Dit jaar mochten de zonneauto's maximaal 6 m2 zonnepaneel gebruiken, tegen 8 (of 9, dat weet ik niet) eerder. Om toch voldoende energie in die wagen te krijgen, zijn er langwerpige lezen gebruikt, zodat er licht van een groter oppervlakte op die cellen valt. Maar om dat goed te doen, moet je die cellen onder de lenzen laten bewegen, omdat je steeds in een andere hoek t.o.v. de zon rijdt en je natuurlijk wel het brandpunt alleen op de cel hebben. Dat vergt een behoorlijk complex systeem. En dat geeft nu dus ook wat nadelen. Maar ik vind het heel leuk dat ze met dit idee gekomen zijn. Ik denk dat over twee jaar meerdere teams met gelijksoortige fratsen aankomen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:09 schreef Bakakame het volgende:
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:14 schreef en_door_slecht het volgende:
Nou, ik wilde eigenlijk Nuna 2 vergelijken met de Umicar 1. Maar bij nader inzien moet ik je gelijk geven, er zijn behoorlijk veel verschillen.
En over dat voorin zitten: dat is werkelijk levensgevaarlijk. Nu zijn die wagens geen van allen uitgerust met fatsoenlijke impact protectie systemen, maar om nu meteen helemaal voorin te gaan zitten?
Hm, als ik zo in die solUTra keek van vorig jaar, leek dat allemaal niet heel geweldig. Maar ik heb daar ook niet echt op gelet. Voor dit jaar heeft het Twente team veel meer gedaan voor de veiligheid van de bestuurder, met name als het gaat om de elektronica. Maar ik meen dat daar de regels dit jaar ook voor waren aangescherpt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:51 schreef TR08 het volgende:
[..]
Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt.
Verder hebben alle zonnewagens een rolbeugel die aan best wat eisen moet voldoen tegenwoordig, helemaal bij de amerikaanse auto's, die hebben 2 rolbeugels. Een vlak voor een een vlak achter het hoofd van de chauffeur.
Tot slot rijdt vrijwel iedereen met zespunts racegordels, die zijn veel en veel veiliger dan de driepunts gordel met automatische spanner die in je huis-tuin en keuken auto zit.
De chauffeur zit dus (bij veruit de meesten) niet helemaal voorin, eerder juist zo ver mogelijk achterin. En ook achter zit een kreukelzone (net als opzij).
Volgens mij is de veiligheid van die zonnewagens wel redelijk ok te noemen.
Maar met alle respect voor het solUTra team, dat was toch wel wat minder professioneel dan dat van de Twente One. En zelfs hier kun je je afvragen of Delft met dezelfde wagen dezelfde problemen had gehad. Voor Twente zal de race over twee jaar m.n. (nog) professioneler moeten, zodat die knullige dingen niet weer kapot gaan aan die auto of dat er bestuurders wegrijden met de handrem er nog op.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:18 schreef TR08 het volgende:
De regels zijn ook duidelijk aangescherpt. En van de Solutra was ik zelf ook niet zo onder de indruk. Met name de schotten die in het midden wel schuim hadden maar boven en onderin niet vond ik heel vreemd. Ieder ander zou het andersom gedaan hebben volgens mij.
Ook het sturen met kabels wat zij toen deden heeft absoluut niet mijn voorkeur. Helemaal als het enkel uitgevoerd is.
Ze zijn er mee bezig geloof ik...quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:55 schreef TR08 het volgende:
![]()
![]()
Yep Delft heeft weer gewonnen
![]()
![]()
![]()
Ik wacht nog even op wat meer info voor ik een nieuwsitem typHopelijk komt er zo meteen een team statement op internet oid.
Het is knap en ongeevenaard. Zowiezo had nog niemand 3x op rij gewonnen (Honda won dacht ik wel ooit 3x maar niet op rij) maar er is ook nog nooit een team geweest dat uberhaupt 4x wonquote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:51 schreef dekilo het volgende:
Gefeliciteerd Nuon/TU Delft.
4 x op rij, dat is echt knap.
Of Twente wil wat nieuws proberenquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:16 schreef en_door_slecht het volgende:
[knip]
Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.
[knip]
Zie dit artikel op het blog van Delft:quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 10:53 schreef Bakakame het volgende:
Ja, hoezo heeft Michigan een ontheffing van de regels voor het zonnepaneel gehad?![]()
Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Er zijn nog wel meer factoren aan te wijzen. Vergeet niet dat het team van Delft al wat langer ervaring heeft met meedoen (en winnen). Het team wordt bijgestaan door mensen die al twe keer gewonnen hebben, dat is een schat aan ervaring waar je op kunt bouwen. Hun keuze voor een conventioneel, en dus 'veilig', ontwerp is behoorlijk risicomijdend. Dit is een herhaling van hun vorige truukjes (dit klinkt laatdunkend maar is het zeker niet, het blijft een knappe prestatie).quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:16 schreef en_door_slecht het volgende:
De reden dat Twente niet wint en Delft wel is voornamelijk verschil in ontwerp: Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |