abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54142450
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:09 schreef Bakakame het volgende:
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
Dit jaar mochten de zonneauto's maximaal 6 m2 zonnepaneel gebruiken, tegen 8 (of 9, dat weet ik niet) eerder. Om toch voldoende energie in die wagen te krijgen, zijn er langwerpige lezen gebruikt, zodat er licht van een groter oppervlakte op die cellen valt. Maar om dat goed te doen, moet je die cellen onder de lenzen laten bewegen, omdat je steeds in een andere hoek t.o.v. de zon rijdt en je natuurlijk wel het brandpunt alleen op de cel hebben. Dat vergt een behoorlijk complex systeem. En dat geeft nu dus ook wat nadelen. Maar ik vind het heel leuk dat ze met dit idee gekomen zijn. Ik denk dat over twee jaar meerdere teams met gelijksoortige fratsen aankomen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:51:59 #52
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54143332
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:14 schreef en_door_slecht het volgende:
Nou, ik wilde eigenlijk Nuna 2 vergelijken met de Umicar 1. Maar bij nader inzien moet ik je gelijk geven, er zijn behoorlijk veel verschillen.
En over dat voorin zitten: dat is werkelijk levensgevaarlijk. Nu zijn die wagens geen van allen uitgerust met fatsoenlijke impact protectie systemen, maar om nu meteen helemaal voorin te gaan zitten?
Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt.
Verder hebben alle zonnewagens een rolbeugel die aan best wat eisen moet voldoen tegenwoordig, helemaal bij de amerikaanse auto's, die hebben 2 rolbeugels. Een vlak voor een een vlak achter het hoofd van de chauffeur.
Tot slot rijdt vrijwel iedereen met zespunts racegordels, die zijn veel en veel veiliger dan de driepunts gordel met automatische spanner die in je huis-tuin en keuken auto zit.

De chauffeur zit dus (bij veruit de meesten) niet helemaal voorin, eerder juist zo ver mogelijk achterin. En ook achter zit een kreukelzone (net als opzij).
Volgens mij is de veiligheid van die zonnewagens wel redelijk ok te noemen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:52:42 #53
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54143362
[quote]Op woensdag 24 oktober 2007 20:20 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dit jaar mochten de zonneauto's maximaal 6 m2 zonnepaneel gebruiken, tegen 8 (of 9, dat weet ik niet) eerder. -knip-
[/quote
Tot nog toe mocht je auto 5m lang zijn en 1m80 breed. Daar mocht je zoveel cellen op prakken als je wilde
pi_54145739
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:51 schreef TR08 het volgende:

[..]

Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt.
Verder hebben alle zonnewagens een rolbeugel die aan best wat eisen moet voldoen tegenwoordig, helemaal bij de amerikaanse auto's, die hebben 2 rolbeugels. Een vlak voor een een vlak achter het hoofd van de chauffeur.
Tot slot rijdt vrijwel iedereen met zespunts racegordels, die zijn veel en veel veiliger dan de driepunts gordel met automatische spanner die in je huis-tuin en keuken auto zit.

De chauffeur zit dus (bij veruit de meesten) niet helemaal voorin, eerder juist zo ver mogelijk achterin. En ook achter zit een kreukelzone (net als opzij).
Volgens mij is de veiligheid van die zonnewagens wel redelijk ok te noemen.
Hm, als ik zo in die solUTra keek van vorig jaar, leek dat allemaal niet heel geweldig. Maar ik heb daar ook niet echt op gelet. Voor dit jaar heeft het Twente team veel meer gedaan voor de veiligheid van de bestuurder, met name als het gaat om de elektronica. Maar ik meen dat daar de regels dit jaar ook voor waren aangescherpt.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 08:18:34 #55
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54152786
De regels zijn ook duidelijk aangescherpt. En van de Solutra was ik zelf ook niet zo onder de indruk. Met name de schotten die in het midden wel schuim hadden maar boven en onderin niet vond ik heel vreemd. Ieder ander zou het andersom gedaan hebben volgens mij.

