abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 oktober 2007 @ 15:13:46 #1
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_54160440
quote:
Bron: Cinema.nl

Tien jaar na The Rainmaker, heeft Francis Ford Coppola (The Godfather, Apocalypse Now) weer een film gemaakt. Afgelopen weekend presenteerde hij tijdens het filmfestival van Rome het romantische mysterie Youth Without Youth.
In Coppola's nieuwste film speelt Tim Roth een oudere professor in linguïstiek die nog altijd droomt van zijn verloren liefde Laura. Wanneer hij een catastrofe overleeft, krijgt hij op wonderlijke wijze zijn jeugd terug. De fysieke verjonging gaat gepaard met een hoog ontwikkeld intellect. Daardoor komt hij in het vizier van de nazi's, en is gedwongen te vluchten. Tijdens de vlucht wordt hij herenigd met Laura, maar als zijn onderzoek haar in gevaar brengt, zal hij moeten kiezen tussen zijn grote liefde en zijn levenswerk.

Tijd en innerlijk bewustzijn zijn de twee filosofische peilers waarop de roman Youth Without Youth van Mircea Eliade rust. Coppola werd gegrepen door het verhaal omdat hij zich zelf op 66-jarige leeftijd gefrustreerd voelde dat hij al acht jaar geen film had gemaakt. Het verhaal over een oudere man die weer jong wordt en die de extra tijd aangrijpt om zijn onderzoek naar de oorsprong van taal voort te zetten, zag de regisseur als een metafoor voor zijn eigen verlangen. Coppola wilde ook weer terug naar de oorspronkelijke, creatieve manier van film maken met oogverblindende plaatjes, mooie muziek, goede acteurs en met een verhaal dat zich leent om heel vaak terug te zien. Youth Without Youth werd met Coppola's eigen geld geschoten in Roemenië.

Coppola kwam vorige week ook al in het nieuws toen hij in het Amerikaanse GQ Magazine uithaalde naar Jack Nicolson en zijn oude Godfather-sterren Al Pacino en Robert De Niro. Die zouden volgens de regisseur door te veel geld lui en verwend zijn geworden, en niet meer bereid risico's te nemen.

Youth Without Youth komt volgend jaar in Nederland uit.
Teasertrailer: http://www.apple.com/trailers/sony/youthwithoutyouth/hd/

Mijn visie
De enige manier waarop Copolla voor mij zou mogen terugkeren is met een gewaagde auteursfilm. En laat Youth Without Youth dat nou precies zijn. Een vreemd verhaal, een uitdagende visuele stijl en interessante acteurs (Alexandra Maria Lara , Tim Roth en Bruno Ganz als grote namen). Ik kan eigenlijk niet wachten, het zou zomaar eens de beste film die Coppola ooit gemaakt heeft kunnen worden.

De vergelijking met The Fountain is uiteraard snel gemaakt (thematiek, stijl, tijd, magie), en als YWY mij net zo weet te raken en te intrigeren als de film van Aronofsky, dan kunnen we heel wat verwachten. Let ook op de onderstebovenshot in de trailer, zat ook in The Fountain.

Trivia

He told the San Francisco Chronicle in May 2007 "It's very personal... Francis wrote the screenplay based on a book he loves very much, and the treatment is very original. I think people will be surprised when they see it."

# Francis Ford Coppola's first (credited) directorial effort in ten years.

# Coppola was introduced to the story upon which the film is based by the religious scholar Wendy Doniger, a childhood friend of his.

# The modestly-budgeted film was financed by the director's successful vineyard in California.

Links

http://www.variety.com/VE1117935147.html

http://www.emanuellevy.com/article.php?articleID=7246

http://www.nytimes.com/2007/09/09/movies/moviesspecial/09scot.html?_r=2&hp&oref=slogin&oref=slogin

http://www.ywyfilm.com/index.html
pi_54161751
Het ziet er zeker interessant uit, ik kan ook niet wachten. Herinnering aan The Fountan wordt ook opgewekt door die gouden / gele shots.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 18:26:25 #3
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_54164434
Ik ben wel een beetje nieuwsgierig, het is en blijft een grote naam, maar eigenlijk ben ik helemaal geen fan van de man, waardoor ik helemaal geen verwachtingen heb. Voordeel is dan wel dat hij niet kan teleurstellen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_54181734
Ik ben ontzettend benieuwd naar deze film. Ik hoop van ganser harte dat hij zijn niveau van de jaren '70 weer eens weet te bereiken, maar dat is wellicht iets te veel gevraagd. Maar ik laat me al te graag verrassen.

