abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 oktober 2007 @ 03:00:21 #1
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_54152041
Heeft er iemand ervaring met gel of elektrische sfeer haarden? Ik wil namelijk graag een gezellig kacheltje voor de sfeer. Volgens mij had je bij gel-haarden ook nog eens warmte(wat lekkere warmte is want het is stralingswarmte) Maar elektrische haarden zijn een stuk goedkoper(ook om te branden want volgens mij is gel rete duur??)

Maar goed wie heeft er ervaringen en tips?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_54152496
Wij hebben een elektrische sfeerhaard, die ook nog eens behoorlijk warmte geeft. 2Kw om precies te zijn. Ik heb even geen foto's bij de hand maar het ziet er vrij aardig uit. Natuurlijk is echt vuur veel mooier, maar ook veel meer werk.

Ik heb er een aparte elektragroep voor laten aanleggen.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 07:49:54 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54152634
Indd kost het een extra groep als je ook de warmte wilt. Vaak kun je ze ook alleen als sfeerhaard gebruiken, dan gebruiken ze vele malen minder stroom. Bijvoorbeeld als je geen extra groep wilt of kunt aanleggen.

Wij hebben er ook 1 in de garage staan, te wachten totdat ik hem ga plaatsen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54153571
Gelhaarden geven onverwacht bestveel warmte af. IK heb een bio-ethanol haard (kan ookmet gel). 1 flesje kost 6 á 7 euro en kun je 4 uur mee doen. Een elektrische haard, vaak zo'n 1000 tot 2000w, vreet natuurlijk stroom.
pi_54154097
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 09:26 schreef erik-de-perik het volgende:
Gelhaarden geven onverwacht bestveel warmte af. IK heb een bio-ethanol haard (kan ookmet gel). 1 flesje kost 6 á 7 euro en kun je 4 uur mee doen. Een elektrische haard, vaak zo'n 1000 tot 2000w, vreet natuurlijk stroom.
Dus 4 uur voor 6 euro is 1,5 euro per uur. Wat kost 1 KwH? Ik denk dat een elektrische haard goedkoper is dan een gelhaard.
pi_54154466
Ik ga zelf een haard maken met een gel systeem. Op de site van karwei staat een heel mooi plan. Ik vind het voordeel van een gel haard dat je echt vuur hebt, en dat je geen rookkanaal nodig hebt (gaskachels). Ook kun je hiermee alle mogelijke vormen aangeven. En met een elektrische haard heb ik vaak het idee dat ie aan de muur "hangt", en niet is ingebouwd.
Zeker is het duurder in gebruik dan een elektrische haard. Echter heb je veel kleinere aanschaf kosten. En het idee van echt vuur weegt voor mij zwaarder dan de extra kosten in gebruik.

Zie de link:
http://www.karwei.nl/index.jsp?page=klus.jsp&sh=klussen&sort=r&contentId=Gel-haard_maken
pi_54156390
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:04 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dus 4 uur voor 6 euro is 1,5 euro per uur. Wat kost 1 KwH? Ik denk dat een elektrische haard goedkoper is dan een gelhaard.
en niet een beetje goedkoper mar vele malen goedkoper. Momenteel bij Nuon variabl natuur continu talief 0,1152 euro per kwh. Op vol vermogen kost dat per uur 0,23 euro. Dat is bijna 7 maal zo goedkoop.

Neem je 1 jaar vast tarief is het nodig 0,0884 per kwh dat is 8.5 maal zo goedkoop!

Bij een gelhaard heb je open verbranding. De zuurstof word in je huis omgezet in co2. Dus raam open er bij.

Wil je echt vuur neem een gashaard nog veel goedkoper dan een elektrische haard.

Of een openhaard met warmte wisselaar en catalysator of een gesloten houthaard. Nog goedkoper dan gas.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 12:40:19 #8
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_54157180
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 12:06 schreef tnimble het volgende:
Wil je echt vuur neem een gashaard nog veel goedkoper dan een elektrische haard.

Of een openhaard met warmte wisselaar en catalysator of een gesloten houthaard. Nog goedkoper dan gas.
Das zijn niet de 2 opties die je zo in je huis bouwt he. Het is een flat en een huurwoning dus dat zal denk niet gaan lukken...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_54157559
quote:

[..]

en niet een beetje goedkoper mar vele malen goedkoper. Momenteel bij Nuon variabl natuur continu talief 0,1152 euro per kwh. Op vol vermogen kost dat per uur 0,23 euro. Dat is bijna 7 maal zo goedkoop.

Neem je 1 jaar vast tarief is het nodig 0,0884 per kwh dat is 8.5 maal zo goedkoop!

Bij een gelhaard heb je open verbranding. De zuurstof word in je huis omgezet in co2. Dus raam open er bij.

Inbouwhaard met ventilatoren 2 x 15 w Warmte afgifte 8 Kw
hout 10 euro/m3. vijf maanden. 6 uur per dag branden.

kosten per uur 8,49 Eurocent
pi_54158076
Wij hebben een gelhaard, maar de gel is inderdaad aardig prijzig. Hij brand hier ook niet echt vaak.
pi_65049418
Hoe duur is de gel? Ik vind de bio-ethanol vrij prijzig.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_65052962
quote:

[..]

