abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54202950
Hoi! hier mijn verhaal:

Ik heb 2 weken terug de auto (oude fiat cinquecento) van mijn nichtje geleend. Toen ik m op ging halen heeft zij die dag nog even gereden en knipperde af en toe (voornamelijk bij het wachten voor het stoplicht) het motorolielampje al (mijn nichtje gaf aan er niets van te snappen en het onzin te vinden omdat ze m pas gevuld had). Ik ben er toen uiteindelijk van Hoorn naar Alkmaar mee gereden (ongeveer half uur a 40 min) en toen deed hij dat nog steeds, zij het iets vaker. Uiteindelijk heb ik in Alkmaar (nadat de auto ongeveer een kwartiertje stil heeft gestaan) het oliepeil gecontroleerd en die zat ver onder het minimum. Ik heb toen in het handleiding gekeken en daar stond in dat verschil tussen minimum en maximum een liter was. Ik heb dus een liter motorolie gekocht en die in de auto gedaan.
Na een week veel met de auto gereden te hebben was ik op een gegeven moment in Eindhoven. Het lampje knipperde toen alweer meer dan regelmatig als ik stilstond voor een stoplicht (of in de file of iets). Uiteindleijk heb ik in Eindhoven wederom minstens een kwartier stilgestaan. Toen ik de auto daarna weer opstartte maakte deze echter een ontzettende herrie en stootte een rookpluim uit; ook bleef het motorolie-lampje ineens constant branden. Auto dus weer geparkeerd-> motorolie gecontroleerd en wederom ver onder het mimimum! Heb ik weer een liter motorolie gehaald (overigens snapte ik op dit punt al wel dat er iets mis moest zijn met de motorolie) en bijgevuld. Het lampje ging uit en na even gereden te hebben werd de herrie een stuk minder.
Uieindelijk heb ik de auto een halve week later nog weer terug naar Hoorn gereden (en onderweg nog weer een halve liter erbij gedaan omdat het lampje weer veel te vaak naar mijn zin brandde).

Nou kreeg ik gisteren van mijn nichtje een telefoontje dat de auto total loss is verklaard omdat er iets (ik weet niet precies meer wat) stuk was gegaan met de motor ofzo, wat gerepareerd kon worden maar meer dan 1000 euro zou gaan kosten. De auto is dat zeker niet meer waard en dus hebben ze de auto total loss laten verklaren.

Ik snap er echter geen drol meer van, omdat bij mijn metingen 2 keer het olie ver onder het minimum zat. Nou schijnt dat te maken te kunnen hebben met de temperatuur van de motor ed, maar kan dat verschil zo groot zijn?!?

Wie o wie heeft hier een mogelijke verklaring voor?
Spiritual lovemachine
pi_54203043
Kwam er vanaf het begin ook rook uit de uitlaat en zo ja, welke kleur?
Als ik het zo lees was de auto al gaar toen jij em kreeg, denk niet dat je hier iets aan kan doen.
Je hebt het tenslotte in de gaten gehouden en actie ondernomen.
pi_54203065
Olie peilen als de boel warm is werkt niet, dan zit er een paar liter in de motor ipv in het reservoir dat je peilt. Minimaal een kwartiertje stil laten staan, liefst nog langer, om alle olie terug te laten zakken.
pi_54203080
nee, alleen toen even in Eindhoven... Daarna ook niet meer (althans, niet dat het mij opgevallen is).

Ik denk idd ook dat de auto al gaar was dat ik m kreeg, maar ik ben echt een autoleek en durf met mijn kennis de discussie nog niet aan met mijn nichtje. Dus ben daarom erg benieuwd wat meer mensen ervan vinden
Spiritual lovemachine
pi_54203159
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:28 schreef JF_ het volgende:
Olie peilen als de boel warm is werkt niet, dan zit er een paar liter in de motor ipv in het reservoir dat je peilt. Minimaal een kwartiertje stil laten staan, liefst nog langer, om alle olie terug te laten zakken.
Paar minuutjes is zat hoor, al heb je wel gelijk dat je even moet wachten voor een betrouwbare meting.

Maar het nichtje had al dezelfde problemen, ts heeft gewoon de pech dat het definitief klaar was toen hij de auto had.
pi_54203193
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:29 schreef Fukkie het volgende:
nee, alleen toen even in Eindhoven... Daarna ook niet meer (althans, niet dat het mij opgevallen is).
Die olie moet toch ergens blijven......
Heb je toevallig ook naar de kleur van de koelvloeistof gekeken?
Lagen er olievlekken op de grond als de auto een tijdje ergens gestaan had?
pi_54203293
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:35 schreef vannelle het volgende:

[..]