Wanneer komt YWY precies in Nederland uit? Is daar al iets over bekend?
What's it going to be then, eh?
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 19:08:39 #5
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_54187229
Zag de teaser een tijdje terug: m`n interesse is zeker gewekt. Een film van Coppola is altijd interessant natuurlijk dus deze ga ik zeker bekijken
  maandag 5 november 2007 @ 09:05:09 #6
67640 SaintOfKillers
pi_54373508
Het is wel opvallend dat talen en linguïstiek een erg belangrijk element van de film zijn en dat net in zo'n film erg veel scenes opnieuw gedubbed moesten worden.

Er zijn ondertussen nog wat reviews uitgekomen, meestal niet erg positief, die klagen er ook over dat vrijwel alle acteurs (behalve Roth) ontzettend veel moeite hebben met hun teksten.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 5 november 2007 @ 14:54:35 #7
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_54380843
Ik mag toch hopen dat Coppola wel wat goede geluidstechnici in dienst heeft. Als het Nederlanders blijken te zijn, dan hoef ik hem niet meer te zien

Ik hecht overigens niet meer zoveel waarde aan professionele recensies sinds The Fountain.
  maandag 5 november 2007 @ 15:05:12 #8
67640 SaintOfKillers
pi_54381121
Was er dan zoveel mis met die recensies? Die wijzen er op dat het een duidelijke love-it-or-hate-it film is, waarmee ik het eens ben, ik kan begrijpen dat iemand The Fountain helemaal niets vindt.
  maandag 5 november 2007 @ 15:17:26 #9
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_54381419
Het gaat niet om de kwaliteit, maar de manier waarop naar film wordt gekeken. Het is toch een beetje raar dat door internetrecensenten de film helemaal de hemel werd ingeprezen, maar door de 'profs' vaak werd afgedaan als pretentieus. Nu ze geen enkele invloed meer hebben zijn het een stel oude lullen geworden, met een gebrek aan durf en een steeds meer publiek gerichte, objectieve aanpak.

Nu snap ik best dat je er geen ruk aan vindt. Maar pretentieuse onzin is het niet. Mijn visie heeft ook deels te maken met de ongeïnteresseerdheid tijdens en de gesprekken na de persvoorstelling.

Het is niet zo dat ik ze helemaal niet serieus neem, ik lees nog steeds veel en ze bezitten heel wat meer kennis dan een amateur als ik. Maar als het gaat om gedurfde, innovatieve films (wat ik dus van Youth Without Youth verwacht), dan trek ik mij er weinig van aan tot ik het zelf heb gezien. Misschien hebben ze wel gelijk hoor, maar het verleden heeft al heel vaak bewezen dat films die 'we' nu beschouwen als vernieuwende meesterwerken vlak na hun release totaal niet gewaardeerd werden
  Moderator zondag 18 november 2007 @ 22:25:13 #10
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_54705161
Pretentieus...dat is ontzettend op deze film van toepassing. Ik zei tegen degene met wie ik naar deze film was na een half uurtje 'Wat een pretentieuze crap' en helaas werd het daarna niet beter. Er zitten best aardige beelden in deze film en de muziek is af en toe erg mooi, maar van het verhaal is niks te volgen. Uiteindelijk werd het daarom een erg lange zit en heb ik werkelijk geen idee waar deze film over ging.

Bedankt Coppola, voor je meesterwerken in de jaren 70, maar ga nu maar met pensioen.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  maandag 19 november 2007 @ 04:44:58 #11
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_54709531
Deze film klinkt enorm tof en fascinerend en ik kijk er al tijden erg naar uit. Ben zeer benieuwd.
quote:
Op maandag 5 november 2007 15:05 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik kan begrijpen dat iemand The Fountain helemaal niets vindt.
Ik niet. The Fountain is gewoon een onweerstaanbaar prachtig stukje kunst. Sommige naysayers doen net of het rocket science is, maar zo moeilijk te begrijpen is ie ECHT niet. Ik kan het begrijpen dat sommige mensen een film als Syriana niks vinden (ook al mogen dat soort types van mij gelijk een nekschot), omdat het simpelweg hun intellect te boven gaat. Maar The Fountain zou je zelfs dan nog alleen al op zijn esthetische kwaliteiten al enorm kunnen waarderen. Dat daar dan nog een intrigerend verhaal en dito personages en plotwendingen aan verbonden zijn is alleen maar de kers op de taart.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  maandag 19 november 2007 @ 12:44:19 #12
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_54714397
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:25 schreef Mike het volgende:
Pretentieus...dat is ontzettend op deze film van toepassing. Ik zei tegen degene met wie ik naar deze film was na een half uurtje 'Wat een pretentieuze crap' en helaas werd het daarna niet beter. Er zitten best aardige beelden in deze film en de muziek is af en toe erg mooi, maar van het verhaal is niks te volgen. Uiteindelijk werd het daarom een erg lange zit en heb ik werkelijk geen idee waar deze film over ging.
Ik krijg er alleen maar meer zin in
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')