Ook het sturen met kabels wat zij toen deden heeft absoluut niet mijn voorkeur. Helemaal als het enkel uitgevoerd is.
pi_54153484
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 08:18 schreef TR08 het volgende:
De regels zijn ook duidelijk aangescherpt. En van de Solutra was ik zelf ook niet zo onder de indruk. Met name de schotten die in het midden wel schuim hadden maar boven en onderin niet vond ik heel vreemd. Ieder ander zou het andersom gedaan hebben volgens mij.

Ook het sturen met kabels wat zij toen deden heeft absoluut niet mijn voorkeur. Helemaal als het enkel uitgevoerd is.
Maar met alle respect voor het solUTra team, dat was toch wel wat minder professioneel dan dat van de Twente One. En zelfs hier kun je je afvragen of Delft met dezelfde wagen dezelfde problemen had gehad. Voor Twente zal de race over twee jaar m.n. (nog) professioneler moeten, zodat die knullige dingen niet weer kapot gaan aan die auto of dat er bestuurders wegrijden met de handrem er nog op.

Ik hoop trouwens dat over twee jaar de regels nog verder worden aangescherpt. En tweede stoeltje b.v. Dat vind ik toch het leukste aan deze editie, die echt nieuwe wagens.
pi_54153596
Port Augusta
Nuon Solar Team at 2007-10-25 14:02:00
Umicore at 2007-10-25 14:47:00
Aurora Challenge at 2007-10-25 15:57:00
Ashiya University Solar Car Project at 2007-10-25 16:58:00

Glendambo
FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-25 13:38:00
University of Michigan at 2007-10-25 13:55:00
National Kaohsiung University of Applied Sciences at 2007-10-25 14:32:00
Southern Taiwan University at 2007-10-25 14:55:00
Solar Team Twente at 2007-10-25 15:14:00
Aviva Southern Aurora at 2007-10-25 16:15:00

Hmz, als ik het bovenstaande tabel zie is twente terug gevallen tot de 9e plek? Reparaties zullen allemaal wel langer geduurt hebben blijkbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Joachim op 25-10-2007 09:35:23 ]
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54153759
Nee, dit is de stand nu:
(Die twee anderen zijn een ander klasse)
Port Augusta

* Nuon Solar Team at 2007-10-25 14:02:00
* Umicore at 2007-10-25 14:47:00
* Aurora Challenge at 2007-10-25 15:57:00

Glendambo

* FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-25 13:38:00
* University of Michigan at 2007-10-25 13:55:00
* Southern Taiwan University at 2007-10-25 14:55:00
* Solar Team Twente at 2007-10-25 15:14:00

Michigan gaat heel erg hard, daar heeft de Nuna de volgende keer toch een groot probleem mee denk ik. Maar dat is natuurlijk nogal controversieel, want Michigan lag uit de race, maar de wedstrijdleiding heeft ze opnieuw toegelaten, in de veronderstelling dat ze toch niets meer zouden presteren.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 10:05:50 #59
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_54154118
Zo te zien hebben ze gewonnen.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_54154841
Gefeliciteerd Nuon/TU Delft.
4 x op rij, dat is echt knap.
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 10:55:11 #61
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54154901
Yep Delft heeft weer gewonnen

Ik wacht nog even op wat meer info voor ik een nieuwsitem typ Hopelijk komt er zo meteen een team statement op internet oid.

