FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / ANWB hoe zit dat
hierissieweerzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:01
Ik ben dus lid van de ANWB heb Nederland en woonplaats service. Maar hoe zit dat nou als je pech hebt, je mag ze dan bellen? Neem het voorbeeld mijn band is onderweg lek geraakt, kan ik hun dan bellen om een andere erop te laten zetten. Weet iemand wat voor een vergoedingen de ANWB hiervoor rekend?
DaFrenkzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:04
Staat het niet in de voorwaarden/site? Daar staat geloof ik wat ze wel en niet doen.

Maar ik denk dat ze op zich wel je band zullen vervangen door je reserveband. Een nieuwe zal je eerst moeten kopen me dunkt.
daNpyzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:04
Lekke band = pech onderweg = ANWB bellen
hierissieweerzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:07
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:04 schreef daNpy het volgende:
Lekke band = pech onderweg = ANWB bellen
maar wat kost dat dan?
Frumzelzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:08
Voorrijkosten en uurkosten zijn gratis meen ik. Onderdelen moet je wel zelf betalen
DaFrenkzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:08
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:07 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

maar wat kost dat dan?
In principe niets dus. Je kan het altijd vragen als je het gratis 0800 nummer belt van ANWB
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:08 schreef Frumzel het volgende:
Voorrijkosten en uurkosten zijn gratis meen ik. Onderdelen moet je wel zelf betalen
Precies.. ze vervangen hem wel door je reserveband. Nieuwe moet je zelf betalen.
hierissieweerzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:08
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:04 schreef DaFrenk het volgende:
Staat het niet in de voorwaarden/site? Daar staat geloof ik wat ze wel en niet doen.
daar kreeg ik geen duidelijkheid over. Maar mijn vraag is dus wat kost het je als je de ANWB laat komen bij pech onderweg?
Daffodil31LEzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:10
Een lekke band is natuurlijk geen echte pech onderweg. Een reservewiel even op je auto hangen kun je meestal sneller dan te moeten wachten op een wegenwachter.
Serindezaterdag 13 oktober 2007 @ 17:11
never mind

http://www.anwb.nl/publis(...)007-2008-1357411.pdf

Artikel 11.4.4 lid e
Athmozzzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:13
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:10 schreef Daffodil31LE het volgende:
Een reservewiel even op je auto hangen kun je meestal sneller dan te moeten wachten op een wegenwachter.
klopt, alleen wil je op de snelweg vb geen wiel wisselen, aangezien de kans om aangereden te worden op de pechstrook best groot is. Als je dan de ANWB (of touring in België) belt, dan blijft die kans even groot, alleen ben jij het niet die aangereden wordt
Daffodil31LEzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:16
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:13 schreef Athmozz het volgende:

[..]

klopt, alleen wil je op de snelweg vb geen wiel wisselen, aangezien de kans om aangereden te worden op de pechstrook best groot is. Als je dan de ANWB (of touring in België) belt, dan blijft die kans even groot, alleen ben jij het niet die aangereden wordt
Mensen moeten eerst eens leren om hun auto zo ver mogelijk naar rechts op de vluchtstrook te zetten. Ik heb er geen enkel probleem mee om in tien minuten een wiel te verwisselen. Uiteraard moet ik er wel bijvertellen dat de laatste keer dat ik dat deed nu vijftien jaar geleden is.
hierissieweerzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:16
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:10 schreef Daffodil31LE het volgende:
Een lekke band is natuurlijk geen echte pech onderweg. Een reservewiel even op je auto hangen kun je meestal sneller dan te moeten wachten op een wegenwachter.
De band is het voorbeeld, maar ikeweet dus echt niet hoe je een band verwisseld hoor! trouwens heb ik een spuitbusje gekocht met schuim dat je in je band kan spuiten, dan is het lek gedicht en kun je ff rijden(hij pomp je band meteen op. Dat zijn oplossingen waar ik wat aan heb, moet niet te technisch worden
DaFrenkzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:16
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:11 schreef Serinde het volgende:
never mind

http://www.anwb.nl/publis(...)007-2008-1357411.pdf

Artikel 11.4.4 lid e
Dat is transporthulp, dus d.w.z. dat ze hem mee moeten nemen omdat hij niet ter plekke te repareren is. Dán mag je geen lekke band hebben. Een lekke band is, als je een reservewiel hebt, in principe ter plekke te repareren en dat zal ook vast kostenloos zijn. Bel anders even met ANWB joh!
DaFrenkzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:18
http://www.anwb.nl/publis(...)-verwisselen.nl.html

Pagina met uitleg over hoe band te verwisselen. Maar het gaat om de onderste regel:
quote:
Mocht dit ondanks de bovengenoemde tips niet lukken dan staat de Wegenwacht voor je klaar om jou te assisteren.
Daffodil31LEzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:22
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:16 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

moet niet te technisch worden
Technisch? Bouten/moeren lossen, auto opkrikken, bouten/moeren helemaal uitdraaien, wiel met lekke band eraf, reservewiel erop, bouten/moeren handvast zetten, auto laten zakken, bouten/moeren vaststampen. Klaar.
WVL_KsZeNzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:27
De ANWB komt je wel gewoon helpen, maar je moet dan ter plaatse een abonnement afsluiten voor buiten de woonplaats + nog wat extra kosten..

