abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 oktober 2007 @ 23:19:07 #51
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_54147895
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 22:50 schreef OllieA het volgende:

[..]

[..]

Als ik het wel heb, heeft hij dat al sinds zijn jeugdjaren.
Ik ben ontzettend bekend met Astma, Ollie. Daarom probeer ik ook om geen knorrige roker te worden (een knorrige niet-roker lijkt me dan wel weer wat).
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_54152663
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:58 schreef OllieA het volgende:

Mensen die rapportcijfers uitdelen aan de boeken die ze hebben gelezen, zouden er beter aan doen zich op een zolderkamertje terug te trekken en een kogel door hun hoofd te jagen.
Datzelfde geldt voor het geven van sterren.

Ik ben ooit gedwongen zo'n boekje bij te houden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_54161549
Brouwers is een held: fuck de Nederlandse Taalunie. Als Grunberg ieder jaar terug kan naar New York met de Ako/Libris Literatuurprijs/Gouden Uil voor alweer een romannetje waarmee hij iedereen voor de gek heeft gehouden, vinden we dat prima. En wanneer Brouwers als hommage aan zijn oeuvre wat kleingeld in ontvangst mag nemen, moet hij dat maar goed vinden?
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_54161803
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 16:05 schreef Zwaardvisch het volgende:
Brouwers is een held: fuck de Nederlandse Taalunie. Als Grunberg ieder jaar terug kan naar New York met de Ako/Libris Literatuurprijs/Gouden Uil voor alweer een romannetje waarmee hij iedereen voor de gek heeft gehouden, vinden we dat prima. En wanneer Brouwers als hommage aan zijn oeuvre wat kleingeld in ontvangst mag nemen, moet hij dat maar goed vinden?
hij vindt het toch ook prima om helemaal niets te ontvangen ? die andere (vlaamse) prijs is slechts om de eer, en die haalt hij wél op.

dus je beledigt hem wel met iets, maar niet met niets
en dan eerst nog gaan zitten onderhandelen , wijs de prijs dan meteen af, dán ben je principieel.

pure aandachttrekkerij dit.

oh en steek nog een caballerootje zonder filter op, meneer Brouwers
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54161910
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 16:17 schreef milagro het volgende:

[..]

hij vindt het toch ook prima om helemaal niets te ontvangen ? die andere (vlaamse) prijs is slechts om de eer, en die haalt hij wél op.
Dus niet vergelijkbaar.
quote:
en dan eerst nog gaan zitten onderhandelen , wijs de prijs dan meteen af, dán ben je principieel.

Je beledigt een schrijver wanneer je hem als prijs en dank voor wat hij aan de Nederlandse taal heeft bijgedragen een bedrag schenkt dat lager is dan wat een debutant ontvangt of de schrijver die één goed boek geschreven heeft. Is dat de omgekeerde wereld of niet?
quote:
Hahaha!
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_54169662
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 16:17 schreef milagro het volgende:

[..]

Inderdaad. Aandachtstrekkerij voor de stelling dat die hele fucking 'Nobelprijs der Lage Landen' een fooi is.
Als het dan toch alleen maar voor de eer is, verbind er dan helemaal geen geldbedrag aan.
Ik durf er wat onder te verwedden dat binnen nu en drie jaar deze prijs substantieel verhoogd zal zijn. En dat vind ik een goeie zaak. Brouwers heeft die discussie geopend. Verdienstelijk.
quote:
Dus je hebt ook nog een steekje onder water naar het 'gezondheidsgedrag' van Brouwers? Een schrijver met een (vorig) jaarinkomen van 6000 euro uit zijn hele oeuvre, een schrijver die subsidies krijgt van het Fonds van de Letteren moet natuurlijk wel zijn brutale muil houden en zich gezond gedragen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:24:18 #57
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54176304
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:58 schreef OllieA het volgende:

[..]

Waarom het onsmakelijk is dat Brouwers deze staatsfooi weigert ontgaat me.
Je kan het raar vinden, dom, onheus, arrogant, inhalig...
Dat is allemaal vervat in 'onsmakelijk'. Eén woord, een rijkdom aan betekenissen.
pi_54177502
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 22:07 schreef OllieA het volgende:

[..]

Inderdaad. Aandachtstrekkerij voor de stelling dat die hele fucking 'Nobelprijs der Lage Landen' een fooi is.
Als het dan toch alleen maar voor de eer is, verbind er dan helemaal geen geldbedrag aan.
Ik durf er wat onder te verwedden dat binnen nu en drie jaar deze prijs substantieel verhoogd zal zijn. En dat vind ik een goeie zaak. Brouwers heeft die discussie geopend. Verdienstelijk.
[..]

