abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54222255
Hoi allemaal,

Met de voorgestelde plannen om de lease-bijtelling te verhogen van 22% naar 25% ben ik gaan rekenen of een lease-auto nou echt zo voordelig is of niet. Op mijn werk krijg ik wel de mogelijkheid om te leasen maar ook de mogelijkheid om af te zien van het leasen en in aanmerking te komen voor een vaste mobiliteitsvergoeding en een variabele vergoeding per kilometer.

Stel je verdient 2500 euro bruto. Dan ziet je loonstrookje in het algemeen als volgt uit:

Je bruto salaris: 2500,00
WW Awf 3,85%: 46,00-
------------------------------------------
Premieloon Zvw 2454,00
Verg. Zvw inkomensafh. 6,5%: 159,51+
------------------------------------------
Loon LH 2613,51
Loonheffing 682,41-
Zvw inkomensafh. 6,5% 159,51-
------------------------------------------
NETTO/TOTAAL 1771,59


Als je met dit salaris een lease auto neemt met een fiscale waarde van 25.000 euro met een eigen bijdrage van 100 euro per maand. Hierbij geldt een contract van 4 jaar en 20.000 km privé rijden. De brandstof voor alle km’s gaan via een tankpas.

Berekening bruto salaris per maand

Je bruto salaris: 2500,00
Bruto bijtelling auto 1,833%: 458,33
Aftrekbare bijdrage auto: 100,00-
WW Awf 3,85%: 46,00-
------------------------------------------
Premieloon Zvw 2812,33
Verg. Zvw inkomensafh. 6,5%: 165,87+
------------------------------------------
Loon LH 2978,20
Loonheffing 835,50-
Zvw inkomensafh. 6,5% 165,87-
------------------------------------------
NETTO/TOTAAL 1518,50

Berekeningsgegevens arbeidskorting: 116,00

Aan hand van de berekening ben je voor je lease auto netto per maand 253,09 euro kwijt. Voordeel is dat je verder geen economisch risico loopt zoals verzekeringskosten, wegenbelasting, onderhoud etc.

Nou komt het volgende: de baas geeft ook de mogelijkheid om af te zien van een lease-auto. Hierbij geeft hij een mobiliteitsvergoeding van 550 euro. Dit loopt later op naarmate je groeit in je functie. En een variabele vergoeding van 0,19 cent per zakelijke km. Deze optie is wellicht interessant als je al een eigen auto hebt en daarin verder wilt rijden.

Je loonstrookje verandert dan als volgt:

Je bruto salaris: 3050,00
WW Awf 3,85%: 67,18-
------------------------------------------
Premieloon Zvw 2982,82
Verg. Zvw inkomensafh. 6,5%: 165,87+
------------------------------------------
Loon LH 3148,69
Loonheffing 907,33-
Zvw inkomensafh. 6,5% 165,87-
------------------------------------------
NETTO/TOTAAL 2075,49

Logisch gezien heb je nou netto meer. Nadeel is dat je eigen privé-kilometers niet meer vergoed worden en verder moet je zelf zorgen dragen voor je wegenbelasting, onderhoud en de (verdere) afschrijving van je auto.

Als we uitgaan van dezelfde auto van 25.000 euro. Uitgaande van dat je 25.000 zakelijke km’s en 15.000 prive km’s met je auto rijdt en je hebt een diesel wagen met de volgende kostenposten:

Onderhoud per jaar: 300 euro gemiddeld
Verzekering per kwartaal: 258 euro; 1.032 euro per jaar (obv full-risk/WA/casco; via een internetverzekeraar)
Wegenbelasting: 258 euro; 1.032 euro per jaar (diesel, 1297kg, Zuid-holland)

Stel dat we uitgaan van het gemiddelde verbruik van deze auto van 5,8 liter / 100 km, dan ben je voor brandstof in een jaar kwijt: EUR 2691,20 (@ EUR 1,16 per liter diesel).

In totaal zijn deze kosten dan 300 + 1032 + 1032 + 2691,20 = 4955,20 euro per jaar
Per maand: 412,93 euro.

Opbrengsten zijn de zakelijke km’s die je baas aan je vergoed: 25.000 x km 0,19 cent per km = 4.750 euro (onbelast). Dit is per maand: 395,83 euro

Netto per maand houd je dan over: 2075,49 – 412,93 + 2.058,39 = 2.058,39...

Nog niet bij deze berekening is meegenomen is de afbetaling van je eigen auto en de afschrijving. Stel dat je je auto nog moet afbetalen voor 400 euro per maand, dan zou je nog steeds meer netto overhouden dan dat je deze auto zou leasen.

Met een hogere bijtelling houd je netto minder over (is hierboven niet berekend maar moet zo wel logisch zijn). Door de auto in eigen beheer te houden heb je daar geen last van. Een auto in eigen beheer is wel voordelig als je een hoge mobiliteitsvergoeding krijgt.

Wie ziet of er hier iets niet klopt aan deze berekeningen…?
pi_54223479
Onderhoud moet je over 4 jaar rekenen en dat middelen. Dan is het zeker wel meer dan die 300,- per jaar.

En voor de rest reken jij met hele minimale waarden. En het belangrijkste vergeet je: Je moet een auto kopen! Wil je een gelijkwaardige auto kopen dan moet je er nog minimaal 25.000 over 4 jaar bij op tellen.

Een tweedehands auto vergelijken met leasen is als appels met peren vergelijken.... (Maar tweedehands is idd goedkoper).
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zondag 28 oktober 2007 @ 15:00:40 #3
90641 Uiteraard
mooi hè ? alles.....
pi_54223543
300 euro onderhoud per jaar lijkt me wat weinig. bij 40.000 km ben je al meer dan dat kwijt aan nieuwe banden en dan denk ik nog niet eens aan 1 of twee beurten die je met 40.000 al 1x of 2x 300 euro gaan kosten.

edit: ik zie het kopje afschrijving zeker over het hoofd, maar ik denk dat je daar ook zeker rekening mee moet houden, dat kan een paar duizend euro zijn in het eerste jaar, maar soms ook veel meer.

heb je inderdaad al een auto die weinig meer afschrijft, een auto op g3 of een diesel met al een sloot km's, dan kom je denk ik nog goedkoper uit.
pi_54223676
300 euro per jaar aan onderhoud bij 40.000 km/jaar is echt veel te weinig, alleen een setje banden kost dat al. Ook de afschrijving mis ik, maar dat zal toch echt de grootste kostenpost zijn. Let wel, jouw vergelijking gaat alleen op bij gelijke auto's, dus beide nieuwe wagens. De afschrijving is bij een auto van 25.000 euro de eerste drie jaar toch ook al wel zo'n 8000 euro (ruwe schatting).
  zondag 28 oktober 2007 @ 15:09:35 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_54223736
Daarnaast : als ik straks ga rijden en ik neem even het lokale viaduct mee, dan heb ik vanavond nog een goede vervangende auto voor de deur. Ook hebben dit soort blunders mijnerzijds niet het gevolg dat mijn verzekering onbetaalbaar gaat worden.

Maar inderdaad zijn door de vele overnames en fusies in de lease-wereld er nog maar 2 echt grote jongens over, en dat heeft de concurrentie danig doen afnemen, met als gevolg dat ook de lease-kosten zijn gaan stijgen, en de lease-bedrijven de neiging hebben steeds meer kosten op de gebruiker af te wentelen. Het is momenteel niet meer onrealistisch om dezelfde auto te kopen.

Welke overwegingen je moet meenemen :

- Lease-maatschappijen hanteren tarieven op basis van statistieken, over de te verwachten onderhouds-kosten (die erg kunnen varieren), maar ook over de rest-waarde van de auto na afloop van het contract. Zo was ik voor mijn nieuwe lease-auto aan het kijken : een leuk aangeklede Mitsubishi Lancer station ca. EUR 18k, een min of meer vergelijkbare Ford Focus station ca. EUR 28k. In de lease deden ze allebei ca. EUR 1k !

- Met de hedendaagse kwaliteit van auto's is het zeer goed te doen om een auto langer dan de standaard 4 jaar van een lease-contract te rijden, ze vallen niet direct na 3 jaar uit elkaar; dan gaan de kosten voor particulier rijden spectaculair omlaag. De Kia c'eed heeft tegenwoordig 7 jaar garantie op een groot aantal onderdelen, is in Europa ontwikkeld en gebouwd, en voelt aan alle kanten ook volwassen aan. Helaas was de vergelijkbare c'eed station te laat leverbaar om te kunnen bestellen, en kwam nog steeds EUR 30-40 duurder uit dan de Focus waarnaar ik uiteindelijk maar weer terugkeerde (mijn 3e).

- Dat gezegd, een jonge 2e hands auto is voor particulier rijden zeker interessant, niets doet een auto zoveel in waarde dalen als het wegrijden bij de dealer.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_54223801
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 15:09 schreef mvdejong het volgende:
..
Dat ook inderdaad. Het voornaamste is dat het goedkoper kan zijn inderdaad, mits je met een hoop andere zaken genoegen neemt, goede secundaire voorwaarden hebt voor de lease (Sommige bedrijven willen ook alleen een tankpas geven, zonder lease auto) etc...

