1 probleem hoe werkt zoiets
Ik ben van plan om morgen effen een afspraak te maken bij de hypotheekadviseur, maar ik heb geen flauw benul wat mij te wachten staat. Waar moet ik op letten en wat zijn valkuilen waar je gemakkelijk in trapt.
[edit]
Shit ik kan ook al niet meer typen. Titel moet natuurlijk zijn [b]Hypotheken en een huis kopen[/p]
[/edit]
* AMADEUZ ziet door de bomen het bos niet meer
2 tips voor jongen hypotheeknemers zijn vooral:
1. Neem geen beleggingshypotheek of een vorm daarvan
2. Neem geen hypotheek waarbij je 30 jaar lang alleen maar rente betaald en niets aflost, na 30 jaar mag je nl je rente niet meer aftrekken.
En verder zou ik zeggen; verdiep je er een beetje in en kijk wat het gunstigste voor jouw is. Laat je iig niet gelijk ompraten maar vraag daarna om offertes en bedenktijd. Ga ook langs bij verschillende adviseurs.
steek je niet tot aan je nek in een hypotheek door 5 of 6 maal je bruto jaarsalaris te sluiten
Zoek eens op hypotheken op deze site:
http://www.nrc.nl/geld/hiele/index.html
(voor een nadere onderbouwing en een portie gezond verstand)
quote:Volgens mij is dat zelfs niet mogelijk. De norm die gehanteerd wordt, is 4 to 4,5 maal je jaarsalaris.
Op woensdag 20 februari 2002 23:03 schreef dop het volgende:steek je niet tot aan je nek in een hypotheek door 5 of 6 maal je bruto jaarsalaris te sluiten
quote:er is geen regel die zegt wat je werkelijk mag lenen
Op vrijdag 22 februari 2002 08:42 schreef KingShakur het volgende:[..]
Volgens mij is dat zelfs niet mogelijk. De norm die gehanteerd wordt, is 4 to 4,5 maal je jaarsalaris.
4 maal word inderdaad door veel banken gehandteerd
maar het is niet onmogelijk meer te lenen
quote:Het is zeker niet onmogelijk, maar <weet niet meer precies waar> ik las deze week nog een stukje dat er meer controle komt op de hypotheekadviseurs en vooral wat betreft de inkomescheck cq gehanteerde 'sleutel'
Op vrijdag 22 februari 2002 09:05 schreef dop het volgende:[..]
er is geen regel die zegt wat je werkelijk mag lenen
4 maal word inderdaad door veel banken gehandteerd
maar het is niet onmogelijk meer te lenen
quote:klopt als een bus
Op vrijdag 22 februari 2002 09:14 schreef KingShakur het volgende:[..]
Het is zeker niet onmogelijk, maar <weet niet meer precies waar> ik las deze week nog een stukje dat er meer controle komt op de hypotheekadviseurs en vooral wat betreft de inkomescheck cq gehanteerde 'sleutel'
Máár geloof niet gelijk alles...check nog eens minimaal 2 adviseurs. Ze zullen allemaal iets toevoegen of het licht er iets anders op laten schijnen. Vorm van hypotheek etc..
Dán ga je allemaal vragen bedenken (vrag ze het hemd maar van het lijf) Schijf op wara je over nadenkt of wat je niet goed snapt of zou willen weten ...als als als...
En bestook ze helemaal met de vragen.
Dan leg alles naast elkaar...laat ffe bezinken en kies er één. Kijk ondertussen ook door naar een leuk huisje.... Als je namelijk een huisje gevonden hebt, dan kijkt de geldverstrekker namelijk meestal voordat hij het echte ja woord geeft eerst naar wat voor huis je wilt kopen.
Zelf heb ik bijn a2 jr terug een huis gekocht. De hypotheek vrom die ik heb genomen is een deel aflossingsvrij en de rest anuïteiten hypotheek.
Dit was omdat ik van te voren al wist dat dit huis maar voor een paar jaartjes zou zijn (meer een investering om mijn geld te laten groeien zodat ik mijn droomhuisje daarna kan kopen)
De reden achter deze keuze was: De 1e tijd betaal je weinig..... het aflossingsvrije deel betaal je alleen rent = aftrekbaar belasting, annuïteitendeel in het begin véél rente en later heel weining.= in het begin veel belastingterug gave later haast niets.
