FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / teveel motorolie -> motor stuk?
Fukkiezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:19
Hoi! hier mijn verhaal:

Ik heb 2 weken terug de auto (oude fiat cinquecento) van mijn nichtje geleend. Toen ik m op ging halen heeft zij die dag nog even gereden en knipperde af en toe (voornamelijk bij het wachten voor het stoplicht) het motorolielampje al (mijn nichtje gaf aan er niets van te snappen en het onzin te vinden omdat ze m pas gevuld had). Ik ben er toen uiteindelijk van Hoorn naar Alkmaar mee gereden (ongeveer half uur a 40 min) en toen deed hij dat nog steeds, zij het iets vaker. Uiteindelijk heb ik in Alkmaar (nadat de auto ongeveer een kwartiertje stil heeft gestaan) het oliepeil gecontroleerd en die zat ver onder het minimum. Ik heb toen in het handleiding gekeken en daar stond in dat verschil tussen minimum en maximum een liter was. Ik heb dus een liter motorolie gekocht en die in de auto gedaan.
Na een week veel met de auto gereden te hebben was ik op een gegeven moment in Eindhoven. Het lampje knipperde toen alweer meer dan regelmatig als ik stilstond voor een stoplicht (of in de file of iets). Uiteindleijk heb ik in Eindhoven wederom minstens een kwartier stilgestaan. Toen ik de auto daarna weer opstartte maakte deze echter een ontzettende herrie en stootte een rookpluim uit; ook bleef het motorolie-lampje ineens constant branden. Auto dus weer geparkeerd-> motorolie gecontroleerd en wederom ver onder het mimimum! Heb ik weer een liter motorolie gehaald (overigens snapte ik op dit punt al wel dat er iets mis moest zijn met de motorolie) en bijgevuld. Het lampje ging uit en na even gereden te hebben werd de herrie een stuk minder.
Uieindelijk heb ik de auto een halve week later nog weer terug naar Hoorn gereden (en onderweg nog weer een halve liter erbij gedaan omdat het lampje weer veel te vaak naar mijn zin brandde).

Nou kreeg ik gisteren van mijn nichtje een telefoontje dat de auto total loss is verklaard omdat er iets (ik weet niet precies meer wat) stuk was gegaan met de motor ofzo, wat gerepareerd kon worden maar meer dan 1000 euro zou gaan kosten. De auto is dat zeker niet meer waard en dus hebben ze de auto total loss laten verklaren.

Ik snap er echter geen drol meer van, omdat bij mijn metingen 2 keer het olie ver onder het minimum zat. Nou schijnt dat te maken te kunnen hebben met de temperatuur van de motor ed, maar kan dat verschil zo groot zijn?!?

Wie o wie heeft hier een mogelijke verklaring voor?
vannellezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:26
Kwam er vanaf het begin ook rook uit de uitlaat en zo ja, welke kleur?
Als ik het zo lees was de auto al gaar toen jij em kreeg, denk niet dat je hier iets aan kan doen.
Je hebt het tenslotte in de gaten gehouden en actie ondernomen.
JF_zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:28
Olie peilen als de boel warm is werkt niet, dan zit er een paar liter in de motor ipv in het reservoir dat je peilt. Minimaal een kwartiertje stil laten staan, liefst nog langer, om alle olie terug te laten zakken.
Fukkiezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:29
nee, alleen toen even in Eindhoven... Daarna ook niet meer (althans, niet dat het mij opgevallen is).

Ik denk idd ook dat de auto al gaar was dat ik m kreeg, maar ik ben echt een autoleek en durf met mijn kennis de discussie nog niet aan met mijn nichtje. Dus ben daarom erg benieuwd wat meer mensen ervan vinden
vannellezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:33
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:28 schreef JF_ het volgende:
Olie peilen als de boel warm is werkt niet, dan zit er een paar liter in de motor ipv in het reservoir dat je peilt. Minimaal een kwartiertje stil laten staan, liefst nog langer, om alle olie terug te laten zakken.
Paar minuutjes is zat hoor, al heb je wel gelijk dat je even moet wachten voor een betrouwbare meting.

