abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54068489
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 11:42 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dus over al zijn heldendaden is de eerste 50 jaar niks geschreven.

Wel logisch, want het is natuurlijk makkelijker om een mytische figuur in het leven te roepen als zijn bestaan al lang niet meer te controleren is.
Heb ik ook even gedacht, maar bv de Osama-mythe wordt on the fly, in real time, onder onze neuzen gecreëerd en we geloven het (bijna) allemaal.

Ik noemde daarom imago-vorming bij celebrities anno 2007: of je makkelijk van iemand een mythe kan maken of niet hangt blijkbaar van de behoefte van het publiek af, niet van de persoon waar je de mythe omheen bakt.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
  zondag 21 oktober 2007 @ 12:04:20 #102
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_54068615
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 11:43 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hoezo?
50 jaar na een zogenaamde dato schrijven allagorische schrijvers ineens stukjes over iemand die heeft bestaan zonder zelf ook maar ene bron op te geven?

hoe ongeloofwaardig wil je het hebben precies. Zullen we er maar vanuit gaan dat iemand pas heeft bestaan als dat te bewijzen valt met meer dan wat poetische verwijzingen die netzogoed over een fictief persoon hadden kunnen gaan?

[ Bericht 3% gewijzigd door SpecialK op 21-10-2007 12:14:47 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_54068767
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

50 jaar na een zogenaamde dato schrijven allagorische schrijvers ineens stukjes over iemand die heeft bestaan zonder zelf ook maar ene bron op te geven?
50 jaar na Jezus' geboorte is 15-20 jaar na Zijn dood. De door jouw gezochte "bron" waren hordes ooggetuigen.
quote:
hoe ongeloofwaardig wil je het hebben precies. Zullen we er maar vanuit gaan dat iemand pas heeft bestaan als dat te bewijzen valt met meer dan wat poetische verwijzingen die netzogoed over een ficties persoon hadden kunnen gaan?
Wetenschappelijk gezien is het bestaan van de historische Jezus bijzonder aannemelijk. Theologisch gezien twijfel ik er echter aan of dat wel de Jezus is waar ik in geloof.

Aan de andere kant: ik geloof in Jezus, de Zoon van God, gestorven voor onze schulden: dat gedachtengoed is wetenschappelijk gezien lastig toe te schrijven aan de historische, orthodoxe jood Jezus van Nazareth.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
  zondag 21 oktober 2007 @ 12:23:51 #104
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_54068892
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:15 schreef Masterix het volgende:

[..]

50 jaar na Jezus' geboorte is 15-20 jaar na Zijn dood. De door jouw gezochte "bron" waren hordes ooggetuigen.
Ooggetuigen die beschreven worden in de bijbel of dat ding van paulus ofzo? maar die zelf geen regel op papier hebben gezet. Schattig hoor.
quote:
[..]

Wetenschappelijk gezien is het bestaan van de historische Jezus bijzonder aannemelijk. Theologisch gezien twijfel ik er echter aan of dat wel de Jezus is waar ik in geloof.
Ja...
Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est. Carthago delenda est.

Doesn't make it so without a motivation.
quote:
Aan de andere kant: ik geloof in Jezus, de Zoon van God, gestorven voor onze schulden: dat gedachtengoed is wetenschappelijk gezien lastig toe te schrijven aan de historische, orthodoxe jood Jezus van Nazareth.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 21 oktober 2007 @ 12:30:20 #105
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54069002
Overigens zijn de eerste bronnen waarin Jezus genoemd wordt van Dio Cassius en die zijn uit ca. 80 nC. Dat is dus ca 50 jaar na de dood van Christus. Gegeven de levensverwachting in die tijd is het redelijk onwaarschijnlijk dat er nog iemand leefde die ten tijde van de veronderstelde Jezus ook rondliep. Daarnaast waren er vrij weinig mensen die konden lezen...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_54069128
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens zijn de eerste bronnen waarin Jezus genoemd wordt van Dio Cassius en die zijn uit ca. 80 nC.
Nee hoor, de eerste bronnen stammen uit de jaren '50.

En Dio Cassius komt toch uit de tweede eeuw?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_54070057
Ik laat nu alles staan zoals het is, omdat deelname van TS allerminst ook aan het twijfelen maakt, maar hij heeft al meerdere malen aangegeven het niet te willen hebben over het bestaan van de historische Jezus.
Verder ontopic dus, aan de OP niet aansluitende reacties zullen dan ook geedit worden.
  zondag 21 oktober 2007 @ 14:13:41 #108
8369 speknek
Another day another slay
pi_54070290

Ik vind Jezus vet spang.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 21 oktober 2007 @ 16:34:09 #109
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_54072293
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:15 schreef Masterix het volgende:
Wetenschappelijk gezien is het bestaan van de historische Jezus bijzonder aannemelijk.
Zelfs dit is niet waar. Niets in de historische geschriften van Jezus zijn zg. tijdgenoten wijzen op het bestaan van iemand met de naam Jezus.

Alleen de naam Christ of Christos wordt nog wel eens genoemd, maar dit is slechts oudgrieks voor 'De gezalfde' en noemt dus niemand echt bij naam.