Maar omdat ik dus maar een paar jaar in deze woning wilde blijven is het voor mij dus vrij goedkope vorm van hypo. Het laaste deel...de dure tijd maak ik niet mee, want dan heb ik mijn huissie alweer verkocht.
Eigenlijk ben ik nu bezig mijn huissie te verkopen...en ja hoor. Ik had het gelukkig goed dat dit een goede investering was. mijn huis is in minder dan 2 jaar tijd op 115.000 gulden meer getaxeerd.... haal daar mijn kosten vanaf van de verbouwingen en ik heb zo 85.000 gulden winst in twee jaartje ) En ik heb alleen maar een paar weken in de rotzooi van de verbouwing hoeven zitten
Ow das ook een tip. Mocht je je droomhuissie hebben...check dan even wat je eraan zou willen verspijkeren of dat het niets is. ZO ja....is een bouwdepot een tip ? Dat is een X bedrag dat je bij je hypo opneemt om je huis te verbouwen en is ook belasting aftrekbaar !
Ow en nog iets......ik heb de indruk van niet. Maar mócht je nog lopende leningen of aflossingen ergens hebben lopen....neem die dan gelijk mee in je hypo.
Heb je maar 1 bedrag wat je in de maand kwijt bent én je zal het niet eens weervinden.
Nou veel succes !!!
quote:Klopt helemaal
Op vrijdag 22 februari 2002 09:19 schreef dop het volgende:[..]
klopt als een bus
het komt gelukkig al minder voor
maar er is een periode geweest dat er nogal wat krediet verstrekkers het niet zo nou namen
In ieder geval zouden wij nérgens een hypo kunnen krijgen...iedere adviseur zei dat het onbegonnen werk was.
Maar ja zeiktrut als ik ben ikke door zeuren en verder kijken...zelf geldverstrekkers benaderd
(wat moest ik dan? Ik wist dat we het konden betalen, is ook gebleken, én ik had een flat waar ik 1350 gulden kale huur betaalde, kopen is dan net zo duur)
En já hoor, er was er wél één die mij een hypo tegen normale rente en alles volgens de normale dingen wilde geven. Gewoon puur omdat ik doorzeurde. Ik denk dus dat als er meerdere mensen zo doorzeuren dat er vast een heleboel tussen zitten die het uiteindelijk NIET redden....
Goede zaak dus de controle )
quote:Dankje
Op donderdag 21 februari 2002 18:55 schreef yvonne het volgende:
Ik heb even je topicritel aangepast,
sorry, ik had het niet eerder gezien
quote:Bedankt voor je tips (de rest natuurlijk ook)
Op vrijdag 22 februari 2002 09:41 schreef Ester het volgende: [...]
Maandag is de grote dag
Ik heb hier en daar al een paar leuke huisjes gezien, maar ik moet eerst weten wat ik kan lenen. Ik ben niet van plan om het maximum te lenen, want je woont toch om te leven
Wat ik tot nu toe heb gezien zijn woningen waar ik toch wel een paar jaar in wil blijven wonen. Gelukkig heb ik geen groene vingers, dus een tuin hoef ik niet. Zelf denk ik meer aan een flatje.
Hoe lang ik er blijf wonen hangt van veel factoren af.
Ben zelf werkzaam in de verzekeringen en hypothekenbranche. Wordt veel geld in verdiend. Wat je dient te weten is dat er 'slechts' enkele hoofdvormen zijn. Dat zijn de annuïteiten-, lineaïre en aflossingsvrije hypotheek. Bij een lineaïre en aflossingsvrije vorm los je direct af op het hypotheekbedrag. Dus iedere maand word het openstaande saldo minder. Bij een lineaïre hypotheek daalt de restschuld met een schuine lijn naar onder. Doordat de openstaande schuld iedere maand afneemt bij zowel de lineaire als ook de annuïteitenhypotheek wordt het belastingvoordeel dat je via de fiscus terugkrijgt ook ieder jaar minder. Bij een annuïteiten is dit overigens pas voelbaar op langere termijn.