Maar het nichtje had al dezelfde problemen, ts heeft gewoon de pech dat het definitief klaar was toen hij de auto had.
vannellezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:35
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:29 schreef Fukkie het volgende:
nee, alleen toen even in Eindhoven... Daarna ook niet meer (althans, niet dat het mij opgevallen is).
Die olie moet toch ergens blijven......
Heb je toevallig ook naar de kleur van de koelvloeistof gekeken?
Lagen er olievlekken op de grond als de auto een tijdje ergens gestaan had?
Fukkiezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:41
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:35 schreef vannelle het volgende:

[..]

Die olie moet toch ergens blijven......
Heb je toevallig ook naar de kleur van de koelvloeistof gekeken?
Lagen er olievlekken op de grond als de auto een tijdje ergens gestaan had?
Ik heb niet naar de koelvloeistof gekeken nee. Er is mij wel een keer opgevallen dat er een (klein overigens) vlek op de grond lag nadat ik was weggereden, maar verder heb ik daar niet echt opgelet.

Punt is dus inderdaad ook dat de olie wegmoet; ik geloof dat daarom ook die auto stuk is gegaan... Ik zal haar nog eens vragen wat er precies stuk was...
Fukkiezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:45
brand zo'n lampje trouwens alleen als er te weinig olie in de auto zit of ook als er teveel in zit?

Of brand het als er uberhaupt een probleem is met de motorolie?


besef me trouwens net dat er niet iets echt stuk van de motor kon zijn, want de auto reed nog wel (ben ondertussen aan het navragen wat er nou stuk was).
Noway666zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:45
Zal de kop wel zijn, lekke koppakking of gewoon krom geworden en daardoor iets gaan lekken.

Dat kan het olieverbruik heel goed verklaren en ook de rook.
vannellezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:49
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:41 schreef Fukkie het volgende:

[..]

Ik zal haar nog eens vragen wat er precies stuk was...
Doe dat idd eerst maar ff, scheelt een hoop giswerk.
RoodWitBlauwzaterdag 27 oktober 2007 @ 16:51
BROKKEN = DOKKEN
vannellezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:52
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:45 schreef Fukkie het volgende:
brand zo'n lampje trouwens alleen als er te weinig olie in de auto zit of ook als er teveel in zit?

Of brand het als er uberhaupt een probleem is met de motorolie?
Lampje brandt als er te weinig oliedruk is.
Dus niet alleen als er te weinig olie in zit, maar ook als de oliepomp z'n werk niet goed doet.
Of als er te weinig circulatie is door een verstopping of zo.

Bij te veel olie zal dat verbranden of er uitgeperst worden via de keerringen.
Maar dat zou je wel gezien hebben aangezien het hier om een paar liter gaat.
vannellezaterdag 27 oktober 2007 @ 16:52
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:51 schreef RoodWitBlauw het volgende:
BROKKEN = DOKKEN
Klopt, maar niet als ie al kapot was toen ie em kreeg.
RoodWitBlauwzaterdag 27 oktober 2007 @ 16:55
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:45 schreef Noway666 het volgende:
Zal de kop wel zijn, lekke koppakking of gewoon krom geworden en daardoor iets gaan lekken.

Dat kan het olieverbruik heel goed verklaren en ook de rook.
Lampje gaat toch branden als de oliedruk te laag is, of de temperatuur te hoog is??!?!
RoodWitBlauwzaterdag 27 oktober 2007 @ 16:57
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:52 schreef vannelle het volgende:

[..]

Klopt, maar niet als ie al kapot was toen ie em kreeg.
nee.. weetik , was ook een geintje, maar wel mijn eerste ingeving toen ik verhaaltje hoorde.

Sowieso, als een oude auto het begeeft door mechanische fout, tja, kan gebeuren, en kan neef niets aandoen. neef heeft goed gehandelt imo
DonJameszaterdag 27 oktober 2007 @ 17:50
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:55 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Lampje gaat toch branden als de oliedruk te laag is, of de temperatuur te hoog is??!?!
Nee, bij een cinquecento (en 95% van het overige wagenpark) is het alleen een oliedruksensor, geen temperatuurwaarschuwing.
Noway666zaterdag 27 oktober 2007 @ 18:32
Inderdaad, olielampje branden bij een draaiende motor = geen oliedruk.

