abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 oktober 1999 @ 11:59:00 #1
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_204876
Als ik weer een topic lees dat er gemanipuleerd wordt met de stemmen, dat op de televisie niet alles getoond wordt en dat dat niet eerlijk is, dan denk ik: het verbaast me niets. Maar ik VERWACHT ook niet dat het eerlijk is. Veronica/Endemol wil/moet amusement verkopen, geen eerlijkheid. Het is wellicht verwarrend dat waar we naar kijken "echte" personen zijn, maar dat houdt niet in dat wat we op televisie zien puur eerlijk hoeft te zijn… Net als vroeger bij het ouderwetse volksvermaak ("kijk de vrouw met d baard!") hoef je nu op televisie ook niet te verwachten dat de vermaak-verkoper/kermis-directeur gaat roepen dat je genept word ("maar die baard is niet echt hoor!"). Het is misschien leuk na te gaan IN HOEVERRE je genept wordt, maar ga er maar van uit dat je genept wordt. Als je de televisie ziet als bron van authenticiteit ben je wel erg naief. Je kijkt hopelijk televisie voor het amusement maar hebt je EIGEN LEVEN als bron van authenticiteit.
Ook de opmerkingen dat er gemanipuleerd wordt met de beelden. Ook dat is logisch bij televisie: televisie is namelijk per definitie gemanipuleer met beelden… Ook tijdens het journaal wordt je gemanipuleerd en beïnvloed in je mening wie die "bad guys" in deze wereld zijn (en in die zin verschilt het journaal niet veel van Big Brother)…
En hoe moeten we het voer voor psychologen dan zien? Als een leuke vorm van psychologische uitdieping van de "characters". In tegenstelling tot de reguliere soap zijn niet alle touwtjes in handen van een scriptschrijver. Zo kan je in Voer voor Psychologen je eigen script (ook bijvoorbeeld: hoe zal het buiten het BB huis met de bewoners gaan…) verzinnen gebaseerd op de je geleverde beelden (iets wat Moor volgens mij ook al aanstipte). Zoals de meeste auteurs in VvP realiseren zijn de (Psycho-)analyses die gegeven worden pure speculaties, en ook met name bedoeld als amusement (hoe zal het verder gaan en valt het te voorspellen uit wat we gezien hebben: inderdaad, behaviorisme); het leuke is dat je kennis van de psychologie je hierbij enigszins kan helpen met je voorspellingen. En het BB-gebeuren als wetenschappelijk "expiriment"? Het is even wetenschappelijk als "expirimenteren" met drugs.
Het blijft wel zo dat de BB-huis-bewoners wel echt zijn. Het enige wat me zorgen baart is of ze (in de hoge drukketel van het BB-huis) de rest van hun leven niet al te hard vergooien…

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_204877
nou hoor...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')