Foei Tnimble , je weet toch dat je niet alleen de kale elektra prijs moet berekenen, maar ook de energiebelasting en regiotoeslag erbij op moet tellen.
de transportkosten mag je vanaf 1 januari dan weer buiten beschouwing laten, aangezien we vanaf die datum geen transportkosten meer betalen per kwh maar per soort meter het capaciteitsafhankelijk tarief, dus hoe meer stroom je verbruikt des te goedkoper wordt het.

Van de nuon site
Prijzen inclusief energiebelasting
Contractduur (in jaren)
Tarief 1 jaar vast
Continu tarief 0,2319
Nachttarief laag 0,2037
Nachttarief hoog 0,2517
Avondtarief laag 0,2073
Avondtarief hoog 0,2573

[ Bericht 5% gewijzigd door klipper op 15-01-2009 00:11:24 ]
pi_65107299
brandgel kost geloof ik 15 euro per 5 liter. En naar mijn idee brand gel langer dan ethanol
pi_65108243
Met gel moet je ook rekening houden met de roet die er evengoed vanaf komt.
hebben een gelhaard op de slaapkamer en als deze gebrand heeft kunnen we de volgende dag meteen alle (witte) wanden afnemen omdat er toch nog best wat zwarte troep wordt afgestoten.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_65108275
Dus aanleggen rookkanaal en echte openhaard eraan is veel mooier en warmer (denk ik),
maar wat kost het aanleggen van een rookkanaal als je ongeveer 7 tot 9 meter kanaal moet aanleggen?
pi_75643249
*spam verwijderd*

Wil je toch reclame maken op Fok neem dan contact op met de mensen achter de schermen die over de PR gaan

Vonkenboer

[ Bericht 90% gewijzigd door Vonkenboer op 15-12-2009 17:44:10 ]
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:09:40 #17
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_75643700
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:28 schreef salojay het volgende:
Ik ga zelf een haard maken met een gel systeem. Op de site van karwei staat een heel mooi plan. Ik vind het voordeel van een gel haard dat je echt vuur hebt, en dat je geen rookkanaal nodig hebt (gaskachels). Ook kun je hiermee alle mogelijke vormen aangeven. En met een elektrische haard heb ik vaak het idee dat ie aan de muur "hangt", en niet is ingebouwd.
Zeker is het duurder in gebruik dan een elektrische haard. Echter heb je veel kleinere aanschaf kosten. En het idee van echt vuur weegt voor mij zwaarder dan de extra kosten in gebruik.

Zie de link:
http://www.karwei.nl/index.jsp?page=klus.jsp&sh=klussen&sort=r&contentId=Gel-haard_maken

Maar het roet toch ook? Dus kun je elk jaar je plafond en muren opnieuw witten. Ook geen goedkoop klusje.
Big mouth strikes again
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:11:22 #18
248266 heartwork
pi_75643742
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef macnl het volgende:
Hoi,

Wij willen graag een biohaard, designhaar, sfeerhaard (of hoe noem je die dingen) aan te schaffen. We kunnen geen echte openhaard plaatsen want een schoorsteen is in ons huis niet mogelijk. Dit lijk ons een prachtig alternatief. Zomers op de veranda te gebruiken en nu lekker binnen in de kamer of slaapkamer.

Hoe denken jullie over zo'n ding? Geven de modellen op bio ethanol ook echt warmte af? Als je lekker romantisch voor een haardje zit is het wel fijn als ze een beetje warmte geven niet!?

Er zijn veel verschillende modellen, je ziet veel goedkoop chinees spul bij oa de bouwmarkten maar dat vind ik helemaal niets.
De mooie top designhaarden als bijvoorbeeld die van www.fromitaly.nl zijn wel helemaal te gek!

Wat vinden jullie er van? Graag je tips en of suggesties:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op www.fromitaly.nl staan er nog veel meer!

Ben benieuwd naar jullie reacties,

Groetjes,
Jade
Naast het feit dat ik de haarden verschrikkelijk lelijk vormgegeven vind (die zwarte zou zo bij ikea vandaan kunnen komen) riekt heel je verhaal nogal naar spam.
Big mouth strikes again
  dinsdag 15 december 2009 @ 12:38:53 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75646414
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 11:11 schreef heartwork het volgende:

[..]

Naast het feit dat ik de haarden verschrikkelijk lelijk vormgegeven vind (die zwarte zou zo bij ikea vandaan kunnen komen) riekt heel je verhaal nogal naar spam.
Weer een topic dat na 2 jaar nieuw leven ingeblazen wordt, dat geeft sowieso al te denken idd....
En die haarden zijn echt heel erg lelijk, ja...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 15 december 2009 @ 14:27:24 #20
248266 heartwork
pi_75649954
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 12:38 schreef error_404 het volgende:

[..]

Weer een topic dat na 2 jaar nieuw leven ingeblazen wordt, dat geeft sowieso al te denken idd....
En die haarden zijn echt heel erg lelijk, ja...
Ze/Hij post het ook op andere fora zag ik net dus inderdaad ordinaire reclame. Zaken gaan blijkbaar slecht.
Big mouth strikes again
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')