Geen oliedruk hoeft niet perse te betekenen dat je onvoldoende olie in de motor hebt, sensor kan bijvoorbeeld ook stuk zijn.
Kennis van me heeft een zo'n lampje stuk gehad en meteen olie bijgevuld, een hele fles. Daarna gaan rijden en is hij op de motorolie gaan dieselen, zijn dieselmotor.
Robin__zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:10
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 18:32 schreef Noway666 het volgende:
Inderdaad, olielampje branden bij een draaiende motor = geen oliedruk.

Geen oliedruk hoeft niet perse te betekenen dat je onvoldoende olie in de motor hebt, sensor kan bijvoorbeeld ook stuk zijn.
Kennis van me heeft een zo'n lampje stuk gehad en meteen olie bijgevuld, een hele fles. Daarna gaan rijden en is hij op de motorolie gaan dieselen, zijn dieselmotor.
Huppa *fles erin* dat moet genoeg zijn.

Heeft zn blokkie het overleeft ;')??
Noway666zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:29
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 19:10 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Huppa *fles erin* dat moet genoeg zijn.

Heeft zn blokkie het overleeft ;')??
Ook nog ja en dat voor een renault.

Hij had hem gewoon aan de kant gezet, contact uit maar hij bleef gewoon doordraaien.

Arm ding hij had een kwartier zo gedraaid toen kapte die ermee omdat er geen olie meer langs de zuigerveren omhoog kwam.

Als iemand dit ooit gebeurd, dat kan maar zet de auto aan de kant, zet hem op de handrem en laat de koppeling in z'n 2 opkomen en laat hem afslaan.
LoggedInzaterdag 27 oktober 2007 @ 19:42
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 18:32 schreef Noway666 het volgende:
Inderdaad, olielampje branden bij een draaiende motor = geen oliedruk.

Geen oliedruk hoeft niet perse te betekenen dat je onvoldoende olie in de motor hebt, sensor kan bijvoorbeeld ook stuk zijn.
Kennis van me heeft een zo'n lampje stuk gehad en meteen olie bijgevuld, een hele fles. Daarna gaan rijden en is hij op de motorolie gaan dieselen, zijn dieselmotor.
ik snap het niet?
Martijn_77zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:46
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:45 schreef Noway666 het volgende:
Zal de kop wel zijn, lekke koppakking of gewoon krom geworden en daardoor iets gaan lekken.

Dat kan het olieverbruik heel goed verklaren en ook de rook.
Idd, en dan rookt ie niet
vroniezaterdag 27 oktober 2007 @ 19:52
als het oliedruklampje gaat branden ,moet je wel stoppen en je motor afzetten,om motorschade te voorkomen.
pas als je honderd procent zeker bent ,dat het door een kapotte sensor komt,kan je verder rijden. bij twijfel dus niet verder rijden.oliedruklampje heeft eigenlijk niets met je oliepeil te maken. al zit er nog maar een halve liter olie in je blok ,kan de oliedruk nog goed zijn. het is dan wel zo dat als je door een bocht gaat de oliepomp
lucht aan zuigt en dan gaat het olielampje wel branden .
Fukkiezaterdag 27 oktober 2007 @ 23:52
zo, ik ben erachter; de zuigers van de motor zijn kapot..

Iemand zin om een poging te doen mij (heel algemeen) uit te leggen wat dat zijn en die doen en hoe dat te maken kan hebben met een teveel aan motorolie?

Overigens: hoe kan er nou een teveel aan olie zijn als ik de motorolie correct heb bijgevuld (want ik heb dat kwartiertje dus wel gewacht en het oliepeil gaf ver onder het minimum)?

