quote:
Op maandag 29 oktober 2007 13:48 schreef SaintOfKillers het volgende:Dit topic gaat enkel over remakes, niet over sequels, dat valt niet meer bij te houden, al zijn die meestal ook slecht/overbodig (dus ook bij Universal monsterfilms van 70 jaar geleden, maar daar gaat het topic dus niet over).
ik begin er altijd over omdat remakes altijd van weinig originaliteit worden beschuldigd en dat Hollywood dat enkel de afgelopen 7 jaar doet. Daarom beweer ik dat Hollywood al sinds de eerste geluidsfilms niet vies is om lucratieve filmideeën steeds te herkauwen. En ook in de jaren 40/50/60/70 en 80 zijn remakes gemaakt. Dus het is ook niet een trend van alleen de afgelopen tijd.
quote:
Op de diverse filmnieuwssites (DarkHorizons, JoBlo, Aintitcool, ...) wordt elke week wel ergens een nieuwe remake aangekondigd en bij de eindafrekening blijkt 5 tot 10% van die films beter of even goed als het origineel, 5 tot 10% weet dat origineel min of meer te benaderen en dat de overige 80 tot 90% variëren van flauw doorslagje of ongeïnspireerd tot belachelijk of belediging van het origineel.
Maar ze moeten wel gemaakt worden anders kun je niet oordelen. Het zou best jammer zijn geweest als John Carpenter door de verzuurde filmsnobs zijn versie van The Thing niet had gemaakt. En ik vind het ook niet erg dat Zack Snyder ondanks de doodsbedreigingen Dawn of the Dead heeft gemaakt. Dus is die 10 tot 20% goede films de 80 tot 90% rommel waard? Remakes slaan de de plank menigmaal mis, maar dat doen een boel originele films ook.
En dat beledigen vind ik ook zo overdreven. Halloween uit 1978 is tof want Michael is de kwaadheid zelve (boehoe Rob Zombie legt het uit in zijn versie sniksnik) terwijl in Halloween 6 blijkt dat Michael een gereedschap van een of andere sekte blijkt te zijn en daarom is hij slecht. Dat beledigt het origineel niet? Daarom vind ik sequels en remakes van hetzelfde slag. Een sequel is heel vaak een remake maar dan met een getal erachter.
Blade is een mooi voorbeeld daarvan. Maakt het uit in welke volgorde je die kijkt? Heeft Blade Trinity uberhaupt iets te maken met zijn twee voorgangers? Dus of je dan Blade 4 maakt die niet aansluit op de vorige Blade's of je reboot het een keer, uiteindelijk kun je hetzelfde script ervoor gebruiken.
quote:
Ik was trouwens Guess Who vergeten, waar men zelfs het lef had om Sidney Poitier te vervangen door Ashton Kutcher en Spencer Tracy door Bernie Mac

.
Op zich vind ik dat niet eens erg. Ze nemen het concept en maken er een eigen draai aan. Vind ik een legitieme reden voor een remake.
John Carpenter nam een kort verhaal dat al eens verfilmd was en gaf er een eigen draai aan. Weg plantaardige meneer en welkom goor ruimtewezen.
The Mummy werd door Stephen Sommers van stoffige horror naar achtbaan avonturenfilm getransformeerd.
King Kong uit 1976 heeft het verhaal geupdate. En ondanks dat iedereen King Kong uit 2005 zo trouw vond aan het origineel zijn er zat dingen die afwijken van de versie uit 1933, maar niemand die het merkt omdat ze tot hun schouders in de kont van Peter Jackson zitten.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*