Bewijzen dat Jezus als een historisch persoon bestaan heeft is op dit moment dus fuzzy at best.

Maar Triggershot, is dit niet gewoon de fundamentele vraag? Of hij uberhaupt ooit bestaan heeft?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_54072546
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 16:34 schreef DustPuppy het volgende:

[..]
Maar Triggershot, is dit niet gewoon de fundamentele vraag? Of hij uberhaupt ooit bestaan heeft?
idd, mooie tijd om koningdavid en masterix om bronnen te vragen...
  zondag 21 oktober 2007 @ 16:57:56 #111
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_54072640
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 16:52 schreef Maverick_tfd het volgende:
Nee, dat heeft geen zin. Dan krijg je weer dat hele foutieve argument van: "Bewijs maar eens dat ie niet bestaan heeft!"
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_54072642
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 16:52 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat dit de bedoeling is van koningdavid met het topic. Als je dit wilt bespreken kun je het beste kijken of er al geen topic over is, anders open je er zelf een.
  zondag 21 oktober 2007 @ 17:05:13 #113
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_54072738
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 16:58 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik geloof niet dat dit de bedoeling is van koningdavid met het topic. Als je dit wilt bespreken kun je het beste kijken of er al geen topic over is, anders open je er zelf een.
Dan kan ie beter op een wat christelijker forum die vraag stellen. Het is hier 1 groot botsingsgebied van Atheisten, Agnosten, gelovigen en Pastafarianen (Prijs het Spaghettimonster!).

Zo'n vraag kun je beter stellen in een omgeving waarin je zeker weet dat iedereen je basis-aanname deelt.
  zondag 21 oktober 2007 @ 17:06:22 #114
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_54072764
Jezus was een neger, als ie al heeft bestaan.
De zoon van God was het iig niet.
-
pi_54072849
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 16:57 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Nee, dat heeft geen zin. Dan krijg je weer dat hele foutieve argument van: "Bewijs maar eens dat ie niet bestaan heeft!"
Precies.. discussie zou ten dode zijn opgeschreven omdat het uiteindelijk eindigen zal in welles/nietes argumenten. Welke levensbeschouwing het ook moge betreffen, die van Mohammed, Jezus, Bert en Ernie of de Teletubbies lijkt me vrij irrelevant, de vraag of hij historisch wel bestaan heeft hoort eerder in C&H, niet in WFL, insteek van dit topic is ook niet om dat te bereiken, als we de OP mogen geloven.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2007 17:18:15 ]
  zondag 21 oktober 2007 @ 17:33:26 #116
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54073122
Joshua is een sympathieke literaire figuur met een vadercomplex en hevige innerlijke strijd.
Wellicht zou het een leuk idee zijn ook eens een requiem voor hem te schrijven.
  zondag 21 oktober 2007 @ 18:33:43 #117
81237 releaze
best of both worlds
pi_54074227
jezus, een interessante kerel. in de tijd van toen, zulke denkbeelden hebben. haast psychotisch, maar ontzettend rake opmerkingen. toch heel erg menselijk, toch proberen zijn ideeen vorm te geven met gebruik van menselijke taal. een enorme opgave. soms voel ik weleens medelijden, jongen waarom?? - ook een vraag waarop hij niet niet veel antwoord heeft. erg menselijk. komt ontzettend dicht bij pure liefde in de buurt, daardoor haast onmenselijk.
jezus, een interessante kerel. ik had hem wel in het echt willen meemaken en horen!
pi_54075225
Ik zag zonet een documentaire op discovery over Roswell. Als je ziet hoe in een tijdsbestek van zo'n 30 jaar zo'n mythe op gang is gekomen ( inclusief tientallen "ooggetuigen"), dan kan ik me heel goed indenken dat het op een dergelijke manier met Jezus is gegaan. De Romeinse onderdrukking, het verlangen naar een Messias,en politieke spanningen creeëren denk ik een goede achtergrond voor een dergelijke sektevorming.

Dat doet niks af aan de figuur Jezus zoals die in de Bijbel wordt beschreven. Als ik dat lees voel ik ook gevoelens van eerbied. Het moet, als hij bestaan heeft, een erg interessant persoon geweest zijn. Als hij echt geloofde dat hij de messias was,dan heeft hij het ultieme offer gebracht en daar voel ik wel een heleboel verwondering voor. Ik denk alleen dat het erg uit z'n verband is gerukt door het latere Christendom. Zoals koningdavid al telkens over interpretaties discusseert; ik denk dat de mythevorming rond Jezus voor een boel onzin heeft gezorgd, en dat wellicht Jezus beledigt zou zijn als Jood als hij zou weten dat hij als de volle zoon van God zou worden aanbeden.

Ik lees de evangelieën in ieder geval nog steeds met plezier
pi_54077394
- Edit: Weg -

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2007 21:44:18 ]
pi_54077496
Het lijkt me een sympathieke kerel

Ik kan me zelf erg vinden in het beeld wat van Jezus geschetst wordt in het evangelie van Thomas. Als hij echt zo over God en de wereld dacht als er in dat geschrift staat, dan had ik hem graag de hand geschud. Het lijkt me een heel interessant en boeiend persoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')