abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53935005
Hoi,

Mijn 1e topic als mijn alter-ego :-)

Ik wil in mijn cv-leiding een bochtje maken. Een scherpe 90 graden bocht beter gezegd.

Een bocht uit het buigijzer is te ruim;
Een bochtje maken met een knel-knietje lukt ook niet doordat dit teveel ruimte inneemt. Wat ik eigenlijk nodig heb (maar wat denk ik niet verkrijgbaar is) is een soort knietje met aan 1 kant een knelkoppeling en aan de andere kant een normaal stukje 15mm buis in plaats van een knelkoppeling.

Wat ook zou kunnen is een soldersok van koper gebruiken, die worden nl. wel in bochtjes van 90 graden verkocht, maar koper en cv-buis schijnt geen goede combinate te zijn en ik betwijfel of zo'n soldersok gebruikt kunnen worden in een knelkoppeling.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?
pi_53935079
En iets met perskoppelingen? Kun je een foto van de situatie waar je het nodig hebt plaatsen?

Ik heb trouwens wel eens 100% haakse gelaste hoeken gezien. Eens googlelen.
pi_53935235
twee stukken op 45 graden afzagen en haaks aan elkaar solderen/lassen? En aan de buitenkant nog extra plaatjes solderen voor de stevigheid. Zo'n haakse bocht kan wel extra geluid in de leiding veroorzaken. Weet niet of dat stevig genoeg is in verband met steeds warm en koud worden van de leiding.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_53935422
Foto is onderweg, momentje
pi_53935490
pi_53935540
Ik kom op de site van VSH het volgende tegen:

Flexibele RVS buis:

Met als montage handleiding:
Een PDF-je...
pi_53935604
Waarom vervang je die nikkelkleurige knie niet voor een nikkelkleurig T-stuk?
pi_53935622
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 22:41 schreef Adfundum het volgende:
twee stukken op 45 graden afzagen en haaks aan elkaar solderen/lassen? En aan de buitenkant nog extra plaatjes solderen voor de stevigheid. Zo'n haakse bocht kan wel extra geluid in de leiding veroorzaken. Weet niet of dat stevig genoeg is in verband met steeds warm en koud worden van de leiding.
afgezien daarvan zit je met zo'n constructie ook met scherpe randen in je leiding, wat een grotere weerstandscoėfficiėnt gaat geven en dus grotere eisen aan je pomp stelt. Eentje kan geen kwaad, maar als je een paar van die dingetjes erin steekt moet je pomp best wat meer energie leveren om het water rond te krijgen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53935635
En om een kort buigijzer te gebruiken?
Standaard is de radius 60 of 70 mm afhankelijk van welk merk en type je neemt, maar er is ook een buigijzer voor 15 mm pijp met een radius van 30 mm verkrijgbaar.

foto is klikbaar voor groter formaat.
pi_53935816
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 22:54 schreef Marsepein het volgende:
Waarom vervang je die nikkelkleurige knie niet voor een nikkelkleurig T-stuk?
Die nikkelkleurige knie zit daar om de 15mm buis door te muur te laten steken.
De 22mm die van boven komt wordt gesplitst, 1x 15mm naar links en 1x 15mm naar achter (door de muur heen) ;-)
pi_53935970
DIe buigijzers met radius 30mm ziet er goed uit. Ik denk dat precies is wat ik nodig heb :-)
pi_53936211
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 23:06 schreef Zjummie het volgende:
DIe buigijzers met radius 30mm ziet er goed uit. Ik denk dat precies is wat ik nodig heb :-)
Hou er rekening mee, dat je minstens 2 cm na je gebogen bocht recht moet hebben om te kunnen knellen.
  zondag 14 oktober 2007 @ 23:15:23 #13
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_53936244
ik zou echte 90 graden bochten vermijden, idd vanwege geluid maar ook vanwege de weerstand die het geeft in je systeem, twee 45 graden bochten is beter, of eventueel (een minder duurzaam) flexibel stukje aansluitbuis.

koper moet je vermijden i.v.m. corrosie.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_53936325
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 23:15 schreef dr.dunno het volgende:
ik zou echte 90 graden bochten vermijden, idd vanwege geluid maar ook vanwege de weerstand die het geeft in je systeem, twee 45 graden bochten is beter, of eventueel (een minder duurzaam) flexibel stukje aansluitbuis.