Die olie moet toch ergens blijven......
Heb je toevallig ook naar de kleur van de koelvloeistof gekeken?
Lagen er olievlekken op de grond als de auto een tijdje ergens gestaan had?
Ik heb niet naar de koelvloeistof gekeken nee. Er is mij wel een keer opgevallen dat er een (klein overigens) vlek op de grond lag nadat ik was weggereden, maar verder heb ik daar niet echt opgelet.

Punt is dus inderdaad ook dat de olie wegmoet; ik geloof dat daarom ook die auto stuk is gegaan... Ik zal haar nog eens vragen wat er precies stuk was...
Spiritual lovemachine
pi_54203339
brand zo'n lampje trouwens alleen als er te weinig olie in de auto zit of ook als er teveel in zit?

Of brand het als er uberhaupt een probleem is met de motorolie?


besef me trouwens net dat er niet iets echt stuk van de motor kon zijn, want de auto reed nog wel (ben ondertussen aan het navragen wat er nou stuk was).
Spiritual lovemachine
pi_54203343
Zal de kop wel zijn, lekke koppakking of gewoon krom geworden en daardoor iets gaan lekken.

Dat kan het olieverbruik heel goed verklaren en ook de rook.
pi_54203404
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:41 schreef Fukkie het volgende:

[..]

Ik zal haar nog eens vragen wat er precies stuk was...
Doe dat idd eerst maar ff, scheelt een hoop giswerk.
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:51:59 #11
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_54203453
BROKKEN = DOKKEN
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_54203457
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:45 schreef Fukkie het volgende:
brand zo'n lampje trouwens alleen als er te weinig olie in de auto zit of ook als er teveel in zit?

Of brand het als er uberhaupt een probleem is met de motorolie?
Lampje brandt als er te weinig oliedruk is.
Dus niet alleen als er te weinig olie in zit, maar ook als de oliepomp z'n werk niet goed doet.
Of als er te weinig circulatie is door een verstopping of zo.

Bij te veel olie zal dat verbranden of er uitgeperst worden via de keerringen.
Maar dat zou je wel gezien hebben aangezien het hier om een paar liter gaat.
pi_54203473
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:51 schreef RoodWitBlauw het volgende:
BROKKEN = DOKKEN
Klopt, maar niet als ie al kapot was toen ie em kreeg.
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:55:20 #14
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_54203511
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:45 schreef Noway666 het volgende:
Zal de kop wel zijn, lekke koppakking of gewoon krom geworden en daardoor iets gaan lekken.

Dat kan het olieverbruik heel goed verklaren en ook de rook.
Lampje gaat toch branden als de oliedruk te laag is, of de temperatuur te hoog is??!?!
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:57:30 #15
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_54203547
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:52 schreef vannelle het volgende:

[..]

Klopt, maar niet als ie al kapot was toen ie em kreeg.
nee.. weetik , was ook een geintje, maar wel mijn eerste ingeving toen ik verhaaltje hoorde.

Sowieso, als een oude auto het begeeft door mechanische fout, tja, kan gebeuren, en kan neef niets aandoen. neef heeft goed gehandelt imo
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_54204535
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:55 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Lampje gaat toch branden als de oliedruk te laag is, of de temperatuur te hoog is??!?!
Nee, bij een cinquecento (en 95% van het overige wagenpark) is het alleen een oliedruksensor, geen temperatuurwaarschuwing.
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 18:32:21 #17
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_54205341
Inderdaad, olielampje branden bij een draaiende motor = geen oliedruk.

Geen oliedruk hoeft niet perse te betekenen dat je onvoldoende olie in de motor hebt, sensor kan bijvoorbeeld ook stuk zijn.
Kennis van me heeft een zo'n lampje stuk gehad en meteen olie bijgevuld, een hele fles. Daarna gaan rijden en is hij op de motorolie gaan dieselen, zijn dieselmotor.
pi_54206001
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 18:32 schreef Noway666 het volgende:
Inderdaad, olielampje branden bij een draaiende motor = geen oliedruk.

Geen oliedruk hoeft niet perse te betekenen dat je onvoldoende olie in de motor hebt, sensor kan bijvoorbeeld ook stuk zijn.
Kennis van me heeft een zo'n lampje stuk gehad en meteen olie bijgevuld, een hele fles. Daarna gaan rijden en is hij op de motorolie gaan dieselen, zijn dieselmotor.
Huppa *fles erin* dat moet genoeg zijn.

