Ik heb er de laatste dagen veel over gelezen en als zelfs artsen van het American Cancer Institute er niet eenduidig over zijn en sommigen hun twijfels hebben over het nut/ de effectiviteit en zelfs de veiligheid van het vaccin dan gaat er bij mij wel een belletje rinkelen.
Ik ben gewoon sceptisch. Wel grappig, want toen vorig jaar de huisarts het erover had ben ik gaan zoeken en stuitte als eerste meteen op 2 meisjes in Duitsland die er beiden ernstig ziek van waren geworden. Ik dacht toen nog van " ach ja, toeval, dat kan", maar nu ik er meer en meer over lees ben ik van pro, redelijk anti geworden.
Er kan niet gegarandeert worden dat je geen baarmoederhalskanker meer krijgt (als dat zo was, dan zou ik het misschien nog overwegen). Er kan ook geen garantie gegeven worden dat er nu, of op lange termijn geen ernstige schadelijke gevolgen uit het vaccin voortvloeien; de enige zekerheid die je nu krijgt is dat er bitter weinig over de effecten op het lichaam van dit vaccin bekend zijn en dat er heel veel onderzoek juist
niet is gedaan.
Kijk, je weet nooit precies hoe een lichaam reageert op een niet lichaams eigen stof. Zo kan ik doodziek worden van Antibiotica, pech voor mij, ik ben voor vele soorten allergisch. Maar als ik dan lees dat sinds de invoering van vaccinatie tegen HPV in alleen Amerika al bijna 9000 meisjes en jonge vrouwen er ernstige bijverschijnselen van kregen (en dat is dan nog maar de korte termijn....) dan ben ik er niet meer zo van overtuigd dat dit incidenteel is en te maken heeft met overgevoeligheid.
Ik vind nl dat percentage veel te hoog om mijn kind dat risico te laten lopen. En natuurlijk brengt iedere vaccinatie risico's met zich mee. Maar van deze vaccinatie's is nog geen historie bekend. Men weet niet wat er met de gevaccineerde meisjes en jonge vrouwen over 10 of 20 jaar gebeurd. En dat is dus precies wat ik dochter vertelde. Ik vertelde haar dat het misschien de kans op baarmoederhalskanker zou verminderen/ verkleinen, maar dat dat nog helemaal niet zeker is. En dat ook niet zeker is wat de gevolgen van de stof voor haar lichaam over 10 of 20 jaar zouden zijn. Dat je dus eigenlijk helemaal geen zekerheid krijgt.
Juist de "jubel stemming" die de overheid ouders van jonge meisjes wil proberen te geven (geef ze een Ipod als ze zich laten enten

) maken mij des te bezorgder over deze vaccinaties. Als het veilig was en er geen vragen en twijfels over waren, dan hoef je toch geen Ipod te geven? Dan is de vaccinatie op zich toch al een kado?