Zo gaat het bvb als je <25 bent :
quote:
Kan ik bij pech lid worden?
Je kunt bij pech langs de weg lid worden. Je betaalt dan wel een flink hoger bedrag aan inschrijfgeld, nl. ¤ 120,25 en je wordt door de wegenwacht genoteerd voor een lidmaatschap Wegenwacht Nederland service met Woonplaats service. Je krijgt wel een korting van 50% op de service van de Wegenwacht, dus in plaats van ¤ 69,50 betaal je ¤ 34,75 voor de service waar het inschrijfgeld van ¤ 120,25 nog bij komt. Bovendien moet je het bedrag direct voldoen of een machtiging afgeven voor een automatische afschrijving.
> Inschrijven voor Wegenwacht Service met Jongerenvoordeel
^ Terug naar de vragen
Voor een normaal abonnement kon ik het niet vinden.
Erosjuhhhzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:30
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:18 schreef DaFrenk het volgende:
http://www.anwb.nl/publis(...)-verwisselen.nl.html

Mocht dit ondanks de bovengenoemde tips niet lukken dan staat de Wegenwacht voor je klaar om jou te assisteren.

"Doe nu de krik onder de auto"
"heel goed ja"
"En verwissel de band maar"
DaFrenkzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:30
Maar de TS is al lid.. dus dat scheelt
Erosjuhhhzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:30
edit
DaFrenkzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:30
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:30 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

"Doe nu de krik onder de auto"
"heel goed ja"
"En verwissel de band maar"
Hehe ja.. dat zag ik ook zo voor me Nee, ik neem aan dat ze het geheel voor je zullen doen
Athmozzzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:32
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:30 schreef Erosjuhhh het volgende:
"Doe nu de krik onder de auto"
"heel goed ja"
"En verwissel de band maar"
neen hoor, ik ken de assistentie.

"ja mijn band is plat en ik sta op de E40 kilometerpaal zoveel"
"wilt u telefonische bijstand"
"neen niet echt, ik heb geen zin om hem zelf te vervangen"
"ok, binnen een half uurtje is mijn collega ter plaatse"

Collega komt toe; koffer open, bandje eruit & wisselen zonder dat je zelf ook maar vuile handen hebt. Ideaal dus. Bij verkeerde brandstof tanken komen ze trouwens ook langs
Noway666zaterdag 13 oktober 2007 @ 17:33
ANWB lidmaatschap is persoonsgebonden en dat is ook wel zo fijn. Bij veel concurrenten of verzekeraars is het los per voertuig.
hierissieweerzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:36
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:18 schreef DaFrenk het volgende:
http://www.anwb.nl/publis(...)-verwisselen.nl.html

Pagina met uitleg over hoe band te verwisselen. Maar het gaat om de onderste regel:
[..]
En hoe haal je een wieldop eraf?
Sometimeszaterdag 13 oktober 2007 @ 17:37
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:16 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Mensen moeten eerst eens leren om hun auto zo ver mogelijk naar rechts op de vluchtstrook te zetten. Ik heb er geen enkel probleem mee om in tien minuten een wiel te verwisselen. Uiteraard moet ik er wel bijvertellen dat de laatste keer dat ik dat deed nu vijftien jaar geleden is.
In principe mee eens, maar als de te vervangen band aan de rechterkant zit heb je op sommige (lees: veel) vluchtstroken toch een uitdaging.
Lekke band aan de linkerkant heeft uiteraard ook nadelen, dan zit je met je gat zowat op de weg waar de auto's en vrachtwagenslangs razen.
Sometimeszaterdag 13 oktober 2007 @ 17:37
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:33 schreef Noway666 het volgende:
ANWB lidmaatschap is persoonsgebonden en dat is ook wel zo fijn. Bij veel concurrenten of verzekeraars is het los per voertuig.
Wel maximaal 2 kentekens per jaar.
Athmozzzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:40
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:36 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