Ow fuck het item staat er al

Nuon Solar Team wint in Australië
  donderdag 25 oktober 2007 @ 10:59:17 #62
47586 DaCybrSrfr
Kan sporen van gluten bevatten
pi_54154972
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:55 schreef TR08 het volgende:
Yep Delft heeft weer gewonnen

Ik wacht nog even op wat meer info voor ik een nieuwsitem typ Hopelijk komt er zo meteen een team statement op internet oid.
Ze zijn er mee bezig geloof ik...
Single father | Aviation enthousiast | Gamer
  donderdag 25 oktober 2007 @ 11:00:33 #63
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54154994
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:51 schreef dekilo het volgende:
Gefeliciteerd Nuon/TU Delft.
4 x op rij, dat is echt knap.
Het is knap en ongeevenaard. Zowiezo had nog niemand 3x op rij gewonnen (Honda won dacht ik wel ooit 3x maar niet op rij) maar er is ook nog nooit een team geweest dat uberhaupt 4x won
pi_54156323
I remember little things you hardly ever do
Tell me why, I don't know why it's over
I remember shooting stars, the walk we took that night
I hope your wish came true, mine betrayed me
pi_54159878
Ik vraag me toch af hoeveelste Twente nou wordt... Hoop dat ze 't volgend jaar beter doen
pi_54160173
Twente ligt nog steeds vijfde, lees ik net op hun blog. Vanmorgen hadden ze eerst weer pech, had met het wielophangingsprobleem van gisteren te maken. Daardoor direct al 50 minuten vertraging. Maar de rest van de dag ging erg goed met een gemiddelde van 90 km/u en een top van 117. Die 117 ligt erg dicht bij de opgegeven maximum snelheid van 120 km/u die voor die wagen staat.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 18:16:46 #67
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54164195
Die auto van Twente kan nog wel iets harder dan 120km/u denk ik. Waarschijnlijk heeft de motor zo rond de 6-7kW piekvermogen en als ze dan even voor lief nemen dat de batterij tijdelijk wat leeggetrokken wordt zullen ze best de 150 kunnen halen. 160km/u lukt misschien ook nog wel. Ik denk alleen niet dat het veilig is om het te proberen
pi_54172991
Even een bijna-CCCP van de FP, om het hier in leven te houden:

Zonder Delft iets te misgunnen -het is echt heel erg knap wat ze gedaan hebben-, vind ik het toch jammer dat Twente niet verder komt (morgen zal Mitchigan ze denk ik nog inhalen) dat de 5e of 6e plaats. Ze hebben in mijn ogen toch het meest baanbrekende ontwerp. Ook Bochum had ik graag nog wat verder naar boven gezien. Die auto zou het makkelijkst een tweede persoon mee kunnen nemen, een dikke plus w.m.b.
In Delft is voor een compleet andere strategie gekozen. Twente en Bochum zijn om te winnen vrij kansloos. Even wat voorbeelden. Twente kiest voor een lenzen systeem, waardoor het effectieve paneeloppervlak van 6 naar 7,5 wordt gebracht. Leuk. Maar: ze hebben er wel uren racen mee verkloot, want het was de eerste keer dat er echt mee werd gereden. Conclusie: weg winst. Ook het kantelen van het paneel heeft meer tijd gekost dan het heeft opgeleverd. Want oke, je pakt een paar procent meer zonnestralen, maar het gevolg is dat je minder aerodynamisch bent en belangrijker nog: Delft kon voor een zeer degelijke voorwielophanging gaan, die al drie keer eerder op een gelijke manier is gebruikt. Twente moest vanwege dat kantelen voor een totaal andere voorwielophanging kiezen, die -zoals vandaag en gisteren lieten zien- veel minder betrouwbaar bleek. De reden dat Twente niet wint en Delft wel is voornamelijk verschil in ontwerp: Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.