Fukkiezaterdag 27 oktober 2007 @ 23:55
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 19:52 schreef vronie het volgende:
het is dan wel zo dat als je door een bocht gaat de oliepomp
lucht aan zuigt en dan gaat het olielampje wel branden .
werkt dat ook zo bij het stilstaan (voor stoplichten en bijv in file)?


thx voor jullie reacties so far btw!
Robin__zondag 28 oktober 2007 @ 00:20
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 19:42 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

ik snap het niet?
Bij een benzine motor gebeurt er niets meer zodra je bougie geen vonk meer geeft, ontsteking onderbreken en je motor gaat sowieso uit.Een diesel heeft geen ontsteking, deze stop je door de brandstof toevoer te onderbreken. Een diesel draaid prima op diesel, zonnebloemolie.. en ook motorolie! En als dat uit je carterpan gaat lekken langs de cilinder de verbrandingskamer in.. is er voor jou geen enkele manier om dit te stoppen en gaat je dieseltje vrolijk door (als je mazzel hebt kun je m laten afslaan..)

Als de zuigers van die cinquecento 'kapot' waren.. dan wel de zuigerveren aan gort, of de zuiger helemaal verbrand of weet ik wat, kan er ook olie in je verbrandingskamer komen (en heb je minder compressie, je verliest druk naar je carter toe) en je moet steeds je olie bijvullen.. waardoor hij slecht rijd (vreemde auto voor jou..), olie verbruikt (en dus flink zou kunnen roken) De zuigers vervangen is een duur karweitje, heel veel manuren vooral.. en als de wand van de cilinder dan nog beschadigd is word het nog veel duurder

it gebeurt niet alleen als je (veel) te veel olie bijvuld maar ook als je olie op normaal of laag niveau is, de afdichting tussen verbrandingskamer/carter is heel belangrijk.. Jij had hier niets aan kunnen veranderen, de reparatie had sowieso gekomen (en was even duur geweest)

[ Bericht 12% gewijzigd door Robin__ op 28-10-2007 00:27:18 ]
invinezondag 28 oktober 2007 @ 01:18
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 19:29 schreef Noway666 het volgende:

[..]

Ook nog ja en dat voor een renault.

Hij had hem gewoon aan de kant gezet, contact uit maar hij bleef gewoon doordraaien.

Arm ding hij had een kwartier zo gedraaid toen kapte die ermee omdat er geen olie meer langs de zuigerveren omhoog kwam.

Als iemand dit ooit gebeurd, dat kan maar zet de auto aan de kant, zet hem op de handrem en laat de koppeling in z'n 2 opkomen en laat hem afslaan.
Hehe ik ken het daar gaat je DCI. heeft hij iig veel geluk mee gehad normaal sloop je complete moter ermee maarja.

ontopic: no offence voor je nichtje, maar vrouwen zijn 9 van de 10 keer echt A technisch dus wie weet wat er wel allemaal niet mis was met die auto.
Hyperdudezondag 28 oktober 2007 @ 16:43
Ding was al gaar.
Lullig dat TS de doodsklap uitdeelt; maar nichtje moet gewoon een nieuwe auto kopen.
Koploperkopperzondag 28 oktober 2007 @ 16:44
Olielampje op je dashboard is je oliedruk schat.
Gunnerzondag 28 oktober 2007 @ 16:51
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 16:44 schreef Koploperkopper het volgende:
Olielampje op je dashboard is je oliedruk schat.
Ja is dat zo? Ik heb nog geen auto gehad waarin in het onderhouds boekje werdt gesproken over oliedruk, alleen over het olieniveau.

Ook de melding op de boordcomputer "check oil level" in combinatie met dit lampje doet me vermoeden dat het niets met druk te maken heeft, maar het kan natuurlijk per merk of model verschillen.
henkwayzondag 28 oktober 2007 @ 16:54
nee ding was al gaar, teveel olie is nooit een probleem, heb ik ook wel eens gehad, maar die verbrandt het teveel onmiddellijk, nicht heeft te lang zonder olie gereden en dacht ik zal hem ff aan neef uitlenen, dan horen wat die er aan doet.
En dan kan ik hem de schuld geven.

Nichtje had eerder naar de olie moeten kijken, is een goede les voor haar. Laat ze maar een nieuwe barrel kopen.
Koploperkopperzondag 28 oktober 2007 @ 17:04
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 16:51 schreef Gunner het volgende:

[..]

Ja is dat zo? Ik heb nog geen auto gehad waarin in het onderhouds boekje werdt gesproken over oliedruk, alleen over het olieniveau.

