abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:59:03 #1
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_54028488
Dit is vaker gevraagd, maar de topics zijn uit 2006, dus geen zin om ze te kicken, en die gaven me geen antwoord.

Mijn vraag is namelijk: heeft iemand ervaring met de toelatingsonderzoek op HBO voor 21 plussers? Ik ben bezig met een MBO niveau 4 opleiding maar ik heb de verkeerde richting gekozen. Ik doe het jaar nu over, en door gezinsproblemen die ik heb gehad, lig ik weer achter. Ik weet niet of ik de opleiding nog kan halen. Ik weet dat de HBO veel zwaarder is dan MBO, maar dat is het punt niet, de capaciteiten heb ik wel. Het is alleen even mis gegaan door problemen die nu opgelost zijn, ik heb echter wel mn herkansingen verspeeld.

Waar gaat de test over, hoe moet je je er op voorbereiden? Dank u.
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:37:02 #2
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_54029230
Staat vast wel uitgelegd op de site van de school waar je het wil doen.

Voor (in mijn geval informatica) moest ik Nederlands, Engels en wiskunde doen... Als je het allemaal beheerst, is het geen probleem
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:39:58 #3
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_54029282
Op de site staat helaas alleen dat het mogelijk is, meer niet. Ik heb ze een brief geschreven maar dat duurt nog wel even. Nederlands en Engels was ik een kei in, maar wiskunde weet ik niet, Voor het laatst op vmbo wiskunde gehad, en dat was erg makkelijk, maar het niveau is ook niet echt denderend he.
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:12:58 #4
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_54029737
De test die ik dit jaar maakte (DAT-test) bestond uit 4 onderdelen. Ze testen je taalbeheersing, ruimtelijk inzicht, logisch redeneren en je rekenvaardigheid. De vragen die ik kreeg waren te vergelijken met een IQ-test (je hebt die van BNN vast wel eens gemaakt/gezien).

Ik hoefde overigens verder geen andere examens zoals Nederlands of economie te maken, maar een klasgenoot van me weer wel.

Op de DAT (Differentiele Aanleg Test) kun je je niet voorbereiden, op de eventuele andere vakken moet je je wel voorbereiden. Of je die hebt en welke dat zijn hangt van de opleiding en school af.

Wat voor opleiding ga je precies doen als ik vragen mag?
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:43:08 #5
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54032530
Ik moest voor wiskunde, engels, nederlands en economie toelatingstest doen.
Omdat ik al certificaten had voor engels en nederlands, heb ik alleen wiskunde en economie gedaan.
Let wel, dit is niet meer geldig vanaf nu, althans op de HU niet.

Ik vond de testen zelf vrij laag van niveau.
Zelf heb ik bijvoorbeeld nooit hoger dan een 4 gehaald voor wiskunde, en zonder ervoor te leren had ik een 7.5 voor m'n toelatingstest.

Verder hangt het van je opleiding af wat voor vakken je krijgt.
Bij sommige opleidingen moet je ook nog een assessment ernaast doen.
Signature.
pi_54043865
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor opleiding je wilt gaan doen! Als je een sociale studie wilt gaan doen hoef je natuurlijk geen wiskunde toets te maken.
Ik had zelf Nederlands, Engels, maatschappijleer en geschiedenis (moeilijk)
was te vergelijken met een Havo examen. Voor geschiedenis hadden een Havo boek. Ik moest het hele boek leren op 2 hoofdstukken na.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 00:00:50 #7
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54043952
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:57 schreef Willy84 het volgende:
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor opleiding je wilt gaan doen! Als je een sociale studie wilt gaan doen hoef je natuurlijk geen wiskunde toets te maken.
was te vergelijken met een Havo examen. Voor geschiedenis hadden een Havo boek. Ik moest het hele boek leren op 2 hoofdstukken na.
was het echt te vergelijken met havo?
Signature.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 00:06:29 #8
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_54044073
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 14:43 schreef eer-ik het volgende:
Ik moest voor wiskunde, engels, nederlands en economie toelatingstest doen.
Omdat ik al certificaten had voor engels en nederlands, heb ik alleen wiskunde en economie gedaan.
Let wel, dit is niet meer geldig vanaf nu, althans op de HU niet.