En hoe haal je een wieldop eraf?
tegen een stoeprand rijden helpt, maar om ze er niet-destructief af te halen zou ik het ook niet weten. Ik weet zelfs niet eens waar ik die krik moet zetten (ergens onder de auto), laat staan dat ik het risico zou lopen om op een verkeerd punt te ondersteunen...
Repeatzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:42
ANWB komt altijd, ook als je je sleutels in de auto hebt laten liggen etc. Soms lees je ook nog wel eens dat ze een scootmobiel gerepareerd hebben ofzo. Echte vaklui ipv ingehuurde prutsslepers van routemobiel enz.
Metalfreakzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:44
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]

tegen een stoeprand rijden helpt, maar om ze er niet-destructief af te halen zou ik het ook niet weten. Ik weet zelfs niet eens waar ik die krik moet zetten (ergens onder de auto), laat staan dat ik het risico zou lopen om op een verkeerd punt te ondersteunen...
Lees je instructieboekje eens... Daarbij zijn er aan de voor en achterkant verstevigde punten die meestal netjes staan aangegeven met een driehoekje. Daar moet je je krik onder zetten, maar het metaal is ook dikker daar, dat zie je gewoon duidelijk. Wieldoppen krijg je er meestal af door er gewoon even aan te trekken, kijk ff waar ze vastgeklikt zitten en maak ze daar los. Ik ga wat op de wegenwacht wachten om een band te verwisselen...
hierissieweerzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:52
Maar ik mag concluderen dat de wegenwacht komt en dat dat niks kost(geen voorrijkosten en uurloon), moeten ze materiaal op je auto zetten (bijv een bout slangetje etc) dan moet je dat betalen.
DaFrenkzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:54
Correct

Bellen dus
hierissieweerzaterdag 13 oktober 2007 @ 17:59
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:54 schreef DaFrenk het volgende:
Correct

Bellen dus
Nou, ik hbe ze nu niet nodig, maar een paar maandjes geledden wel, maar toen had ik nog geen abbo. (had toen mijn koplampen laten branden, dus de accu leeg maar goed toen gebeld en dan zou het mij 200 euro kosten 90 euro voorrijdkosten en 50 euro uurloon en de rest de abbo... Dus vandaar dat die vraag nog steeds bij mij heerste. Maar heb nu duidelijkheid! Maar een band ga ik dus nist staan te verwisselen, snap ik toch niet krijg je alleen maar gekut van, mezelf kennende
Athmozzzaterdag 13 oktober 2007 @ 18:25
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:44 schreef Metalfreak het volgende:
Ik ga wat op de wegenwacht wachten om een band te verwisselen...
Ik ga er gewoon van uit dat ik gebruik maak waarvoor ik betaal, dus als ik een platte band heb moeten ze die maar komen verwisselen. Als ik het boekje erbij moet nemen, zoeken wat ik nodig heb, de krik eruit halen, band eruit halen, band vervangen, band terug in de auto... dan ben ik wss langer bezig dan wachten op iemand van touring (vorige keer duurde het nog geen kwartier voor ze er waren, en in zowat 80% van de gevallen ben je binnen het uur al terug op de baan.). Verder maak ik dan niet eens mijn handen / kleren vuil.
Sometimeszaterdag 13 oktober 2007 @ 19:04
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:59 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Nou, ik hbe ze nu niet nodig, maar een paar maandjes geledden wel, maar toen had ik nog geen abbo. (had toen mijn koplampen laten branden, dus de accu leeg maar goed toen gebeld en dan zou het mij 200 euro kosten 90 euro voorrijdkosten en 50 euro uurloon en de rest de abbo... Dus vandaar dat die vraag nog steeds bij mij heerste. Maar heb nu duidelijkheid! Maar een band ga ik dus nist staan te verwisselen, snap ik toch niet krijg je alleen maar gekut van, mezelf kennende
Zo moeten ze het wel doen, anders wordt iedereen bij panne ter plekke lid (en niet preventief).
rutger05zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:20
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:42 schreef Repeat het volgende:
ANWB komt altijd, ook als je je sleutels in de auto hebt laten liggen etc. Soms lees je ook nog wel eens dat ze een scootmobiel gerepareerd hebben ofzo. Echte vaklui ipv ingehuurde prutsslepers van routemobiel enz.
Inderdaad.
hierissieweerzaterdag 13 oktober 2007 @ 23:33
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 19:04 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Zo moeten ze het wel doen, anders wordt iedereen bij panne ter plekke lid (en niet preventief).
Jap dat snap ik ook wel, maar dacht dat er dus ook voorrijdkosten zouden zijn wanneer je beld als je al lid bent
Terpentin07zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:36
Ik heb nu na anderhalf jaar ook maar anwb aangevraagd met europa service.Geeft toch een veilig gevoel.
RemcoDelftzaterdag 13 oktober 2007 @ 23:47
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:16 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

