abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54107536
Ik stond al een maand of 2 en half een aantal tientjes in het rood bij de postbank - had het gewoon even moeten aanzuiveren, geen groot bedrag - kleine moeite, maar omdat het account inactief is (zit voor alle bankzaken bij de rabobank) is dat me gewoon steeds ontschoten.

Eerder deze week zag mijn man opeens dat ze mijn tekort ongevraagd en zonder toestemming hebben aangezuiverd met zijn positieve saldo - hij gebruikt wel zijn postbank rekening. Voor de goede orde, dit zijn twee totaal verschillende rekeningen, verschillende nummers, op twee verschillende namen (mijn eigen achternaam gehouden) dus de enige overeenkomst in hun bestand is het fysieke adres. Ik was helemaal perplex.

Mag de postbank op deze manier creatief bankieren en zomaar willekeurig overhevelen tussen twee verschillende rekeningen?
pi_54107600
wat stond er bij betalingskenmerk etc?
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:29:41 #3
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_54107601
zonder jouw toestemming niet denk ik.

je betaalt toch rente over die 'schuld' ????????
een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
pi_54107703
Stond duidelijk bij het betalingskenmerk dat het een vereffening was met mijn bankrekeningnummer erbij, en hetgeld was op mijn nummer bijgeschreven. Ik vraag me echt af of ze zomaar willekeurig met geld tussen twee verschillende rekeningen mogen gaan zitten hevelen. Voor hetzelfde geld was het niet mijn man geweest, maar gewoon een huisgenoot die toevallig hetzelfde adres heeft. Studenten delen tenslotte ook een adres maar hebben een aparte rekening.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:38:15 #5
27929 piere
doe mij maar bier
pi_54107755
nope mag niet
fok you ja!
pi_54108023
tvp
pi_54108086
Als er geen sprake is van een en/of rekening, dan mag het volgens mij niet. Als dat wel zo is, dan mag de bank de schuld op een rekening vereffenen met de andere rekening. Maar je geeft zelf al aan dat het twee totaal verschillende rekeningen zijn.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:06:04 #8
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54108204
Vage actie... Heb je ze al gebelt hierover ?

(tvp)
pi_54108338
Je man heeft het zelf overgemaakt.
pi_54108351
tvp
Apple Macbook white - 2,16GHz - 1024Mb - 120GB
Dell Dimension 9150 - 3,2GHz - 3072Mb - 500GB
pi_54108361
Er is geen sprake van een en/of rekening, het zijn twee aparte rekeningen.

Heb ze nog niet gebeld, doe ik straks als ik thuis ben even, ben wel erg benieuwd naar het antwoord. Wij zijn namelijk ook nog eens op huwelijkse voorwaarden getrouwd, waardoor dit soort dingen volgens mij al helemaal niet mogen.
pi_54109419
is idd wel een vaag verhaal.. volgens mij mag de bank dit helemaal niet doen.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_54110163
Heb gebeld en kreeg na 6 keer doorverbonden te zijn een man van de incasso-afdeling in Leeuwarden aan de telefoon. Heb gevraagd of dit een normale gang van zaken was om me zonder me zelfs maar aan te schrijven over de roodstand meteen een ander zijn rekening aan te breken zonder hier toestemming voor te hebben. Kreeg een beetje woorden met hem, de man was nogal arrogant, maar volgens hem waren ze hiertoe gemachtigd (hij kon daarentegen geen artikel aanduiden in hun algemene voorwaarden waar ik dit tereug zou kunnen vinden) en als ik het terug wilde draaien moest ik maar even een kopie van mijn trouwakte sturen/faxen om aan te tonen dat ik op huwelijkse voorwaarden getrouwd ben.

Geloof er weinig van en ga eens verder bellen. Zou te gek voor woorden zijn als ze het zo kunnen doen, dit is een grove schending van privacy.
pi_54110209
.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:11:03 #16
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_54110846
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 14:41 schreef cybersweetie het volgende:
Geloof er weinig van en ga eens verder bellen. Zou te gek voor woorden zijn als ze het zo kunnen doen, dit is een grove schending van privacy.
Ik heb het wel eens zien staan in de voorwaarden maar ik heb geen idee wat voor rekening het toen om ging. Daar stond trouwens ook dat ze ook geld kunnen weghalen bij de (minderjarige) kinderen (als die een rekening hebben bij de Postbank) om een tekort aan te vullen. Het is maar dat je het weet.

Maar goed, aangezien jullie om huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd (en ik neem aan dat jullie niet ergens voor hebben getekend dat de postbank toestemming geeft dit te toen), zou ik je man naar de politie sturen om aangifte te gaan doen van verduistering...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_54110968
Wát???????????????
Ik ga zo even mijn Algemene Voorwaarden erbij pakken, dit lijkt me echt te idioot voor woorden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_54111170
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 15:11 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

, zou ik je man naar de politie sturen om aangifte te gaan doen van verduistering...
Maar goed, dan gaat de Postbank helemaal over de rooie vanwege de blijkbaar onrechtmatige roodstand van een paar tientjes. + incassokosten, +deurwaarderskosten, +beslagkosten, +negatieve BKR notering.

