abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:59:21 #1
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53922292
Nou de titel zegt het al. (sorry titel moest dreumes zijn)

Hoe kan ik mijn peuter van 20 maanden straffen?
Hij is te ondeugend voor woorden (heeft ook een rede maar daar kan ik niets aan veranderen).
Apart zetten helpt niet, ook niet na 2 weken stug volhouden, boze toon werkt niet.. boos kijken werkt niet..

Maar hij word wel steeds erger, vanmorgen heeft hij als projectje zijn behang lopen treken van zijn kamer... en heb echt geen idee meer hoe ik hem duidelijk kan maken dat dat niet de bedoeling is.

Het is verder ene lief mannetje hoor, erg aanhankelijk en zit geen kwaad in.. maar wil juist voorkomen dat dit verandert ;-)
Vanacht lag ik op bed naar de sterren te kijken en toen bedacht ik me ineens....
Waar is me dak??
Ook wel bekend als Renegate en NaatjeAron.
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:07:52 #2
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_53922424
Als jij, de reden dat je kind op dit moment moeilijk is, niet kan veranderen; denk ik dat het onredelijk is om van een kind van nog geen 2 jaar oud te vragen om zijn gedrag aan te passen.

Geef 'm veel aandacht, doe samen leuke dingen en laat zien dat hij heel belangrijk is.
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_53922489
Hoi hoi,

moeilijk hoor zo'n deugniet. Inderdaad net als Doeka zegt: overladen met positieve aandacht. Als tie wat ouder is zal apart zetten wel gaan, als is het maar een halve minuut. En het beloningssysteem met bijvoorbeeld stickers werkt ook goed.

Succes ermee!
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:12:24 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_53922496
Gewoon zeggen dat het niet mag is zo moeilijk toch niet?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:12:56 #5
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53922510
Nou zijn vader is voor 4 maanden weg op uitzending, daar kan ik weinig aan doen.
maar dit houd dan toch niet in dat ik alles maar goed moet vinden?
Ik laat hem al erg veel rauzen buiten, ik schilder met hem, ik wandel met hem, en speel met hem..
Als hij om papa vraagt leg ik zo goed mogenlijk in kleine mensen taal uit dat hij er niet is.

Aandacht komt hij echt niets te kort, maar het lijkt wel of hij compleet bout aan me heeft.
Hij vind het maar grappig als ik boos word, en ik krijg van mensen te horen, ach geef hem toch een tik, maar dit wil ik niet!!.. Juist omdat er een kern in zit dat hij zo is... maar ik zou wel graag willen weten hoe jullie de kleintjes duidelijk maken dat dit niet getolereerd word.
Vanacht lag ik op bed naar de sterren te kijken en toen bedacht ik me ineens....
Waar is me dak??
pi_53922553
ik zou hem zelf laten merken wat hij doet. Bijvoorbeeld als hij iets morst het zelf mee laten op doen (als je denkt dat het expres is dan he)dit niet doen wanneer hij iets anders fout doet ofzo, ben opzich best anti tikken geven zou ik zelf ook niet doen, maar hij mag dat ook niet en dan vind ik dat ie ook wel mag voelen hoe het bij iemand anders voelt, dus waarom hij het niet mag doen. Als hij iemand slaat of knijpt bij hem even terug doen (niet te hard maar op de manier dat hij wel weet dat het niet fijn is). Bij he behang ook iets passends bedenken (ik kan zou gouw niets bedenken) misschien dat dit wat helpt

[ Bericht 25% gewijzigd door hilliebillie op 14-10-2007 12:18:12 (aanvulling) ]
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:15:02 #7
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53922554
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 12:12 schreef Megumi het volgende:
Gewoon zeggen dat het niet mag is zo moeilijk toch niet?
Sorry maar heb je uberhaupt mijn begin post wel gelezen?
Waar is me dak??
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:15:33 #8
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_53922561
Herhaling, herhaling, herhaling én zeeeer consequent zijn. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet, en als papa thuis is ook niet. Goed nadenken over wát je verbiedt. Teveel verbieden werkt averechts.

