abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54118826
Onlangs heb ik een eigen verklaring ingedient waarbij ik een aantal psychische klachten naar vorgen bracht. Volgens mijn rijschool wordt er waarschijnlijk een rijtest aanbevolen, hoe gaat die test in zijn werk en kan je daar echt ongeschikt op worden verklaard? En waar wordt speciaal op gelet tijdens zo'n rijstest?
pi_54120137
Tip: scheer je netjes voordat je die test doet.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_54120243
Er was hier pas nog een topic over van iemand in dezelfde situatie maar ik kan hem niet meer vinden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_54122579
@MinderMutsig: was het niet dezelfde persoon in dezelfde situatie?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_54124607
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 23:04 schreef rekenwonder het volgende:
@MinderMutsig: was het niet dezelfde persoon in dezelfde situatie?
* MinderMutsig checkt postgeschiedenis van TS

Ja je hebt gelijk: Neurologisch onderzoek rijbewijs.
Dit had dan toch ook in dat andere topic gekund?

Maar goed, dit is wat het CBR erover te zeggen heeft:
quote:
Rijtest

Soms is er meer informatie nodig over de geschiktheid van een bestuurder in de praktijk. De medisch adviseur zal u in zo’n geval verwijzen naar een rijtest met een deskundige praktische rijgeschiktheid van het CBR. Dit is geen nieuw rijexamen maar een rijtest. De deskundige bekijkt daarbij of iemand rijgeschikt is.

Rijtest
Als de medische gegevens daartoe aanleiding geven, krijgt u van het CBR een uitnodiging voor een rijtest of een gesprek met de deskundige praktische rijgeschiktheid.

Waarom een rijtest
Een rijtest is geen rijexamen. Een rijtest wordt afgenomen om te kijken of de betrokkene het motorvoertuig op een veilige en verantwoorde manier bestuurt.
Is dit niet het geval, dan wordt gekeken of dit met een aanpassing aan het voertuig wel kan. Uiteindelijk kiest u met het CBR voor een eventueel aangepast motorvoertuig. waarin u hetzelfde kunt als een doorsnee weggebruiker. U moet niet alleen dezelfde mogelijkheden krijgen, maar voor u moeten ook dezelfde veiligheidsnormen gelden.

Aanpassingen
Soms beperkt de aanpassing zich tot een 'simpele' automaat of rembekrachtiging. Maar het komt ook voor dat de auto binnenstebuiten moet worden gekeerd om de aanpassingen te monteren. Een aanpassing aan de pedalen of de montage van een volledige handbediening komt veel voor. Soms worden de schakelaars voor bijvoorbeeld de richtingaanwijzers en de verlichting in de hoofdsteun aangebracht. Eigenlijk is bijna alles mogelijk.

U krijgt meestal het advies om met het aangepaste voertuig eerst een aantal rijlessen te nemen. Het CBR helpt u met het vinden van een geschikte rijschool. Daarna beoordeelt het CBR tijdens een rijtest of alles naar wens verloopt. Als dat het geval is dan kunt u bij het gemeentehuis een vernieuwd of nieuw rijbewijs halen, afhankelijk van uw situatie

Motor
Ook voor motorrijders met een handicap zijn er mogelijkheden om te rijden. Ga voor meer informatie naar: Motor Mobiliteit voor gehandicapten

Rijexamen na een rijtest
Is er een examen nodig, dan legt u dat af bij een examinator die speciaal is opgeleid voor examens in aangepaste voertuigen. Dat is noodzakelijk omdat hij van de medische beperkingen en aanpassingsmogelijkheden op de hoogte moet zijn.

Om het examen goed voorbereid af te kunnen nemen, krijgt de examinator vooraf van de aanpassingsdeskundige een rapport. In dat rapport zijn de resultaten en uitkomsten van de rijtest opgenomen. Zo heeft hij de beschikking over de nodige achtergrondinformatie voor het afnemen van het examen. U legt hetzelfde examen af als ieder ander. In het verkeer moet iedereen aan dezelfde rijvaardigheidseisen voldoen. De verkeersveiligheid staat immers voorop.
Bron

Het lijkt me dus dat je bij zo'n rijtest ook ongeschikt verklaard kunt worden.
pi_54129517
Waarom geeft je eigenlijk op voorhand al aan dat je niet goed bent?
Hoop je zielig gevonden te worden? Want dat gebeurt echt niet. Ze zullen je eerder een potentieel gevaar op de weg vinden.
pi_54130005
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 10:29 schreef HarryP het volgende:
Waarom geeft je eigenlijk op voorhand al aan dat je niet goed bent?
Hoop je zielig gevonden te worden? Want dat gebeurt echt niet. Ze zullen je eerder een potentieel gevaar op de weg vinden.
Omdat dat verplicht is.
Handicaps en aandoeningen die mogelijk je rijvaardigheid kunnen beïnvloeden moet je melden waarna besloten wordt of je gekeurd en / of getest moet worden.
pi_74460745
Je moet minimaal auto kunnen rijden met de radio aan.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_74460912
Even aanhaken in verband met de (reeds verwijderde) historie van TS
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 6 november 2009 @ 18:41:20 #11
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_74461997
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 17:39 schreef Embargo het volgende:
Er is nog hoop

Na 950 pogingen toch geslaagd
serieus ik las dat vanochtend en ik moest gelijk aan de reeks van TS denken
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
pi_74462299
Er wordt onder andere gekeken of je in staat bent een topic zonder spelfouten te openen. Helaas, je bent afgewezen.
pi_74462692
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 18:41 schreef Cappy het volgende:

[..]

serieus ik las dat vanochtend en ik moest gelijk aan de reeks van TS denken
Dat zou een nachtmerrie zijn, zeg
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 6 november 2009 @ 19:59:42 #14
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_74464625
Tvp-tje naar aanleiding van de postgeschiedenis van TS.
pi_74464979
Nou, nee
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')