quote:Op maandag 25 oktober 2010 08:24 schreef Re het volgende:spiritual awakening

... ik zou zeggen praat eens met een ex psychose patient hoe die dat nou echt ervaart...
Ik zou zeggen kijk allereerst eens naar de reacties onder de filmpjes. Je vind daar genoeg "ex psychose patiënten" die een psychose als een spirituele ervaring beschouwen en de filmpjes zien als een verheldering. Zelf ken ik een aantal mensen die een psychose hebben gehad die er op een dergelijke manier over denken persoonlijk. Daarnaast heb je er op het internet forums vol van.
www.newlightbeings.com is daar één actief voorbeeld van (al vind ik dat zij een beetje over the top gaan

). Overigens zeg ik niet dat de psychose als een spirituele ervaring voor iedereen geldt. Natuurlijk zijn er ook mensen die erg paranoïde/angstig worden en dan is medicatie misschien maar beter.
Veel dingen die in een acute psychose voorkomen - hoge energie, versterkte zintuigen, gevoelens van eenheid/verbondenheid, gevoel van alwetendheid, extreme waardering voor schoonheid en liefde, verlies van schaamte, confrontatie met de dood etc. - worden ook geassocieerd met oa satori in zen, nirvana in boeddhisme en visies van Christelijke heiligen. Ook zijn er Westerse psychiaters zoals Stanislav Grof, John Weir Perry, Loren Mosher, Abraham Maslow, David Lukoff en Carl Jung die een psychose zien als een (spirituele) groeimogelijkheid. Google maar eens op "[één van die namen] psychosis" Re of neem de moeite om de filmpjes te bekijken van Sean Blackwell uit mijn vorige post.
quote:Op maandag 25 oktober 2010 09:29 schreef Mishu het volgende:(...) Zonder medicijnen is er echter geen land te bezeilen met mensen die ernstige schizofrenie hebben. Alleen hebben ze dat jammer genoeg zelf niet door. Gevaar voor zichzelf en anderen enzo.
Hebben jullie een methode met zo min mogelijk medicatie en zoveel mogelijk menselijke zorg geprobeerd? Zoals ik in mijn vorige post schreef bleek bij het Soteria House project de schizofrenie patiënten die op een dergelijke manier behandeld werden even snel te herstellen als die met medicatie. Wat opvallender was is dat ze een jaar en twee jaar later significant beter functioneerden in de samenleving. Het grootste verschil was te zien bij de schizofrenie patiënten die er het ergst aan toe waren. Hieronder een filmpje waarin de onderzoeker hierover spreekt.
quote:Op maandag 25 oktober 2010 09:32 schreef Mishu het volgende:En je komt trouwens niet voor niks in een inrichting terecht. Dan heb je wel echt hulp nodig.
Natuurlijk hebben die mensen hulp en begeleiding nodig. Ik vraag mij alleen af of hulp is gelijk te stellen aan medicatie.
quote:Op maandag 25 oktober 2010 09:25 schreef Mishu het volgende:(...) Schizofrenie is trouwens met een hersenscan aan te tonen en ik heb eens in een documentaire gezien dat het ingrijpende veranderingen heeft op de hersenen.
Het zal vast veranderingen hebben op de hersenen. De vraag is of die veranderingen in de hersenen ook
de oorzaak zijn van schizofrenie. De farmaceutische industrie / overheid / gevestigde psychiatrie laten ons in ieder geval wel geloven dat hersenziektes terug zijn te voeren op een verstoorde balans in de hersenen die kan worden 'genezen' met medicatie. In De depressie-epidemie van Trudy Dehue wordt mooi uitgelegd hoe bovenstaande drie-eenheid de mythe (er is geen sluitend bewijs) in stand houdt van de biologisch gebaseerde breinziekte (de chemische onbalans waar jijzelf verantwoordelijk voor bent die te genezen met medicatie). De 'ziekte' ADHD is daar een mooi voorbeeld van.