Als je consequent blijft wordt het vanzelf makkelijker, maarja, het blijven peuters hè?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:17:47 #9
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53922596
Hilliebillie, ja dat doe ik idd ook.. hij vind meehelpen echt geweldig! en dat laat ik hem ook doen.. ook al duren de dingen soms 10x langer en kan ik het daarna alsnog opnieuw doen haha.
Slaan doet hij gelukkig nog niet (afkloppen) toen hij nog kleiner was wel maar toen hebben we het aaien in leven geroepen en dat werkt tot nu to enog steeds.
En hij mag van mij best boos zijn, bedoel ieder mens is boos, dus hij mag dat ook.. maar hij moet wel grenzen kennen.

Stickersysteem zou ik dat nu al kunnen doen?.. Dan ga ik meteen aan de slag met een velletje en koop ik morgen stickers, ben alleen bang dat hij het nut er niet van inziet.
Waar is me dak??
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:18:22 #10
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_53922604
Wat wij deden/doen, is onze kinderen ons aan laten kijken´(we gaan dus op de knieen), zeggen dat iets niet mag en heel kort waarom, daarna moeten ze in de hoek of op de trap (1 minuut per levensjaar). Daarna halen we ze weer uit de hoek en vragen we of ze het niet meer doen en eventueel een verontschuldiging. Dan pas mogen ze uit de hoek.

En ja, ze gaan de hoek uit. Wij zetten ze dan weer terug en beginnen opnieuw met tellen. Al moet het 100x opnieuw.
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:19:31 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_53922623
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 12:17 schreef MamavAron het volgende:
Stickersysteem zou ik dat nu al kunnen doen?.. Dan ga ik meteen aan de slag met een velletje en koop ik morgen stickers, ben alleen bang dat hij het nut er niet van inziet.
Die stickers is hij morgen weer vergeten. Echt, met consequent zijn én doorzetten werkt echt het beste.
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:21:35 #12
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53922655
Tinkepink, en als de kleintjes dan gewoon weglopen?
Dat is dus mijn grootste punt, ik zet hem apart en hij loopt gewoon weg..
Pak hem op zet hem weer neer en loopt dan weer weg... en dit idd heeel erg vaak.
Maar als ik jou zo hoor gaat hij het na 100x ;-) dus gewoon snappen?.. ik kreeg steeds het idee dat hij gewoon een spelletje maakte van het verhaal.
Ook al zei ik niks, en negeerde ik hem... hoe moeilijk dat ook is.
Waar is me dak??
pi_53922656
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 12:17 schreef MamavAron het volgende:

Nou stickers zijn wel mooi dat zal hij ook vinden het is een beloning om een mooi stickertje uit te mogen zoeken nadat hij iets goeds gedaan heeft, en bijvoorbeeld bij 10 kleine stickers een grote mogen plakken en bij ... stickers een ander klein presentje krijgen. als hij dat weet en als je hem er aan herrinderd.. volgens mij houden alle kinderen er van om iets leuks te krijgen.. ook de kinderen die nog geen twee zijn..
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:23:57 #14
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53922696
Nou ja we gaan de stickers gewoon invoeren.
En het apart zetten blijf ik dan mee doorgaan.

Het rare is alleen dat hij naar iedereen luisterd, behalve mij.. begin mezelf onderhand een soort ontaarde moeder te vinden die haar eigen kind niet eens op kan voeden.
Waar is me dak??
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:24:33 #15
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_53922703
Nouja, voor mijn kinderen hadden/hebben stickers geen enkele waarde, dus werkte hebt bij ons niet. Het enige wat ons echt goed werkt is consequent en duidelijk zijn. En ja, al moeten we de kinderen 200x terugzetten, ze gaan terug in de hoek.
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:25:21 #16
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_53922717
Consequent zijn werkt idd het beste; en ik denk dat hij nog veel te jong is voor een stickersysteem.
Als-ie heel verdrietig is omdat pappa er niet is kun je misschien samen met hem een mooie tekening maken en opsturen.
En verder zal hij het uiteindelijk gewoon moeten accepteren dat pappa er niet is.