Geeft alleen maar ellende.

(en de vraag is wat de politie hieraan gaat doen).
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_54111303
Deze artikelen leken mij het meest van toepassing maar ik haal er niet uit dat zij de rekening van een huisgenoot mogen gebruiken om tekorten aan te zuiveren.
quote:
Voorwaarden Girokwartaalkrediet voor particuliere rekeninghouders

Artikel 2
Indien en voor zover het negatieve saldo hoger
is dan de toegestane limiet, is er sprake van een
ongeoorloofd negatief saldo, waarop artikel 10
van de Girovoorwaarden van toepassing is.
quote:
Girovoorwaarden
Artikel 10
10.1 De rekeninghouder dient over voldoende
bestedingsruimte op zijn girorekening te
beschikken om aan zijn financiële verplichtingen
jegens de Postbank te voldoen op het moment
dat deze verplichtingen opeisbaar zijn en door
de Postbank ten laste van zijn girorekening in
rekening worden gebracht.
10.2 Indien een debetlimiet is toegekend mag de
girorekening voor een periode tot drie maanden
een tekort vertonen tot maximaal het bedrag van
de toegekende debetlimiet. Drie maanden na
het ontstaan van het tekort is de rekeninghouder
verplicht het tekort aan te zuiveren. Indien de
rekeninghouder deze verplichting na schriftelijke
ingebrekestelling niet nakomt, is het tekort
opeisbaar en verhaalbaar.
10.3 De Postbank is bevoegd de rekeninghouder,
ongeacht de bestedingsruimte op de girorekening,
ten laste van zijn girorekening in
rekening te brengen:
a. betalingen en geldopnames met door de
Postbank uitgegeven creditcards;
b. rente, provisies en overige tarieven;
c. boekingen waarvan dit met de rekeninghouder
is overeengekomen.
Indien hierdoor een negatief saldo ontstaat dat
niet is overeengekomen of de overeengekomen
debetlimiet wordt overschreden, geldt het
rentetarief dat is vastgesteld voor een ongeoorloofde
debetstand
Bron: postbank.nl
There is no love sincerer than the love of food.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:39:29 #20
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_54111519
Ook eens even gezocht. Dat van die kinderen kan ik niet meer terugvinden dus die opmerking moeten jullie maar als niet gedaan beschouwen, maar onder de aanvullende voorwaarden en/of girorekening vond ik dit:
quote:
8. De Postbank is bevoegd een vordering op
één van de rekeninghouders in vergelijking
te brengen met een tegoed op de “en/of”
Girorekening dan wel een negatief saldo op de
“en/of” Girorekening in vergelijking te brengen
met een tegoed op enige ten name van een bij
de Postbank aanwezige rekening van één der
rekeninghouders.
Dus als TS een en/of rekening heeft sinds deze voorwaarden van kracht zijn geworden dan mag de postbank dat inderdaad gewoon doen...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_54112101
Je man zou voor de grap de bank eens moeten bellen om die boeking terug te draaien. Het is toch een soort van automatische incasso denk ik?
pi_54112993
Heb door de voorwaarden heen zitten spitten en zag ook inderdaad het stukje wat hierboven staat, maar dat zijn de bepalingen voor de en/of rekening, en dit betreft geen en/of rekening, we hebben allebei aparte rekeningen. Logischerwijs hadden ze me dus aan moeten schrijven of desnoods een incassobureau in moeten schakelen (wat wettelijk pas kan na me eerst aan te schrijven) maar nergens staat in de algemene voorwaarden voor op zichzelf staande rekeningen dat er zo creatief gebankiert mag worden.
pi_54113158
Net even de juridische afdeling van de consumentenbond gebeld en inderdaad heeft de postbank een zeer uitgebreid verrekeningsrecht. Die kunnen dus een tekort aanvullen met rekeningen van partners en eventueel zelfs van inwonende kinderen als het ze zo uitkomt, zelfs zonder je eerst aan te schrijven. In mijn geval is het niet toegestaan, omdat we op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, maar verder is de postbank dus niet 'the place to be' qua dit soort dingen. Ze schijnen hier nogal eens misbruik van te maken en blijken één van de weinge banken te zijn die het zo onklantvriendelijk spelen.

[ Bericht 14% gewijzigd door cybersweetie op 23-10-2007 16:52:43 ]
pi_54115483
Gewoon terugstorten en klaas is kees...
pi_54115693
serieus: heb je dit verhaal al doorgestuurd naar een krant? Tegenwoordig staat de postbank al in een slecht daglicht, dan zullen kranten wel smullen van zo'n situatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')