Ook de melding op de boordcomputer "check oil level" in combinatie met dit lampje doet me vermoeden dat het niets met druk te maken heeft, maar het kan natuurlijk per merk of model verschillen.
Het is gewoon zo. Vind ik.

9/10 keer zit er echt geen vlotter in de olietank.
vannellezondag 28 oktober 2007 @ 17:39
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 17:04 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Het is gewoon zo. Vind ik.
Hoef je niet te vinden, dat IS zo.
In zo'n boekje zal ook staan dat als het lampje brandt terwijl er genoeg olie in zit je contact op moet nemen met de garage.
Het is een instructieboekje, geen werkplaatshandboek waar alle mogelijke storingen en oplossingen in staan.
Gunnerzondag 28 oktober 2007 @ 17:57
Nee er staat in dat je olie bij moet vullen. Misschien te weinig druk door te weinig olie

Maar ik ben ook geen expert. Ik doe gewoon wat het boekje of m'n boordcomputer aangeeft. Ik stel er verder geen vragen bij.
henkwayzondag 28 oktober 2007 @ 18:02
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 17:57 schreef Gunner het volgende:
Nee er staat in dat je olie bij moet vullen. Misschien te weinig druk door te weinig olie

Maar ik ben ook geen expert. Ik doe gewoon wat het boekje of m'n boordcomputer aangeeft. Ik stel er verder geen vragen bij.
gewoon iedere maand olie peilen dan weet je het zeker, vraag maar aan de nicht wanneer zei het laatst de olie gepeild heeft, ik denk nooit.
Koploperkopperzondag 28 oktober 2007 @ 18:03
Nu ik eraan denk, vlotter in een wetsump zal niet eens lukken, drysump heel misschien nog wel, nou nee, eigenlijk ook niet, zodra je motor loopt zakt je oliepeil en begint je auto te piepen.

Correct me if I'm wrong.
Fukkiemaandag 29 oktober 2007 @ 10:04
ok, maar hoe valt het feit dat bij mij iedere keer de motorolie juist leeg was dan te rijmen met het feit dat de monteur zegt dat de zuigers stuk zijn gegaan door een teveel aan motorolie?

Is een kwartier wachten echt voldoende om betrouwbaar het oliepeil vast te kunnen stellen? ook bij zo'n oude auto?

en kan het misschien zo zijn dat die zuigers al stuk waren voordat ik de auto kreeg? (of kan je daar niet zolang mee doorrijden?)


Trouwens echt super thx voor alle reacties! Ik voelde me super schuldig en dat wist ik zelf door een beetje logisch nadenken wel te verminderen, maar daarin bevestigd worden is toch wel erg prettig!

Tot slot: Ik heb dit onder fukkie's naam gedaan en daaruit hebben jullie terrecht opgemerkt dat hij een jongen is, maar ik ben zijn vriendin en dus stiekem ook zo'n vrouw met geen kont verstand van autos!
Herr.Flickmaandag 29 oktober 2007 @ 10:21
Ik vretrouw die "dealer" niet... hoezo total loss verklaren

Auto is gewoon stuk, en je mag er verder mee doen wat je wilt, toch

Daarbij is het al niet normaal dat een olielampje knippert, dit kan diverse oorzaken hebben, maar als een auto zoveel olie verbruikt is er al iets goed fout. Het warm peilen geeft wel een vertekend beeld, maar het is echt niet zo dat er 2 liter olie boven in de kop ronddrijft, het verschil zal dus niet van MIN naar MAX zijn als bij een koude motor. Daarbij is olie vrij dun als het warm is, en de meeste olie is dus alweer vrij snel beneden.
Noway666maandag 29 oktober 2007 @ 11:30
Het kan ook zijn dat door vaak met teveel olie rond te rijden dat er wat stuk is gegaan.

De olie die er teveel is zorgt voor een te hoge oliedruk waar het niet nodig is, oliekeringen in de carter zijn vaak hier het slachtoffer van en gaan lekken.

Total loss is het meestal bij oudere autotjes aangezien de marktwaarde lager is dan de voorziene reparatie kosten. Of de dealer een goedkoop opknappertje wil scoren daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Herr.Flickmaandag 29 oktober 2007 @ 14:41
TS, wat moet dat ding nog opleveren

maw, is ie te koop?