De band is het voorbeeld, maar ikeweet dus echt niet hoe je een band verwisseld hoor! trouwens heb ik een spuitbusje gekocht met schuim dat je in je band kan spuiten, dan is het lek gedicht en kun je ff rijden(hij pomp je band meteen op. Dat zijn oplossingen waar ik wat aan heb, moet niet te technisch worden
Anders lees je de gebruiksaanwijzing van je auto eens
giaszondag 14 oktober 2007 @ 02:08
even terzijde, als je niet zelf in staat bent om je autoband te vervangen hoor je niet in een auto thuis.

daarnaast, afhankelijk van de service die je hebt afgesloten komen ze je wel of niet helpen.
Je hebt Woonplaats dekking, Nederland dekking en europa geloof ik. basis abbo is alleen nederland zonder je woonplaats.

Zoek dus uit welke dekking jij hebt, afhankelijk daarvan weet je wanneer ze je wel en niet komen helpen.
Athmozzzondag 14 oktober 2007 @ 08:40
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 02:08 schreef gias het volgende:
even terzijde, als je niet zelf in staat bent om je autoband te vervangen hoor je niet in een auto thuis.
Waarom? Kan jij perfect je computer / TV herstellen als er iets aan is? Ik vermoed ook van niet... (er zijn er in ieder geval genoeg die het niet kunnen).

Beter dat je gewoon toegeeft dat je het niet kan en dat je ook niet probeert maar het direct door een vakman laat doen, dan dat je zelf een poging gaat ondernemen en het wiel er slecht terug aan hangt (zelfde met dingen zoals elektriciteit leggen; meer dan de helft van de zelf-geplaatste installaties is gewoon niet in orde, maar het was goedkoop om te plaatsen...).

Als er iets hapert/een of ander verklikkerlichtje geeft een probleem aan stop ik wel & bel ik naar touring / de garage, het is niet dat ik daarmee iemand nadeel berokken ofzo. Ik kan ook geen oliepeil controleren (dat zie ik wel aan het lichtje op het dashboard) en ik zou niet weten hoeveel druk ik op mijn banden moet zetten, maar daar dient de garage voor.
RemcoDelftzondag 14 oktober 2007 @ 09:22
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 08:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Waarom? Kan jij perfect je computer / TV herstellen als er iets aan is? Ik vermoed ook van niet... (er zijn er in ieder geval genoeg die het niet kunnen).

Beter dat je gewoon toegeeft dat je het niet kan en dat je ook niet probeert maar het direct door een vakman laat doen, dan dat je zelf een poging gaat ondernemen en het wiel er slecht terug aan hangt (zelfde met dingen zoals elektriciteit leggen; meer dan de helft van de zelf-geplaatste installaties is gewoon niet in orde, maar het was goedkoop om te plaatsen...).

Als er iets hapert/een of ander verklikkerlichtje geeft een probleem aan stop ik wel & bel ik naar touring / de garage, het is niet dat ik daarmee iemand nadeel berokken ofzo. Ik kan ook geen oliepeil controleren (dat zie ik wel aan het lichtje op het dashboard) en ik zou niet weten hoeveel druk ik op mijn banden moet zetten, maar daar dient de garage voor.
Je doet je naam Belg eer aan
Athmozzzondag 14 oktober 2007 @ 09:23
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 09:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je doet je naam Belg eer aan
Je antwoordt niet op mijn vraag. Waarom zou je het zelf moeten kunnen?
DaFrenkzondag 14 oktober 2007 @ 09:39
Er zijn wel een paar dingen die je als autorijder moet kunnen denk ik, al is het maar voor de veiligheid van jou, je pasagiers en de medeweggebruikers. Zoals je bandenspanning. Dat is best belangrijk, niet alleen voor je beurs (verbruik van de auto is er erg van invloed op) maar ook voor het risico op een klapband. Oliepeil lijkt me ook best goed om zelf te controleren. En dat terwijl die zaken toch vrij eenvoudig zijn.