De aflossingsvrije hypotheek is een vorm waarbij je niets aflost. (Vrij van aflossing). De schuld die je vandaag aangaat staat over 30 jaar nog steeds open. Een voordeel van deze hypotheek is dat je wel een maximaal fiscaal voordeel geniet. Je hebt (uitgaande van 30 jaar vaste rente) een gelijkblijvende netto en bruto last.
Om toch vrij van hypotheek over 30 jaar te zijn hebben verzekeraars en banken diverse spaarmogelijkhedengekoppeld aan de aflossingsvrije hypotheek. Dit zijn de bekende vormen als spaarhypotheek, levenhypotheek of beleggingshypotheek.
De spaarhypotheek is een aflossingsvrije hypotheek waaraan een spaar- risicoverzekering is gekoppeld. Dit is gewoon een levensverzekering die gesloten kan worden op 1 of 2 levens. Op einddatum (dus na 30 jaar) is het hypotheekbedrag middels deze verzekering bij elkaar gespaard en wordt de hypotheek ingelost. De opmerking hierboven ergens dat je niet een hypotheek moet nemen waarbij gedurende dertig jaar je schuld open blijft staan is dus niet terecht. De spaarhypotheek is een vorm waarbij gedurende 30 jaar je hypotheek open blijft staan en waarbij je het maximale fiscale voordeel hebt. Na dertig jaar wordt de hypotheek ineens geheel vanuit de spaar-risicoverzekering ingelost. De rentevergoeding over het spaardeel is hetzelfde als de hypotheekrente die je betaalt. Dus als je de rente 10 jaar vast zet en daarna komt er een renteherziening naar een hoger percentage dan daalt het te betalen spaardeel. Je krijgt immers een hogere vergoeding en hoeft dus minder in te leggen om het einddoel te halen. Andersom kan ook. Je rente daalt en je spaardeel wordt groter.
Een aflossingsvrije hypotheek met een traditionele levensverzekering of een zogenaamde universal life / unit linked verzekering heet ook wel leven hypotheek. Hierbij kan het zijn dat je op einddatum meer, exact het hypotheekbedrag of minder dan het hypotheekbedrag bij elkaar gespaard hebt. Indien je voor de traditionele vorm kiest zorg dan ervoor dat het minimaal verzekerde deel ongeveer 75% van het hypotheekbedrag is. Deze vorm is duurder dan de spaarhypotheek doch wel iets flexibeler. De universal life unit linked hypotheek is een veel gebruikte vorm op dit moment. Je moet hier echter wel voorzichtig mee omgaan. Houdt hier rekening mee dat je met een percentage van maximaal 8% prognose rekent. Je moet jezelf niet rijk rekenen. Deze vorm is uitermate flexibel.
De beleggingshypotheek vind ik persoonlijk risicovoller dan voorgaande vormen Dit belegd vaak direct in aandelen en is daardoor moeilijk te sturen.
Je kunt je het beste afvragen wat verwachten wij van de hypotheek en welke eisen stellen wij eraan. Indien op einddatum er een bedrag open mag blijven staan (ondanks dat de rente dan niet meer fiscaal aftrekbaar is) dan zijn de leven, beleggingshypotheek, universal life hypotheek goede vormen.
Indien je over 30 jaar zeker van de hypotheek af wilt zijn dan blijven er maar drie vormen over. De spaar, annuïteiten en lineaïre hypotheek. Gelet op het fiscaal voordeel is de spaarhypotheek dan vaak de beste oplossing. De banken hebben het liefst een spaarhypotheek omdat daar het meeste aan verdiend wordt.
Indien je nog meer wilt weten dan kun je een mailtje naar gentle_rabbit@hotmail.com sturen. Je krijgt dan antwoord van mij.
We willen een klein huisje voor ongeveer 3 jaar. Eigenlijk willen we niet kopen maar we krijgen geen huurwoning aangeboden, dus in principe hebben we geen keus. Na de 3 jaar willen we iets groots kopen.
Vraag:
1) Ik heb een woning gezien wat ik wil bekijken. Kan ik gewoon een afspraak maken met de makelaars om het huis te bezichtigen of gaat dat niet zomaar ? Zijn er kosten aan verbonden.
2) En de huis ligt net iets namelijk 3,5 procent boven ons budget. Wat ik dacht was laag bieden dus (7 procent lager) (zoals bij de tv makelaar) en daarna toch in het midden komen, dus op ons max budget. Is dat te halen ?