koper moet je vermijden i.v.m. corrosie.
Die knietjes zijn toch ook 90 graden
pi_53936508
dat beetje verschil in weerstand valt mee hoor, een kort bochtje van 90° heeft naar wat ik me herinner (zou er de lijsten moeten bijnemen, ik ken ze niet meer vanbuiten) een dzeta van rond de 0.45, daar waar een gladde buis rond de 0.03 zit en een 45° bocht op 0.20. Zo'n bochtje geeft dus evenveel weerstand of 15 meter leiding, terwijl 2 bochtjes van 45 op 12 meters gaan komen oid. Het begint pas serieus op te spelen als je met vertakkingen / samenvloeiingen zit.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 14 oktober 2007 @ 23:26:45 #16
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_53936577
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 23:17 schreef Zjummie het volgende:

[..]

Die knietjes zijn toch ook 90 graden
sorry ik bedoelde 90 graden bochten zelf maken, prefab knietjes zijn natuurlijk een minder groot probleem
pi_53936845
Zal trouwens niet meevallen zo'n 30mm ijzer te scoren. Ja wel te kopen, maar voor 1 bochtje zo'n ding kopen is natuurlijk van de zotte. En ze worden niet verhuurd door bijv. Warmteservice zie ik net.
Boels heeft ze ook niet in de catalogus staan

Volgende vraag: waar kan ik een 30mm bijguizer huren Of moet ik gewoon even de plaatselijke loodgieter lief aankijken ?
  zondag 14 oktober 2007 @ 23:40:12 #18
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_53937020
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 23:35 schreef Zjummie het volgende:
Zal trouwens niet meevallen zo'n 30mm ijzer te scoren. Ja wel te kopen, maar voor 1 bochtje zo'n ding kopen is natuurlijk van de zotte. En ze worden niet verhuurd door bijv. Warmteservice zie ik net.
Boels heeft ze ook niet in de catalogus staan

Volgende vraag: waar kan ik een 30mm bijguizer huren Of moet ik gewoon even de plaatselijke loodgieter lief aankijken ?
ik geef je meer kans als je je zusje of vriending het laat doen.
pi_53937173
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 23:40 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
ik geef je meer kans als je je zusje of vriending het laat doen.
Oh maar ik kan heel lief kijken hoor
Maar je zou zo maar gelijk kunnen hebben. Draagt vriendinlief ook nog wat bij aan het klus gebeuren

Bedtijd trouwens Allemaal bedankt zover
pi_53937338
Buis helemaal vullen met (zilver-)zand en afdoppen. Hierna heetstoken met een brander. Daarna kun je hem zelf buigen over een stuk rondhout. Het zand zorgt dat de buis niet knikt. Daarna weer heetstoken en afblussen in water, hierdoor komt de stijfheid weer terug.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  maandag 15 oktober 2007 @ 20:58:08 #21
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_53954384
jongens jongens jongens toch,
"Wat ik eigenlijk nodig heb (maar wat denk ik niet verkrijgbaar is) is een soort knietje met aan 1 kant een knelkoppeling en aan de andere kant een normaal stukje 15mm buis in plaats van een knelkoppeling."
Dit heet een insteekknie. Gewoon verkijgbaar van VSH.
it's nice to be important, but it's more important to be nice
pi_53954749
Je bedoelt er zo 1 als deze.

dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:25:25 #23
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_53962846
ys
it's nice to be important, but it's more important to be nice
pi_54021246
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 20:58 schreef roykejanssen het volgende:
jongens jongens jongens toch,
"Wat ik eigenlijk nodig heb (maar wat denk ik niet verkrijgbaar is) is een soort knietje met aan 1 kant een knelkoppeling en aan de andere kant een normaal stukje 15mm buis in plaats van een knelkoppeling."
Dit heet een insteekknie. Gewoon verkijgbaar van VSH.

D'r zit nu (tijdelijk) een wat ruimte bocht op, maar ik ga zeker op zoek naar die insteekknie. Dank !
pi_54025849
Wat is me dat voor een constuctie die daar inelkaar geflanst is ?
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')