Volgens mij krijgen we die zelfs geleerd bij autorijles? Ik kan me herinneren dat wij zoiets gedaan hebben tijdens een les. Oliepeil, bandenspanning. Maar inderdaad, geen banden verwisselen. Zou op zich goed zijn dat iedereen het eens zelf kan doen.. kan je dan altijd nog bepalen of je ANWB wilt inschakelen voortaan
RemcoDelftzondag 14 oktober 2007 @ 09:59
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 09:23 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Je antwoordt niet op mijn vraag. Waarom zou je het zelf moeten kunnen?
Als je je instructieboekje had gelezen, zou je weten dat je voor elke rit (of in ieder geval regelmatig!) je bandenspanning, oliepeil en werking van lampen moet controleren. Dat hoort er gewoon bij.
Dat laat je niet wekelijks even door de garage doen, dus dat moet je gewoon zelf kunnen.
Maar then again, de wegen in Belgie zijn zo compleet vergaan, dat het toch hopeloos is.
lovelizondag 14 oktober 2007 @ 10:52
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:59 schreef hierissieweer het volgende:
Nou, ik hbe ze nu niet nodig, maar een paar maandjes geledden wel, maar toen had ik nog geen abbo. (had toen mijn koplampen laten branden, dus de accu leeg
[knip]
Maar een band ga ik dus nist staan te verwisselen, snap ik toch niet krijg je alleen maar gekut van, mezelf kennende
Echt, ik zou me doodschamen als ik de ANWB bel voor een lege accu. Een auto starten op een lege accu (aanduwen of met startkabels) en een wiel verwisselen zijn zo simpel, dat zelfs de grootste kneus het zou moeten kunnen. Hint: de wieldop gaat eraf met een schroevendraaier.
In het instructieboekje staat waar de krik onder de auto moet worden geplaatst, waarschijnlijk staat er ook in hoe je met startkabels kunt starten.
lovelizondag 14 oktober 2007 @ 10:59
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 08:40 schreef Athmozz het volgende:
...Ik kan ook geen oliepeil controleren (dat zie ik wel aan het lichtje op het dashboard) en ik zou niet weten hoeveel druk ik op mijn banden moet zetten, maar daar dient de garage voor.
Heb je een oliedrukmeter of een olieniveaumeter? Bij elke benzinepomp hangt een overzicht van de meeste automerken waarbij de bandenspanning staat vermeld. Als je zelf je bandenspanning niet nakijkt, zou je zeker eens in de 2 maanden bij de garage langs moeten om dat te laten controleren.
Athmozzzondag 14 oktober 2007 @ 11:29
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 10:59 schreef loveli het volgende:
Als je zelf je bandenspanning niet nakijkt, zou je zeker eens in de 2 maanden bij de garage langs moeten om dat te laten controleren.
maandelijks gaat de onze binnen voor een mini-checkup (kost 5à10¤'s) waarbij ze bandenspanning in orde zetten, oliepeil controleren... zo de belangrijke dingetjes controleren ze even. Gezien het aantal km's dat ik ermee rijd, gaat die auto dus om de 3à400km binnen voor een controle. Kost toch amper, dus ik zie het nut niet in om die controle niet te laten gebeuren.
Hari-Bozondag 14 oktober 2007 @ 11:32
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 08:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Waarom? Kan jij perfect je computer / TV herstellen als er iets aan is? Ik vermoed ook van niet... (er zijn er in ieder geval genoeg die het niet kunnen).

Beter dat je gewoon toegeeft dat je het niet kan en dat je ook niet probeert maar het direct door een vakman laat doen, dan dat je zelf een poging gaat ondernemen en het wiel er slecht terug aan hangt (zelfde met dingen zoals elektriciteit leggen; meer dan de helft van de zelf-geplaatste installaties is gewoon niet in orde, maar het was goedkoop om te plaatsen...).

Als er iets hapert/een of ander verklikkerlichtje geeft een probleem aan stop ik wel & bel ik naar touring / de garage, het is niet dat ik daarmee iemand nadeel berokken ofzo. Ik kan ook geen oliepeil controleren (dat zie ik wel aan het lichtje op het dashboard) en ik zou niet weten hoeveel druk ik op mijn banden moet zetten, maar daar dient de garage voor.
Bullshit een computertje fixen is wel eventjes wat anders dan krik eronder band met 5 bouten los te halen nieuwe band erop 5 bouten er weer in aandraaien krik weg en GAS! O ja dat is waar, je krijgt vieze handjes laten we de ANWB maar bellen.
daNpyzondag 14 oktober 2007 @ 11:40
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 08:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]
Ik kan ook geen oliepeil controleren (dat zie ik wel aan het lichtje op het dashboard)
Les 1 in "Hoe mol ik een motor?"!!
Athmozzzondag 14 oktober 2007 @ 11:47
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 11:32 schreef Hari-Bo het volgende:

[..]

Bullshit een computertje fixen is wel eventjes wat anders dan krik eronder band met 5 bouten los te halen nieuwe band erop 5 bouten er weer in aandraaien krik weg en GAS! O ja dat is waar, je krijgt vieze handjes laten we de ANWB maar bellen.
voor jou wel, voor anderen is een pc'tje fixen peanuts (in weze is het hardwarematig ook niet meer dan 4 vijsjes losvijzen & de juiste printplaat vervangen) en is het wisselen van die band gewoon een klotewerk en daarom bellen ze de ANWB. Ik zie het probleem ook niet, je betaalt ervoor dus je kan er maar gebruik van maken ook.