Heeft zn blokkie het overleeft ;')??
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:29:45 #19
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_54206332
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 19:10 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Huppa *fles erin* dat moet genoeg zijn.

Heeft zn blokkie het overleeft ;')??
Ook nog ja en dat voor een renault.

Hij had hem gewoon aan de kant gezet, contact uit maar hij bleef gewoon doordraaien.

Arm ding hij had een kwartier zo gedraaid toen kapte die ermee omdat er geen olie meer langs de zuigerveren omhoog kwam.

Als iemand dit ooit gebeurd, dat kan maar zet de auto aan de kant, zet hem op de handrem en laat de koppeling in z'n 2 opkomen en laat hem afslaan.
pi_54206584
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 18:32 schreef Noway666 het volgende:
Inderdaad, olielampje branden bij een draaiende motor = geen oliedruk.

Geen oliedruk hoeft niet perse te betekenen dat je onvoldoende olie in de motor hebt, sensor kan bijvoorbeeld ook stuk zijn.
Kennis van me heeft een zo'n lampje stuk gehad en meteen olie bijgevuld, een hele fles. Daarna gaan rijden en is hij op de motorolie gaan dieselen, zijn dieselmotor.
ik snap het niet?
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:46:39 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54206671
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:45 schreef Noway666 het volgende:
Zal de kop wel zijn, lekke koppakking of gewoon krom geworden en daardoor iets gaan lekken.

Dat kan het olieverbruik heel goed verklaren en ook de rook.
Idd, en dan rookt ie niet
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_54206781
als het oliedruklampje gaat branden ,moet je wel stoppen en je motor afzetten,om motorschade te voorkomen.
pas als je honderd procent zeker bent ,dat het door een kapotte sensor komt,kan je verder rijden. bij twijfel dus niet verder rijden.oliedruklampje heeft eigenlijk niets met je oliepeil te maken. al zit er nog maar een halve liter olie in je blok ,kan de oliedruk nog goed zijn. het is dan wel zo dat als je door een bocht gaat de oliepomp
lucht aan zuigt en dan gaat het olielampje wel branden .
pi_54212591
zo, ik ben erachter; de zuigers van de motor zijn kapot..

Iemand zin om een poging te doen mij (heel algemeen) uit te leggen wat dat zijn en die doen en hoe dat te maken kan hebben met een teveel aan motorolie?

Overigens: hoe kan er nou een teveel aan olie zijn als ik de motorolie correct heb bijgevuld (want ik heb dat kwartiertje dus wel gewacht en het oliepeil gaf ver onder het minimum)?

Spiritual lovemachine
pi_54212646
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 19:52 schreef vronie het volgende:
het is dan wel zo dat als je door een bocht gaat de oliepomp
lucht aan zuigt en dan gaat het olielampje wel branden .
werkt dat ook zo bij het stilstaan (voor stoplichten en bijv in file)?


thx voor jullie reacties so far btw!
Spiritual lovemachine
pi_54213197
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 19:42 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

ik snap het niet?
Bij een benzine motor gebeurt er niets meer zodra je bougie geen vonk meer geeft, ontsteking onderbreken en je motor gaat sowieso uit.Een diesel heeft geen ontsteking, deze stop je door de brandstof toevoer te onderbreken. Een diesel draaid prima op diesel, zonnebloemolie.. en ook motorolie! En als dat uit je carterpan gaat lekken langs de cilinder de verbrandingskamer in.. is er voor jou geen enkele manier om dit te stoppen en gaat je dieseltje vrolijk door (als je mazzel hebt kun je m laten afslaan..)

Als de zuigers van die cinquecento 'kapot' waren.. dan wel de zuigerveren aan gort, of de zuiger helemaal verbrand of weet ik wat, kan er ook olie in je verbrandingskamer komen (en heb je minder compressie, je verliest druk naar je carter toe) en je moet steeds je olie bijvullen.. waardoor hij slecht rijd (vreemde auto voor jou..), olie verbruikt (en dus flink zou kunnen roken) De zuigers vervangen is een duur karweitje, heel veel manuren vooral.. en als de wand van de cilinder dan nog beschadigd is word het nog veel duurder

it gebeurt niet alleen als je (veel) te veel olie bijvuld maar ook als je olie op normaal of laag niveau is, de afdichting tussen verbrandingskamer/carter is heel belangrijk.. Jij had hier niets aan kunnen veranderen, de reparatie had sowieso gekomen (en was even duur geweest)

[ Bericht 12% gewijzigd door Robin__ op 28-10-2007 00:27:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')