Iedereen die serieus in wil gaan op vragen als:
-wat beweegt bewoner x
-wat raakt die mensen in dat huis
-hoe moeten die mensen verder in het leven
-hoe moet ik verder na deze mensen
is hier weer net zo welkom als in alle voorgaande topics "Voer voor psychologen x"
Wees gewaarschuwd: pittige teksten in het vooruitzicht
Om verdere verwarringen te voorkomen: we sluiten dit forum weer als het ruwweg boven de 50 posts is gekomen. Wie wil sluiten: eerst in het vorige topic een post plaatsen met een aankondiging zodat er geen misverstanden ontstaan en bij voorkeur niet middenin een drukke discussie doen, maar bijvoorbeeld de volgende ochtend. Citeer dan vervolgens even de laatste post in de nieuwe topic. Zo houden we de beste kans dat het een coherent verhaal blijft. Er wordt veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden.
"
MrMurphy
FOK!member
Van MrMurphy - 21 Oktober 1999 @ 00:52. (135)
--------------------------------------------------------------------------------
Voyeur,
interessante k/post! Heeft me aan het denken gezet: wat zou de reden kunnen zijn dat ..?
Verlangen naar lichamelijk contact? Aandacht, die iemand al jaren ontbeerd? Misschien is het voor een of beide partners heel normaal om casual sex met anderen te hebben? Iemand noemde al parenclubs, en meer van dat soort voorbeelden. Andere mogelijkheid: misschien gebruikt Karin dit hele avontuur wel als ontsnappings-basis uit een saai huwelijk.
Mijn uiteindelijke, op puur wetenschappelijke gronden gebaseerde en na lang nadenken bereikte conclusie: gooi maar in m'n pet.
We weten te weinig van de achtergronden/het verleden van de diverse bewoners. Alles wat we van hen te zien krijgen, is datgene *wat* ze ons willen laten zien. Heel soms valt iemands' masker even af, maar vaker nog houdt iedereen rekening met datgene waardoor ze in hun doen en laten beperkt worden:
- de kamera's (en dus wij, de kijkers)
- de andere bewoners
Waar we ons hier mee bezig houden is eigenlijk puur behaviorisme: bekijken de acties, en voorspel de toekomstige acties.
Een interview-mogelijkheid is er niet, dat wat we te zien krijgen wordt aan alle kanten gemanipuleerd (wat gebeurde er toen alle beelden stilvielen? Wat gebeurt er buiten de 4 standaard video streams? Wat zeggen de bewoners in de dagboek-kamer?).
Heeft het dan eigenlijk wel zin om hier lange discussies te houden, en psychologische profielen neer te zetten die soms wel, soms niet blijken te kloppen? Ik vind van wel: niet alleen wordt je je op deze manier bewuster van de invloed van de media, je raakt (ondanks alle invloeden) toch ook bewuster van groepsprocessen, die je tot nu toe van te dichtbij of juist alleen uit een boek hebt moeten ervaren. Voor mij is een blijft BB een interessant experiment, ondanks de vele "onzuivere" invloeden van buitenaf.
Verder heb ik nog een deel van het experiment ontdekt: de kijkers zelf. De reakties, de manieren van reageren, de identificaties met de diverse bewoners: van mij mogen ze BB nog wel even blijven uitzenden
Murphy
MrMurphy
FOK!member
Van MrMurphy - 21 Oktober 1999 @ 00:54. (135)
--------------------------------------------------------------------------------
Trouwens,
Voyeur: waar baseerde jij in de eerste instantie je conclusie van K+M op?
Gewoon nieuwsgierig,
Murphy
"
Uit deel VI:
Voyeur, jouw post (antoord op mijn vraag) en mijn post over Willem lagen 12 minuten uit elkaar, en ik hem hem niet opgemerkt ! Sorry, als de indruk is gewekt dat ik hem negeerde
Ook voor mij een bekentenis: ik zit vanavond zó vol tegenstrijdige gedachten, dat ik het even niet weet te formuleren. Ik zie de 'sense' van je analyse (als ik ff al je 'evidence' overneem, zonder het te kennen), slecht één heel klein aanwijzinkje heb ik ergens vermeld: na een onzichtbare 'zoen' achter het gordijn komt K. eronder vandaan, nadat M. al weg is, en steekt haar tong uit op een teleurgestelde, misschien wel gefrustreerde manier. Dat is alles wat ik gezien heb wat ook in jouw verhaal zou passen. Maar ik weet ook, als VOO bewust doseert wanneer ze met meer materiaal op TV komen, dat dan de bijl valt voor K.'s hoofd: daarin schat ik het publiek 'onverbiddellijk' in. En het is vooral dat wat ik zo zou betreuren, het niet verder aan bod komen van beider kwaliteiten in het groeps-experiment.