Op die manier geef je trouwens ook wat werkgelegenheid aan anderen. Mooi toch?
densmeezondag 14 oktober 2007 @ 13:00
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 11:40 schreef daNpy het volgende:

[..]

Les 1 in "Hoe mol ik een motor?"!!
als het lampje brandt dan pompt de olie pomp al geen olie meer rond dus draait je motor nog al snel kapot
De_Hertogzondag 14 oktober 2007 @ 13:12
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 08:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]
Ik kan ook geen oliepeil controleren (dat zie ik wel aan het lichtje op het dashboard)
Het lichtje op het dashboard is voor de oliedruk, niet het oliepeil. Als dat lampje brandt is er geen of nauwelijks oliedruk, maar dan zit het oliepeil al ver onder het minimale niveau. Feitelijk ben je dan dus al te laat.

Overigens is oliepeil meten een van de weinige dingen die je zelfs bij de meest moderne auto's nog makkelijk zelf kunt doen: in het boekje kijken waar het stokje zit, stokje uit de opening halen, stokje afvegen, stokje terug stoppen, stokje er weer uit halen, en kijken of de vloeistof nog tussen 'min' en 'max' staat
hierissieweerzondag 14 oktober 2007 @ 13:34
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 13:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Het lichtje op het dashboard is voor de oliedruk, niet het oliepeil. Als dat lampje brandt is er geen of nauwelijks oliedruk, maar dan zit het oliepeil al ver onder het minimale niveau. Feitelijk ben je dan dus al te laat.

Overigens is oliepeil meten een van de weinige dingen die je zelfs bij de meest moderne auto's nog makkelijk zelf kunt doen: in het boekje kijken waar het stokje zit, stokje uit de opening halen, stokje afvegen, stokje terug stoppen, stokje er weer uit halen, en kijken of de vloeistof nog tussen 'min' en 'max' staat
oliepijl meten kan ik, bandespanning ook.
Olie bij vullen kan ik inmiddels ook, de vorige keer 5 liter erbij gegooid, roken dat het deed! Toen dus maar een boel af laten zuigen!!
Maar het liefst heb ik gewoon ene auto die rijd en waar ikzelf weinig mee hoef te doen
Athmozzzondag 14 oktober 2007 @ 13:47
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 13:12 schreef De_Hertog het volgende:

Het lichtje op het dashboard is voor de oliedruk, niet het oliepeil.
Kan zijn. Zolang de lichtjes op het dashboard niet branden / de auto geen raar lawaai / gedrag vertoont mag ik door blijven rijden, als het oliepeil om een of andere reden te laag gekomen is is dat een mechanisch defect => garantie.
hierissieweerzondag 14 oktober 2007 @ 13:53
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 13:47 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Kan zijn. Zolang de lichtjes op het dashboard niet branden / de auto geen raar lawaai / gedrag vertoont mag ik door blijven rijden, als het oliepeil om een of andere reden te laag gekomen is is dat een mechanisch defect => garantie.
als je die hebt...(garantie dan he)
lovelizondag 14 oktober 2007 @ 14:09
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 13:47 schreef Athmozz het volgende:
Kan zijn. Zolang de lichtjes op het dashboard niet branden / de auto geen raar lawaai / gedrag vertoont mag ik door blijven rijden, als het oliepeil om een of andere reden te laag gekomen is is dat een mechanisch defect => garantie.
Of door verbruik. Enne... is een kapot lampje volgens jouw definitie een machanisch defect?
Athmozzzondag 14 oktober 2007 @ 14:23
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 14:09 schreef loveli het volgende:

[..]

Of door verbruik. Enne... is een kapot lampje volgens jouw definitie een machanisch defect?
in ieder geval een defect aan de wagen waardoor dat ander defect ontstaan is, dus garantie ja. Verder lichten alle lampjes op bij het starten van de motor, dus het zou er wel héél hard om moeten doen dat in dezelfde rit zowel dat lampje als de oliepomp of weet ik veel wat ineens kapot gaat.

Garantie blijf ik de eerste 8 jaar hebben, daarna niet meer (maar dan is die auto ook al te weinig waard). 5 jaar standaardgarantie en 3 jaar bijgekocht.
lovelizondag 14 oktober 2007 @ 14:25
Is dat totale garantie? Lijkt mij sterk.
Gunnerzondag 14 oktober 2007 @ 14:38
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 13:12 schreef De_Hertog het volgende:
Het lichtje op het dashboard is voor de oliedruk, niet het oliepeil. Als dat lampje brandt is er geen of nauwelijks oliedruk, maar dan zit het oliepeil al ver onder het minimale niveau. Feitelijk ben je dan dus al te laat.
Waarom post je dat zo stellig? Bij mijn wagen is het idd oliepeil. Als het lampje brandt dan moet er ongeveer een liter worden bijgevuld. Er verschijnt niet voor niets een melding "Ol empfhelen" of "Check oil level" als ie op Engels staat.