En bovenal je natuurlijk niet gek laten maken door zo'n smurf; jij bent de ouder, en jij bepaalt wat er gebeurt.
pi_53922721
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 12:19 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Die stickers is hij morgen weer vergeten. Echt, met consequent zijn én doorzetten werkt echt het beste.
het stickerplak vel moet ook wel op een zichtbare plaats hangen en er moet ook aan herrinderd worden (om maar wat te noemen 'als je nu netjes eet mag je straks een stickertje plakken' en dat dan ook direct na het eten laten doen zodat het verband er nog is)

consequent door blijven zetten is zoals je eerder zei inderdaad ook heel belangrijk maar ik denk dat een systeem van straffen en een systeem van belonen goed te combineren valt
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:27:34 #18
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_53922753
WIj belonen met het doen van een extra spelletje of extra aandacht. Ik hou niet zo van materiele beloningen en mijn kinderen boeit het gelukkig ook niet zo. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:28:05 #19
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53922762
Ja voor wat betreft het papa verhaal doe ik idd veel met hem..
Als ik een pakketje stuur dan stuur ik er 2 1 met dingen erin van Aron en een van mezelf.
Aron "schrijft" de kaartjes en we maken iedere dag een projectje voor hem.. ene keer een schilderijtje.. andere keer een tekening..
S'avonds gaan we bij de foto van papa welterusten zeggen dat soort dingetjes.
En ik hoop idd ook dat hij uiteindelijk gewoon een soort rust vind dat papa er even niet is.. de laatste maand zal ik een aftel kalender maken voor hem zodat hij nog ene beetje een overzichtje heeft van hoe lang nog.
Waar is me dak??
pi_53922869
Mischien om duidelijkheid te verschaffen omtrent papa is het misschien ook leuk om een soort van advent kalender te maken. elke dag een vakje open maken en bij het laatste vakje komt papa die dag thuis. En dan die kalender in het teken van papa bijvoorbeeld een tekening die hij van papa gemaakt heeft en eenfoto. En dan ik de vakjes elke dag een klein dingetje (bv de ene keer een snoepje (tumtum ofzo) en de andere keer een klein cadeautje. Hang het op een goed zichtbare plaats zodat hij het goed kan zien en als er mensen langs komen dat hij ook kan zeggen "kijk eens.. nog zoveel dagen en dan komt papa thuis" En als je bijvoorbeeld vooraf weet wanneer hij weer gaat bellen kun je dat bijvoorbeeld er ook bij tekenen op de kalender.

ik weet niet of je het idee wat vind, was ook maar in en opwelling ik heb zelf trouwens (nog) geen kinderen maar zie wel hoe m'n schoonfamilie er mee omgaat

oh zie nu dat je het idee zelf ook al had
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:38:38 #21
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53922946
Ja wilde ook ene kalender maken in de laatste maand.. maar misschien moet ik dat nu al gaan doen idd.
Ook al zal hij het misschien niet begrijpen dat hebben we het in ieder geval geprobeert.
Zal alleen moeten gokken wanneer hij terug komt, maar dan hou ik gewoon de langste datum aan idd.
Laat ik Aron gewoon meeknutselen haha heeft hij in ieder geval weer een "projectje".
En qua bellen en zo kan ik helaas geen afspraken maken, er kan daar altijd wat tussen komen en ik heb denk ik de poppen goed aan het dansen als papa zou bellen, maar niet kan.

