abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 oktober 2007 @ 23:15:18 #26
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_54099589
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:10 schreef Bakakame het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze rond de 20% lagen, maar ik lees net op Wikipedia:
[..]

Stuk lager dus!
Totaal niet rendabel voor huis-, tuin- en keukengebruik... Want naast het lage rendement, schijnt de zon niet eens altijd..
Ik was zelf ook al even wezen zoeken, kwam een paneel tegen met >15.2% rendement. Wat een verschil met de 28-29% die eerder genoemd werd.
Die superpanelen wil ik wel op mijn dak
Drugs are good mkay?
pi_54099660
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:15 schreef Party_P het volgende:

[..]

Ik was zelf ook al even wezen zoeken, kwam een paneel tegen met >15.2% rendement. Wat een verschil met de 28-29% die eerder genoemd werd.
Die superpanelen wil ik wel op mijn dak
Dúúr!
Hier had ik het trouwens vandaan
pi_54101244
Hoe ver kun je eigenlijk ongeveer op een accuset komen? En hoe snel is die van de Nuna opgeladen? Want zowel België als Delft waren leeg op het einde van vandaag, terwijl Twente claimt vol te zijn. Dat zou morgen voor de verschillende teams een groot verschil kunnen gaan maken.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 07:45:40 #29
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54103615
Huis tuin en keuken panelen gaan vanaf een % of vijf (dan heb je flexibele cellen die zelfs ook in kleding (rugzakken met koeling) toegepast worden. Wat op je dak ligt is meestal 12-15%. Vanaf 26% is tegenwoordig wel geschikt voor ruimtevaart en het aller aller allerduurste dat je kopen kunt is nu 34% (heb ik me laten vertellen, ik heb nooit die cellen zelf gezien).

Als je nu een 25% paneel op je dank wilt van ongeveer 10 vierkante meter moet je rekenen dat je dat anderhalve ton kost als je space rejects wilt hebben.

In de accuset zit ongeveer 5kWh aan energie. Nuna 2 kon daar ongeveer 400km ver mee komen als je 80km/u continue rijdt. Een gewone auto zou bij die snelheid ongeveer 40 km ver komen. Die 40 km is gebaseerd op de Daihatsu Cuore die omgebouwd is naar electrisch door een van de oprichters van het eerste zonnewagen team uit Delft (http://www.innosysengineering.com).

Accu's laden doe je meestal in ongeveer 2 uur minimaal bij lithium. Sneller is vaak slecht voor de levensduur. De accu van Delft is bij mijn weten niet erg leeg (check hun blog).
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:31:47 #30
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54104682
Een update van het WSC blog:
quote:
Update: Venezuela
We've just been advised that the team departed Darwin at 7:30 this morning with their vehicle on the back of a truck. We understand that they intend to drive to Adelaide to roll their vehicle across the finish line.

The battery pack that makes their solar vehicle actually drive is stuck in transit in Memphis. The New Zealand team loaned batteries to the team, but they were too heavy to install in their vehicle.

That's the spirit of the Challenge!
Venezuela is waarschijnlijk een team met niet veel geld. Het is erg jammer dat uitgerekend zo'n team door dit soort bureaucratie getroffen wordt. Aan de andere kant: Wij hebben ook wel soortgelijke problemen gehad en als je gewoon iemand op de douane af stuurt dan komt het uiteindelijk vaak wel goed.
pi_54106536
worldsolarterugvindpost
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_54106537
Ik vind de berichtgeving van de real time up to date info belabberd.

[ Bericht 84% gewijzigd door dekilo op 23-10-2007 12:03:50 ]
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_54106721
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 09:31 schreef TR08 het volgende:
Een update van het WSC blog:
[..]