Ben het met je eens dat het heel simpel zelf kan worden gechecked, en daar hoef je echt geen autotechnikus voor te zijn. Zelfde geldt voor bandenspanning.
De_Hertogzondag 14 oktober 2007 @ 15:51
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 14:38 schreef Gunner het volgende:

[..]

Waarom post je dat zo stellig? Bij mijn wagen is het idd oliepeil. Als het lampje brandt dan moet er ongeveer een liter worden bijgevuld. Er verschijnt niet voor niets een melding "Ol empfhelen" of "Check oil level" als ie op Engels staat.
Er zijn auto's waarbij de oliedrukmeter voor het starten het oliepeil weergeeft. Maar tijdens het rijden is het de oliedruk. Dat een lage oliedruk wil zeggen dat je zeker olie moet bijvullen doet daar niets aan af. Oliepeil meten in een rijdende auto is nogal lastig.
lovelizondag 14 oktober 2007 @ 15:55
Ik heb een oranje voor oliepeil en een rode voor oliedruk.
Athmozzzondag 14 oktober 2007 @ 18:00
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 14:25 schreef loveli het volgende:
Is dat totale garantie? Lijkt mij sterk.
Dat is totale garantie. Ik heb juist even gekeken naar de factuur, en blijkbaar is het maar 3 jaar standaard garantie (max 150k km's, maar ik doe er 4k per jaar) en 5 jaar garantie bijgekocht, dus in totaal 8 jaar garantie op alle niet-slijtage-onderdelen (banden enzo zitten uiteraard niet in garantie). Olielekkage die zou komen door slijtage (weet ik veel wat er kan slijten) die valt niet onder garantie, maar aangezien mijn auto maandelijks een checkup krijgt zou het door slijtage toch te zien moeten zijn voor die gasten.

De nieuwe die nu uitkomen gaan vanaf nu zelfs standaard naar 7 jaar garantie gezet worden (max 150k km) met 3 jaar totaal onbeperkte km-aantal. Rij je 90.000km per jaar, dan zit je de eerste 270.000km binnen garantie.
gatewaywoensdag 17 oktober 2007 @ 22:20
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:59 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Nou, ik hbe ze nu niet nodig, maar een paar maandjes geledden wel, maar toen had ik nog geen abbo. (had toen mijn koplampen laten branden, dus de accu leeg maar goed toen gebeld en dan zou het mij 200 euro kosten 90 euro voorrijdkosten en 50 euro uurloon en de rest de abbo... Dus vandaar dat die vraag nog steeds bij mij heerste. Maar heb nu duidelijkheid! Maar een band ga ik dus nist staan te verwisselen, snap ik toch niet krijg je alleen maar gekut van, mezelf kennende
alleens van aandrukken gehoord? Startkabels?
hierissieweerwoensdag 17 oktober 2007 @ 23:14
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:20 schreef gateway het volgende:

[..]

alleens van aandrukken gehoord? Startkabels?
diesel kun je niet aanduwen/trekken. Maar heb nu wegenwacht!
Daffodil31LEdonderdag 18 oktober 2007 @ 00:19
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:14 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

diesel kun je niet aanduwen/trekken. Maar heb nu wegenwacht!
Een Diesel kun je wel degelijk aanduwen. Gevalletje klok-klepel?

Het is een wagen met automaat die je niet kan aanduwen.
hierissieweerdonderdag 18 oktober 2007 @ 00:34
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:19 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Een Diesel kun je wel degelijk aanduwen. Gevalletje klok-klepel?

Het is een wagen met automaat die je niet kan aanduwen.
google eens, maar het heeft te maken met de voorgloeistaaf dacht ik
Daffodil31LEdonderdag 18 oktober 2007 @ 00:47
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:34 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

google eens, maar het heeft te maken met de voorgloeistaaf dacht ik
Google zelf eens... Een voorgloeistaaf bestaat niet in een Dieselmotor, dat heet een (voor)gloeikaars.

Maar behalve dat, heeft een Dieselmotor eigenlijk die hele gloeikaarsen niet nodig; een Dieselmotor is een zelfontbrander. Als het mengsel maar genoeg wordt samengeperst, komt het zelf tot ontbranding. Een gloeikaars zorgt enkel bij het starten voor een wat warmere omgeving en daardoor zal het mengsel wat gemakkelijker ontbranden. Maar het wil niet zeggen dat het mengsel niet ontbrandt bij afwezigheid van gloeikaars.