3) Is het echt aan te raden om een NHG te nemen voor 3 jaartjes ? Ik weet dat we dan een kleine risico lopen maar tja...ik weet het niet. Qua relaties zal het niet misgaan binnen 3 jaar en we zullen niet doodgaan (hopelijk natuurlijk)....
Het gaat om een huis van ongeveer 125.000 eurookjes.
Graag reactie zodat ik nog vandaag kan beslissen.
edit: Vraag 3 toegevoegd
[Dit bericht is gewijzigd door Choller op 09-10-2002 08:35]
quote:Je kunt het beste eerst meerdere bezichtigingen doen voordat je besluit om op een huis te bieden. Wat heel erg belangrijk is, is dat een huis direct goed voelt op het moment dat je binnenstapt. Je kunt een makelaar gewoon opbellen en een afspraak maken voor een bezichtiging. Dit kost verder niets. Kijk wel goed in het rond en probeer ook de kleine dingen te zien. Zoals ontbreken van plinten en schimmel in de badkamer.
Op woensdag 9 oktober 2002 08:30 schreef Choller het volgende:
1) Ik heb een woning gezien wat ik wil bekijken. Kan ik gewoon een afspraak maken met de makelaars om het huis te bezichtigen of gaat dat niet zomaar ? Zijn er kosten aan verbonden.
quote:Heb je hier ook rekening gehouden met de kosten koper. er komt altijd nog ongeveer 10% bij voor de notaris en belasting. er is mij ooit verteled door een makelaar dat de gemiddelde koopprijs ongeveer 5% onder vraagprijs zit. Volgens mij gaat dit alleen bij goedkope huizen niet op, omdat de vraag hiernaar heel groot is.
vraag 2) En de huis ligt net iets namelijk 3,5 procent boven ons budget. Wat ik dacht was laag bieden dus (7 procent lager) (zoals bij de tv makelaar) en daarna toch in het midden komen, dus op ons max budget. Is dat te halen ?
quote:Als het goed is sluit je bij je hypotheek een levensverzekering af en op het moment dat een van de bewoners komt te overlijden, zal het niet-aflossingsvrije deel worden afgelost door de levensverzekering. Hierdoor kan de overgebleven bewoner gewoon in het huis blijven wonen. Die hypotheekgarantie is wel aan te raden als je aan de voorwaarden voldoet, want je weet nooit wat er kan gebeuren in 3 jaar.
vraag 3) Is het echt aan te raden om een NHG te nemen voor 3 jaartjes ? Ik weet dat we dan een kleine risico lopen maar tja...ik weet het niet. Qua relaties zal het niet misgaan binnen 3 jaar en we zullen niet doodgaan (hopelijk natuurlijk)....
quote:Dat ben ik zoiezo van plan. Maar vooral de ligging en de foto's waren leuk. Daar houden we echter wel rekening mee. Eerst kijken of het leuk is en daarna kritisch kijken.
Op woensdag 9 oktober 2002 08:54 schreef Schimmetje het volgende:
Je kunt het beste eerst meerdere bezichtigingen doen voordat je besluit om op een huis te bieden. Wat heel erg belangrijk is, is dat een huis direct goed voelt op het moment dat je binnenstapt. Je kunt een makelaar gewoon opbellen en een afspraak maken voor een bezichtiging. Dit kost verder niets. Kijk wel goed in het rond en probeer ook de kleine dingen te zien. Zoals ontbreken van plinten en schimmel in de badkamer.
quote:Ik heb rekening gehouden met de k.k. Mochten ze toch boven ons max zitten dan ben ik van plan om gewoon aan te geven dat ik wel zou willen om hoger te zitten maar dat het niet mogelijk is.
Heb je hier ook rekening gehouden met de kosten koper. er komt altijd nog ongeveer 10% bij voor de notaris en belasting. er is mij ooit verteled door een makelaar dat de gemiddelde koopprijs ongeveer 5% onder vraagprijs zit. Volgens mij gaat dit alleen bij goedkope huizen niet op, omdat de vraag hiernaar heel groot is.
quote:Tja, het is wel aan te raden ja....(anders kon ik wel hoger zitten).