Venezuela is waarschijnlijk een team met niet veel geld. Het is erg jammer dat uitgerekend zo'n team door dit soort bureaucratie getroffen wordt. Aan de andere kant: Wij hebben ook wel soortgelijke problemen gehad en als je gewoon iemand op de douane af stuurt dan komt het uiteindelijk vaak wel goed.
Ben je mooi klaar mee als team. Maar was het twee jaar geleden niet het Twentse team dat een tijdje niet over hun auto kon beschikken vanwege een of andere routinecontrole bij de douane?
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:47:42 #34
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54108941
Bij de vorige race had twente inderdaad hetzelfde probleem. Maar zoals ik in mijn post al zei: Wij hadden dat probleem ook wel eens, alleen wij losten dat op door direct een persoon richting douane te sturen en de boel te regelen. Als je gewoon wacht tot die ambtenaren de boel in orde maken krijg je wat Venezuela nu heeft. Wij waren incl reistijd in een dag klaar.
pi_54109130
Ik lees net op NU.nl dat Twente van plaats 6 naar 5 is geklommen. Dan zullen ze de Taiwanezen wel ingehaald hebben.
pi_54109259
Tussenstand:

Alice Springs
o Nuon Solar Team at 2007-10-23 08:23:00
o Umicore at 2007-10-23 09:45:00
o Aurora Challenge at 2007-10-23 10:07:00
o FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-23 14:17:00
o Solar Team Twente at 2007-10-23 15:21:00
o Southern Taiwan University at 2007-10-23 15:49:00
o Leeming Senior High School at 2007-10-23 16:44:00

Tennant Creek
o University of Calgary Solar Team at 2007-10-22 15:47:00
o Helios at 2007-10-23 11:07:00
o University of Waterloo at 2007-10-23 11:57:00
o University of Michigan at 2007-10-23 13:04:00
o Team SolarFox at 2007-10-23 13:49:00
o Team Sinag at 2007-10-23 14:48:00
o U-Chile Conecta at 2007-10-23 15:09:00
o Sunstang Solar Car Project at 2007-10-23 15:18:00
o Gwawr at 2007-10-23 15:25:00
o Queen's University Solar Vehicle Team at 2007-10-23 15:29:00

Darwin
o Heliox Solar Team at 2007-10-21 08:32:00
o USB Solar at 2007-10-21 08:37:00

Dunmarra
o Sunspeed at 2007-10-22 15:25:00

Twente moet Bochum nog wel kunnen pakken, maar om die Aussies nog in te halen zie ik niet meer zitten. Het zou wel leuk zijn, Delft, de Belgen en de Tukkers 1,2 en 3.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:40:38 #37
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54114145
Als Twente heel blijft geef ik ze wel goede kansen om Bochum te pakken. Zowiezo was Bochum in 2003 en 2005 eigenlijk best een leuk team, dat altijd goed lette op de kern van de zaak (bier drinken)
Dus als Bochum hoog eindigt vind ik het eigenlijk wel prima.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:29:10 #38
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54115083
Bochum blijft ook nog bij een andere kern van de zaak zie ik net Noedels in tomatensaus eten.


Wij hadden altijd wel goed eten maar die Duitsers vraten alleen pasta met tomatensaus tijdens de race. De observers waren vaak blij als ze bij ons mee kwamen na dat team want dan kregen ze tenminste goed te eten
pi_54133412
Welke resultaat hebben ze vandaag geboekt?
Of was er een rust dag?
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_54133597
Weet ik niet precies, maar ik las ergens (kan het niet terug vinden) dat de Nuna nog steeds op kop ligt en dat het prima gaat. Verder lijkt op de wsc site de top vier hetzelfde gebleven, Twente is dus w.s. Bochum niet voorbij, maar over Twente en lager is daar nog niets te vinden. Dat kan dus nog alle kanten op, want Taiwan lag maar net achter Twente.

Die plek waar ik dat las was NieuwNieuws

[ Bericht 18% gewijzigd door en_door_slecht op 24-10-2007 13:40:46 ]
pi_54135116
Naar wat ik vanochtend had gezien lag Twente maar 10 minuten achter op Bochum, maar op de afstand met de #6 heb ik eigenlijk niet gelet.