De berekening is dus vele malen moeilijker dan die je nu hebt opgesomd.... Maar het kan zeker voordeliger zijn. Voor Jan Modaal zal dat echter niet snel zijn, omdat Jan een lening of afbetaling moet afsluiten om een degelijke (nieuwe/2e handse) auto te kopen. Die heeft niet altijd even minimaal 10k bij de hand.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_54229123
Die mobiliteitsvergoeding zal gezien worden als verkapte leasevorm. Dus betaal je alsnog bijtelling over je eigen auto.
  zondag 28 oktober 2007 @ 19:51:47 #8
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_54229679
Lijkt interessant, nog even een tvp om te zien of iemand het onderuit haalt
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54232960
Ik denk dat je met de mobilteitsvergoeding ipv een leaseauto iets goedkoper uit bent, maar de berekening van de autokosten is wel erg rooskleurig.
Als je alles meerekent (en vooral de afschrijving !) komt een kilometerprijs in de buurt van de 25 cent.
De kosten bij 40.000 km p.j. bedragen dan 10.000 euro.
De opbrengsten zijn :
25.000 x 0.19 = 4750 (kilometervergoeding zakelijke kilometers)
en
557 x 12 (verschil in netto salaris)
dus totaal 11.434 euro.
Per maand hou je dus over 1434/12 = 119 euro

De dicussie gaat dan al vrij snel of die 25 cent wel correct is, voor je het weet melden zich 80 man die veeeel goedkoper rijden. Maar ik denk als je een nieuwe auto koopt en deze keurig laat onderhouden en 'm na een jaar of 4 a 5 weer wegdoet je gerust met dit bedrag kunt rekenen.
Even een snel rekensommetje:
Belasting en verzekering (TS) 2064/40000 = 5,2
Brandstof (TS) 1,17/17,2 = 6,8
Afschrijving 3000/40000 = 7,5 (3000 per jaar afschrijving op een auto van 25k die 40000 per jaar maakt lijkt me niet te veel)
Financiering 1600/40000 = 4 (aangenomen een rentepercentage van 6,5 %)
Onderhoud 800/40000 = 2 (regulier onderhoud plus verslijt onderdelen, geen "pech"reparaties)
Dus in totaal 5,2+6,8+7,5+4+2= 25,5 cent

En dan wel zelf wassen, geen schade rijden en duimen dat er geen dingen als een aircopomp kapot gaan.

[ Bericht 13% gewijzigd door quo_ op 28-10-2007 23:04:40 ]
-
pi_54233201
En daarbij, zitten bij nieuwe autos ook standaard het onderhoud erbij inbegrepen voor de komende 3 jaar. (regulier onderhoud). dus hoeveel extra kosten heb je behalve je nieuwe banden ?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_54233890
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 22:38 schreef Chinless het volgende:
En daarbij, zitten bij nieuwe autos ook standaard het onderhoud erbij inbegrepen voor de komende 3 jaar. (regulier onderhoud). dus hoeveel extra kosten heb je behalve je nieuwe banden ?
Olie, schade gevallen enz...
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  maandag 29 oktober 2007 @ 02:05:03 #12
48546 Shinadul
vidi, vici, veni
pi_54236766
Ik heb het ook allemaal eens uitgerekend en kwam er op uit dat een eigen auto voordeliger is in maar 1 geval:

- Je kan zelf de prijs van de auto ophoesten zonder lening.
- Werkgever geeft je hele mobiliteitsbijdrage als bruto loon erbij. (Waar uiteraard gewoon loonbelasting over geheven wordt in dat geval).
  maandag 29 oktober 2007 @ 08:02:52 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_54237693
als je niet al e veel kms moet rijden voor de baas zou ik een oud brik kopen voor zeg 1000 euro en dan ben je zeker goedkoper uit dan met een leaseauto.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 29 oktober 2007 @ 08:12:19 #14
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_54237741
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 08:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als je niet al e veel kms moet rijden voor de baas zou ik een oud brik kopen voor zeg 1000 euro en dan ben je zeker goedkoper uit dan met een leaseauto.
En als je gaat fietsen nog meer. M.a.w. daar gaat het in dit topic niet over.
(het gaat om de vraag of een zelfde auto goedkoper kan zijn als je 'm zelf koopt ipv leased)
I am just a dreamer, but you are just a dream
  maandag 29 oktober 2007 @ 11:18:23 #15
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_54240607
Wat ook kan uitmaken is de zekerheid die je hebt over het aantal km die je zakelijk moet rijden. Ik zit in de detachering, momenteel 16-18 km van huis (en ga zelfs regelmatig op de fiets), maar als dit project eindigt kan het zo weer 150-250 km rijden per dag worden.
Als ik particulier ga rijden krijg ik mijn norm-lease-vergoeding bruto erbij, dus zou het voor mij financieel heel ongunstig worden als ik ver van huis wordt gestationeerd.
Als er (deels) een km-vergoeding wordt betaald, dan wordt het juist gunstiger als je verder van huis raakt (voor je financiele situatie dan wel, niet voor je sociale leven).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')