Als het goed is sluit je bij je hypotheek een levensverzekering af en op het moment dat een van de bewoners komt te overlijden, zal het niet-aflossingsvrije deel worden afgelost door de levensverzekering. Hierdoor kan de overgebleven bewoner gewoon in het huis blijven wonen. Die hypotheekgarantie is wel aan te raden als je aan de voorwaarden voldoet, want je weet nooit wat er kan gebeuren in 3 jaar.
Makelaar vertelde dat er veel interesse is in de woning maar er is nog niet (tot gisteravond) geboden.
Zijn er ook mensen hier die een hypo hebben ZONDER de NHG ? (ben benieuwd).....
quote:wij hebben dit jaar ook een huis gekocht.......banken lenen wel, zoveel je wilt, trap er niet in. Beslis voor je zelf hoeveel je per maand kwijt wilt zijn aan je huis. Wil je over 10 jaar nog betalen voor je bank etc, leen dus niet klakkeloos Ga er ook altijd vanuit (als je met z'n 2'en huis koopt) dat 1 salaris weg kan vallen.
Op donderdag 10 oktober 2002 16:13 schreef Choller het volgende:
Nou, morgen ochtend een bezichtiging, daarna hopelijk snel beslissen.Makelaar vertelde dat er veel interesse is in de woning maar er is nog niet (tot gisteravond) geboden.
Beslis niet na 1 gesprek, wij hebben ca 6 gesprekken gehad met verschillende adviseurs/banken etc. Ze vertellen allemaal een ander verhaal, trap niet in de mooie verhalen van belegingshypotheken (resultaten in het verleden gehaald zijn geen garantie voor de toekomst).
Staar je niet blind op rentes maar ook op voorwaarden die de verschillende verstrekkers bieden.
Wij zijn ERG goed geholpen bij Huis & Hypotheek, kunnen daar nog steeds terecht als we ergens niet uitkomen. We hebben een spaarhypotheek voor 25 jaar vastgelegd tegen een rente van 5.7 (ik weet het, BELACHELIJK lage rente (ik zie je denken, daar moet een addertje zitten)) maar het was een aktie ).
Suc6 met je keuze!
quote:Tja, we weten zeker hoeveel per maand we willen. En we doen het gewoon op een (1) inkomen omdat we later (wanneer we de familie uitbreiden) een grotere huis willen (en dan het op 2 inkomens zullen doen). Deze woning is voor minimaal 3 en max 6 jaar (ongeveer). Wij hebben echter niet veel tijd om veel gesprekken te voeren maar we gaan niet overhaast domme besllissingen nemen.
Op donderdag 10 oktober 2002 16:22 schreef Doopy-X- het volgende:
off i go..
quote:suc6!
Op donderdag 10 oktober 2002 16:27 schreef Choller het volgende:[..]
Tja, we weten zeker hoeveel per maand we willen. En we doen het gewoon op een (1) inkomen omdat we later (wanneer we de familie uitbreiden) een grotere huis willen (en dan het op 2 inkomens zullen doen). Deze woning is voor minimaal 3 en max 6 jaar (ongeveer). Wij hebben echter niet veel tijd om veel gesprekken te voeren maar we gaan niet overhaast domme besllissingen nemen.
off i go..
quote:Ja, ik heb een hypotheek zonder NHG...
Op donderdag 10 oktober 2002 16:13 schreef Choller het volgende:Zijn er ook mensen hier die een hypo hebben ZONDER de NHG ? (ben benieuwd).....
Ik ben nu in ieder geval erg blij met mijn gekochte huis! En bang dat ik het niet meer zal kunnen opbrengen op een zeker moment ben ik niet, voor mijn huurhuis was ik per maand bijna evenveel kwijt. En voor de onverwachte dingen heb ik iets achter de hand.
Vandaar dus.
quote:Ik heb ook een hypotheek zonder NHG, dat kwam omdat mijn wergever geen intentieverklaring wilde verstrekken en dat was een vereiste... (nu niet meer geloof ik) Het enige verschil was dat ik daardoor op een iets hogere rente uitkwam (0,2%)
Op donderdag 10 oktober 2002 16:13 schreef Choller het volgende:
Nou, morgen ochtend een bezichtiging, daarna hopelijk snel beslissen.Makelaar vertelde dat er veel interesse is in de woning maar er is nog niet (tot gisteravond) geboden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |