abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54107561
Ik wil een keuken plaatsen in een hoek en die hoek is 89,5 graad (op een halve graad dus recht) Hij staat dus " in de graad". Nou vroeg ik me alleen af. Er komt een stuk blad tegen aan van 2 meter. Hoeveel centimeter "spleet" hou ik dan over als ik het blad toch mooi in 90 graden zet?

Volgens mij was het rekensommetje 1 centimer per meter per graad dat hij in of uit de haak staat...
dus in dit geval zou dat dus 0,5 graad x 2 meter x 1 centimeter = 1 centimeter zijn
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:48:06 #2
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_54107919
ongeveer.

die 1 centimeter is 1,75 (tan 1 = 0,017455)

Wat ga je met de spleet doen dan? kitten, plintje ertegen?
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54108002
Typisch gevalletje van werkblad op maat laten maken.
pi_54108022
knappe jongen die een nette kit-rand van 1,75 cm kan leggen ...
Dus ik denk bijsmeren op de muren of anders een plintje/waterkeringtje..
pi_54108329
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 12:27 schreef tinny het volgende:
Ik wil een keuken plaatsen in een hoek en die hoek is 89,5 graad (op een halve graad dus recht) Hij staat dus " in de graad". Nou vroeg ik me alleen af. Er komt een stuk blad tegen aan van 2 meter. Hoeveel centimeter "spleet" hou ik dan over als ik het blad toch mooi in 90 graden zet?

Volgens mij was het rekensommetje 1 centimer per meter per graad dat hij in of uit de haak staat...
dus in dit geval zou dat dus 0,5 graad x 2 meter x 1 centimeter = 1 centimeter zijn
Is het niet mogelijk om de lange zijkant als recht te beschouwen, zodat je alleen een kier hebt over de diepte van het blad? 60/70 cm kiert minder dan 2 meter.
pi_54114131
ja maar dat ziet er echt niet uit ... op de scheidslijn van de 2 bladen een steeds groter wordende kier dat valt echt op (weet ik uit ervaring.) Dus nee het gaat echt naar de "lange" kant...

maar kan nu iemand zeggen of die berekening van Michiel05 klopt....
1 cm is nog wel te doen maar 1,75 nijgt al richting de 2 cm en dat wordt al lastiger
pi_54122412
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 17:40 schreef tinny het volgende:
ja maar dat ziet er echt niet uit ... op de scheidslijn van de 2 bladen een steeds groter wordende kier dat valt echt op (weet ik uit ervaring.) Dus nee het gaat echt naar de "lange" kant...

maar kan nu iemand zeggen of die berekening van Michiel05 klopt....
1 cm is nog wel te doen maar 1,75 nijgt al richting de 2 cm en dat wordt al lastiger
Ik dacht dat je misschien een muurzijde op de kop van het blad had.
pi_54122696
Bekend probleem volgens mij. Ik ben er zelf ook wel eens tegen aan gelopen.
Het punt is dat je met je huidige benadering alle maatfwijking op één punt te zien krijgt.
Geduldig smokkelen is de boodschap!
* Laat je blad aan de achterzijde iets uitsteken en frees/slijp/beitel iets uit de stuclaag ter plaatse van beide aanrechtbladen.
* Probeer eens of je het blad net niet helemaal haaks aan elkaar kunt zetten
* Vang wat van de verschillen op met een iets dikkere laag tegellijm

Als je op deze manier op een paar plaatsen met een hele kleine afwijking werkt zie je er later niks van terug.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_54125689
Precies, een halve graad dat smokkel je met alle afwerkrandjes helemaal weg. Als je een houten werkblad hebt dan kun je het eventueel zelf met de cirkelzaag nog aanpassen.
pi_54128786
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 12:52 schreef bbtb77 het volgende:
Typisch gevalletje van werkblad op maat laten maken.
dat lijkt mij ook de beste optie, gewoon in laten meten door de keukenboer, en klaar.
pi_54131608
Ja het klopt dat dit bijna 2 cm zal zijn op het einde.

Stelt je zet een kant strakt tegen de muur aan. Boven het blad plaats je vergolgens de tegels of achterwandplaat. Deze zal een spleet gaan afdekken. Echater zul je aan de ene kant alleen de afstand in hoogte tussen blad en achterwand hebben b.v. 3mm. Aan de andere kant heb je deze 3mm plus nogsteeds bijna 1cm aan spleet horizontaal.

Mogelijkheden:
- wand opnieuw stucen
- 1 schuine kant aan het blad (laten) zagen
- in de muur een gleuf frezen / uithakken waar je blad in kan vallen.

De laatste lijkt me geen goede oplossing. Als er iets met je blad is zul je niet meer afkunnen door de kit wat in te snijden en je blad demonteren.

Echter is je meet methode wel correct of valt de afwijing mee? Als je over een korte afstand meet kun je een grote meet fout makne. ook kan de muur iets afwijken (hol of bol staan) nabij de hoek.
pi_54135107
Ook wij kregen te maken met een vergelijkbaar verhaal.
De keuze was of haaks op de keuken zijkant of de achterwand.