Maargoed, inmiddels zijn ze daar alweer lang en breed klaar met deze race dag. Dus benieuwd wat nu de tussenstand is
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54136575
VAn Twente is een update
  woensdag 24 oktober 2007 @ 17:42:16 #43
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54138995
Twente heeft vandaag pech gehad: Hun wielophanging raakte los. Gelukkig geen ongelukken gemaakt en niemand gewond dus dat is goed. De schade valt ook mee en vanavond hopen ze alles gerepareerd te hebben.

Hieronder is wat ik op de FP gesubmit heb:

Nuna blijft voorop in Australie
Op de eerste dag na vertrek uit Alice Springs is het Delftse Nuon Solar Team nog steeds voorop. Delft heeft nu ongeveer 2240 km afgelegd, het Belgische Umicore ligt met 2142 km ongeveer 100km achter. Het Australische Aurora ligt met 2086km op de teller nu derde.
Het Duitse Bochum licht nu vierde en Twente ligt vijfde.

Twente leek een goede dag te gaan rijden, maar tegen het einde van de dag raakte de wielophanging los en moest de auto aan de kant gezet. Omdat dit aan het eind van de dag gebeurde heeft dit geen gevolgen gehad voor hun klassering. Vanavond worden reparaties gedaan en als alles goed gaat zijn ze morgen weer fit op weg.

De Delftse en Belgische wagen konden door straffe zijwind iets harder rijden omdat hun auto's dan werken als zeilen. De zijwind geeft echter wel flinke slijtage van de banden, die speciaal voor lage weerstand ontworpen daarmee weinig slijtvast.

Belgie heeft een heel klein beetje tijd goed weten te maken op Delft, maar Delft is nog steeds flink aan de leiding. Het Nuon Solar Team hoopt morgen tegen het eind van de dag de finish in Adelaide te bereiken. Delft zou hiermee mogelijk de gemiddelde snelheid van onze nederlandse "oer" auto Nuna 1 in 2001 ondanks de nieuwe regels kunnen evenaren.

Plaatjes:
Belgie aan het eind van de dag

Twente in Reparatie

Nuna 4 krijgt een nieuwe band:


Wil je weten welke plaats waar is? Download de officiele routenotes van de organisatie!


Verder kun je de teams volgen op:
Delft: http://www.nuonsolarteam.com
Belgie: http://www.solarteam.be
Twente: http://www.solarteam.nl

Uitzendingen van TV zijn terug te zien op http://www.rtlautowereld.nl en ook op het blog van twente: http://www.solarteam.nl
pi_54140457
En ook Twente wordt gevolgd door een camerateam, van BNN. Niet zo professioneel als bij de Nuna4, maar de presentatrice is een stuk beter te vreten dan die RTL dude.
pi_54140716
Ik vind het het echt heel cool dat Nederland (en ook een beetje België) het zo goed doet in de WSC. Drie vijfde van de top vijf spreekt Nederlands! Als dat geen goede PR is...

En nu begint het er dus op te lijken dat de Delftenaren hun truukje nog een keer gaan flikken... wow. Ik had de Twentenaren een beter resultaat gegund (ze kunnen nog wat opschuiven) maar ja, hadden ze maar harder moeten rijden *kuch* ik bedoel: dat is het risico van een radicaal ontwerp (de Fresnell-lenzen)

Ik hou e.e.a. een beetje bij op mijn website: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/nieuws.htm
pi_54140940
Twente heeft toch wel weer veel problemen. Ik zit er niet heel dicht op, maar het lijkt er toch een beetje op dat ze door al het experimentele aan de auto niet echt met een betrouwbaar product rondrijden. Echt alles aan die auto is nieuw: laadsystemen, accu's, ophanging, het kantelen van de panelen, de lenzen, controle systemen. Ik vind het wel leuk dat ze er zoveel nieuw spul in hebben zitten. Delft heeft veel meer bewezen techniek, maar wel grotendeels eigen techniek. Ook Bochum is een erg origineel ontwerp. Op dat punt hebben de Belgen toch vooral op safe gespeeld: jat een goed ontwerp (van Delft) en klus daar twee jaar aan.

