral9001) er door heen komen.
Dus ik had het hoe dan ook (ook al had ik die vlekkenspray gebruikt) toch 2 keer gedaan voor een glad, mooi en egaal resultaat.

Tja en dan de vraag zijn we goedkoper uit...
ik heb nu +/- 32,5 liter er op gesmeerd HISTOR twv 145 euro. en daarvoor heb ik het ruim 2 x kunnen doen.
Stel dat ik praxis/gamma troeli spul had gekocht 50 liter twv 75 euro dan had ik het dus 3 x kunnen doen.
maar dan had ik wel nog 1 keer extra moeten schilderen...
Foute berekening. als je praxis/gamma spul had gekocht voor deze situatie, zal je het waarschijnlijk 6x moeten verven.
Misschien dat je het als proef op een onbehandeld stukje kan gaan doen.
pi_54985910
Je kunt ook een schilder bellen en vragen of je via hem Sikkens of Sigma verf/latex kunt kopen. Dit is professionele kwaliteit en toch net iets beter dan Histor of Flexa. Misschien moet je er een paar telefoontjes aan wagen, maar dan kun je het vaak voor een vergelijkbare prijs krijgen als bij de bouwmarkt.
doe het soms wel, maar ook wel eens niet weet
  zondag 2 december 2007 @ 11:57:25 #29
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_54985997
Histor is het product van Sigma coatings voor de consument.
Net als Flexa het consumenten product is van Akzo Nobel Coatings. Net als Sikkens wat ook van Akzo Nobel is. Ik geloof niet dat hier erg veel kwaliteitsverschil in zit.
pi_54986023
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:59 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb een kortharige roller gebruikt. Daarmee krijg je een veel mooier, gladder resultaat. Er gaat miner verf op zo'n roller, dus je moet vaker aanzetten. Het is dus iets meer werk, maar het resultaat is dan ook veel mooier.
Vraag: zet je het dan alsnog vrij dik op op de muur, of rol je het echt flink uit?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_54986109
Ik zet het niet te dik op, en rol het heel goed uit. Eerst diagonaal, dan kruislings, dan horizontaal en dan verticaal in lange banen.

Met zo'n kortharige roller van ongeveer 25 cm breed deed ik gemiddeld 0.5 m2 pe rkeer verf pakken. Alleen de randjes heb ik met een platte kwast gedaan. Verder alles met de roller opgezet en uitgerold.
pi_54986173
Okay, tnx. Ga ik ook eens zo'n roller zoeken
  woensdag 18 februari 2009 @ 00:47:00 #33
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_66183536
De wc geschilderd met de kleur bloem van flexa. Ondergrond was witte latex. De verf zou in een keer moeten dekken... Maar dus never nooit niet. Ziet er gewoon eigenlijk zeer lelijk uit. (dus ik doe never nooit meer geen flexa!)
In de woonkamer alle muren gedaan met dubbeldekkende latex van het kwarwei merk (wit over gebroken wit) en dat dekte zeer goed.
Binnenkort moet ik nog een wand en daar de praxis eigenmerk mengverf (groen-grijze kleur) voor gekocht. Dus kan je dan ook vertellen wat daar het resultaat van is....
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  woensdag 18 februari 2009 @ 09:23:53 #34
223595 nelsonmandeli
nognetwelnederlander
pi_66187802
Ik heb met de flexa powerdek een zwarte "schoolbordvefmuur" in één keer dekkend gekregen.
Terwijl in het oude huurhuis de Gamma rotzooi gebruikt, en ik moest zelfs een RAL 9010 3x overschilderen!!!
Een auto loopt net zo min op water als jezus op benzine.....
pi_66193552
Ik heb nu al meerdere keren gekozen voor het eigen merk van Karwei (toen ik er werkte is me ooit verteld dat deze verf door Flexa word gemaakt) en ik vind het prima werken, meeste plafonds in 2 keer sommige hele verrookte in 3 keer.... als je dan de prijs vergelijkt met bv flexa die minsten 3 keer zo duur is en je toch eigenlijk altijd twee lagen doet (want je ziet toch altijd een stukje over het hoofd of er zit net een wat hardnekkigere vlek op het plafond) ga ik zeker weer voor het eigen merk...

Ik vind het btw echt onzin om nog verder te gaan als Flexa oid door voor Sigma enzo te kiezen... kijk doe je je buitenboel schilderen (kozijnen enzo) dan snap ik de keus (ook al kies ik hier zelf niet voor) maar met plafondverf denk ik kom op he...

[ Bericht 20% gewijzigd door Pollewoppie op 18-02-2009 12:25:28 ]
pi_66193988
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 12:19 schreef Pollewoppie het volgende:
Ik heb nu al meerdere keren gekozen voor het eigen merk van Karwei (toen ik er werkte is me ooit verteld dat deze verf door Flexa word gemaakt)
Dat zegt niks.
Flexa is van Akzo. Sikkens ook. En da's toch behoorlijk andere kwaliteit.
pi_68228815
Een latex vraagje...
Wij gaan op korte termijn verhuizen en de slaapkamers van ons toekomstige huis hebben nogal uitgesproken kleuren op de muren (glasvezel behang)(als in rood, groen, bruinig). Nu willen we het graag weer wit hebben... Ik vermoed dat je dat rood bv niet met 1 keer overschilderen kwijt bent. En gaat het niet mengen zeg maar, dat je een soort roze krijgt of valt dat wel mee?
Op 1 kamer willen we wel gekleurde muren, zou dan 1 keer wit en daarna de kleur erover voldoende zijn...? Of zouden jullie dan gewoon 2 keer met de nieuwe kleur (roze/oranje bv) eroverheen gaan?

Ik kan wel wat tips gebruiken...
Hoe lang duurt het voor je een tweede laag kan aanbrengen?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_68229166
tvp
pi_68231682
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:47 schreef Nijna het volgende:

Ik kan wel wat tips gebruiken...
Hoe lang duurt het voor je een tweede laag kan aanbrengen?
met dit weer kun je met 1 persoon denk ik gewoon blijven doorschilderen, dus als je klaar bent met 1 x schilderen van een kamer kun je weer gelijk bij het begin beginnen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')