Dus je hebt ook nog een steekje onder water naar het 'gezondheidsgedrag' van Brouwers? Een schrijver met een (vorig) jaarinkomen van 6000 euro uit zijn hele oeuvre, een schrijver die subsidies krijgt van het Fonds van de Letteren moet natuurlijk wel zijn brutale muil houden en zich gezond gedragen.
Nou nee, hoor iedereen die astma heeft , zeker in die mate, en zich toch vrolijk de kanker rookt kan zo'n steekje krijgen, blijkbaar vond de cameraman dat ook, want die zoemde er vrolijk op in.

Ja, jullie vinden de man een punt hebben, dat kan, ik vind het aandachttrekkerij, en dat is het ook
pi_54179820
Nu nog goede argumenten waarom aandacht trekken voor een goed doel verkeerd is.
pi_54179839
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:26 schreef beeer het volgende:
Nu nog goede argumenten waarom aandacht trekken voor een goed doel verkeerd is.
ja.
pi_54180071
Hmz. Ik denk aan Al Goor en mijn standpunt schudt weer op zijn grondvesten.

Gmrbl.
pi_54180113
quote:
Gepruil Jeroen Brouwers over prijs is beschamend

Nederlandse schrijvers worden al voldoende vertroeteld. Waar het bij een literaire prijs om zou moeten gaan, is de bekroning zelf, niet het bedrag dat daar aan vast zit

Thomas van den Bergh

Dat Jeroen Brouwers een literaire prijs weigert, is op zichzelf geen bijzonderheid. Vele auteurs gingen hem hierin voor. A. den Doolaard weigerde een prijs in 1934 omdat hij hem moest delen met een dichter, Willem Frederik Hermans weigerde de PC Hooftprijs in 1971 na geklungel van de dienstdoend minister en Jan Wolkers weigerde principieel alle literaire prijzen.

Brouwers is geen principiële weigeraar. In 2001 nam hij nog gretig de 50.000 euro in ontvangst die boekhandelsketen AKO voor zijn roman Geheime kamers over had.

Maar de 16.000 euro van de Prijs der Nederlandse Letteren zijn hem te min. Hij vindt het geldbedrag te laag. Ik ben al zo arm, en de Nederlandse staat moet zijn grote schrijvers koesteren, pruilde Brouwers.

Op een houtje bijten
Niet dat Jeroen Brouwers op een houtje moet bijten. Vorig jaar ontving hij nog 85.000 euro (!) van het Fonds voor de Letteren, overheidsgeld dus, voor het schrijven van drie boeken. Het valt allemaal netjes na te lezen in het jaarverslag 2006 (pdf) van dit Fonds. Verder bestaan er tal van subsidiërende instellingen, die uitgevers, vertalers, literaire tijdschriften en dergelijke op de been houden.

Hoezo veronachtzaamt de Nederlandse staat de letteren? Het tegendeel is waar. Vanuit het buitenland wordt jaloers gekeken naar zo’n uitgebreid subsidie-netwerk.

Bekroning
Waar het bij zo’n literaire prijs om zou moeten gaan, is de bekroning zelf, niet het bedrag dat daar aan vast zit. Nee, dan de Fransen. De winnaar van de grote Franse prix Goncourt krijgt een symbolisch bedrag van 10 euro. De winnaar van de prix Renaudot krijgt zelfs helemaal niks. Behalve de eer, die in Frankrijk als het hoogste goed geldt.

Wat een treurige en beschamende vertoning dus, deze weigering. Je krijgt een cadeautje, en in plaats van te bedanken, klaag je over het te ontvangen bedrag.

Het ergste was nog wel de kruiperige reactie van de Vlaamse cultuurminister Bert Anciaux, die het prijsbedrag ook opeens wel erg laag vond, en zo de winnaars van de afgelopen 15 jaar nog een subtiele trap na gaf.
pi_54195838
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 09:24 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat is allemaal vervat in 'onsmakelijk'. Eén woord, een rijkdom aan betekenissen.
Voor de meeste mensen heeft 'onsmakelijk' een tamelijk omschreven betekenis en connotatie. Voor jou is het een ruim begrip. Dat weet ik dan ook weer. Mijn dank daarvoor.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_54195874
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 10:37 schreef milagro het volgende:

[..]

Nou nee, hoor iedereen die astma heeft , zeker in die mate, en zich toch vrolijk de kanker rookt kan zo'n steekje krijgen, blijkbaar vond de cameraman dat ook, want die zoemde er vrolijk op in.

Ja, jullie vinden de man een punt hebben, dat kan, ik vind het aandachttrekkerij, en dat is het ook
Wat jij vindt, dat is het.
Dat had ik al begrepen uit je postgeschiedenis op Fok.
Jij bent niet van de discussie, maar van de geventileerde meningen. Ik wens je nog veel ventilatie toe.
And it's only the giving
That makes you
What you are
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')