Overigens had Delft niet gewonnen als Mitchigan zich niet kapot had gereden. Die wagen is echt heel erg snel. Maarja, die lui zijn vergeten dat je soms een noodstop moet kunnen maken, in feite dus ook een ontwerp keuze/fout.
pi_54173208
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:16 schreef en_door_slecht het volgende:
[knip]
Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.
[knip]
Of Twente wil wat nieuws proberen En dit keer is 't niet zo goed gegaan.. Maar ze hebben er van geleerd, lijkt me.. Dus misschien dat ze volgend jaar weer zoiets doen, maar dan met wat aanpassingen.. En misschien gaat er dan weer wat "fout" waardoor ze wéér aanpassingen kunnen maken.. Eigenlijk gewoon trial and error en op die manier zul je uiteindelijk vooruit komen Je kunt natuurlijk altijd hetzelfde ontwerp houden, maar pas als je dingen verandert zul je zien of het nog sneller, of nog beter kan
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 08:00:37 #70
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54175553
Twente wilde inderdaad wat nieuws proberen. Maar ze zijn niet de eerste met een aerodynamisch ontwerp dat lijkt op wat zij hebben. Veel vroege wagens hadden ook hun ontwerp, volgens mij zijn ze zelfs niet de eerste met kantelen (weet ik niet heel zeker).

Michigan was zonder het ongeluk zonder meer de snelste geweest, maar zijn hebben ook als enige een ontheffing gehad van de regels mbt het zonnepaneel ontwerp. Heel eerlijk was hun deelname dus niet.

Delft heeft gewoon een nieuwe wielophanging ontworpen. Het is wel weer dubbele wishbones, maar wel op maat gemaakt voor de nieuwe wagen. Dat bij Twente en Belgie dingen afbraken heeft imo meer te maken met het kiezen voor lijm ipv bouten dan met het nieuwe concept. Een lijmverbinding is heel moeilijk te controleren en dus in mijn ogen niet te vertrouwen.
pi_54177585
Hoe zit het eigenlijk met het bezwaar dat Delft had aangetekend tegen Michigan? Is daar nog iets uitgekomen?
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54177775
Ja, hoezo heeft Michigan een ontheffing van de regels voor het zonnepaneel gehad?
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:25:48 #73
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54179791
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 10:53 schreef Bakakame het volgende:
Ja, hoezo heeft Michigan een ontheffing van de regels voor het zonnepaneel gehad?
Zie dit artikel op het blog van Delft:
http://blog.nuonsolarteam(...)-against-participant

Michigan had hiermee een vrij duidelijk concurrentie voordeel tov de andere teams. In mijn ogen hadden ze buiten mededinging mee moeten doen, of een deel van het paneel af moeten plakken ter compensatie.

Er zijn trouwens in elke race al regels geweest voor auto's met 2 personen. Die mochten groter zijn, een grotere batterij hebben en een groter zonnepaneel. De tweede stoel moest dan wel bezet zijn door een mens die minimaal 80 kg weegt (of verzwaard is tot 80kg).

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 26-10-2007 20:23:03 ]
pi_54185698
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:16 schreef en_door_slecht het volgende:
De reden dat Twente niet wint en Delft wel is voornamelijk verschil in ontwerp: Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.
Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Er zijn nog wel meer factoren aan te wijzen. Vergeet niet dat het team van Delft al wat langer ervaring heeft met meedoen (en winnen). Het team wordt bijgestaan door mensen die al twe keer gewonnen hebben, dat is een schat aan ervaring waar je op kunt bouwen. Hun keuze voor een conventioneel, en dus 'veilig', ontwerp is behoorlijk risicomijdend. Dit is een herhaling van hun vorige truukjes (dit klinkt laatdunkend maar is het zeker niet, het blijft een knappe prestatie).

Twente koos voor een radicaal ontwerp. Over het algemeen kunnen er dan een paar dingen gebeuren: het werkt zo goed dat je alle concurrentie verslaat, het werkt wel oké maar de kinderziektes moeten er uit, of het werkt voor geen meter. Twente is nu tegen de kinderziektes aangelopen, ik hoop dat ze die er over twee jaar uit hebben.
pi_54190094
- edit: laat maar -

[ Bericht 94% gewijzigd door LinkseFrieseVegetarier op 27-10-2007 12:09:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')