En wat K. betreft: voor zover het gerucht alleen sprak, vroeg ik me meteen af: "What's in it for her" en deed daarmee het gerucht al af als onzin. Jouw post heeft het me alleen véél moeilijker gemaakt: het zou voor mij inhouden dat K. het eigenlijk voor zichzelf wil verbergen. Ben jij dat met me eens ?
[quote]op 10-21-1999 om 01:02 AM schreef voyeur het volgende:
Overigens nog steeds benieuwd naar reacties op de vraag wat het effect is van die 'afgebroken relatie'.
Ik vraag mij af wanneer 'het' een hot-item is geweest. Alles wat ik van BB gezien heb is zo'n beetje van de day-after. Er blijven voor mij nog veel vragen onbeantwoord. waarom zei Maurice na het gesprek met de psycholoog dat hij zich er niet voor hoefde te schamen?
Het valt mij wel op dat vooral Karin Maurice steeds op zoekt in de intieme sfeer. Ik kan bij M. geen expliciete afwijzing bespeuren. Ook als kijker zitten we gevangen in de regie van V. Ben ik zo blind dat mij zinspelingen van medebewoners over K+M zijn ontgaan? Van Bianca of Ruud bijvoorbeeld. Nooit een slip off the tongue? Het verklaart het schaamrood van M. als hij voor de foto een kus moet geven aan Karin. :0 Voyeur, kun je mij aanwijzingen geven waar uit blijkt dat medebewoners afweten van openbaringen die voor andere gesloten blijven?
-------------------------------------------
Als de wereld op zijn kop staat, valt alles naar beneden
Ten eerste is dit op het ogenblik de meest intresante topic op het Fok Forum.
Wat er in mijn ogen gaat gebeuren na vanavond. Ik ga er van uit dat Sabine het huis gaat verlaten. Dit houdt in dat je het groepje Bianca, Maurice en Karin overhoudt, en de vier overige bewoners. Willem en Ruud zijn al maatjes en neigen niet echt naar het groepje van Karin. Mona kan het het beste vinden met Ruud en Willem en zal zich dus bij hun aansluiten. Bart tenslotte zal nooit tot het groepje van Karin gaan behoren. Hij zal zich dus ook bij het groepje van Willem en Ruud aansluiten. Hiermee heb je dus een groep van 3 en een groep van 4 personen. Naar mijn bescheiden mening heeft de groep van 4 personen dus een grotere invloed op de volgende nominatie-ronde. Bart zal zeker wraakgevoelens hebben jegens de drie "samenzweerders" en dus in het groepje van Willem en Bart er alles aan gaan doen om deze drie "kwelgeesten" weg te werken.
Mijn grootste bezwaar tegen het achterhouden van argumenten is dat je op één lijn komt te staan met posters als NOB1, Tanjalies en degenen die de vechtpartij van Ruud en de ambulance bij het BB meldden. Juist het feit dat duidelijke feiten ontbreken in hun meldingen maakt hen steeds ongeloofwaardig. Nou is dat vaak ook een geval van 'the boy who cried wolf'. Nou is het hun geval optelossen door een gerespecteerd moderator wél van de feiten te voorzien, en hem voor hen in te laten staan zodat identiteiten veilig kunnen blijven. Maar voor een discussie als de onze is dat niet nodig, die kan alleen maar gevoerd alls álle argumenten op tafel komen, ook al zijn ze nog zo onsmakelijk.
Vergeet vervolgens niet dat voor elke poster in deze topic nog tientallen (honderden?) lurkers meelezen. En juist de uitgebreide analyses hebben er toe geleid dat sommige van deze lurkers zich ontpoppen tot newbies met zeer lezenswaardige 'first postings'. Er is heel wat deskundigheid 'out there'.
Dus wat ik maar wil zeggen: wil je het succes van deze serie 'Voer' continueren dan zul zelf je zelf ook 'all the way' moeten gaan.
Daarbij komt dat we hier allemaal met een dubbele moraal zitten: we presenteren ons als als de 'elite' van het forum, zich afzettend tegen het 'gepeupel' dat alleen maar ongenuanceerde kreten kan slaken. Maar ín the end' zijn we net zulke voze gluurdertjes als elke andere BB-watcher.
Dus: hoewel je het pijnlijk vindt om dat billen bloot te gaan verzoek ik je toch al je argumenten op tafel te leggen. Je vind het misschien onsmakelijk, maar probeer het dan toch maar zo klinisch en afstandelijk mogelijk te bespreken.