Uiteraard kost het wat meer moeite om een Dieselmotor aan te slepen en het zal ook best wel een aanslag op je motor zijn. Maar het is niet onmogelijk om een Dieselmotor aan te slepen.
Tommy_Kuklinskidonderdag 18 oktober 2007 @ 00:48
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:47 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Google zelf eens... Een voorgloeistaaf bestaat niet in een Dieselmotor, dat heet een (voor)gloeikaars.

Maar behalve dat, heeft een Dieselmotor eigenlijk die hele gloeikaarsen niet nodig; een Dieselmotor is een zelfontbrander. Als het mengsel maar genoeg wordt samengeperst, komt het zelf tot ontbranding. Een gloeikaars zorgt enkel bij het starten voor een wat warmere omgeving en daardoor zal het mengsel wat gemakkelijker ontbranden. Maar het wil niet zeggen dat het mengsel niet ontbrandt bij afwezigheid van gloeikaars.

Uiteraard kost het wat meer moeite om een Dieselmotor aan te slepen en het zal ook best wel een aanslag op je motor zijn. Maar het is niet onmogelijk om een Dieselmotor aan te slepen.
Bij een Renault Express 1.9 diesel lukt het na extreem veel werk in ieder geval
DaFrenkdonderdag 18 oktober 2007 @ 08:40
Inderdaad, onze startmotor van onze VW T4 had het eens begeven, een omstander gevraagd of hij me wilde aanduwen. "Maar, dat kan helemaal niet met een diesel!" "- Duw nu maar gewoon ". En ja hoor.. een flinke push later en ik tuffelde lekker weg.
Noway666donderdag 18 oktober 2007 @ 09:53
Met echt hele ouwe diesel kan dat.

Ken iemand die wel eens naar huis heeft kunnen rijden terwijl de hoofdzekering kaduuk was en dus alle electra het niet deed. Tja geen lichten, geen blower maar wel thuis.
Athmozzdonderdag 18 oktober 2007 @ 09:55
je hebt toch steeds een dieselpomp nodig om brandstofaanvoer te garanderen? (of zit dat er niet in bij die oude)
Tomatenboerdonderdag 18 oktober 2007 @ 09:59
De ANWB wilt best komen om een band te verwisselen hoor, zeker langs de snelweg. Alleen dan moet je wel je Anwb lidmaatschapkaart (als je lid bent) en/of legitimatie bij hebben zo heb ik ondervonden toen ik een keer met een auto van iemand anders stil stond met een lekke band.

Geen probleem dacht ik, ik verwissel die band wel even totdat bleek dat er geen gereedschap in de auto lag en de auto wielsloten had, en de Anwb wel wilde komen maar alléén als ik me kon legitimeren, en mijn legitimatie en pasjes had ik allemaal in mijn eigen auto laten liggen want ik zou toch maar even weg zijn.
Noway666donderdag 18 oktober 2007 @ 10:06
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 09:55 schreef Athmozz het volgende:
je hebt toch steeds een dieselpomp nodig om brandstofaanvoer te garanderen? (of zit dat er niet in bij die oude)
Mechanische pomp wel eens van gehoord ?

Mijn eerste karretje had ook een mechanisch pompje, waren de rubbers versleten van het pomp binnen werk, dus kreeg ik minder peut in de motor.
DaFrenkdonderdag 18 oktober 2007 @ 10:06
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 09:53 schreef Noway666 het volgende:
Met echt hele ouwe diesel kan dat.

Ken iemand die wel eens naar huis heeft kunnen rijden terwijl de hoofdzekering kaduuk was en dus alle electra het niet deed. Tja geen lichten, geen blower maar wel thuis.
Tja, wat is oud? De T4 is 9 jaar oud.
Party_Pdonderdag 18 oktober 2007 @ 19:22
Ze zouden met rijlessen de leerling moeten uitleggen hoe je een band moet verwisselen en ze dat dan ook meteen laten doen. Lijkt mij een goed idee.
densmeedonderdag 18 oktober 2007 @ 21:32
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 09:55 schreef Athmozz het volgende:
je hebt toch steeds een dieselpomp nodig om brandstofaanvoer te garanderen? (of zit dat er niet in bij die oude)
sinds de milieuwetgeving aangepast is in ik meen 1995 is een mechanische dieselpomp niet meer mogelijk omdat deze niet genoeg op de vraag kan inspelen.
maar een diesel aanslepen gaat makkelijk
denk maar eens aan een grote trilplaat
deze slinger je ook aan