Ik vond de testen zelf vrij laag van niveau.
Zelf heb ik bijvoorbeeld nooit hoger dan een 4 gehaald voor wiskunde, en zonder ervoor te leren had ik een 7.5 voor m'n toelatingstest.

Verder hangt het van je opleiding af wat voor vakken je krijgt.
Bij sommige opleidingen moet je ook nog een assessment ernaast doen.
Toch raar dat er zoveel mensen zoveel examens moesten doen (zelfs die nu bij me in de klas zitten) en ik er met alleen een DAT-test vanaf kwam.

Ik had dan wel een hele goede motivatie geschreven maar daar laten ze het toch niet van af hangen?
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 00:31:41 #9
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54044595
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 00:06 schreef Malibu-06 het volgende:

[..]

Toch raar dat er zoveel mensen zoveel examens moesten doen (zelfs die nu bij me in de klas zitten) en ik er met alleen een DAT-test vanaf kwam.

Ik had dan wel een hele goede motivatie geschreven maar daar laten ze het toch niet van af hangen?
Mja, mijn testen waren mijns inziens echt waardeloos.
Ik heb met heel veel pijn en moeite m'n toelating kunnen krijgen.
Volgens hun waren m'n certificaten niet voldoende.
Signature.
pi_54044901
Op de HAN hebben ze het in 2 delen; een gesprek en de toetsen.

Als je gesprek niet doorstaat ben je klaar en afgewezen. Anders een maand later ofzo toetsen voor Economie en Nederlands of Wiskunde (voor HEAO) op ' havo-niveau'

Je krijgt een syllabus als leerstof, en ze geven aan dat studielasturen per toets ongeveer 30 uur is.

Enige wat ik me afvraag is of ik aan enkel die syllabus echt genoeg ga hebben of het beter is om toch ook uitgebreidere studiemappen aan te schaffen. Opzich moet in die syllabus alles staan wat je moet weten, maar of je het dan ook net zo goed snapt....
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 01:10:13 #11
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54045390
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 00:45 schreef Hertog_Martin het volgende:
Op de HAN hebben ze het in 2 delen; een gesprek en de toetsen.

Als je gesprek niet doorstaat ben je klaar en afgewezen. Anders een maand later ofzo toetsen voor Economie en Nederlands of Wiskunde (voor HEAO) op ' havo-niveau'

Je krijgt een syllabus als leerstof, en ze geven aan dat studielasturen per toets ongeveer 30 uur is.

Enige wat ik me afvraag is of ik aan enkel die syllabus echt genoeg ga hebben of het beter is om toch ook uitgebreidere studiemappen aan te schaffen. Opzich moet in die syllabus alles staan wat je moet weten, maar of je het dan ook net zo goed snapt....
ja, syllabus kregen wij ook.
zogenaamd

Die testen bij mij waren echt triest.
Ik vond het niveau echt ver onder havo 5 niveau
Signature.
pi_54046033
Beter toch Ik weet dat ik er de skills en intelligentie voor heb, met een makkelijke test hoef ik me minder zorgen te maken dat ik door stomme dingen als slecht slapen of blackouts het net niet haal.
pi_54046519
ik heb voor het jaar 2006-2007 toelatingsexamen gedaan voor CMD, Nederlands en Engels... Opstelletje schrijven over jouw keuze uit een hele lijst onderwerpen en wat tekstverklaringsvragen... Ik heb het met flinke koorts en hardstikke griep gemaakt, fluitje van een cent, er waren nauwelijks mensen die het niet haalden... vooral je nergens druk om maken want je mag zelfs nog herkansen mocht dat nodig zijn (als je op tijd begint dan tenminste, ik weet niet of dat bij jou ook zo is, begrijp niet helemaal wat je daarover zegt...)... In ieder geval, niveau eindexamen HAVO ongeveer vond ik...
pi_54049105
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 00:00 schreef eer-ik het volgende:

[..]

was het echt te vergelijken met havo?
Ze zeggen zelf van wel. Ik heb dus geen Havo maar een (oerdegelijk en oud) Mavo diploma. Maatschappijleer en Engels vond ik wel makkelijk en dan te bedenken dat er nog heel wat mensen waren afgevallen.
Het afvalpercentage in het eerste jaar is ook circa 50% ofzo
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:46:10 #15
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54049294
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 11:32 schreef Willy84 het volgende:

[..]