Voel me nu wel een beetje een zeikert hoor haha.. dit is de eerste keer dat ik echt met me handen in het haar zit met wat ik moet doen.. en dan kijk je veel naar de nanny en dat soort programma's en lees je veel boeken, maar de praktijk gaat toch heel anders.
Ik denk idd dat qua "straffen" ik gewoon door moet zetten in het apart zetten, hij zal uiteindelijk toch moeten gaan beseffen dat het geen spelletje is toch?
Waar is me dak??
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:42:35 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_53922998
Inderdaad. Kiezen voor één soort straf en dat conseqent inzetten zodat je kindje weet wát niet mag en wát de straf is als hij het toch doet. En verder, veel aandacht. Maar dat is natuurlijk vanzelfsprekend.
Al heb ik ook gemerkt dat teveel aandacht ook niet goed is, want dan zit je met een kind dat zich niet zelf kan vermaken.
  zondag 14 oktober 2007 @ 13:13:03 #23
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_53923437
MamavAron,
Dat hij naar iedereen luisterd is heel normaal hoor. Jij bent op dit moment het enige veilig in zijn leven. ZIjn houvast waar hij zichzelf mag zijn. Als hij bv bij oma, kdv enz is moet hij zich gedragen.
Doordat zijn vader er nu niet is is dat voor hem moeilijk te bevatten want hoe leg je een kind uit wat zijn vader nu doet en waar hij is. Hoe lang hij wegblijft kan je hem ook niet duidleijk maken helaas. Dus zal hij ondeugend zijn in zijn vertrouwde omgeving en uitproberen hoever hij hier in kan gaan.

Het belangrijkste is dat je blijft herhalen, wat niet mag en waarom niet, hem iedere keer op dezelfde manier "straffen" en hem duidelijk maken dat hij zichzelf mag zijn bij jiou binnen de grenzen die jij aangeeft. Laten merken dat jij bij hem blijft en niet net als zijn vader weggaat.

Heel veel succes en het loont echt het doorzetten.

groetjes
  zondag 14 oktober 2007 @ 13:22:23 #24
194312 MamavAron
Mama van Aron Marick
pi_53923586
Lieve post zeg Klein_spookje, dank je wel!

Iedereen bedankt voor het snelle reageren en de tips..
Ik ga nu even met een vuilniszak en me zoon naar zijn kamer en heb besloten dat hij het papier op mag gaan ruimen, trekken we wel even een uurtje voor uit.
En daarna gaan we als "beloning" naar de kinderboerderij.

Ik heb een dekentje uit zijn kast getrokken en dat ligt nu op de grond in het saaiste hoekje van de kamer, dat word zijn "straf" plekje.
Ik las hier dat het 1 minuut per jaar is?.. dus dan zou het voor hem nu 1 minuut voldoende moeten zijn toch?..

Nogmaals bedankt voor de tips iedereen .. ik hoop over een paar weken in dit topic te kunnen vertellen hoe geweldig het dan gaat
Waar is me dak??
  zondag 14 oktober 2007 @ 13:24:24 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53923612
Ik denk dat er niks mis is met een corrigierende tik rond die leeftijd. Blijkbaar is 'ie compleet niet onder de indruk van jouw boosheid. Enige manier om hem te leren dat jouw boze buien echt wel minder leuk kunnen uitpakken voor hem is bij een flik pak op z'n broek. Na een paar keer gaat 'ie mamma's boze gezichtsuitdrukkingen echt niet meer grappig vinden want hij weet dat dat resulteert in een pak slaag. Woppa.

Toevoeging:
Als je het doet, doe het dan rustig. Met een redelijke normale stem en leg hem uit waarom je hem nu gaat straffen. Daarna eventjes afkoel tijd. En dan als het weer rustig is eventjes tijd voor iets leuks. Mamma kan ook leuk zijn maar ze heeft grenzen.

[ Bericht 6% gewijzigd door SpecialK op 14-10-2007 13:29:57 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')