quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:16 schreef RiDo78 het volgende:Log me In is gewoon super handig. Het grootste nadeel van de Windows RDP oplossing is dat het niet geschikt is voor beheer op afstand. Want als je telefonisch aan een gebruiker uit kunt leggen hoe hij of zij de RDP poort op de router openzet en forward naar de bewuste PC, dan kun je net zo goed het eigenlijke probleem telefonisch verhelpen. Met Log me in heb je juist dat de 'client' verbinding maakt met de server van Log me in. Aangezien dat een uitgaande verbinding is, gaat dat in veel gevallen wellicht wel werken. Microsoft beredeneert met hun oplossing net verkeerd om; de 'probleemcomputer' moet zijn netwerk openstellen waardoor de expert op die machine kan inloggen. Het zou handiger geweest zijn als de expert thuis of op het werk zijn netwerk zo aanpast dat een probleemcomputer daar mee kan verbinden.
microsoft heeft het RDP dan ook niet in het leven geroepen om van buiten je LAN te connecten. Wil je dit wel doen, dan doe je er verstandig aan om eerst een VPN op te bouwen om secure te kunnen connecten naar de machine toe. Het principe van Microsoft is als je het op die manier gebruikt dan ook prima.
quote:
Log me in heeft dus wel degelijk een mooi product op de markt gezet. Ik heb wat lopen spelen met Log me in Rescue, Log me in Pro en Log me in Free en het zijn op zich wel leuke programmatjes. Alleen of ik Log me in zou vertrouwen in een bedrijfsomgeving? Nee, waarschijnlijk niet. Log me in had hun client ook zo kunnen schrijven dat die verbinding zou maken met een server die direct verbinding maakt met het bedrijfsnetwerk van de klant in plaats van het eigen Log me in netwerk. Dan hadden ze 'Log me in'-servers kunnen verhuren die bij de klant in het netwerk geplaatst kunnen worden. Maar nee, ze staan erop dat al het verkeer via hun servers loopt. En dat vind ik op z'n minst erg verdacht en compleet onwenselijk voor een bedrijfssituatie. Want de algehele beveiliging van je bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel, en hoe sterk is de schakel van Log Me In? En wie is er verantwoordelijk als je bedrijf door middel van een Log me in toegang gehacked wordt?
LogMeIn is leuk voor als je thuis wilt kunnen knutselen vanaf een remote locatie en je hebt geen idee wat je eigenlijk aan 't doen bent. Ruwweg dus 95% van alle gebruikers

Maar als je echt wat serieuzer aan de gang gaat heb je die hele poespas niet nodig natuurlijk. Bedrijven zitten al helemaal niet te wachten hierop; die hebben al jaren de beschikking over goede VPN-connecties (bijvoorbeeld Cisco heeft hier hele mooie oplossingen voor) waarmee je kan connecten naar de RRAS in de DMZ. Je hangt dan (virtueel) in hetzelfde netwerk en je kunt dan zonder problemen remote de machine over nemen.
Andere optie is natuurlijk via iLO (of een vergelijkbaar product mocht je niet op een HP-machine werken natuurlijk

)op je server connecten, maar dan moet je machine dit wel ondersteunen. Andere veelgebruikte manier is via PCAnywhere van Symantec. Dit zijn allemaal producten die veel geschikter zijn hiervoor voor bedrijven. Een heel groot argument daarvoor is dat je niet afhankelijk bent van diensten van derden. Stel dat de mannen van logmein een storing hebben, dan ligt daardoor jou bedrijfsvoering onderuit. Dat kan niet natuurlijk.
quote:
Om diezelfde reden gebruik ik ook zakelijk geen Western Digital World schijven; de verplichte MIONET software die daarin zit vertrouw ik voor geen meter. Als ik die software uitzet dan is die na een herstart van de drive weer actief. De enige manier om die echt uit te krijgen is SSH-toegang op die drive te hacken en daar het MIONET startscript om zeep te helpen. Maar dan is je garantie weer voorbij. Nu komt die MIONET software nieteens voorbij de firewall (al het internet verkeer moet via een authenticating proxy) maar toch, het gaat om het principe.
Net als die tripple-play internetdiensten van bijvoorbeeld KPN. Je weet wel, waar je zo'n gratis router bij krijgt. Leuk voor thuis, maar in een bedrijfssituatie zit je echt niet te wachten op een router die jouw netwerk beheerst. (Los van het feit dat je Active Directory nooit probleemloos aan de gang krijgt met een router die kostte wat kost DHCP uit wil delen). Je internetaanbieder stelt die router in en je moet dus vertrouwen op de kennis en kunde van je internetaanbieder. Oh en je moet je internetaanbieder blind vertrouwen, want zij kunnen ook op je netwerk binnen komen. Immers, zij kunnen alle poorten open zetten die ze maar willen.
Al deze voorbeelden zijn dus leuk voor thuis, maar niet geschikt voor professioneel gebruik. Jammer, want Log me in is een verdomd goed concept. Maar ik zou als bedrijf zijnde het risico niet willen lopen.
Maar als je een beetje bedrijf hebt daarien, dan ga je toch niet met dat soort diensten aan de knutsel? Dan neem je bij een multi-site-omgeving een IP-VPN natuurlijk. En heb je maar 1 locatie, dan kun je kijken naar een sDSL-lijn die niet overboekt is, of een glasverbinding (afhankelijk van de gewenste bandbreedte natuurlijk). Daar plak je dan een goede SLA op en eventueel neem je nog een backup-lijntje van een andere provider die een ander netwerk gebruikt. Uiteraard hangt daar wel een prijskaartje aan, maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten gaat nu eenmaal niet. Helaas komen veel managers daar pas achter als 't een keertje goed fout is gegaan
Netwerkverbindingen, ontsluitingen naar internet en de inrichting van je LAN is niet iets wat je voor bedrijven te licht moet opvatten; het is de basis van je hele omgeving, dus dat moet gewoon goed en betrouwbaar zijn. Daar past een concept als LogMeIn totaal niet in naar mijn mening