Met pas stukken is de keuken zo haaks mogelijk op beide wanden geplaatst.
Het verloop is opgevangen door het blad in te (laten) meten en maken.

Achter de kookplaat verloopt het blad inderdaad cm's.
De naad van blad en achterwand is afgedekt door een staande plint.

Het is ms beter te zien in de laatste posts in het topic Strippen & Bouwen, hieronder int blauw
pi_54141005
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:03 schreef tnimble het volgende:

Mogelijkheden:
- wand opnieuw stucen
- 1 schuine kant aan het blad (laten) zagen
- in de muur een gleuf frezen / uithakken waar je blad in kan vallen.

De laatste lijkt me geen goede oplossing. Als er iets met je blad is zul je niet meer afkunnen door de kit wat in te snijden en je blad demonteren.

Echter is je meet methode wel correct of valt de afwijing mee? Als je over een korte afstand meet kun je een grote meet fout makne. ook kan de muur iets afwijken (hol of bol staan) nabij de hoek.
wand op nieuw stucen, ik neem aan NADAT het blad geplaats is ?? zeg maar de kier bij het blad tegen de muur aansmeren zodat er geen kier meer is.

schuine kant wordt lastig... is namelijk composieten blad... ze doen dat pas als ze een mal maken(precies meten) dat betekent dat mijn blad pas 3 weken na de keuken plaatsing klaar is...
pi_54141043
ik denk dat het dat stucen gaat worden...
- het is de snelste realiseren oplossing
- het is makkelijk uit te voeren met veel fout correcties (als de kier toch niet zo groot blijkt te zijn is een beetje stuc al voldoende)
- makkelijk te realiseren
  woensdag 24 oktober 2007 @ 19:22:42 #15
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_54141081
stucen makkelijk?
Ik neem aan dat je geoefend bent?
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54142289
nou ja makkelijk.. uiteindelijk gaat er een gasplaat tegen aan... du shet hoeft niet biljart laken vlak te zijn... er mag wat hobbeling of midgetgolf capaciteiten in het oppervlak zitte aangezien die glsplaat toch alles rechttrekt (dat was niet het geval geweest als er tegeltjes tegen de achterwand waren gegaan)
pi_54144179
Met snelste en netste zal het zijn om eerst te stucen en dan pas de keuken te plaatsen.

Meet goed op hoeveel je naar voren moet komen om een haakse hoek te krijgen.

Leg b.v. een 2m lange waterpas of rechte lat in de hoek, beweeg deze totdat je een rechte hoek meet met een schrijf of winkelhaak.

Meet op hoeveel cm je tussen de waterpas en lat aan kier hebt.

Strijk de wand voor en gooi een paar klodders stuukmiddel tegen de muur en druk hier een stuc profiel in op de maat die je als fout hebt. Stel deze waterpas meet nog even na en laat hem drogen.

Zet de hele muur vol met stuukmiddel. en ga met een lange rei of lat over de muur. Je hebt nu een rechte muur. Een tijdje laten drogen en netjes maken.

Keuken installeren, blad monteren, achterwand plaatsen, afkitten
pi_54146405
Ik vraag me af hoe je een hoek kunt meten van 89.5 gr.?
Neem aan dat je maar een kleine (10-15 cm) hoekmeter hebt gebruikt - want als je lange rechte latten had gebruikt wist je al wat de afwijking na 1000/2000 was. Bedoel - misschien is de hoek wel 90 gr. als je hem over een grotere lengte meet.

Maar anyhow - is het een hoek van 2000x2000? Anders de langste kant langs de muur leggen en het verschil in de korte kant zoeken.
Ofwel proberen te middelen over de twee kanten, bij een hoek van 200x2000 krijg je dan een naad van zo'n 9 mm in het midden aan beide zijden van de hoek. En dat moet wel op te lossen zijn denk ik...
pi_54175851
Ja het blijft natuurlijk altijd een beetje koffiedik kijken aangezien je meet op een bepaald punt in de hoek waar hij dus 89,5 graad is. Terwijl misschien een meter daarboven of een meter naar beneden hij wel precies 90 graden kan zijn. Ik meet nu met een graden-meter die op waterpas-benen van een meter zit... dus ik gok wel dat die redelijk goed is... echter ik meet op de oude tegeltjes (keuken zit er nog in) en tja die zijn natuurlijk nooit superstrak er op gezet... dus dat kan al die halve graad zijn...

maar goed als ik al het bovenstaande lees blijft bij mij het gevoel boven drijven... het is maar een halve graad!! Mijn gevoel zegt dat ik daar niet al teveel moeite voor hoeft te doen(zoals complete muren rechtstucen)...
Dus ik ga de keuken eruit slopen (inclusief de tegeltjes) dan nog een keer meten en als het dan nog steeds 89,5 graad is doe ik er niks aan en laat ik de keuken gewoon zo plaatsen en los ik het later op met de nieuwe wandbekleding
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')