Ze zeggen zelf van wel. Ik heb dus geen Havo maar een (oerdegelijk en oud) Mavo diploma. Maatschappijleer en Engels vond ik wel makkelijk en dan te bedenken dat er nog heel wat mensen waren afgevallen.
Het afvalpercentage in het eerste jaar is ook circa 50% ofzo
Ik heb ook een oerdegelijk mavo diploma.
Alleen heb ik de afgelopen jaren ook nog wat havo gevolgd, netaan diploma niet gehaald alleen.
Maar die testen waren echt ver onder havo niveau.
In mijn geval dus.
Signature.
pi_54049746
Als ik zie wat voor figuren er bij ons lopen die via een toelatingstest (HEAO) binnengekomen zijn kan het niet al te veel voorstellen.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_54049984
ik ga waarschijnlijk 21+ toelatingsexamen voor de uni doen. maak je niet te druk om dat examen, ik heb HAVO gedaan en de toetsen stellen niet zo superveel voor gewoon alles beetje op tijd voorbereiden en met wiskunde vooral sommen oefenen.
pi_54068401
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 10:59 schreef Draganta het volgende:
Dit is vaker gevraagd, maar de topics zijn uit 2006, dus geen zin om ze te kicken, en die gaven me geen antwoord.

Mijn vraag is namelijk: heeft iemand ervaring met de toelatingsonderzoek op HBO voor 21 plussers? Ik ben bezig met een MBO niveau 4 opleiding maar ik heb de verkeerde richting gekozen. Ik doe het jaar nu over, en door gezinsproblemen die ik heb gehad, lig ik weer achter. Ik weet niet of ik de opleiding nog kan halen. Ik weet dat de HBO veel zwaarder is dan MBO, maar dat is het punt niet, de capaciteiten heb ik wel. Het is alleen even mis gegaan door problemen die nu opgelost zijn, ik heb echter wel mn herkansingen verspeeld.

Waar gaat de test over, hoe moet je je er op voorbereiden? Dank u.
Het is ook wel handig om te vermelden welke studie je gaat kiezen op het hbo. Bij sommige heb je wel wiskunde nodig en andere niet.

Maar volgens mij is het niet niet zo heel erg zwaar, maar je moet wel goed voorbereiden namelijk. Maar heb mensen gezien die na de toelatingstest nog "Ik wordt..." in hun verslagen schrijven.
pi_54070868
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 11:44 schreef Space-Chinees het volgende:
...
Maar volgens mij is het niet niet zo heel erg zwaar, maar je moet wel goed voorbereiden namelijk. Maar heb mensen gezien die na de toelatingstest nog "Ik wordt..." in hun verslagen schrijven.
Goet pund! Deze tests gaan over begrijpend lezen, niet over spelling! Ik heb geen idee hoe het zit met de d's en t's en haalde een 7 of 8 voor mijn toelating Nederlands... Als je voor de PABO gaat zal spelling misschien iets belangrijker zijn?
  maandag 22 oktober 2007 @ 10:43:54 #20
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_54085312
Valt best mee hoor, hoe zwaar HBO is. Een vriendin van mij heeft een tijd geleden de kappersopleiding gedaan (MBO niv3), en heeft nu (achteraf met gemak) de toets voor 21 plussers gemaakt om HBO Pedagogiek te gaan doen.. Je moet gewoon ff een kunstje vertonen, goed presteren op die toetsen.
Ik doe nu ook HBO na een MBO opleiding afgerond te hebben, en echt heel veel moeilijker dan MBO vind ik het niet. Tis wat meer werk, maar voor de rest.. Nja, kan ook aan mij liggen
I never look back, darling. It distracts from the now.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 05:00:14 #21
59269 Drakire
May Lyssa aid you
pi_54103327
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 14:59 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Goet pund! Deze tests gaan over begrijpend lezen, niet over spelling! Ik heb geen idee hoe het zit met de d's en t's en haalde een 7 of 8 voor mijn toelating Nederlands... Als je voor de PABO gaat zal spelling misschien iets belangrijker zijn?
Als de toets bestaat uit een examen op HAVO niveau wordt er toch ook op spelling gelet?
Het HAVO eindexamen Nederlands bestaat ieder geval uit twee onderdelen 1: tekst verklaren,
2: samenvatten