Maar het is inderdaad wel leuk dat de hoek Bochum-Enschede-Delft-Leuven zo sterk vertegenwoordigd is.
pi_54140956
Leuk dat ze weer 1e staan.
I remember little things you hardly ever do
Tell me why, I don't know why it's over
I remember shooting stars, the walk we took that night
I hope your wish came true, mine betrayed me
  woensdag 24 oktober 2007 @ 19:37:42 #48
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54141432
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 19:16 schreef en_door_slecht het volgende:
Twente heeft toch wel weer veel problemen. Ik zit er niet heel dicht op, maar het lijkt er toch een beetje op dat ze door al het experimentele aan de auto niet echt met een betrouwbaar product rondrijden. Echt alles aan die auto is nieuw: laadsystemen, accu's, ophanging, het kantelen van de panelen, de lenzen, controle systemen. Ik vind het wel leuk dat ze er zoveel nieuw spul in hebben zitten. Delft heeft veel meer bewezen techniek, maar wel grotendeels eigen techniek. Ook Bochum is een erg origineel ontwerp. Op dat punt hebben de Belgen toch vooral op safe gespeeld: jat een goed ontwerp (van Delft) en klus daar twee jaar aan.

Maar het is inderdaad wel leuk dat de hoek Bochum-Enschede-Delft-Leuven zo sterk vertegenwoordigd is.
Heel blijven is een van de belangrijkste kwaliteiten in de race. Met name ook het heel blijven van de chauffeur (dat wordt nog wel eens minder belangrijk gevonden dan het is).

mbt je opmerking over de belgen: Ik vind niet dat ze het Delftse ontwerp gejat hebben. Zo ongeveer elke wagen is wel een samenraapsel van 5 vleugels die aan elkaar geplakt zijn. 3 voor de wielkappen, 1 voor het paneel en 1 voor de cockpitruit. Maar daar houdt de vergelijking ook wel ongeveer op. Bijna elk team heeft drie wielen en dan heb je de keus tussen 2 voor of 2 achter. Delft heeft altijd 2 wielen voor gehad, maar anderen hadden dat ook al.
De ontwerpruimte voor een topwagen is eigenlijk vrij beperkt. Als je dan ziet wat de speelruimte is hebben de Belgen toch wel een andere wagen gemaakt dan de Nederlanders.

Als je de auto's van beide vergelijkt zie je nog best veel verschillen:



Belgie gaat voor een duidelijk dunnere vleugel dan Nederland. Ook hun wielkappen zijn dunner. Dit heeft een kleiner frontaal oppervlak tot gevolg. Verder heeft Delft een veel vloeiender overgang tussen cockpit en body dan Belgie. Belgie heeft hierdoor weer minder frontaal oppervlak en meer plek op de vleugel voor cellen, waardoor de totale vleugel iets kleiner kan. Verder kun je zien dat Belgie de neus wat ronder heeft vormgegeven terwijl Delft een vrij rechthoekige neus heeft van boven gezien. Tot slot heeft Delft de zijkant heel anders afgerond dan de Belgen dat gedaan hebben.

Als je dan bij elkaar kijkt naar wat ze hadden kunnen varieren tov "ons" ontwerp dan is dat in mijn ogen zo ongeveer alles. In elk geval alles dat binnen het concept van de aan elkaar geplakte vleugelprofielen op drie wielen mogelijk is. Ze hadden hoogstens 1 wiel voor kunnen zetten zoals Australie, maar zij weten uit zeer betrouwbare bron (zijnde Delft) dat dat waarschijnlijk niet het beste is. Een van onze leden in 2003 zat namelijk ook bij Groep T en die studentenclub heeft na onze race het huidige Belgische team getart
pi_54142147
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
pi_54142288
Nou, ik wilde eigenlijk Nuna 2 vergelijken met de Umicar 1. Maar bij nader inzien moet ik je gelijk geven, er zijn behoorlijk veel verschillen.
En over dat voorin zitten: dat is werkelijk levensgevaarlijk. Nu zijn die wagens geen van allen uitgerust met fatsoenlijke impact protectie systemen, maar om nu meteen helemaal voorin te gaan zitten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')