Het vervelende aan BB is dat je weet dat ze 24 uur per dag bij elkaar zitten maar er wordt maar een halfuur uitgezonden. Je weet dus niet in hoeverre Veronica een andere wending heeft gegeven aan de gebeurtenissen.
Nu blijkt dat Karin en Maurice toch een avontuurtje hebben gehad en Karin gesmeekt blijkt te hebben om dit niet uit te zenden ben ik gaan beseffen dat er toch wel een heleboel spanning bij de bewoners moet zijn! Zij denken namelijk dat de kijkers gewoon wel alles te zien krijgen. Als ze eens wisten dat we alleen maar te zien krijgen wat goed is voor de kijkcijfers zouden ze zich denk ik wat minder zorgen maken.
Ik ben BB pas leuk gaan vinden na een bezoek aan Fok! Met alleen de beelden van Veronica is het programma lang zo leuk niet. Ik wil Fok dan ook bij deze mijn complimenten aanbieden of eigelijk de 1000 leden van Fok die het elke dag weer leuk maken om ff op het forum te gaan neuzen!
Ik kan er niets aan doen als Danny niet in gaat op mijn gedane aanbod om persoonlijk kontakt met hem te leggen om zo te komen tot meer betrouwbaarheid in zake mijn beweringen.
Enfin, ik ben nu dus gedwongen hele gebeuren als een mogelijke waarheid te beschouwen. Ik geloof het nog steeds niet onvoorwaardelijk, vooral omdat ik het zo opmerkelijk vind dat ik geen van de andere bewoners er ook maar iets over heb horen zeggen. Ik heb Bart en Mona en ook anderen, wel over Maurice en Karin en hun 'relatie' horen spreken maar nog nooit een verwijzing (hoe subtiel dan ook) naar een mogelijke echte seksuele daad horen geven. Het wil er bij mij niet in dat, zeker zo iemand als Mona (die nogal een flapuit is), daar nooit een toespeling op zou maken.
Daarnaast zou ik graag jullie reactie willen lezen over wat BB met jullie zelf doet (misschien in een ander topic?), omdat ik merk dat ik er zelf steeds meer door beïnvloed wordt. Ik ben nu bijvoorbeeld oprecht verdrietig over de mogelijke 'seksuele' relatie van Maurice en Karin. Hoe ervaren jullie dat?
[Dit bericht is gewijzigd door sombie (Datum 21 Oktober 1999).]
Ben ik heel kort in, Seks moet mogen! En daar word ik niet droefig van!
quote:
op 10-21-1999 om 11:35 AM schreef Maurisico het volgende:
Daarnaast zou ik graag jullie reactie willen lezen over wat BB met jullie zelf doet (misschien in een ander topic?), omdat ik merk dat ik er zelf steeds meer door beïnvloed wordt. Ik ben nu bijvoorbeeld oprecht verdrietig over de mogelijke 'seksuele' relatie van Maurice en Karin. Hoe ervaren jullie dat?Ben ik heel kort in, Seks moet mogen! En daar word ik niet droefig van!
Het is ook niet de seks op zich waar ik moeite mee heb. Het is meer dat beiden al een andere relatie hebben en Karin zelfs kinderen; die worden ook allemaal hierdoor beïnvloed. Bovendien zullen Maurice en Karin hier op waarschijnlijk niet zachtzinnige wijze mee worden geconfronteerd als zij het BB-huis weer uitkomen. Ten slotte vraag ik me af hoe zij er voor zichzelf mee omgaan, want ook dat lijkt mij heel moeilijk.
Eigenlijk wilde ik jullie ervaringen weten over hoe jullie zelf op BB reageren, wat dat met jullie doet. Niet specifiek over de seks tussen M en K, maar meer over alles van BB.
[Dit bericht is gewijzigd door sombie (Datum 21 Oktober 1999).]
quote:
op 10-21-1999 om 11:15 AM schreef sombie het volgende:
Enfin, ik ben nu dus gedwongen hele gebeuren als een mogelijke waarheid te beschouwen. Ik geloof het nog steeds niet onvoorwaardelijk, vooral omdat ik het zo opmerkelijk vind dat ik geen van de andere bewoners er ook maar iets over heb horen zeggen. Ik heb Bart en Mona en ook anderen, wel over Maurice en Karin en hun 'relatie' horen spreken maar nog nooit een verwijzing (hoe subtiel dan ook) naar een mogelijke echte seksuele daad horen geven. Het wil er bij mij niet in dat, zeker zo iemand als Mona (die nogal een flapuit is), daar nooit een toespeling op zou maken.