In de HAVO examenbundel van vorig jaar: staat bij het onderdeel samenvatten het volgende:
Voor de beoordeling van het gebruik van correcte formuleringen in de samenvatting geldt een aftrekregeling van maximaal 20% van de te behalen score voor de samenvattingopgave.
De aftrek vindt plaats in hele punten. Voor elke fout wordt er 1 punt afgetrokken.
Onder fout wordt hier verstaan: fout in zinsopbouw, fout in taalgebruik, spelfout, interpunctiefout en het gebruik van telegramstijl.

Bovendien hanteren veel HBO-instellingen nu ook een spellingstoets in het propedeuse jaar, wordt deze niet gehaald dan krijgt men een bindend negatief studieadvies.

Zo triest is het bij ons iig wel. (HU FCJ) wat helemaal pauper is is dat mensen met dyslexie deze toets niet hoeven te maken .

Zo van je kan het nu niet en je zult het ook nooit kunnen .
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 06:36:18 #22
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54103432
Wat is er mis met een spellingstoets als ik vragen mag?
Ik vind het juist wel goed.
Het is echt dramatisch gesteld met sommigen, de groep lijkt elk jaar groter te worden.
Als je hier al ziet hoe er gespeld wordt...
Ik zit ook op de HU nu, FEM, heb daar nog niks over spellingstoets gehoord eigenlijk trouwens....
Signature.
pi_54112594
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:57 schreef Willy84 het volgende:
hier nog 1 voor de HU met HBO rechten, geschiedenis was inderdaad erg pittig.

check dit topic dat iets recenter is:
HBO 21 + Toelatings test
  zondag 3 februari 2008 @ 20:45:14 #24
59269 Drakire
May Lyssa aid you
pi_56507768
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 06:36 schreef eer-ik het volgende:
Wat is er mis met een spellingstoets als ik vragen mag?
Ik vind het juist wel goed.
Het is echt dramatisch gesteld met sommigen, de groep lijkt elk jaar groter te worden.
Als je hier al ziet hoe er gespeld wordt...
Ik zit ook op de HU nu, FEM, heb daar nog niks over spellingstoets gehoord eigenlijk trouwens....
Om hier even op terug te komen, er is niets mis mee want blijkbaar is het gewoon nodig.
Alleen vind ik het wel heul triest dat mensen na een basisschool plus middelbare - sommigen zelf nog een MBO – nog steeds niet kunnen spellen!

Een HBO is niet bedoeld om je te leren spellen en ik kom er ook niet om te leren spellen, dat hoor je allang te kunnen dat is de reden dat ik het enorm triest vind.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drakire op 04-02-2008 00:58:03 ]
  zondag 3 februari 2008 @ 21:17:11 #25
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_56508353
quote:
Op zondag 3 februari 2008 20:45 schreef Drakire het volgende:

[..]

Om hier even op terug te komen, er is niets mis mee want blijkbaar is het gewon nodig.
Alleen vindt ik het wel heul triest dat mensen na een basisschool plus middelbare - sommigen zelf nog een MBO – nog steeds niet kunnen spellen!

Een HBO is niet bedoeld om je te leren spellen en ik kom er ook niet om te leren spellen, dat hoor je allang te kunnen dat is de reden dat ik het enorm triest vind.
Ok, daar kan ik inkomen.
Ben het inderdaad wel met je eens dat HBO daar niet voor bedoeld is.
Echter is het wel heel bar dat het spellingsniveau zó laag is...
Signature.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')