Kijk, als V. er bewust voor kiest de gebeurtenissen rond Maurice en Karin niet uit te zenden is het ook niet zo moeilijk om eventuele gesprekken van andere bewoners hierover niet uit te zenden, zowel niet op internet als op TV. Ik denk dat V. zich geconcentreerd heeft op Bart en Sabine, en daarmee een miscalculatie heeft gemaakt.."(voice over V.) Het sprookje tussen Bart en Sabine is wild verstoord."
Ik denk dat ze nu geen keuze hebben om met Maurice en Karin bezig te gaan, en alle toekomstige sexuele uitspattingen wel degelijk zullen laten zien.
Misschien bouwen ze nog steeds alleen maar spanning op om de scene alsnog te monteren, denk niet dat ze dat doen maar zie het niet als onmogelijk.
Anyway, ik heb geen problemen met die 2, mij bekruipt het gevoel steeds meer dat Karin een verrot of een vrij huwelijk heeft.
Het krikken van Sabien en Bart vind ik niet zo opzienbarend, wel dapper. Ik hoop dat verdere uitspattingen (R&) ons bespaard blijven.
quote:
op 10-21-1999 om 12:03 PM schreef Maurisico het volgende:
Sombie, ik volg met buitengewone belangstelling BB, ik word er echter niet blij of droevig van. Het feit dat sommige bewoners zich te buiten gaan aan buitenechtelijke uitspattingen is misschien niet goed te keuren. Maar om er een waardeoordeel over te geven gaat ook te ver. Ik weet niet wat 24 camera's en een wekenlange opsluiting met me zouden doen. Je zult me dan ook niet horen over de bewoners ( geintjes daargelaten). Ik heb meer interesse in de manipulatie van V. Dat houd mij gekluisterd aan dit forum, niet aan de tv. Als ik BB 1 maal per week op tv zie, is het veel.
Ik ben misschien niet duidelijk geweest maar ik veroordeel ze absoluut niet! Zoals ik al zei, kan ik niet precies aangeven waarom het me zo raakt, maar het heeft veel te maken met de moeilijkheden die ze zichzelf op de hals hebben gehaald (want ik kan wel zeggen dat ze dat hebben gedaan, zonder daarmee een waardeoordeel uit te spreken). Ze zullen het nog moeilijk krijgen en dat maakt me bedroefd; misschien juist omdat ze dat niet verdienen of zo.
En ben ik dan de enige die voelt dat ze betrokken raakt bij de BB'ers?
quote:
op 10-21-1999 om 09:32 AM schreef Willy het volgende:
Het vervelende aan BB is dat je weet dat ze 24 uur per dag bij elkaar zitten maar er wordt maar een halfuur uitgezonden. Je weet dus niet in hoeverre Veronica een andere wending heeft gegeven aan de gebeurtenissen.
Beste Willy,
Je hebt (helaas) gelijk: we weten het niet.
Toch zijn er grote aantallen mensen die via kabelmodems de hele dag door naar de streams zitten te kijken en te luisteren. (Ja: ik ben jaloers!)
Maar het valt me op (of eigenljk: tegen) dat - op een paar zaken na - er door deze streamkijkers eigenlijk maar bitter weinig zaken in dit forum gemeld worden waaruit zou blijken dat V. echt belangrijke ontwikkelingen uit de TV-uitzendingen weet te houden. Komt wel voor, maar blijkbaar op veel kleinere schaal dan ik had aangenomen. Zou het dan tóch nog wel meevallen allemaal?
quote:
op 10-21-1999 om 11:35 AM schreef Maurisico het volgende:
Daarnaast zou ik graag jullie reactie willen lezen over wat BB met jullie zelf doet
Goeie vraag, Maurisico.
Wil beginnen toe te geven dat de invloed van BB op m'n dagen (maar niet: leven) vele malen groter is dan ik voor het begin had durven inschatten. Ik kijk en lees alles wat los & vast zit over het onderwerp.
Nog erger: heb vannacht voor het eerst zeer intens en realistisch gedroomd over BB. En uitgerekend over de bewoonster waarmee ik de meeste problemen heb: Bianca. Ze was poeslief voor me en we waren alleen in het verder verlaten BB-huis en konden er vrijelijk in- en uitlopen.
Interessant detail voor droomuitleggers: in de hoek van de BB-woonkamer lag een enorme, cirkelvormige plas bloed&vocht; Bianca wees ernaar en zei: "je kunt wel zien wie er hier gisteren een baby heeft gekregen".
De droom puzzelt me nu de al de hele dag.
En, om op je vraag terug te komen: BB dóet dus inderdaad wat met me.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |